Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Doe voorzichtig met de voorkant van de lens :)
Hem een keer verkeerd neerzetten op zijn frontglas kan al funest zijn voor die lens.
Maar voor de rest heerlijk ding. Gebruik hem zelf ook met enige regelmaat.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

vieze freddie

build quality toch pak minder dan de 85 1.8, die voelt veel solider
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Bart_M

2 mm extra gescoord.
Van een Canon 17-85 naar de Canon 15-85 gegaan:

erikz.nl

Quote from: Bart_M on April 18, 2011, 16:36:07
2 mm extra gescoord.
Van een Canon 17-85 naar de Canon 15-85 gegaan:

Wel ruim dubbel zo prijzig ;)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bart_M

Deze lens is beter dan zijn voorganger. Ik heb wel ontzettend veel lol gehad van de 17-85, nu maar hopen dat deze lens dat gaat overtreffen. :)

erikz.nl

Quote from: eddy135 on April 18, 2011, 21:24:27
Groothoekmillimeters zijn ALTIJD duur! ;D
Hehe, mijn EF-S 10-22 is daar het bewijs van ;)

angel66

ik ga maandag een camera halen, zit alleen tee twijfelen tussen 2 types.

Nikon D3100 en de D5100.

ben wel een beginner.

Audia

Gisteren mijn eerste echte camera binnen gekregen, de Canon 600D met 18-135 lens.
Ik ben ook een beginner, maar het lijkt dat deze aardige plaatjes schiet.
Mijn alternatief was een Nikon D90.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

daxie

Quote from: angel66 on April 23, 2011, 20:23:31
ik ga maandag een camera halen, zit alleen tee twijfelen tussen 2 types.

Nikon D3100 en de D5100.

ben wel een beginner.

Neem de 5100. De gebruikte sensor is die van de 7000 en is momenteel der beste sensor op de markt.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Automaat

En dan een kitlens erop zetten?
Dan liever een D3100 met een beter objectief.
Reading the HTForum is learning every day!!

eric_audio

Quote from: Automaat on April 24, 2011, 11:09:10
En dan een kitlens erop zetten?
Dan liever een D3100 met een beter objectief.

Met de kitlenzen van Nikon is niks mis. Dus je kan prima de D5100 met een kitlens kopen en dan gaan sparen voor de 16-85mm.

Maar met de D3100 kan je ook voorlopig vooruit hoor. Voor de meesten van ons hier (in ieder geval voor mij) geldt dat als de foto's niet mooi zijn het eerder aan jezelf ligt dan aan je camera. En is investeren in een goede cursus dus zinvoller dan al het geld in apparatuur stoppen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Automaat

Klopt, niks mis met kitlenzen van Nikon.
Maar de Megapixel- en Isorace is al geruime tijd geleden ingezet en bij veel bezitters komt weinig van dat sparen. Gaat de gebruiker echt in HD filmen, is dat uitklap- en kantelbaar display echt noodzakelijk?
Misschien is de uitlopende D90 wel de betere keuze.
Reading the HTForum is learning every day!!

VlisChris

Ik zou persoonlijk ook voor de minder dure body icm goede lenzen gaan dan andersom.
Als ik mijn 17-40 op mijn 5DmkII schroef krijg ik technisch wat mindere foto's dan met mijn 16-35. Dan is het contrast, scherpte en dynamiek om zomaar wat te noemen gewoon echt beter.
Met goede lenzen wordt je geen beter fotograaf. Maar je goede foto's worden er wel beter van.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Quote from: Automaat on April 24, 2011, 16:17:06
Misschien is de uitlopende D90 wel de betere keuze.

Ben ik het helemaal mee eens. De D3100 en D5100 missen een aantal instelmogelijkheden die de D90 wel heeft, daarnaast heeft de D90 een AF-motor aan boord en de D3100 en D5100 niet. Met die laatste twee ben je dus aangewezen op AF-S objectieven, anders ben je veroordeeld tot handmatig scherpstellen. Dat is echt een gemis, want er zit veel moois onder het gamma AF-D objectieven. Daar zit geen AF-motor in, dus op een D3100 en D5100 lever je met AF-D "glas" de autofocus in.
Groeten,
Edwin

angel66

ik heb net de D3100 besteld met standaard lens + geheugen card en een uv filter.

ik heb gebruik gemaakt van de dixons aanbieding, met gratis tas en statief.

ik kijk later wel voor een betere lens.

was ong 508 euro kwijt

ja ik moet het echt nog leren, en die 3100 is zo handig met de spec menu.


angel66

ik krijg vandaag de nikor 70-300 VR lens binnen met een B&W UV filter.

Tube-freak

De D90 en de D5100 hebben een beter LCD display (920.000 pixels) versus D3100 met maar 230.000 pixels.
Dus als je denkt op de D3100 ff kijken of de foto gelukt is en je denkt volgens mij is hij niet gelukt dan is hij waarschijnlijk stiekem wel gelukt maar kan het LCD display het niet goed weergeven.  Met een D90 of D5100 zou je wel zien dat de foto scherp was omdat het LCD diplay een veel hogere resolutie heeft.

Of andersom kan ook natuurlijk je denkt op de D3100 oh ziet er wel gelukt uit, maar als je dan een D5100 had gehad dan had je gezien dat het toch net wat anders in elkaar zat.

