Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LittleNinja

De primes had ik als eerste en daarna een reeks zooms. Sommige primes vervang ik omdat de nieuwe een flinke upgrade geven (de oude 55 1.8 vs de nieuwe 50 1.4).

Verder vanwege de look en om wel achtergrond separatie te krijgen. Het extra licht t.o.v. 2.8 kan erg van pas komen wanneer ik weer een indoor event je heb.

Ik neig inderdaad naar de 50mm 1.4.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Indoor events kan een groter diafragma helpen.
Ik schiet zelf ook events met de f2.8 en vooral concert gebouw betekend vaak ISO64000 en 104.000 maar sinds kort hebben we daar wat voor :D



Echt een game changer
De DOF trick zou ik echt even over nadenken als dat een beweeg reden is want geloof me dat is echt een tijdelijke kick, f2.8 gebruik ik wel regelmatig maar lager ga ik zelden (ja heb ook een kast vol met primes :D)

Een andere leuke optie op Sony is de Techart of FotoDiox adapters.
Ik heb ze allebei en dat is echt super leuk.
Je kan dan alle oude lenzen gebruiken op je Sony en IPV manueel focussen heb je dan een "langzame" autofocus. Ik gebruik hem zelfs met de gloednieuwe TT-Artisan lenzen.

Als je trouwens echt een gave prime wil hebben kan ik je hun lenzen van harte aanbevelen, jeetje wat een gaaf glas is dat, echt karakter en super super super scherp, je snijdt je letterlijk aan de beelden :D en zeer betaalbaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PatrickP

Ik schiet vaker onder de f2.8 dan erboven. Ik ben dol op open diafragma's. Zeker bij straatfoto's. Het zorgt voor rust in het beeld. Maar het is natuurlijk een kwestie van stijl en smaak. En het ligt eraan welke onderwerpen je verkiest.

Verder vind ik, hoewel zooms steeds beter worden, primes nog altijd een fraaier beeld geven. Dat zie ik meestal gelijk aan mijn foto's, zeker ook omdat ik dus de grenzen vaak opzoek.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

J.A.F._Doorhof

Voor straat fotos kan ik het me absoluut indenken, geeft wat sfeer.
En een prime hoort ook bij wat veel mensen zien als straat fotografie, dus daar werkt het absoluut voor.

Natuurlijk moet je eigenlijk zeggen, wat je ook al aanhaalt, ze zijn er niet voor niets, je moet kijken wat bij je past.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Nee ik ga niet meer lopen klooien met dat soort alternatieve (en veelal MF) lenzen.

Verder wil ik gewoon de mogelijkheid hebben om een groot diafragma aan te spreken.

Zoomlenzen heb ik al in 2.8 versies, staan niet op de nominatie.

Volgende die wellicht op de nominatie komt is de 85mm. Wederom een prime, wederom een AF eis. Maar dat zal nog even duren.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Gaeje

Wat ik ook wel vind met primes, is dat je toch meer actief gaat fotograferen. Zoeken naar je kader. Met een zoom ben je toch altijd wat gemakszuchtiger. Zeker zo'n allrounder als een 24-70 of zeker 24-105

J.A.F._Doorhof

Het kan helpen absoluut
Vind persoonlijk dat ik met een zoom wat meer opties heb qua looks. Maar een prime kan je wel helpen met composities
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Zo.... Vandaag dan de knoop doorgehakt. Na een reeks van verschillende overwegingen gekozen om de meest logische en praktische optie te pakken:

Sony FE 50mm f1.4 GM

Doorslaggevend was uiteindelijk het formaat en het gewicht wat nu heerlijk in balans is en bij de 1.2 net even te bleek te zijn. De gedachte dat een volle tas met gear nu nog steeds redelijk te tillen is en vrij makkelijk in te pakken is, hebben tot deze keuze geleid.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

#5110
Het blijft jammer dat je niet voor de 1.2 hebt kozen...




















































 :D  :clapping:  :pompom:  :inlove:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on April  1, 2023, 22:30:24Het blijft jammer dat je niet voor de 1.2 hebt kozen...




















































 :D  :clapping:  :pompom:  :inlove:


Steen.... :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#5113
Met die lens kun je prachtige foto's maken man. Ga je veel plezier aan beleven.

