Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on November 23, 2019, 20:22:38
Als ik iets mis bij mijn 70-200 is het eerder dat ik meer bereik zou willen dan minder.
Persoonlijk zou ik verwachten dat ik het zou missen.

Maar, ik ken de prijsverschillen niet. Wellicht dat die zo groot zijn dat ik daarvoor best wat bereik zou willen missen :)

Ik schat in dat het prijsverschil pakweg €1.000 zal zijn.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: VTEC_genieter on November 23, 2019, 22:07:10
Hoi Ninja,

Wat heb je aan een betaalbare lens die letterlijk tekort komt?
Koop dan niks.

Ow nee, je weet zelf nog niet of die 20mm een verschil maakt of niet. Wat je eigenlijk moet doen is: wat wil je fotograferen? Staan de onderwerpen heel ver?
Weet je het niet?
Probeer eerst met bv een lens van 70-300mm op de 180mm te fotograferen en daarna op 200mm, je maakt dus 2 verschillende foto's van één onderwerp in de verte.

Vergelijk dan de 2 foto's met elkaar, dan zie je wat die 20mm extra doet [emoji6]

Vergeet niet dat je een fullframe hebt.... ALS de afstand belangrijk is, dan is de 1.0x cropfactor bij dit geval een nadeel.......

Vertel aan ons ook wat jij precies wil fotograferen aub.

Wat ik fotografeer? Heel verschillend.. portret, landschap en stad het meeste tot op heden.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Quote from: LittleNinja on November 24, 2019, 07:10:07
Ik schat in dat het prijsverschil pakweg €1.000 zal zijn.

:-\

Ik snap je twijfel meteen geloof ik :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

20mm op het lange gedeelte valt mee
20mm in het korte gedeelte is enorm veel.

Dat gezegd hebbende vooral met tele lenzen moet je goed vergelijken. De verschillen zijn qua kwaliteit daar vaak best extreem.

Dan over crop factor
Full frame kun je altijd croppen. Een crop camera kun je nooit groter maken.

Daarnaast is de resolutie natuurlijk belangrijk
Als beide gelijke resolutie hebben en je zit alleen op het tele gebied kan een crop verstandig zijn maar je krijgt een enorme beperking als je ook wijder wilt schieten. Persoonlijk zou ik bijna altijd als hoofdbody full frame adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hannibal_

Quote from: LittleNinja on November 23, 2019, 01:54:11
Toch een even polsen hoe mensen hier er over denken..

Voor mijn Sony heb ik de Tamron 28-75 f/2.8. Erg fijne lens en bakken goedkoper, compacter en lichter dan de 24-70 f/2.8 G Master van Sony.

Hier wil ik in de komende maanden het broertje aan toe voegen: de Tamron 17-28 f/2.8. Ook die is weer heerlijk compact, snel, scherp en veeeel beter te betalen dan de Sony.

De 3e lens waar ik op zat te wachten uit de Holy Trinity was de 70-200 f/2.8.. Tamron heeft echter een 70-180 f/2.8 in de planning staan. Die 20mm is iets waar ik me druk om maak. Is dat terecht of stel ik me aan??
De lens is fors lichter, compacter en naar verwachting ook weer een berg voordeliger dan de Sony.

Your thoughts please?

Ik ben mijn Tamron erg gaan waarderen, maar dat is geen tele.
Tja 20mm is wel een verschilletje natuurlijk...

Ze hebben ook 70-200's https://www.tamron.jp/en/product/lenses/a025.html
Of niet de goede specs?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on November 23, 2019, 01:54:11
Toch een even polsen hoe mensen hier er over denken..

Voor mijn Sony heb ik de Tamron 28-75 f/2.8. Erg fijne lens en bakken goedkoper, compacter en lichter dan de 24-70 f/2.8 G Master van Sony.

Hier wil ik in de komende maanden het broertje aan toe voegen: de Tamron 17-28 f/2.8. Ook die is weer heerlijk compact, snel, scherp en veeeel beter te betalen dan de Sony.

De 3e lens waar ik op zat te wachten uit de Holy Trinity was de 70-200 f/2.8.. Tamron heeft echter een 70-180 f/2.8 in de planning staan. Die 20mm is iets waar ik me druk om maak. Is dat terecht of stel ik me aan??
De lens is fors lichter, compacter en naar verwachting ook weer een berg voordeliger dan de Sony.

