Wat is je laatste fotografie aanschaf

Started by J.A.F._Doorhof, April 1, 2008, 08:53:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Het was meer een tip als je nog eens wat zoekt en het kwijt kan ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2021, 10:19:15
Het was meer een tip als je nog eens wat zoekt en het kwijt kan ;)

Thanks. Zodra ik een studio begin.. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VTEC_genieter

Quote from: ajbeefde on February  5, 2021, 07:41:16
Wordt dus lokaal shoppen, zal hier toch wel te koop zijn.

Is voor de lokale ondernemer ook goed tijdens deze periode    ;)
12x100mm steekas model RAT van Focus.

Is nu goud!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

cfgr@home

Een muuradapter met 1/4" schroefdraad.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

LittleNinja

Quote from: cfgr@home on February 11, 2021, 12:19:50
Een muuradapter met 1/4" schroefdraad.  :pompom:

Sorry... een wat? Waar is dat voor?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

cfgr@home

Quote from: LittleNinja on February 11, 2021, 12:51:53
Sorry... een wat? Waar is dat voor?
;D Ik gebruik dat om mijn laserprojector (SONY MP-CL1a) op te monteren en met 4 straffe magneten kan ik dan die adapter zowat overal tegenkleven dat van metaal is.  :pompom:
Ik heb zo'n metalen 'whiteboard' tegen de muur en daar 'kleef' ik dan die adapter tegen. Kan die ook gebruiken om een IP-camera, een Gopro Actioncam of via een extra adapter, een tablet op te monteren.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

LittleNinja

Quote from: cfgr@home on February 11, 2021, 13:06:15
  ;D Ik gebruik dat om mijn laserprojector (SONY MP-CL1a) op te monteren en met 4 straffe magneten kan ik dan die adapter zowat overal tegenkleven dat van metaal is.  :pompom:
Ik heb zo'n metalen 'whiteboard' tegen de muur en daar 'kleef' ik dan die adapter tegen. Kan die ook gebruiken om een IP-camera, een Gopro Actioncam of via een extra adapter, een tablet op te monteren.  :pompom:

Oke. duidelijk. En hoe gebruik je dit dan voor fotografie?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

cfgr@home

Quote from: LittleNinja on February 11, 2021, 13:07:49
Oke. duidelijk. En hoe gebruik je dit dan voor fotografie?
Timelapse met de gopro.  :pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

#4434
Als we dan toch "indirecte" fotografie aanwinsten delen. :D :D :D

Komt vandaag binnen: iFixit Manta bit set



"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

abbcdcg

Mag ik hier om een advies vragen...??

Ik ben op zoek naar een macro objectief, de beperkte beschikbaarheid en vooronderzoek 'dwingt' me even rond te zoeken. Ik fotografeer veel landschappen, maar wil eens gaan kijken in het macro wereldje. Ik ben in het bezit van een Nikon D750 met de Holy Trinity set, vandaar dat mijn voorkeur bij Nikon ligt.

Tot nu toe:
- Geschikt voor Nikon FF met F vatting;
- AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED staat hoog op het lijstje;
- Zijn er ervaringen met Zeiss, loswo of andere fabrikanten.

Mijn zoektocht beperkt zich tot de details, waaronder de reproductieverhouding. Ik mis hierin dus ervaring.

Wie heeft tips...??

PatrickP

Die Nikon 105mm gaat je sowieso niet teleurstellen. Zou ik gewoon voor kiezen!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Ik heb de Laowa 100mm. Het is een fijne lens, maar als ik heel eerlijk ben zou ik toch voor een autofocus lens gaan. Daarnaast zou ik vooral letten op hoe ver gaat het diafragma. Die f2.8 is volstrekt onbelangrijk en ik heb liever dat hij verder gaat dan f16 bijvoorbeeld. Bij 1:1 of 2:1 reproductie is het focusgebied zo idioot ondiep dat het bijna onbruikbaar is.