Wanneer ga je op fotocursus? :D :tongue2:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VTEC_genieter

Ik wil een telefoon met een groot sensor en een goede scherpe en lichtsterke lens erin, voor tijdens fietsen.

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Kjelt

Quote from: VTEC_genieter on April  1, 2023, 23:33:32Ik wil een telefoon met een groot sensor en een goede scherpe en lichtsterke lens erin, voor tijdens fietsen.
Je mag niet met je telefoon fietsen  :D

J.A.F._Doorhof

Even de iPhone afwachten.

Heb zelf goede ervaringen qua fotos met Huawei en Samsung. Vooral de ultra maakt enorm mooie fotos .

Huawei zou ik niet meer doen tot ze weer met Google werken. Je kan ook zeker naar Sony kijken. Qua telefoon vind ik ze iets minder maar de camera intergratie is het beste wat ik ooit gezien heb. Vooral door de hardkeys en layout

De nieuwe iPhone gaat als het goed is de nieuwe sensoren gebruiken en dat kan voor mij wel eens de reden zijn terug te gaan naar iOS.

Wat nu op de markt is qua fotos zou ik Samsung kiezen. Je weet dan ook zeker dat alles werkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AudioEnZo

Quote from: LittleNinja on April  1, 2023, 22:27:25Zo.... Vandaag dan de knoop doorgehakt.
Sony FE 50mm f1.4 GM
Prachtige aankoop, veel plezier ermee  :pompom:

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on April  2, 2023, 08:02:20Even de iPhone afwachten.

Heb zelf goede ervaringen qua fotos met Huawei en Samsung. Vooral de ultra maakt enorm mooie fotos .

Huawei zou ik niet meer doen tot ze weer met Google werken. Je kan ook zeker naar Sony kijken. Qua telefoon vind ik ze iets minder maar de camera intergratie is het beste wat ik ooit gezien heb. Vooral door de hardkeys en layout

De nieuwe iPhone gaat als het goed is de nieuwe sensoren gebruiken en dat kan voor mij wel eens de reden zijn terug te gaan naar iOS.

Wat nu op de markt is qua fotos zou ik Samsung kiezen. Je weet dan ook zeker dat alles werkt.

Ik niet. Samsung werkt met AI en faked de foto's die je maakt.

https://youtu.be/R_xf2TKU7ic
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Gewoon hun pro raw app gebruiken
Heb zelden een telefoon gezien die zulke goede fotos maakt.

De jpg versies zijn zoals altijd overprocessed. Hoewel de laatste update al een stuk beter is geworden. Nachtmode is ook fantastisch op Samsung.

Als je puur jpg schiet zijn ze allemaal niet kleurecht, over processed etc.

Wil je het goed doen. Gewoon raw schieten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: VlisChris on April  1, 2023, 22:30:24Het blijft jammer dat je niet voor de 1.2 hebt kozen...



#willenmaarnietkunnen :-D

LittleNinja

Quote from: Gaeje on April  2, 2023, 14:46:34#willenmaarnietkunnen :-D

Nee, ga jij ook nog even mee doen!! 😝
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VlisChris

#5123
Je hebt een hele goede, en in mijn ogen, voor jouw situatie, de beste keuze gemaakt 8)

Neem je hem mee naar Vlissingen? Ooit? :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

LittleNinja

Quote from: VlisChris on April  2, 2023, 17:57:33Je hebt een hele goede, en in mijn ogen, voor jouw situatie, de beste keuze gemaakt 8)

Neem je hem mee naar Vlissingen? Ooit? :D

Zeker. Samen met de gimble voor wat Vlissinger footage. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"