Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Mooie plaat! Bewust gekozen voor het wat hogere standpunt? Geeft wel lekker dieptewerking in de foto.
Lijkt me trouwens nog verrekte lastig: scherp stellen met de hand. Doe het dan ook NOOIT moet ik bekennen :-X (misschien dat de zoeker van je Pentax groter is dan dat van de xxD van Canon?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

spotmatic

#251
Quote from: Christiaan S on August 26, 2008, 21:18:19
Mooie plaat! Bewust gekozen voor het wat hogere standpunt? Geeft wel lekker dieptewerking in de foto.

Bedankt  :D Wel offtopic, maar ik heb er nog eentje waarbij ik een lager standpunt heb ingenomen. Misschien vind je deze wel beter?



Quote
Lijkt me trouwens nog verrekte lastig: scherp stellen met de hand. Doe het dan ook NOOIT moet ik bekennen :-X (misschien dat de zoeker van je Pentax groter is dan dat van de xxD van Canon?

Ik heb natuurlijk zat AF lenzen, dus da's geen probleem. Het zoekerbeeld van Pentax is wel wat groter dan de diverse Canons (niet de FF Canons) maar toch blijft het moeilijk omdat de matglazen van tegenwoordig een 'luchtbeeld' weergeven. Het lijkt dus bijna altijd scherp. Maar ik heb geleerd op bepaalde details op het matglas te letten en dan lukt het best. Helaas ben ik niet sneller dan de langzaamste AF, maar dat komt vooral omdat de scherpstelslag van die oude lenzen ontstellend lang is. De Culminar gaat volgens mij 5x rond van oneindig tot de kortste instelafstand. Dus het was leuk maar die lens mag terug in de kast  ;)

Ik heb dit weekend op de fotograficabeurs in Doesburg o.a. een Porst 35mm f/1.8 (!!!) op de kop weten te tikken voor 15 euro. Heel leuk lensje dat ik nog wat nader wil uittesten. Sorry, ik heb veel lol aan die oude M42 lensjes die geen drol kosten, maar soms wel het moderne spul naar de kroon steekt. Het is niet zo dat in de jaren '70 alleen maar rotzooi werd geproduceerd! Porst zal velen niets zeggen, maar het is een Duitse fotoketen die camera's en lenzen van de bekende merken onder eigen naam verkocht. De Porst zal hoogstwaarschijnlijk door Cosina zijn gemaakt (de fabriek waar de nu dure Zeiss 35mm SLR objectieven vandaan komen: https://photo-shop.zeiss.com/en/Categories/Objektive/ZK). Een andere mogelijkheid is Tomioka, die maakten ook geen rotzooi :)

Tot slot nog even een plaatje met de Porst, gemaakt toen ik net thuis kwam van Doesburg (je ziet trouwens vooraan een Kashimura 35mm f/2.8 lens staan [7 euro], mij volledig onbekend, met daar rechts achter een Porst 24mm f/2.5 [15 euro] en helemaal achteraan een Panagor 55mm f/3 macro - gaat tot 1:1 [25 euro]):



Ik heb er extreem veel lol in nu ik die hoge film- en afdrukkosten van vroeger niet meer heb  :D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

VlisChris

Ik wil komende keer dat er een fotobeurs in de Zeelandhallen ofzo is absoluut naar een beurs toe ;D
Heerlijk dat je voor zulke bedragen zulke mooie spullen kan kopen 8) 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jimmy Conway

Quote from: GTDesign on August 26, 2008, 19:58:25
lichtmeter Sekonic L 758D

Heb je de handleiding al uit? ;D

Waarom niet meteen de DR-versie?

Jimmy Conway

Quote from: Christiaan S on August 26, 2008, 21:18:19
Mooie plaat! Bewust gekozen voor het wat hogere standpunt? Geeft wel lekker dieptewerking in de foto.
Lijkt me trouwens nog verrekte lastig: scherp stellen met de hand. Doe het dan ook NOOIT moet ik bekennen :-X (misschien dat de zoeker van je Pentax groter is dan dat van de xxD van Canon?

Handmatig is bijna niet te doen met de meeste digitale spiegelreflexen.
Katze Eye biedt oplossingen. Heb een keer een katze eye matglas geinstalleerd :o

http://www.katzeyeoptics.com/

Alleen zijn er voor Canon geloof ik niet echt veel 'oldies'.
Pentax heeft van de afgelopen tweeduizend jaar ;D nog lenzen die passen op hun mount.

VlisChris

ROFLOL ;D
Heb even gekeken op de site. Is dat wat je vroeger als split had zeg maar. Een helft die scherp is, en een helft waar je dan handmatig ziet of je scherp zit of niet? Zoja: dan werkt dat heerlijk 8)
Alleen, ik ben iemand die vaak op spotmeting werkt. Check mijn Exif maar ;)
En dan wordt ik net wat minder onzettend vrolijk van dit soort berichten ;)
Quote* Spot metering mode is NOT RECOMMENDED when using a split prism focusing screen. However, if spot mode must be used, it is strongly advised to first take a test shot, check the histogram, and adjust exposure compensation as required.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

@Jimmy,
Waarom de DR versie ?
Pocketwizards worden vaak niet gebruikt ten gunste van de Elinchrom skyports die een STUK goedkoper zijn en bovenal veel handelbaarder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

#257
Quote from: J.A.F._Doorhof on August 27, 2008, 08:52:52
@Jimmy,
Waarom de DR versie ?
Pocketwizards worden vaak niet gebruikt ten gunste van de Elinchrom skyports die een STUK goedkoper zijn en bovenal veel handelbaarder.

Oh, ik wist niet dat GTDesign ook Elinchrom apparatuur had.

Pocketwizards en Sekonic zijn een soort industriestandaard, vandaar mijn gedachte.

J.A.F._Doorhof

Heb je wel eens gekeken naar de prijs van Pocketwizards :D

Daar koop je heel wat skyports voor.
En de skyport is dus veel handiger in gebruik, voornamelijk kleiner en lichter.
Performance is indentiek behalve dat Pocketwizards hoger syncen en een camera kunnen triggeren.
Maar het hoger syncen werkt voor een DSLR toch niet (skyports gaan hoog genoeg), en een camera triggeren is ook een specifieke taak.

Ik werk zelf wel eens met pocketwizards op workshops maar sinds de skyports er zijn heb ik er altijd een paar in mijn koffer en gebruik die als het event niet gesponsord word door pocketwizards :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Quote from: Jimmy Conway on August 26, 2008, 23:09:09
Heb je de handleiding al uit? ;D

Waarom niet meteen de DR-versie?

De handleiding is inderdaad nog dikker als de handleiding van mijn Mark III.

GTDesign

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 27, 2008, 08:52:52
@Jimmy,
Waarom de DR versie ?
Pocketwizards worden vaak niet gebruikt ten gunste van de Elinchrom skyports die een STUK goedkoper zijn en bovenal veel handelbaarder.

Toevallig gisteren besteld  :)

http://www.focusfx.nl/images/elinchrom_skyport_english.pdf?osCsid=49edb353d181505a6e158016bdae6a74

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 27, 2008, 18:13:20
Heb je wel eens gekeken naar de prijs van Pocketwizards :D
Ja, en aangeschaft.... :D

Is die prijs echt zo hoog in vergelijking met camera's, objectieven, dig.achterwanden, flitsers, generatoren, grote octaboxen, etc?
Vind het eigenlijk wel meevallen.

QuoteDaar koop je heel wat skyports voor.
En de skyport is dus veel handiger in gebruik, voornamelijk kleiner en lichter.
Dat volg ik niet helemaal, in die filosofie koop je beter een Sekonic 308-S i.p.v. een 758-D(R) ;D

QuotePerformance is indentiek behalve dat Pocketwizards hoger syncen en een camera kunnen triggeren.
De Pocketwizards hebben een bereik van een kleine 1600+ voet (486 meter), de Elinchroms 50-150 meter.
Dat is dus geen identieke performance.

Zeg niet dat die Elinchrom triggers geen goeie keuze zou zijn, ze zijn gewoon anders.

VlisChris

Aan de andere kant: wat is de laatste keer geweest dat jij op bijna een halve kilometer nog een flitser moest aansturen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Pcies, 50-150 is al waanzin.
TENZIJ..... je het gebruikt om je camera te triggeren bv achter de doellijn.

Begrijp me goed, pocketwizards zijn wat ze heten, wizards ze kunnen alles en doen dat goed.
ECHTER... als ik met een camera in mijn handen sta dan sta ik maximaal 10 mtr van een model af, en wil ik gewoon een klein apparaatje op mijn camera hebben.

Waarom de 758 ipv de 308....
Dat is makkelijk.
De 758 heeft de mogelijkheid om 3 camera's te calibreren per ISO.
Of bv 3 lensen op 1 camera.
Ik gebruik in totaal 3 camera's die gecalibreerd zijn op de meter (zou er het liefst nog 2 geheugen plekken bij hebben trouwens maar goed ik ben nogal extreem qua camera's op dit moment (doe veel testen)).
Voordeel is dat ik voor ELKE camera ISO25/50/100/200/400 gecalibreerd heb en dus altijd weet dat ik met die camera en die ISO een perfecte meting heb.

Het verschil tussen mijn MF systeem en de 5D is bv ruim 2/3 stop.
En dat is toch wel handig als ik dat kan opslaan :D

Vandaar de 758.

Maar nogmaals niets TEGEN de PW's vind ze alleen voor wat ik doe erg onhandig en overbodig duur.
Doe je veel sport waarbij/of moet je camera's op afstand triggeren is het het perfecte systeem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2008, 00:49:30
Begrijp me goed, pocketwizards zijn wat ze heten, wizards ze kunnen alles en doen dat goed.
ECHTER... als ik met een camera in mijn handen sta dan sta ik maximaal 10 mtr van een model af, en wil ik gewoon een klein apparaatje op mijn camera hebben.

Goeie keus dan toch. ;)

Quote from: Jimmy Conway on August 28, 2008, 00:28:53
Zeg niet dat die Elinchrom triggers geen goeie keuze zou zijn, ze zijn gewoon anders.


QuoteWaarom de 758 ipv de 308....
Dat is makkelijk.
Het was geen vraag, het was een filosofie... :D
Ik ken de verschillen tussen een 308 en een 758... :D
Zo is de 308 op 'eenvoudigheid' en 'compactheid' handig, maar de 758 is robuuster, heeft meer functies, die je al dan niet nodig hebt,
zo ook met de Pocket Wizard en de Elinchroms triggers...

Wat ik wil zeggen is dat het 'prijsverschil' waar je het in beginsel over had eigenlijk niet zoveel uitmaakt afgezet tegen doelmatigheid als je dit soort apparatuur gaat aanschaffen.

Jimmy Conway

Quote from: Christiaan S on August 28, 2008, 00:30:55
Aan de andere kant: wat is de laatste keer geweest dat jij op bijna een halve kilometer nog een flitser moest aansturen?

Gisteren had ik die drang nog... ;D

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GTDesign

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 27, 2008, 23:40:03
He, die verkopen wij ook lol.



Sorry, wist ik niet.
Kun je dan ook de Deep Octa leveren ?

J.A.F._Doorhof

#269
Yep, we leveren via de studio het gehele elinchrom assortiment and chimera (is pas sinds kort trouwens).

@Jimmy,
Als je die drangt voelt kun je ook gewoon vragen of het model even haar tanden poetst :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

R

En weer enkele dagen binnen. Wat een mooi speelgoed zeg!

Quote from: R on August 23, 2008, 18:14:05
Canon speedlite EX 430 mkII.

VlisChris

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2008, 07:55:25
Yep, we leveren via de studio het gehele elinchrom assortiment and chimera (is pas sinds kort trouwens).

@Jimmy,
Als je die drangt voelt kun je ook gewoon vragen of het model even haar tanden poetst :D



ROFLOL ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2008, 07:55:25
@Jimmy,
Als je die drangt voelt kun je ook gewoon vragen of het model even haar tanden poetst :D

Bwaahahaha ;D ;D ;D

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2008, 07:55:25
Yep, we leveren via de studio het gehele elinchrom assortiment and chimera (is pas sinds kort trouwens).

Frank, waar moet ik Elinchrom ergens plaatsen vergeleken met andere merken qua prijs/kwaliteit?
M.a.w. wat is de reden om voor Elinchrom te kiezen i.p.v. Bowens/Profoto/etc?

Stel ik wil een 'goed/degelijk/uitbreidbaar/prijs op tweede plaats' flitssyteem van Elinchrom opbouwen. Eerst met 1 generator en 1 flitskop voor algemene portraitfotografie/gebruik (niet perse glamour). Welke serie/type van Elinchrom kom je dan terecht?

Of ga ik nu weer te kort door de bocht? ;D

J.A.F._Doorhof

Nee hoor niet kort door de bocht.

Profoto en Elinchrom zijn beide voor mij DE merken.
Hensel, bowens etc. is niet slecht begrijp me goed maar Elinchrom en Profoto vind ik gewoon beter en wel om het volgende:

1. continuiteit bij kleurtemperatuur en lightoutput en snelheid.
Ze recyclen ZEER snel (met een RX haal je rond de 2 frames per seconde) kleurtemperatuur en lightoutput (kracht) is zeer stabiel, zelfs als je ze echt belast.

2. Accessoires.
En daar draait het vaak om, Elinchrom heeft met de Deep Octa en de softwide reflectoren en niet te vergeten de 1.90 softbank waar de flitser IN de softbox zit een indrukwekkende opstellingen.
Daarbij is het skyport systeem een reden om voor Elinchrom te gaan, je kan met de RX-en op afstand je flitsers harder en zachter zetten, in groepen.

En als klap op de vuurpijl de service, Elinchrom heeft een ZEER goede service en zorgt er bij de RX-en bv voor dat je altijd een flitser te leen krijgt, en bij de goedkopere series kun je voor rond de 25.00 een flitser huren hoe lang je je flitser ook kwijt bent.

Ga je kijken naar de mobiele oplossingen dan is de Ranger RX serie gewoon top, licht maar enorm krachtig en lange "adem".

Ik heb lang zitten twijfelen tussen profoto en Elinchrom en heb de laatste gekozen door de grote octabank en de recycle tijden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"