Dat zou voor mij de reden zijn om een D90 of D5100 te kopen want als er iets is wat ik ALTIJD standaard doe is kijken of de foto is gelukt op het display.
Zou een beetje jammer zijn als je weer 1100 km terug moet rijden naar venetië  om die ene foto nog een keer te maken.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank

@Tube-Freak,

Foto's kun je niet goed bekijken op die kleine schermen, ook niet als deze meer beeldpunten hebben. Een foto bekijk je op het scherm. Dus ik zou dat argument niet zwaar laten meewegen. Op het scherm ga je de bassale scherpte na en compositie. Maar of de plaat 'echt' is gelukt zie je pas op je beeldscherm van pc of laptop.

Rob Eric Blank

Quote from: Tube-freak on May  5, 2011, 12:19:21Dat zou voor mij de reden zijn om een D90 of D5100 te kopen want als er iets is wat ik ALTIJD standaard doe is kijken of de foto is gelukt op het display.
Zou een beetje jammer zijn als je weer 1100 km terug moet rijden naar venetië  om die ene foto nog een keer te maken.
Blij dat je niet analoog schiet ;)

Tube-freak

Quote from: Rob Eric Blank on May  5, 2011, 12:44:04
@Tube-Freak,

Foto's kun je niet goed bekijken op die kleine schermen, ook niet als deze meer beeldpunten hebben. Een foto bekijk je op het scherm. Dus ik zou dat argument niet zwaar laten meewegen. Op het scherm ga je de bassale scherpte na en compositie. Maar of de plaat 'echt' is gelukt zie je pas op je beeldscherm van pc of laptop.

Wat een onzin. je kan heus wel het een en ander zien op zo een LCD scherm.  Natuurlijk niet alles maar geeft wel een aardige indicatie.
Loop jij altijd met je lapto te slepen dan bij elke foto die je maakt of kijk je gewoon op je schermpje van je camera.  Denk het laatste.  Zit er niet voor niets op.

Maar ja in de analoge tijd had je dat allemaal niet en waren mijn fotos altijd scherp met mijn klik-klak-klaar samsung compact camera en of de SLR van mijn vader.  Schijnbaar zijn die digitale camera toch niet zo goed als vroeger om de een of andere manier.  Want als je vroeger een rolletje had met 25 fotos zater er misschien 1 of 2 mislukten bij.  Tegenwoordig zitten er veel meer mislukte fotos bij sinds ik digitale cameras gebruik. 

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

eric_audio

Quote from: angel66 on May  5, 2011, 11:55:12
ik krijg vandaag de nikor 70-300 VR lens binnen met een B&W UV filter.

Uitstekende lens. Ga je geen spijt van krijgen...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rob Eric Blank

Quote from: Tube-freak on May  5, 2011, 13:00:57
Wat een onzin. je kan heus wel het een en ander zien op zo een LCD scherm.  Natuurlijk niet alles maar geeft wel een aardige indicatie.
Loop jij altijd met je lapto te slepen dan bij elke foto die je maakt of kijk je gewoon op je schermpje van je camera.  Denk het laatste.  Zit er niet voor niets op.
Die heb ik bijna wel altijd mee.

Tuurlijk gebruik ik de camera. Gebruik inzoomen op 100% om scherpte na te gaan, alleen daar maakt de kwaliteit van de meeste schermen weinig voor uit. Ja zo'n scherm is van belang, alleen is de kwalititeit van het scherm niet doorslaggevend. 300.000 beeldpunten is in de praktijk voldoende. Extra is handig, maar ik zou mijn aanschaf daar niet op basseren.

Quote from: Tube-freak on May  5, 2011, 13:00:57
Maar ja in de analoge tijd had je dat allemaal niet en waren mijn fotos altijd scherp met mijn klik-klak-klaar samsung compact camera en of de SLR van mijn vader.  Schijnbaar zijn die digitale camera toch niet zo goed als vroeger om de een of andere manier. 
De compacts schieten met een behoorlijk dicht diafragma, waardoor veel van de plaat scherp is.


Gaeje

Quote from: Tube-freak on May  5, 2011, 13:00:57
Schijnbaar zijn die digitale camera toch niet zo goed als vroeger om de een of andere manier.  Want als je vroeger een rolletje had met 25 fotos zater er misschien 1 of 2 mislukten bij.  Tegenwoordig zitten er veel meer mislukte fotos bij sinds ik digitale cameras gebruik. 


Ligt gewoon aan de nonchalance van de gebruiker. Met een rolletje dacht je wel eens na over wat je ging trekken. Nu kan het toch niet op, het is maar een kaartje vullen...
Tevens had film véél meer belichtingsspeelruimte dan digitaal, dus konden ze bij het printen van je rolletjes veel meer goed trekken.

Cyrus·

Quote from: Rob Eric Blank on May  5, 2011, 14:50:27
De compacts schieten met een behoorlijk dicht diafragma, waardoor veel van de plaat scherp is.

Mijn Panasonic TZ8 (voor "erbij") heeft ook "gewoon" F/2.8 hoor.  Dat is niet echt een "dicht" diafragma.

't Is meer dat die compacts doorgaans relatief kleine lensopeningen hebben i.c.m. een ienie-mienie sensor hebben - met daardoor een enorme cropfactor. Dat levert een behoorlijk grote DOF op, waardoor alles al snel van voor tot achter scherp is.
Groeten,
Edwin