Your thoughts please?
Je stelt je aan !  :P

Dennis, ik denk dat je die 20mm niet gauw zult missen, zie Frank z'n opmerking hierover. Zelf neem ik op m'n (verre) reizen zo weinig mogelijk mee, was dat voorheen een 24-105mm f4+50mm f1.8 (DSLR), bij m'n laatste reis een 24-70mm f4 voor overdag en een 50mm f1.8 voor de avond/nacht (spiegeltjesloos). Was wat huiverig over het kleinere bereik maar achteraf weinig situaties gehad waar meer bereik wel prettig was geweest. Ach, met een 45 Mp sensor crop je dat 'gemis' er wel uit als dat gewenst is.

Als je meer bereik wilt, waarom dan niet een iets minder lichtsterke 70-300mm ? Of 100-400mm ? Persoonlijk gebruik ik dit soort lenzen (heb een 100-400 en 150-600) uitsluitend voor natuurfotografie, als ik gewoon afstand tussen mezelf en de dieren wil houden. Voor de rest heb ik ruim voldoende aan de 24-105 en 24-70 lenzen. Wil de 24-70mm alleen nog eens in een f2.8 jasje hebben.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Bama

Ik heb ook de Sony 100-400 met een 1.4 converter, echt super lens maar meestal zit bij mij ook de 24-105 f4 er op.
Ben nu nog aan het kijken voor een macro lens en dat zal waarschijnlijk de 90mm worden al twijfel ik over de 100mm maar de lens zal waarschijnlijk erg weinig gebruikt worden.

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 24, 2019, 08:07:47
20mm op het lange gedeelte valt mee
20mm in het korte gedeelte is enorm veel.

Thanks. Ik ga hem sowieso eens proberen als hij er is. Maar wellicht heb je gelijk.. zeker voor wat ik er mee ga doen.

Quote
Dat gezegd hebbende vooral met tele lenzen moet je goed vergelijken. De verschillen zijn qua kwaliteit daar vaak best extreem.

Ik ben zelf te weinig expert op dat gebied. Gelukkig komen er altijd veel reviews los van zo'n lens bij de introductie (ergens komend kwartaal).

Quote
Dan over crop factor
Full frame kun je altijd croppen. Een crop camera kun je nooit groter maken.

Goed punt.. en er is een vrij grote kans dat ik er een APSC bij ga houden.. dan iets meer bereik. :D

Quote
Daarnaast is de resolutie natuurlijk belangrijk
Als beide gelijke resolutie hebben en je zit alleen op het tele gebied kan een crop verstandig zijn maar je krijgt een enorme beperking als je ook wijder wilt schieten. Persoonlijk zou ik bijna altijd als hoofdbody full frame adviseren.

Al in huis. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Hannibal_ on November 24, 2019, 10:49:09
Ik ben mijn Tamron erg gaan waarderen, maar dat is geen tele.
Tja 20mm is wel een verschilletje natuurlijk...

Ze hebben ook 70-200's https://www.tamron.jp/en/product/lenses/a025.html
Of niet de goede specs?

Niet voor de Sony E mount... en ik wil niet met een adapter.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

@Nos

Ik was er al bang voor ("je stelt je aan").. :D

Ik heb "slechts" 24MP, dus iets minder te croppen als ik groot wil afdrukken. Maar goed, ik ben nog niet echt in de fotografie van dieren actief, dus daar heb ik hem niet voor nodig.

@Bama

Macro wil ik wel ooit een keer. Nog geen idee welke. Eerst de 17-28 f/2.8 van Tamron.. ook mooi compact, licht en betaalbaar.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on November 24, 2019, 22:09:44
@Nos

Ik was er al bang voor ("je stelt je aan").. :D

Ik heb "slechts" 24MP, dus iets minder te croppen als ik groot wil afdrukken. Maar goed, ik ben nog niet echt in de fotografie van dieren actief, dus daar heb ik hem niet voor nodig.

