Welke HDMI kabel?

Started by Ranger, March 30, 2008, 22:38:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ed-S

Quote from: TipX on April  7, 2008, 23:15:15
Een van de beste kabels op het moment is van The CHORD company de HDMI silver plus 1.3
Ik had hiervoor de QED HDMI-P en zijn ook erg goed. Ik wilde zelf eens testen of er nu echt zoveel verbetering zat en dat kan ik absoluut beamen! Een echte aanrader!

Wat voor verbetering heb je geconstateerd?
Wat was je opstelling, lengte's van de kabel etc....?


Ben benieuwd
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

Snowmaster

Ook ik ben benieuwd.
Beetje googlen leerde mij dat de Chord silver plus 1.3 inderdaad wel eens een topper kan zijn.
De audioweergave van een HDMI kabel wordt vaak vergeten, maar is voor mij minstens zo belangrijk met het oog op de toekomst.
TipX heeft hem vergeleken en heeft hem blijkbaar ook zelf. 
Na meerdere testen heb ook ik een hele goede kabel thuis.
Het zou heel mooi zijn om bv. mijn kabel te kunnen vergelijken met de Chord op 2 verschillende opstellingen.  Beide kabels liggen in de €100,- prijsklasse.
Andere forumleden weten dan zeker dat ze verbetering krijgen t.o.v. goedkopere kabels (mits hun keten het kan weergeven!).
TipX waar woon je en heb je de Chord zelf?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ed-S

Ik heb 15 meter nodig, dan wordt de spoeling wat dunner  ;)
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

TipX

Quote from: Ed-S on April  9, 2008, 18:19:23
Wat voor verbetering heb je geconstateerd?
Wat was je opstelling, lengte's van de kabel etc....?


Ben benieuwd


Ik heb een Pioneer 436 met daarop aangesloten een Samsung HD-ontvanger.
Ik gebruik geen lange kabels omdat ik die niet nodig heb; ik heb de 1,5 m versie. De QED gaf echt al een enorme verbetering tegenover de simpele goedkopere of zelfs goed bekende kabels. Maar ik werd nieuwsgierig vanwege de overal goede testen van de CHORD kabel. Ik zeg eerlijk, mijn mond viel open van verbazing. Het hele beeld begon gewoon te 'sprankelen'. Bij de HD weergave leek b.v. het goud en zilver levensecht. Licht en b.v. zon geven een 'levensechte' schittering. Daarnaast werden de kleuren levensechter. Ook de scherpte ging duidelijk omhoog. Mensen die menen dat kabels geen invloed uitmaken op je beeld praten echt onzin. Ik heb geen aandelen maar ben echt enthousiast over deze kabel. Je krijgt er een heel andere televisie door. Noot: de kabel blijft ook goed met grotere lengtes.

Groet,
Geert
Pioneer 436 FDE / Samsung DCB-H380R / Monster HTS1000 powerfilter

Snowmaster

OK Geert, duidelijk verhaal.
Helaas is het moeilijk om het niveau van verbetering in te schatten op basis van iemands woorden. Maar ik weet uit ervaring dat de 436 en de 427 nog problemen hebben met zilver en metaalweergave. Vanaf de 8G gaat dit beter. Omdat jij dit zo mooi beschrijft denk ik dat die kabel inderdaad duidelijke meerwaarde levert.
Nu zag ik dat alle Chord dealers in het westen zitten, lekker als je in oost-nederland woont  >:D
Daarom heb ik maar een mail verstuurd om via een dealer deze kabel te proberen.
Ik wacht dus hun reactie af.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ed-S

Quote from: snowmaster on April  9, 2008, 20:42:47
OK Geert, duidelijk verhaal.
Helaas is het moeilijk om het niveau van verbetering in te schatten op basis van iemands woorden. Maar ik weet uit ervaring dat de 436 en de 427 nog problemen hebben met zilver en metaalweergave. Vanaf de 8G gaat dit beter. Omdat jij dit zo mooi beschrijft denk ik dat die kabel inderdaad duidelijke meerwaarde levert.
Nu zag ik dat alle Chord dealers in het westen zitten, lekker als je in oost-nederland woont  >:D
Daarom heb ik maar een mail verstuurd om via een dealer deze kabel te proberen.
Ik wacht dus hun reactie af.   

Kun je mij die adressen van die dealers even spammen? (PM of hier).
Als forumleden ook deze kabels verkopen hoor ik dit ook zeer graag.
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

ajbeefde

Quote from: Ed-S on April  9, 2008, 20:51:39
Kun je mij die adressen van die dealers even spammen? (PM of hier).
Als forumleden ook deze kabels verkopen hoor ik dit ook zeer graag.


