Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

VlisChris

Nu bezig met wat foto's die ik gister bij familie gemaakt hebt.
Wholy moses wat zijn die twee lenzen scherp :o Verscherpen is nauwelijk nodig.
Waar ik hiervoor bij internet resolutie (800x533 @ 70dpi) vaak verscherpte op unsharp mask 80-1.0-0, is dat nu nog 40 a 50 max.
80 is gewoon teveel 8)
En dat @ 2.8 Mijn 17-40 is op 17mm F4 gewoon aan de softere kant, die 16-35 is op 16mm 2.8 gewoon echt scherp
Je wordt er geen beter fotograaf van natuurlijk, maar het is in je nabewerking wel een stuk fijner werken zo 8)

Edit: max verscherping aangepast. Kleine typo.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Perfectionist

Dat is de reden dat ik de 17-40mm heb verkocht (scherpte). Qua scherpte is overigens de 17-55 2.8IS de meest scherpe Canon lens m.i. Vreemd dat dat geen L lens is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Gaeje

scherpte 'as such' is ook niet alles... zo heb je de tamron 28-75 die wel scherp is, maar dat is geen 'mooie' lens... de overgang scherp/onscherp is niet zo leuk en de bokeh vind ik niets bijzonder. dat heb je meestal met goeie 2.8 zooms wel en daar betaal je ook voor... (samen met build quality, af speed enz...)

maar als professional ben je de hoogste kwaliteit aan je klanten verplicht dus is die 5D+ L lenzen geen overbodige luxe

VlisChris

Scherpte is idd niet altijd alles, maar op het moment dat je registrerende foto's maakt is het wel fijn als het zaakje niet alleen mooi is qua contrast en saturatie enz, maar dan vind ik scherpte ook belangrijk.
Over de prijs: maatje van me vroeg gister wat het nou kostte. Hij viel al van zijn stoel toen ik de prijs van de lens noemde :p
Maarja, het kost allemaal veel, maar je krijgt er gelukkig ook heel veel voor terug.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

nogmaals, je kan die prijzen niet vergelijken met huis- tuin en keuken lenzen... er zit een hoop R&D in, betere materialen, en die dingen moeten ook gewoon bestand zijn tegen het slijtig gebruik van proffesionals.

ik vind die prijzen nog wel meevallen, als zelfstandige heb je dat toch relatief snel terug?

Als je kijkt naar cinema camera's en lenzen...

TheSpeedSkater

Ik wacht nog even met de 70-200, teveel om mee te nemen op vakantie en ik verwacht hem ook niet vaak te gaan gebruiken, toch 1,5 kilo extra in de rugzak.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Cyrus·

Superscherp en lichtsterk objectief erbij:


Tamron 28-75 F/2.8 (Nikon mount)

En een nieuwe tas:

Lowepro Slingshot 202AW
Groeten,
Edwin

jon81

Quote from: CyrusOne on March 27, 2011, 23:38:27
Superscherp en lichtsterk objectief erbij:


Tamron 28-75 F/2.8 (Nikon mount)

En een nieuwe tas:

Lowepro Slingshot 202AW

Fijne lens is dat inderdaad, ik heb m ook, weliswaar voor Canon maar toch.
En ook de 17-50 versie er van, die is in mijn ervaring nog scherper dan deze!

Dus zit te denken om de 28-75 weg te doen en iets met langer bereik aan te schaffen.
Zou ik het gat wat dan zou ontstaan tussen 50 en 70mm gaan missen??
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Cyrus·

Quote from: jon81 on March 30, 2011, 16:10:57
Fijne lens is dat inderdaad, ik heb m ook, weliswaar voor Canon maar toch.
En ook de 17-50 versie er van, die is in mijn ervaring nog scherper dan deze!

De 17-50 F/2.8 stond ook op mijn lijstje want is inderdaad een prachtig objectief. Ik heb echter al een ragscherpe Tokina 12-24 F/4 (AT-X Pro) en 35 F/1.8 en 50 F/1.8 primes (beide Nikkor) dus die Tamron 17-50 zou nogal overkill worden. Maar ik sluit 'm voor de toekomst niet uit hoor, ben gek op lichtsterk glas :smile:. Daarnaast is 17-50 in de stad eem mooi bereik.

Zou trouwens ook zomaar een Tokina 16-50 F/2.8 kunnen worden. Mechanische kwaliteit van Tokina schaal ik zeker hoger in dan Tamron. Dat verschil merk ik zeker ook als ik de 12-14 vergelijk met mijn Tamron 2-75 en Tamron SP90 F/2.8. Qua optische kwaliteit zal het echter een hele kluif voor die Tokina 16-50 zijn want de Tamron 17-50 is optisch gewoon een top-objectief. 

Quote from: jon81 on March 30, 2011, 16:10:57
Dus zit te denken om de 28-75 weg te doen en iets met langer bereik aan te schaffen.

Zou ik het gat wat dan zou ontstaan tussen 50 en 70mm gaan missen??

Denk dat je inderdaad wel het bereik tussen 50 en 70mm erg zal gaan missen. Zeker op een DX-camera is dat een veel gebruikt bereik. Waarom niet een 70-200 F/2.8 erbij? Zou een geweldige aanvulling op je 28-75 zijn. Zowel Tamron als Sigma hebben prima 70-200 F/2.8's voor een leuke prijs (600-700 Euro). 
Groeten,
Edwin

Gaeje

raar, ik heb zowel de 28-75 en de 12 24 van resp tamron en tokina en vind het allebei zeer matige lenzen. ok voor hun geld (zeker de tamron) maar ook niet meer dan dat. ik koop nooit nog een niet-nikkor lens denk ik

Cyrus·

@Gaeje: je bent de eerste waarvan ik negatieve resultaten lees van deze twee objectieven. De Tamron 28-75 presteert op alle merken zeer goed, FX en DX. De Tokina presteert beter dan de Nikkor 12-24 F/4, zeker de prijs in aanmerking genomen.

Dat zeg ik niet ter verdediging van deze objectieven, maar daar heb ik wel mijn aanschafbeslissing op gebaseerd. En op mijn D90 zijn beide objectieven gewoon enorm scherp.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

Zollverein, Essen (Germany) - 19/3/2011 by Laario, on Flickr

Gemaakt met de Tokina 12-24.

Welke camera gebruik je?
Groeten,
Edwin

Erik

Leuke foto btw met dat rood, prachtig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jon81

Quote from: CyrusOne on March 30, 2011, 22:37:02

Denk dat je inderdaad wel het bereik tussen 50 en 70mm erg zal gaan missen. Zeker op een DX-camera is dat een veel gebruikt bereik. Waarom niet een 70-200 F/2.8 erbij? Zou een geweldige aanvulling op je 28-75 zijn. Zowel Tamron als Sigma hebben prima 70-200 F/2.8's voor een leuke prijs (600-700 Euro). 

Dat was ook mijn bedoeling, maar om het financieel wat haalbaarder te maken zou ik dan liever de 28-75 verkopen.
Maar het kan natuurlijk ook andersom, eerst een 70-200 kopen en als blijkt dat de 28-75 niet meer gebruikt wordt, deze verkopen.

Merk nu trouwens al dat de 28-75 weinig meer uit de tas komt, alleen als ik wat langer bereik nodig heb, maar dan is het eigenlijk weer niet lang genoeg.
Vandaar ook de interesse in een 70-200
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Cyrus·

Quote from: jon81 on March 31, 2011, 08:11:21
Dat was ook mijn bedoeling, maar om het financieel wat haalbaarder te maken zou ik dan liever de 28-75 verkopen.
Maar het kan natuurlijk ook andersom, eerst een 70-200 kopen en als blijkt dat de 28-75 niet meer gebruikt wordt, deze verkopen.

Merk nu trouwens al dat de 28-75 weinig meer uit de tas komt, alleen als ik wat langer bereik nodig heb, maar dan is het eigenlijk weer niet lang genoeg.
Vandaar ook de interesse in een 70-200

Beetje overlap kan nooit kwaad natuurlijk. 17-50, 28-75 en 70-200 is natuurlijk een mooie set zijn maar dan heb je in het korte bereik wel flinke overlap. Om het - na aanschaf van een 70-200 - meer in balans te krijgen, zou ik dan de 17-50 inruilen voor meer groothoek. Dan denk ik aan een 10-20 of een 12-24 - merkeigen (jij hebt toch Canon?) dan wel Tokina of Sigma. De Tamron 10-24 is in die klasse niet geweldig, weet ik uit ervaring. Heel veel last van storende onscherpte in de hoeken. 
Groeten,
Edwin

Gaeje

de 12 24 heeft, zoals alle tokinas die ik ooit gehad heb, veel te veel CA, iets waar ik redelijk gevoelig aan ben. ook is die op f4 helemaal niet zo scherp.

de 28-75 is wel scherp, maar geeft geen mooi beeld vind ik. tevens vind ik het bereik niet wijd genoeg (24 of 25mm ware beeter geweest) en is de build quality niet vertrouwen wekkend. een tik en ze is eraan vrees ik...
let wel: voor dat geld ga je niet veel anders vinden die volledig 2.8 is. maar dan nog, ik zou ze niet opnieuw kopen

Cyrus·

Quote from: Gaeje on March 31, 2011, 10:58:03
de 12 24 heeft, zoals alle tokinas die ik ooit gehad heb, veel te veel CA, iets waar ik redelijk gevoelig aan ben. ook is die op f4 helemaal niet zo scherp.

Die CA treedt voornamelijk op bij 12mm en 24mm en is - als je in RAW schiet - eenvoudig te corrigeren. Dat hij op F/4 niet scherp is, bevreemdt mij. Zie de resolutie-cijfers op photozone.de. Het objectief behaalt "op zijn slechtst" (24mm @ F/4) nog altijd een hoge resolutie. Desondanks is het wel logisch dat het objectief dan niet op zijn scherpst is, maar dat is geen enkel objectief bij zijn grootste diafragma-opening.

Één stop diafragmeren (F/5.6) is al voldoende om zeer scherpe platen te schieten.   

Quote from: Gaeje on March 31, 2011, 10:58:03
de 28-75 is wel scherp, maar geeft geen mooi beeld vind ik. tevens vind ik het bereik niet wijd genoeg (24 of 25mm ware beeter geweest)

De Tamron 28-75 is een FX-objectief, wat uiteraard prima kan op een DX-camera. Het bereik van 28-75 is dan echter inderdaad niet het meest handig, je mist dan een stuk groothoek. Dat zul je dus apart mee moeten nemen, anders wordt het fotograferen in de stad geen succes met een DX-camera.

Quote from: Gaeje on March 31, 2011, 10:58:03
en is de build quality niet vertrouwen wekkend. een tik en ze is eraan vrees ik...
let wel: voor dat geld ga je niet veel anders vinden die volledig 2.8 is. maar dan nog, ik zou ze niet opnieuw kopen

Klopt, de mechanische kwaliteit is niet geweldig maar daar is de prijs (± 350 Euro) dan ook naar. Een Nikkor 24-70 F/2.8 kost ruim 4x zoveel maar is optisch zeker geen 4x beter dan de Tamron, integendeel. De optische kwaliteit van deze twee zit zelfs erg dicht bij elkaar. De Nikkor 24-85 F/2.8-4 kost het dubbele van de Tamron, maar de Tamron is optisch beter. En constant F/2.8 over het hele bereik, waar de Nikkor al snel naar F/4 gaat.
Tja... dan neem ik wel het risico dat de Tamron misschien eerder sneuvelt dan een Nikkor. Tenslotte gaat het mij uiteindelijk om de plaatjes ;)
Groeten,
Edwin

Gaeje

Quote from: CyrusOne on March 31, 2011, 11:56:40
Tenslotte gaat het mij uiteindelijk om de plaatjes ;)

daar zeg je het. en daar voldoet voor mij, noch de tokina, noch de tamron. behalve voor snaps, en daar is de tokina te ruim voor. tevens is hij op mijn D700 vrij nutteloos, dus als er interesse voor is?...

Cyrus·

Quote from: Gaeje on March 31, 2011, 12:05:29
daar zeg je het. en daar voldoet voor mij, noch de tokina, noch de tamron. behalve voor snaps, en daar is de tokina te ruim voor. tevens is hij op mijn D700 vrij nutteloos, dus als er interesse voor is?...

Tja... vind je het gek dat die Tokina het niet goed doet op je D700! Je hebt een FX-camera en die Tokina is een DX-objectief.....
Groeten,
Edwin

Gaeje

:-( moet ik er nu echt bij vertellen dat mijn ervaringen gebaseerd zijn op gebruik op een DX camera, van voor het FX formaat uberhaupt beschikbaar was voor nikon. Blijkbaar wel...

Cyrus·

Quote from: Gaeje on March 31, 2011, 12:16:04
:-( moet ik er nu echt bij vertellen dat mijn ervaringen gebaseerd zijn op gebruik op een DX camera, van voor het FX formaat uberhaupt beschikbaar was voor nikon. Blijkbaar wel...

Sorry, dat had ik zo niet van je begrepen.
Groeten,
Edwin

mikekiwi

mikekiwi gaat proberen een serieuze start te maken met portretfotografie. Wilde eerst dit alleen a la strobist doen en had al daartoe wat Yongnuo flitsers (YN460II), triggers (RF-602), lampstatieven (FE 80nogwat) en een hoop pluutjes en swiveltjes uit HongKong gekocht.
Maar...nu toch net ook maar even wat duiten gepind om een échte flitsset te kopen en dus:

225 euro armer en een Elinchrom D-Lite 4 set (2 units, 2 statieven en 2 softboxen incl tassen) rijker!

Hootie

We wachten met spanning de foto's af.
Veel plezier alvast.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

mikekiwi


jon81

Andere Tas gekocht voor er bij in de opheffingsuitverkoop bij een fotozaak hier in de buurt.



Ook nog een zonnekap en een filter voor mn 50mm 1.8.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

vieze freddie

Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.