@Bama

Macro wil ik wel ooit een keer. Nog geen idee welke. Eerst de 17-28 f/2.8 van Tamron.. ook mooi compact, licht en betaalbaar.
@Kleine Ninja; 24Mp is wat minder dan 45Mp of 60Mp maar kijk niet alleen naar die getallen, zo groot is het verschil nou ook weer niet; 6000x4000 ->8256x5504, pak'm beet 30% breder/hoger beeld, niet echt schokkend en alleen echt goed zichtbaar voor de pixel peepers. Er is recentelijk een panorama foto van mij afgedrukt op 9x1,5 meter (!!) gemaakt met m'n Nikon D750 met een Nikon 50mm f1.8 erop, een 24Mp camera zoals jouw Sony. De details op die foto ? Extreem. Pixels ? Ehhhh..... nee.  ;D

Probeer die Tamron lekker uit, is het wat voor je, mooi, is het toch te 'kort', jammer, dan rondkijken naar wat anders.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Als je serieus geen verschil ziet tussen 24 en 50-60MP dan is er iets goed mis :D
Ik schiet al jaren met hoge MPs en heb naast elkaar met 24 en 60MP geschoten en geloof me dat is een groot verschil.

Natuurlijk op resolutie gebied maar vooral ook om de opties achteraf.
Met 60MP heb je nog meer dan genoeg resolutie voor crops, op 24MP word dat toch wat krapper.

Daarnaast.....
Je moet natuurlijk wel serieus kijken wat je ermee doet.
Mijn werk word regelmatig zeer groot geprint en commercieel gebruikt, dan is elke pixel gewoon meegenomen.
Als je gewoon voor de lol foto's neemt is 24 ongeveer de sweetspot als je niet hoeft te croppen achteraf.

maar aangeven dat er amper verschil is.... nee. Het verschil is flink.
Of je er wat aan hebt... dat is wat anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Frank, er is wel degelijk verschil maar denk dat de meesten het niet zien. Op m'n monitor zie ik het pas als ik extreem inzoom -> pixel peepen. Denk dat de lens meer uitmaakt dan meer pixeltjes op de sensor. Maar wat je ook zegt, de 45+ Mp camera's hebben naast de pixeltjes nog andere voordelen, meer dynamisch bereik b.v. Maar goed, 45/60Mp camera's zijn duurder dus dan stoppen de fabrikanten er ook meer pro spulletjes in. Dat komt vanzelf in de goedkopere modellen terecht.  ;D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Meestal hebben hoge resolutie camera's minder dynamisch bereik doordat de pixels kleiner zijn.
Sony weet dit wonderbaarlijk goed te ondervangen lijkt het want ik zie nagenoeg geen verschil in dynamisch bereik tussen de RIII en RIV.
Maar goed dat zijn ook de nieuwe backlit sensoren.

Hoe groter de pixels hoe meer dynamisch bereik (in theorie).

Het gaat ook niet om inzoomen maar wat je met de foto's kan.
Met retouchen werkt bv een hoge resolutie file veel fijner, maar ook met bijvoorbeeld shirts waarin je moire kan krijgen, dit word bij lagere resoluties vaak met AA filters opgelost maar in hogere resolutie camera's "hoeft" dit niet echt en krijg je dus scherpere foto's. En natuurlijk croppen.

Maar goed uiteindelijk gaat het om wat je ermee doet en 90% van de mensen schiet voor instagram waarschijnlijk :D
Dan kan alles.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosferatu

Instagram, Facebook....... tja, laten we de lat gewoon heel hoog leggen met allemaal ingebouwde filtertjes.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

frits marantz


LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

frits marantz


LittleNinja

#3918
Quote from: frits marantz on November 25, 2019, 20:30:48
Wie gaat deze kopen, of heeft deze al? https://www.sony.nl/electronics/cameralenzen/sel1655g

Blijkbaar niet veel mensen... lijkt me wel een erg goede lens als je een APSC Sony hebt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Perfectionist

Weer toe aan een stap, en tijd, voor betere fotografie. Twijfel tussen de Sony A7mk3 en de Nikon Z6. Beiden met de kitlens. Iemand nog adviezen?
Een beter forum begint bij jezelf.

beunky

Heb zelf sinds kort de A7mk3 en die bevalt me echt heel erg goed. Niet met kitlens overigens, maar dat terzijde.
De tendens op de diverse fora en reviewsite is wel dat ze heel erg aan elkaar gewaagd zijn. Aangezien je met een kitlens wilt werken is de hoeveelheid beschikbare objectieven niet echt een issue (bij Sony veel groter, bij Nikon staat er veel op de roadmap om de komende jaren uit te rollen).
Het lijkt me dan ook vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur, dus naar de winkel en in de hand houden om te proberen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Nosferatu

Ik heb de Z7 met de 24-70mm f4 S kitlens. Doen !  :P

Maar dan nu serieus. Ga naar een winkel die beide heeft en hou ze in de hand. De reden dat ik Nikon gebruik is dat die me het beste in de hand ligt. Een Sony A7iii vind ik daarom niks. Vermoed dat de A7Riv mij beter zou bevallen doordat die een grotere grip heeft.

En denk eens na wat je wilt qua gewicht en (toekomstige) lenzen. De Nikon kitlens is gewoon een heel erg goede lens en licht in gewicht. Net als alle andere Z lensen. Aanbod daarentegen is kleiner dan bij Sony. Er komt nog van alles aan en ik heb het voordeel van de FTZ adapter, al m'n Nikon F lenzen kan ik blijven gebruiken maar als je niks hebt aan lenzen dan maak je wellicht een andere afweging.

Nadeel voor Nikon Z kan zijn dat je moet investeren in XQD kaartjes. Er zijn geen SD->XQD adapters.  :blink: Kosten een paar centen.

In beide gevallen heb je gewoon prima camera's. (ja ook die A7iii is best wel aardig  ::))
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

denoontje

Quote from: Nosferatu on December 16, 2019, 11:51:00
Ik heb de Z7 met de 24-70mm f4 S kitlens. Doen !  :P

Maar dan nu serieus. Ga naar een winkel die beide heeft en hou ze in de hand. De reden dat ik Nikon gebruik is dat die me het beste in de hand ligt.


en dat is voor mij de reden dat ik voor canon heb gekozen destijds ;-)

Nosferatu

Quote from: denoontje on December 16, 2019, 23:09:59
en dat is voor mij de reden dat ik voor canon heb gekozen destijds ;-)
Precies ! We kunnen allemaal wel zeggen welk merk het beste is maar in de praktijk ? Voor mij was het destijds kiezen tussen de Canon EOS300 of Nikon D50. Canon lag absoluut niet prettig in MIJN handen, Nikon wel. En Pentax.

Intussen al heel wat camera's verder en is de markt behoorlijk verandert. Zelf kijk ik al jaren stiekem naar Fuji maar een XT-1/2/3 ligt gewoon niet lekker in de hand. De XH-1 dan weer wel maar die heeft niet dat retro uiterlijk van de XT's dus valt af.  ::) (jaja, uiterlijk als kezue voor een model, ik weet het  :angel:) Voor spiegeltjesloze Nikon gekozen omdat ik daarin al aardig in heb geïnvesteerd met camera's en glas. En dat laatste maakt het werkelijke verschil, niet de features en megapixels.

Wat ik wel heb is de Meike MK-Z7G metal grip, word de grip net even wat langer, hoeft m'n pink niet langer onder de camera te bungelen. Iets wat irriteert als je de forsere D850 hebt welke gewoon heel erg goed in (mijn) handen ligt.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Tabcam

Ik ben ooit naar full frame gegaan maar merk dat ik daardoor de camera vrijwel niet meer meeneem. Niet alleen de camera is groter, de lenzen zijn ook veel groter. En nu zie je dat ze je graag een nieuw systeem verkopen. Helaas is dan veel oud glas niet zo bruikbaar. Volgens mij willen ze dat ook omdat daar veel geld mee wordt verdiend. Zie b.v. Tip of the Iceberg by Thom Hogan.

Ik kijk nog met een scheef oog naar Fujifilm omdat ik ooit met de analoge APS-camera's het fijne camera's vond en nu de range zowel technisch als qua gebruiksgemak goed genoeg is. Qua wat wil je trouwens een stap maken? Maak je grote uitsnedes, megagrote-afdrukken en is niet elke nieuwe camera al een stap?

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i