BB&G is sponsor en heeft de winkel in Hilversum, zij zijn Chord dealer.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

erwinh

Gewoon even Chord googelen. Er is een hele lijst van retailers in nederland. Vast wel een van je gading te vinden; ook meer in het oosten van het land snowmaster  ;) Heb er zelf ook goede verhalen van gehoord. Ga er denk ik binnenkort ook maar eentje aanschaffen ;D
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

BMW850

Quote from: snowmaster on April  9, 2008, 20:42:47
OK Geert, duidelijk verhaal.
Helaas is het moeilijk om het niveau van verbetering in te schatten op basis van iemands woorden. Maar ik weet uit ervaring dat de 436 en de 427 nog problemen hebben met zilver en metaalweergave. Vanaf de 8G gaat dit beter. Omdat jij dit zo mooi beschrijft denk ik dat die kabel inderdaad duidelijke meerwaarde levert.
Nu zag ik dat alle Chord dealers in het westen zitten, lekker als je in oost-nederland woont  >:D
Daarom heb ik maar een mail verstuurd om via een dealer deze kabel te proberen.
Ik wacht dus hun reactie af.   

Zelf heb ik een hdmi kabel van oelbach van 60 Euro bij de MM gekocht de lengte is 75 cm kan ik nog meer kwaliteit halen met een lengte van 75 cm?

Rudy

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Deleted member

Quote from: ajbalmere on April  9, 2008, 21:04:36
BB&G is sponsor en heeft de winkel in Hilversum, zij zijn Chord dealer.

Nope je heb Chord en The Chord Company, verschillende bedrijven. BB&G is leverancier van Chord niet het bedrijf dat de HDMI kabel maakt hier besproken. Van Supra Cables zijn ze weer wel dealer.

TipX

Ik heb mijn kabels uit Engeland over laten sturen. Ik heb ze besteld bij deze site http://www.chordcables-synergyav.co.uk/acatalog/Chord_HDMI1.html en zijn echt redelijke prijzen. Ik weet niet hoe het nu is, maar bij een paar kabels betaalde ik geen verzendkosten.

Pioneer 436 FDE / Samsung DCB-H380R / Monster HTS1000 powerfilter

edonck

Hoi Ed-S,

Je probleem met de lengte herken ik,
Ik heb een beamer (Epson TW2000) staan waar ik een goede hdmi 1.3 kabel op wil aansluiten.
Monster heeft hdmi kabels die langer zijn dan de standaard lengte, als je echter de specs goed leest zie je dat de 1.3 specificatie alleen wordt gehaald tot ongeveer 8 meter, en dat is voor mij te kort.

Mijn oplossing ligt in de kabel van MIT, meer dan 10 meter, volledig 1.3 gecertificeerd, en uitgerust met versterkers in de kabel.
De kabel kost ongeveer €500,-, en dat is veel geld, maar dan heb je ook wat!

Hartelijke groet,
Ed

MadEd

Quote from: snowmaster on April  9, 2008, 15:21:46
@MadEd :  mijn opmerking is voor niemand beledigend bedoeld.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er nog relatief weinig gebruikerservaring is met HDMI kabels.  Daarnaast speelt er (zoals ook Antoine schrijft) meer mee dan alleen de enen en de nullen. Naast protocollen speelt ook het gebruikte materiaal een rol.
@Roland p
Het materiaal is wel degelijk van invloed en een fabrikant zoals Inakustik ontwikkelt op o.a. die basis zijn kabels. 
Ik kan de invloed van materiaal niet uitleggen, de ingenieur van Inakustik kon dit indertijd wel. De rode draad van de uitleg is : de mate waarin de kabel in staat is om het signaal zo ongestoord en snel mogelijk naar de andere zijde te geleiden. 

Wederom maak je de fout om iemand die onmogelijk objectief kan zijn (ook al heeft deze een diploma van de universiteit) aan te halen. Een ingenieur die voor een dergelijk bedrijf werkt zal NOOIT maar dan ook NOOIT zeggen dat het allemaal onzin is, aangezien hij er zijn brood mee verdient (en waarschijnlijk goed brood ook nog). Mensen met weinig verstand van techniek kan je al snel hele aannemelijke verhalen aanhangen. Een HDMI kabel bestaat uit 19 simpele koperdraadjes die een digitaal signaal moeten verzenden. Het materiaal aan de buitenkant dient alleen ter afscherming, maar aangezien dat vooral een analoog probleem is....En ook no-name kabels hebben een afdoende afscherming (ook bij analoog). Leuk uitziende materialen e.d. zijn alleen maar bedoeld om de consument te misleiden en om de fabrikant te spekken.

QuoteDaarnaast moet iedereen echt helemaal zelf weten voor welke prijs hij een kabel koopt.  Zoals ik al eerder schreef : koop een noname kabel en probeer daarnaast een goede (€75-100)  HDMI kabel uit.
Zie je geen verschil dan kan je keten het waarschijnlijk niet weergeven of heb je misschien de verkeerde kabel.
Zie je wel verschil dan kan iedereen zelf beslissen of het de meerprijs waard is.
Op deze manier blijft toch iedereen gelukkig  ;).

Tuurlijk moet je het zelf beslissen. Maar ik probeer de beste man te behoeden voor een in mijn ogen onnodige geld uitgave. Dat je keten het niet kan weergeven is ook altijd zo'n leuk argument. Volgens de ene review zijn de verschillen zo overweldigend, duidelijk etc. etc. dat je het zelfs op goedkope spullen nog kan horen. En vervolgens zou je keten het niet kunnen weergeven? Als je verschillen hoort of ziet heeft dat met een aantal dingen te maken BEHALVE de kwaliteit van de kabel in kwestie. Ten eerste: het feit dat er een andere kabel aan de set hangt (= verschil), ten tweede de kabel is duur en ziet er exotisch uit (jouw hersenen denken nu al automatisch aan kwaliteit, zo werkt marketing, zo doen ze het in de supermarkt ook, opvallende verpakkingen), hierdoor neem jij verschillen waar die er niet zijn en die je ook niet kan weten aangezien het menselijk lichaam geen referentie heeft. Niemand kan het beeld wat die met kabel 1 zag opslaan en dan naar kabel 2 kijken. En al ziet hij verschil is het zoals eerder gezegd zo subjectief als wat. Zintuigen zijn zo bedriegelijk als de pest zoals uit diverse psychologische onderzoeken is gebleken.

Quote
Voor diegenen die het aanspreekt : probeer het gewoon zelf eens uit.
Voor diegenen die er niet in geloven : jammer, maar probeer het toch ook maar eens uit want dan spreekt het resultaat waarschijnlijk voor zichzelf.

Nee die spreken niet voor zichzelf. Er is geen enkel hard bewijs voor (theoretisch gezien, en wat een kabel doet is echt wel in kaart gebracht) en er zijn biologische en psychologische argumenten die het tegendeel aannemelijk maken.






[/quote]

Silk

Toen ik de prijzen zag wat fabrikanten durven vragen voor kabels voor digitale aansluitingen viel ik achterover.

Ik heb vorige week een nieuwe HDMI-DVI kabel aangesloten tussen mijn oppo 981 en H97
Meer bepaald een BJC Series-1 Belden Bonded-Pair van 15m lang besteld bij bluejeanscable.com
Aansluiten en spelen maar.
De kabel zelf was 135USD wat ongeveer 85Euro is
met de 28Euro invoerrechten en taxen erbij dus om en bij de 115euro

Reken maar uit wat andere merken in hun zak steken!



tijse400

15 m kan echt nog goedkoper in hdmi - dvi dus dan heb je alsnog teveel betaald :p
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Silk

#65
Quote from: tijse400 on April 10, 2008, 10:06:17
15 m kan echt nog goedkoper in hdmi - dvi dus dan heb je alsnog teveel betaald :p


grapjas :)

Maar de HDMI-HDMI kabel kost evenveel.

Goedkoper kan altijd, maar ik heb een degelijk goed afgeschermde kabel en 1080p gaat er ook zonder problemen overheen. De prijs is ook nog degelijk, maar vergeleken met de 350Euro alternatieven die hierboven genoemd worden vind ik dat een mooi compromis.

Dikwijls hangt het ook gewoon af van hoe goed je beeldweergever omgaat met de verzwakte signalen die door de langere lengte ettelijke dB verzwakt aan het uiteinde er weer uit komen.



J.A.F._Doorhof

Probleem met goedkoop is ruis of dropouts bij 1080P materiaal.
Mail even voor een offerte als je interesse hebt, we hebben verschillende kabels die goed de lengte van 10-15mtr overbruggen, maar onder de 200,00 vind je ze niet jammer genoeg.
Maar ze zijn al enorm veel goedkoper geworden dan een tijd terug.

Onze voorkeur gaat echter uit naar Oehlbach met de ingebouwde repeaters, die werken echt fantastisch.
Of natuurlijk de PMS signal enhancer, dan kun je ook met relatief goedkopere kabels goed 10mtr overbruggen, maar die kost ongeveer hetzelfde als een goede HDMI kabel met repeater.
(maar heeft meer voordelen).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#67
Quote from: Ed-S on April  9, 2008, 19:35:20
Ik heb 15 meter nodig, dan wordt de spoeling wat dunner  ;)
Ik gebruik een 15 meter optische HDMI kabel van Gefen. Destijds getest met HDMI hardware die niet helenmaal gelukkig met elkaar was (dropout)
Met de goedkoopste 10 meter Ohlbach bekabeling was het zo groen van de dropouts dat het beeld bijna niet meer te zien was.
Met een Supra van 10 meter waren er nog vrij veel witte drop-outs.
Met deze optische kabel kon ik alleen nog af en toe een enkele dropout vinden in 0-10 IRE patronen.

Dus ik geloof sindsdien wel dat er veel verschil in (langere) kabels zit.


Het is wel een dure kabel in vergelijk, en hij is geen HDMI 1.3, maar goed, bitstream audio naar de projector heeft geen zin, en ook deep color zie ik niet direct zijn intrede doen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

tijse400

optische hdmi kabel.. hoe werkt dat dan? heb je dan ook andere aansluitingen op je receiver etc?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

J.A.F._Doorhof

Oehlbach heeft inderdaad voor 1080P een hele nieuwe serie op de markt gezet met repeaters en dat werkt eigenlijk vlekkeloos op dit moment.
De eisen worden sowieso steeds kritieker nu er goedkopere units aangeboden worden in zowel spelers als projectoren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

ik had een profigolf tussen mijn TV.. 1 meter kabel.. Ruis, dropouts etc..

Nu een Oehlbach.. geen problemen meer.. Dus ook bij 1 metertje maak het al uit..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

J.A.F._Doorhof

als het op een meter al te zien is, is waarschijnlijk de kabel niet goed, of echt een heel beroerde kwaliteit :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ed-S

#72
Quote from: J.A.F._Doorhof on April 10, 2008, 11:24:39
Probleem met goedkoop is ruis of dropouts bij 1080P materiaal.
Mail even voor een offerte als je interesse hebt, we hebben verschillende kabels die goed de lengte van 10-15mtr overbruggen, maar onder de 200,00 vind je ze niet jammer genoeg.
Maar ze zijn al enorm veel goedkoper geworden dan een tijd terug.

Onze voorkeur gaat echter uit naar Oehlbach met de ingebouwde repeaters, die werken echt fantastisch.
Of natuurlijk de PMS signal enhancer, dan kun je ook met relatief goedkopere kabels goed 10mtr overbruggen, maar die kost ongeveer hetzelfde als een goede HDMI kabel met repeater.
(maar heeft meer voordelen).

Mij maakt het merk echt helemaal niets uit, maar wat ik niet wil is dat ik een kabel koop voor een heleboel euro en er dan achterkomen dat deze niet voldoet om wat voor reden dan ook.

Ik heb op dit moment nog geen kabel nodig, maar als de TW-980 of HD800x wordt aangeschaft dan wil ik wel een goede kabel hebben, anders kan ik net zo goed een mindere projector kopen, de keten moet wel gelijkwaardig zijn uiteraard.

Na de review van de TW-980 neem ik een beslissing over de projector, dan heb ik ook een kabeltje nodig, lijkt me handig als ik die dan ook direct bij mijn projector leverancier meeneem  ;), voor de kabel heb ik max € 300,- over (15 meter). uiteraard wil ik een offerte van je hebben frank als ik heb besloten welke projector het wordt inclusief bekabeling, ISF, the works.
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

Ed-S

Quote from: jaco on April 10, 2008, 12:02:52
Met deze optische kabel kon ik alleen nog af en toe een enkele dropout vinden in 0-10 IRE patronen.

Is nog wel een beetje duur die optische manier, ik heb hier inderdaad ook naar gekeken
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

jaco

Quote from: tijse400 on April 10, 2008, 12:35:44
optische hdmi kabel.. hoe werkt dat dan? heb je dan ook andere aansluitingen op je receiver etc?
Omzetten van electrisch naar optisch, en dan door een glasvezel. Aan het andere eind weer omzetten van optisch naar electrisch.
Zitten gewoon DHMI stekkers aan..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm