Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

LittleNinja

Quote from: AudioEnZo on March 12, 2024, 08:39:35Dank je Dennis  ;D
Ik had bij meerdere zaken een voorraad alert ingesteld en opeens popte een mail van Coolblue op. Meteen gereageerd en hoppa  :pompom:

Al wat op de planning staan om deze mooie nieuwe aanwinst op de proef te gaan stellen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 12, 2024, 09:22:52Veel plezier ermee.

Maar wat is nu helemaal het idee achter dit soort camera's? Ook bv de Leica Q3 enzo. Waarom zou je voor een vaste lens kiezen als je dergelijke bedragen neer gaat tellen? Oftewel, wat mis ik?

Groeten...

Ik vermoed: niet te groot, geen "keuzestress" wat betreft lens, dikke kwaliteit en wat ik bij Fuji shooters altijd hoor: plezier om mee te schieten.

Zelf heb ik nooit (langer dan een uur) met een Fuji geschoten, dus voor mij s die ervaring onbekend. Wat ik wel weet is dat ik altijd depressief en met tranen over mijn wangen terug kom van een shoot. :D

(Wie kopt hem even in....?)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo

Quote from: Kwabbernoot on March 12, 2024, 09:22:52Veel plezier ermee.

Maar wat is nu helemaal het idee achter dit soort camera's? Ook bv de Leica Q3 enzo. Waarom zou je voor een vaste lens kiezen als je dergelijke bedragen neer gaat tellen? Oftewel, wat mis ik?

Groeten...
Ik heb ruime ervaring met de "oer" X100 en heb daar erg fijn mee gefotografeerd. Heb ook een heel uitgebreide Sony set maar dat gesleep is niet handig.
Voor de X100VI heb ik persoonlijk een paar belangrijke redenen om aan te schaffen. Het past in een kleine tas die ik onder de rolstoel heb bevestigd en is dan altijd mee.
En met een camera als de X100VI met vaste lens moet ik weer creatief kijken/denken voor het "juiste" beeld, heb daar weer een uitdaging mee.
Ook niet onbelangrijk, het is een erg goede camera, de output is geweldig goed.

AudioEnZo

Quote from: LittleNinja on March 12, 2024, 09:26:14Al wat op de planning staan om deze mooie nieuwe aanwinst op de proef te gaan stellen?
Van de week spontaan langs de NXT Energie Hub gereden, want ik had de camera toch mee :D


LittleNinja

Sweet! Wat een bijzonder station is dat daar toch he?!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

AudioEnZo

Ja heel apart, vaak in de buurt geweest, maar ja nooit een camera mee hè  :D

PatrickP

Quote from: Kwabbernoot on March 12, 2024, 09:22:52Maar wat is nu helemaal het idee achter dit soort camera's? Ook bv de Leica Q3 enzo. Waarom zou je voor een vaste lens kiezen als je dergelijke bedragen neer gaat tellen? Oftewel, wat mis ik?
In het geval van de Q3 kan je stellen dat hij voor een Leica heel goedkoop is (een Leica 28/1.4 M kost een stuk meer dan deze hele camera!). En helemaal top als het bij je fotografie past. Dat doet ie bij mij en ik heb er al sinds afgelopen zomer een. Ik vind 'm fantastisch. Sensor is super, het objectief echt bijzonder goed. De bouw is beter dan al het andere dat ik ooit gehad heb. De zoeker geweldig. Etc. Maar daar doel je niet op.

Dit soort camera's doen waar ze voor gemaakt zijn heel goed en in een aantrekkelijk pakketje. In het geval van de X100 serie heb je een camera die je simpel in je jaszak kan stoppen en altijd bij je hebben. Daar is de Q3 wel wat te groot voor. En met 40 mpix resp. 60 mpix kan het ook prima croppen indien nodig, dus de camera's zijn veel allrounder dan je denkt!

Het is voor mij niet de enige camera omdat ik ook wel eens wat anders fotografeer. Bijvoorbeeld in de dierentuin; dan heb je niet zoveel aan een 28mm, zelfs al kan je enorm croppen.

Oh ja. Dit soort camera's zijn veel waardevaster dan bodies. Je doet er veel langer mee. Zeker bij merken als Sony die elk jaar een nieuw model van je camera uitbrengen waardoor je in no time meerdere modellen achterloopt.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Quote from: PatrickP on March 12, 2024, 12:39:28...

Oh ja. Dit soort camera's zijn veel waardevaster dan bodies. Je doet er veel langer mee. Zeker bij merken als Sony die elk jaar een nieuw model van je camera uitbrengen waardoor je in no time meerdere modellen achterloopt.

 :clapping:

Een kleine nuance dan maar. Sony komt niet ieder jaar met een nieuw model van jouw specifieke camera. Doorgaans duurt dat 4 jaar. Ze introduceren wel veel modellen, dat wel. Dus als je wilt kun je regelmatig mee op het "update treintje" of je blijft er lekker mee schieten. Niets aan de hand. Lagere investering, lagere afschrijving. Procentueel groter, in euro's niet zoveel. Ik denk dat als je in dit segment aan het shoppen bent dat dit niet het belangrijkste uitgangspunt is.  ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kwabbernoot

Quote from: PatrickP on March 12, 2024, 12:39:28Oh ja. Dit soort camera's zijn veel waardevaster dan bodies. Je doet er veel langer mee. Zeker bij merken als Sony die elk jaar een nieuw model van je camera uitbrengen waardoor je in no time meerdere modellen achterloopt.

Ja, dat geloof ik direct. Maar ik koop geen spul omdat het zijn waarde beter houdt. Ik koop spul omdat ik het wil hebben. Wat de restwaarde later is, is voor mij geen koopoverweging. Daarnaast kun je de lenzen gewoon weer gebruiken op de nieuwe body.

Maar dat je geen geklooi hebt met losse lenzen, lijkt mij inderdaad wel erg prettig. Van de andere kant ben ik niet zo van de straatfotografie. Hoe eerder ik de stad uit ben, hoe beter.

Groeten...

LittleNinja

Quote from: Kwabbernoot on March 12, 2024, 14:45:12Ja, dat geloof ik direct. Maar ik koop geen spul omdat het zijn waarde beter houdt. Ik koop spul omdat ik het wil hebben. Wat de restwaarde later is, is voor mij geen koopoverweging. Daarnaast kun je de lenzen gewoon weer gebruiken op de nieuwe body.

Maar dat je geen geklooi hebt met losse lenzen, lijkt mij inderdaad wel erg prettig. Van de andere kant ben ik niet zo van de straatfotografie. Hoe eerder ik de stad uit ben, hoe beter.

Groeten...

:D :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Het is natuurlijk niet alleen maar een camera voor straatfotografie; dan doe je ze echt tekort!

In het geval van de Q camera's; hoe vaak kom je uit met het bereik 28mm - 50mm? Ik heel vaak! Het is zelfs eerder een 26.7mm, dus wat wijder. Desnoods stitch je wat beelden aan elkaar als je breder wil. En je kan ook wel verder croppen dan 50mm, makkelijk zelfs met uitstekende kwaliteit, maar je krijgt natuurlijk niet de bijbehorende scherptediepte.

Ik durf best een Q mee te nemen als enige camera op een gemiddelde vakantie. En de X100's ook wel, hoewel ik liever een camera heb die begint bij 28mm dan bij 35mm.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/