Maar wacht gerust de anderen ook af.. ik ben geen volwaardig macro artiest! :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Boven de f/16 moet je sowieso niet willen komen vanwege diffractie; je krijgt wellicht net iets meer scherptediepte, maar je beelden worden echt heel zacht.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Nosferatu

Voor een ietwat lager budget dan de Nikon 105mm macro, de Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro. Kost pak'm beet de helft en doet het erg goed. Heb'm zelf al jaren in gebruik en heb nooit de behoefte gehad om 'm te vervangen door de (toch wel iets fraaiere) Nikon. Als de Nikon 105mm Z uitkomt, dan pas gaat ie weg.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LittleNinja

Quote from: PatrickP on February 22, 2021, 09:41:57
Boven de f/16 moet je sowieso niet willen komen vanwege diffractie; je krijgt wellicht net iets meer scherptediepte, maar je beelden worden echt heel zacht.

Bij je normale lenzen wellicht, maar bij een macro begint dit echt op een ander punt. Je ziet bij de duurdere Nikon en Canon marco lenzen dat ze door gaan tot f32.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

#4441
De natuurkunde kijkt echt niet eerst op je objectief of het een macro-objectief is. Licht door een te klein gaatje "proppen" geeft dit effect nu eenmaal. Correcter: je hebt dit effect altijd op de randen, maar als je het gat heel klein maakt heb je in verhouding zoveel rand dat het de overhand neemt.

Ik heb even wat opgezocht: https://www.lenstip.com/24.4-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_Micro_105_mm_f_2.8G_IF-ED_VR_Image_resolution.html



Er blijft echt weinig over van je scherpte boven de f/16!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Graag gedaan. Ik heb veeeeeel meer tijd op fotografieforums doorgebracht dan op audioforums. Sterker nog: ik ben heel actief (geweest) binnen de amateurfotografie. Je pikt toch wat op door de tijd.  ;)

Als je een probleem hebt met scherptediepte, dan moet je het echt eerder zoeken in focusstacking of zoiets. Wat natuurlijk niet altijd toepasbaar is.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

J.A.F._Doorhof

Voor macro is het vaak alleen mogelijk via focus stacking als je echt veel scherpte diepte wil.

De meeste lenzen (behalve MF en GF) zijn boven de F11 al iets aan het terug lopen.

De vraag is hoe belangrijk vind je dat
Ik vind dat scherpte belangrijk is maar maak me weinig zorgen om diffractie.

Het is er, begrijp me goed, maar de laatste paar jaar ben ik meer van de foto dan van pixel peeping
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PatrickP

Daar ben ik het wel mee eens hoor; het beeld is alles. Maar bij f/32 houd je heel zachte plaatjes over ten koste van wellicht een millimeter extra scherptediepte. Daar moet je mee oppassen.

Dat het bij middenformaat anders is omdat de diafragmaopeningen gewoon groter zijn. Maar eigenlijk moet je voor veel scherptediepte het juist zoeken in kleine sensoren. Een closeup is veel makkelijk te schieten met je telefoon dan met je APS-C of grotere camera!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

abbcdcg

Quote from: PatrickP on February 22, 2021, 14:46:38
Daar ben ik het wel mee eens hoor; het beeld is alles. Maar bij f/32 houd je heel zachte plaatjes over ten koste van wellicht een millimeter extra scherptediepte. Daar moet je mee oppassen.

Dat het bij middenformaat anders is omdat de diafragmaopeningen gewoon groter zijn. Maar eigenlijk moet je voor veel scherptediepte het juist zoeken in kleine sensoren. Een closeup is veel makkelijk te schieten met je telefoon dan met je APS-C of grotere camera!

Thanks Patrick voor de info en onderbouwing(en). Ik ga d'r eens mee aan de slag. Zal uiteindelijk de Nikon worden, maar ik ga alvast inlezen in de techniek.

Thanks!

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 22, 2021, 14:13:02
maar de laatste paar jaar ben ik meer van de foto dan van pixel peeping

De wijsheid komt met de jaren?

PatrickP

Of heeft hij de technische kant opgegeven...  :devil:

Niet serieus antwoorden. Frank is een flitsgoeroe en snapt het best een beetje!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

J.A.F._Doorhof

Yep ;)
In het begin is het ook allemaal primes en het liefst manueel.

Heb nu een zeer goede 24-240 en gebruik voornamelijk auto ISO buiten. Als de foto maar is wat ik wil.

Let wel de lens moet wel goed zijn natuurlijk ga geen troep op de camera zetten. Maar het kan me weinig schelen dat de 24-70 gmaster net wat scherper is.

Zodra ik boven de 80mm kom is het niet hoeven croppen meer wist dan een wat scherpere lens en croppen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"