Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

br@m

Xpro ken ik niet, wel de x100f en de xt2. Ik ben voor Fuji 'gevallen' vanwege het traditionele bedieningsconcept met fysieke knoppen voor de belangrijke instellingen. De bediening is gelijk aan mijn analoge reflexen. Aan de Canon programmaknop heb ik nooit kunnen wennen dus ik was blij toen Fujifilm hier mee kwam. De film simulations in jpeg vind ik ook erg fijn. Verder past de prijsstelling mij.

Qua 'fun factor' moet je denk ik bij de x100f zijn. De centraalsluiter icm flits is uniek. De niet verwisselbare optiek van de x100 dwingt je om heel bewust te werken en dat veroorzaakt de 'fun'. Bij mij en vele anderen. Maar het is niet ieders ding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

PatrickP

Ik fotografeer al jaren met Fujifilm X camera's maar ben ook geen liefhebber van camera's als de Pro2. De Tx serie (T1, T2, T3) vind ik wel heel prettig. Ik heb de grip bij mijn T2 en afhankelijk van wat ik ga doen gaat die eronder of niet.

De kwaliteit is werkelijk uitstekend, zowel de camera als de objectieven. En nee, die zijn niet duur als je ze vergelijkt met wat merken als Nikon, Canon en Sony aanbieden. En ze zijn veelal van metaal, wat je eigenlijk bijna niet meer ziet bij de grote merken. Ik heb op zich niets tegen kunststof, maar metaal heeft wel wat! Vergelijk bijvoorbeeld eens iets als een 16/1.4 van Fujifilm met een vergelijkbaar objectief van de grote(re) jongen. 16mm ga je niet vinden om op je APS-C camera te zetten, dus een 24mm. De 1.4 versie (even lichtsterk) kost zeker het dubbele en een eventuele 1.8/2 versie (vergelijkbare scherptediepte) wellicht iets minder, maar ga ze maar eens met elkaar vergelijken! Sowieso zijn vrijwel alle FujiX objectieven werkelijk heel erg goed.

Mijn Nikon fullframe camera ligt stof te happen.

Geen scherpe foto's ligt echt niet aan het type camera maar aan de fotograaf. Binnen grenzen natuurlijk. De camera's zijn niet voor niets populair bij fotografen die veel ervaring hebben. Ik zou niet terug willen naar een DSLR en dat hoeft ook niet; de systeemcamera's zijn de afgelopen jaren enorm vooruit gegaan en zijn veelal al beter dan spiegelreflexen in dezelfde klasse. En dat wordt de komende jaren alleen maar meer!

Wat van mijn straatwerk (waar de camera's heel geschikt voor zijn!): https://www.flickr.com/photos/pput/albums/72157633714581948
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Zitten best wat mooie platen bij Patrick.

Het kan wel aan het apparaat liggen als er iets mis mee is (vandaar dat ik dit vermoeden uitgesproken heb) maar als jij het op voorhand al wil neerleggen bij een gebrek aan kennis bij zowel mij als de andere heer dan hierbij bedankt.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Zo scherp wilde ik het niet stellen hoor. Dat was niet de bedoeling in ieder geval. Ik heb heel wat uren doorgebracht op fotografie forums en de spullen krijgen best snel de schuld. Juist bij systeemcamera's zit je vaak goed wat betreft scherpte omdat je geen last hebt van front- of backfocus zoals bij een spiegelreflex voor kan komen.

Het zou helpen als je ergens wat voorbeelden van mislukte foto's neer zou zetten met EXIF erbij.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Komt goed.

Het is niet dat de foto's niet out of focus zijn, maar de scherpte is niet wat hij en ik er van verwachte. Hij gebruikte een XF zoom lens wat inderdaad een prima lensprogramma is.

Ik heb helaas geen foto's beschikbaar. Die heeft hij op zijn toestel. Ik zal kijken of ik er één kan krijgen.

Ik heb gespeeld met de verschillende AF modi om te vergelijken, ook MF geprobeerd. Daarnaast verschillende diafragma's en vooral ook geprobeerd om hogere sluitertijden te hanteren om camerashake te voorkomen. Ik hem hem op een stabiele ondergrond gezet (geen statief mee genomen) en met de timer gewerkt omdat die shutterknop een te lange weg moet maken waardoor je eerder beweging hebt. ISO aangepast om hogere sluitertijden te kunnen gebruiken. Enzovoort..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Raphie

Quote from: PatrickP on August 23, 2019, 17:00:15
Ik fotografeer al jaren met Fujifilm X camera's maar ben ook geen liefhebber van camera's als de Pro2. De Tx serie (T1, T2, T3) vind ik wel heel prettig. Ik heb de grip bij mijn T2 en afhankelijk van wat ik ga doen gaat die eronder of niet.

De kwaliteit is werkelijk uitstekend, zowel de camera als de objectieven. En nee, die zijn niet duur als je ze vergelijkt met wat merken als Nikon, Canon en Sony aanbieden. En ze zijn veelal van metaal, wat je eigenlijk bijna niet meer ziet bij de grote merken. Ik heb op zich niets tegen kunststof, maar metaal heeft wel wat! Vergelijk bijvoorbeeld eens iets als een 16/1.4 van Fujifilm met een vergelijkbaar objectief van de grote(re) jongen. 16mm ga je niet vinden om op je APS-C camera te zetten, dus een 24mm. De 1.4 versie (even lichtsterk) kost zeker het dubbele en een eventuele 1.8/2 versie (vergelijkbare scherptediepte) wellicht iets minder, maar ga ze maar eens met elkaar vergelijken! Sowieso zijn vrijwel alle FujiX objectieven werkelijk heel erg goed.

Mijn Nikon fullframe camera ligt stof te happen.

Geen scherpe foto's ligt echt niet aan het type camera maar aan de fotograaf. Binnen grenzen natuurlijk. De camera's zijn niet voor niets populair bij fotografen die veel ervaring hebben. Ik zou niet terug willen naar een DSLR en dat hoeft ook niet; de systeemcamera's zijn de afgelopen jaren enorm vooruit gegaan en zijn veelal al beter dan spiegelreflexen in dezelfde klasse. En dat wordt de komende jaren alleen maar meer!

Wat van mijn straatwerk (waar de camera's heel geschikt voor zijn!): https://www.flickr.com/photos/pput/albums/72157633714581948
mooie foto's qua compositie en diepte, maar vind de meeste qua scherpte ook maar matig tot slecht, totaal niet gestoken. 
JBL PRX Power!

PatrickP

 :wacko:

Verkleind voor het web in batch omgezette bestandjes. Ik print tot A3 plus en geloof me, het gros is eng scherp. Mede door die XTrans sensor. Als ik vergelijkbare Nikon D750 bestanden erbij zet zijn de bestanden uit de T2 gewoon veel scherper.

Ik werk wel veel met grote diafragma's (f/2 gebruik ik het vaakst!) dus als je nog meer scherpte zou willen, dan is wat diafragmeren altijd mogelijk. Maar dat is niet mijn stijl.

Persoonlijk vind ik hoe de onscherpe delen eruit zien nog veel belangrijker: scherp genoeg is het al snel. Maar zoals gezegd: ze zijn scherp.

Hoe dan ook. Er kan natuurlijk altijd wat mis zijn met een objectief, maar ik herken het niet (ik heb 6 primes en 6 zooms!) en lees het ook zelden over Fujifilm.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Tabcam

Quote from: PatrickP on August 24, 2019, 09:27:49
:wacko:

Verkleind voor het web in batch omgezette bestandjes. Ik print tot A3 plus en geloof me, het gros is eng scherp. Mede door die XTrans sensor. Als ik vergelijkbare Nikon D750 bestanden erbij zet zijn de bestanden uit de T2 gewoon veel scherper.

Ik werk wel veel met grote diafragma's (f/2 gebruik ik het vaakst!) dus als je nog meer scherpte zou willen, dan is wat diafragmeren altijd mogelijk. Maar dat is niet mijn stijl.

Persoonlijk vind ik hoe de onscherpe delen eruit zien nog veel belangrijker: scherp genoeg is het al snel. Maar zoals gezegd: ze zijn scherp.

Hoe dan ook. Er kan natuurlijk altijd wat mis zijn met een objectief, maar ik herken het niet (ik heb 6 primes en 6 zooms!) en lees het ook zelden over Fujifilm.
Je hebt met meerdere zaken te maken. Eerste is scherpte/diepte. Dat gebied is bij full frame kleiner en dus zijn vaak specifieke delen scherp en bij APS grotere stukken.

Je hebt ook bewegingsonscherpte door aantal pixels. Beide zijn 24 Mpix maar wel over een kleinere sensor verdeeld.

Dan heb je de lens zelf. Het scheelt een slok op een borrel als je het verschil in lenzen ziet. Vaak zijn full frame lenzen van dezelfde kwaliteit zeker een keer zo duur dan APS.

Dan heb je in camera sharpening. Geldt alleen als je jpg gebruikt en niet zelf je RAW ontwikkelt. Qua scherpte was ik altijd erg gecharmeerd van DxO. Qua kleuren iets minder.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Nosferatu

Zou er wat met de lens zijn Kleine Ninja ? Vuil/vet op de achterkant ? We kunnen het op de fotograaf afschuiven maar met 24Mp sensoren is bewegingsonscherpte nauwelijks een issue. Niet bij full frame, niet bij APS-C, niet bij Sony.  :D

Had dat bij m'n Sigma 24-105mm f4, er zaten 'vlekken' in de foto. Front element gepoetst, sensor schoon geblazen, ging niet weg. Toen de achterkant lens eens goed bekeken en ja hoor, daar zat wat japans vuil (lens was net nieuw uit de doos). Lenspen eroverheen, schoon, klaar, nooit geen issue weer gehad met deze lens. En die heeft daarna al heel wat van de wereld gezien zonder me ooit in de steek te laten.

24Mp is overigens al  'scheermes-scherp'. Recentelijk een panorama foto uit laten printen op canvas van 9x1,5m (ja, meter, geen centimeters). Gemaakt met m'n trouwe Nikon D750 met daarop een Nikon 50mm f1.8G. De details die je dan nog ziet, je gelooft je ogen niet. En dan te bedenken dat m'D850 & Z7 dan nog een stapje verder gaan.......
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

J.A.F._Doorhof

Fuji valt erg goed bij mensen die de traditionele camera's fijn vinden. Diafragma op de lens ipv menu bv.

Ik vind het wel fijn. Ik loop alleen tegen te veel problemen aan met Fuji qua support. Bv tethered schieten en bv goede draadloze accessoires.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

@Nos

Ik heb het zelf niet gecontroleerd maar ik zal de tip even doorsturen. I'll let you know. :thumbsup:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Nosferatu

Quote from: LittleNinja on August 24, 2019, 16:35:27
@Nos

Ik heb het zelf niet gecontroleerd maar ik zal de tip even doorsturen. I'll let you know. :thumbsup:
Hoor het wel Dennis. Hopelijk is het zoiets simpels en anders moet er wel wat aan de camera/lens mankeren. Ondanks dat jij de Fuji niet 'kent' verwacht ik niet dat je problemen met instellen zult hebben gehad, zoveel verschillen camera's onderling nou ook weer niet van elkaar.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: Nosferatu on August 24, 2019, 16:57:44
Hoor het wel Dennis. Hopelijk is het zoiets simpels en anders moet er wel wat aan de camera/lens mankeren. Ondanks dat jij de Fuji niet 'kent' verwacht ik niet dat je problemen met instellen zult hebben gehad, zoveel verschillen camera's onderling nou ook weer niet van elkaar.

Precies. Ik hoop ook dat het zoiets is. Heb ik niet ter plaatse gecontroleerd. En ik vermoed ook dat ik er wat betreft de instellingen wel uit zou komen.. Thanks man!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Vandaag mijn nieuwe carbon statiefje eens in gebruik genomen.

Dat is een oprechte verbetering van mijn oude compleet "oppe" Manfrotto van 2.5 ton.
5DmkII/16-35/Statief, en je draagt het volledig comfortabel in de hand mee.

Dat is wel echt een vooruitgang.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Kijk... dat is het gewicht van kwaliteit. Ga je weer meer op pad?

Quote from: VlisChris on August 24, 2019, 21:50:46
Vandaag mijn nieuwe carbon statiefje eens in gebruik genomen.

Dat is een oprechte verbetering van mijn oude compleet "oppe" Manfrotto van 2.5 ton.
5DmkII/16-35/Statief, en je draagt het volledig comfortabel in de hand mee.

Dat is wel echt een vooruitgang.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Quote from: LittleNinja on August 24, 2019, 22:15:20
Kijk... dat is het gewicht van kwaliteit. Ga je weer meer op pad?


Ik word op een hele leuke manier gepushed ;)
Dus ik daag mezelf uit om minimaal om de dag wat creatiefs door te sturen.
"Geen zin, tijd, of energie" zijn een instelling die ze niet kent. Dus dat neem je toch zelf ook wat mee.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

@Ninja,

Fuji is bekend om zijn filmrolletjes: Velvia, Provia, Astia.....
Die hebben allemaal hun eigen kleuren.

En veel gebruikers, ook amateurs, vinden de digitale camera's van Fuji ook retro uitzien. Een grote ontspanknop met een schroefdraad voor een klassieke ouderwetse ontspan-kabel...... en die grote ronde wielen voor de sluitertijd en belichtingscompensatie...
Zo'n mooi uitziende camera, met de mooie eigenschappen/effecten van hun filmtypes, charmeren de gebruiker.

Amateurs/hobbyisten en pro fotografen die denken meteen aan vroeger als ze een X-T of een X-Pro camera tegenkomen.
Ze willen met zo'n camera stoeien, draaien, friemelen en ook nog een lederen retro cameratas gebruiken die goed past bij zo'n retro uiterlijk, LIEFDE...

Een Sony systeemcamera A7 serie of een A9 ziet er helemaal niet retro uit.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

LittleNinja

Duidelijk V.

Nee klopt. Sony probeert dat ook niet voor zover mij bekend. Sony fans lijken soms extremisten, maar die Fuji lui zijn misschien nog wel erger. :D Ik vind het wel een mooi merk in ieder geval.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo

Quote from: LittleNinja on August 23, 2019, 01:04:42
Ik ben onwetend dus wellicht kan iemand mij helpen..

Kort geleden ben ik op pad geweest met een kennis van me. Even een avondje schieten, ik met de Sony en hij met zijn Fuji Xpro2.

Ik heb die avond ook met de Fuji kunnen spelen en ik hoopte eigenlijk op het gevoel waar men zo vaak over spreekt m.b.t. de funfactor die Fuji biedt op het gebied van fotograferen..

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat gevoel niet heb kunnen vinden. De shutterknop vond ik onhandig hoog waardoor je een grote beweging moest maken (resultaat eerder beweging), de gecombineerde draaiknoppen vond ik eerder onhandig dan handig en het apparaat was groter dan mijn full frame... zonder een degelijke grip. Verder weet ik niet wat er mis ging, maar ik kreeg er nauwelijks scherpe foto's uit.. iets waar hij ook over klaagde. Hij gebruikt XF glas op de body wat volgens alle reviews geweldig moet zijn.

Ik was dus eigenlijk een beetje teleurgesteld en ik vroeg me daardoor af waarom ik die fun factor mis.. zijn er fuji-isten hier? En hebben zij misschien tips om scherpere foto's te krijgen? Met zoveel lovende reviews ga ik er eigenlijk vanuit dat er iets niet goed zit in deze combi.
Ik heb ook de nodige ervaring met Fujifilm. Ooit de oer X100 gehad. Later de X-E1 en 2. Daarna de XT-1 en nu nog steeds de X-T2.
Divers XF glaswerk gehad, eigenlijk altijd prima glas.
Over scherpte nooit klachten gehad. Hier een link naar vele audioshow plaatjes voor een indruk:
https://www.audioenzo.nl/category/audioshows/

LittleNinja

Laatste aanwinsten: opvouwbare achtergrond (zwart/wit), grid voor de octabox en een Zhiyun Crane Plus om te beginnen met videografie...

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on October 21, 2019, 00:22:52
Zhiyun Crane Plus

Nice 8)

Ja, tof ding. Vandaag gebruikt tijdens een training. Foto's "getrokken" (zoals onze zuiderburen zeggen) met de A7 III en video geschoten met de A6000 van mijn vriendin.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Toch een even polsen hoe mensen hier er over denken..

Voor mijn Sony heb ik de Tamron 28-75 f/2.8. Erg fijne lens en bakken goedkoper, compacter en lichter dan de 24-70 f/2.8 G Master van Sony.

Hier wil ik in de komende maanden het broertje aan toe voegen: de Tamron 17-28 f/2.8. Ook die is weer heerlijk compact, snel, scherp en veeeel beter te betalen dan de Sony.

De 3e lens waar ik op zat te wachten uit de Holy Trinity was de 70-200 f/2.8.. Tamron heeft echter een 70-180 f/2.8 in de planning staan. Die 20mm is iets waar ik me druk om maak. Is dat terecht of stel ik me aan??
De lens is fors lichter, compacter en naar verwachting ook weer een berg voordeliger dan de Sony.

Your thoughts please?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Als ik iets mis bij mijn 70-200 is het eerder dat ik meer bereik zou willen dan minder.
Persoonlijk zou ik verwachten dat ik het zou missen.

Maar, ik ken de prijsverschillen niet. Wellicht dat die zo groot zijn dat ik daarvoor best wat bereik zou willen missen :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

#3899
Hoi Ninja,

Wat heb je aan een betaalbare lens die letterlijk tekort komt?
Koop dan niks.

Ow nee, je weet zelf nog niet of die 20mm een verschil maakt of niet. Wat je eigenlijk moet doen is: wat wil je fotograferen? Staan de onderwerpen heel ver?
Weet je het niet?
Probeer eerst met bv een lens van 70-300mm op de 180mm te fotograferen en daarna op 200mm, je maakt dus 2 verschillende foto's van één onderwerp in de verte.

Vergelijk dan de 2 foto's met elkaar, dan zie je wat die 20mm extra doet [emoji6]

Vergeet niet dat je een fullframe hebt.... ALS de afstand belangrijk is, dan is de 1.0x cropfactor bij dit geval een nadeel.......

Vertel aan ons ook wat jij precies wil fotograferen aub.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers