Macbook draadloos veel langzamer dan mijn windowslaptop.

Started by jos r, March 30, 2008, 21:19:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jos r

Afgelopen zaterdag mijn vrouw een macbook kado gedaan voor haar verjaardag.
Nu ben ik niet zo'n computertechneut en dus van een Mac heb ik nog minder verstand.
Nou is de Macbook irritant langzaam met internet(site heeft ie direct maar de foto's duren gewoon te lang)
Nou heb ik net eens een speedtest(speedtest.nl) gedaan en daar bleek er een wezenlijk verschil te zijn met mijn laptop als ik de tests naast elkaar uitvoer.
Heb het vele malen geprobeert en steeds komt er ongeveer hetzelfde uit.
Mijn verbinding is b.v. 36972 kbps en de Macbook 4100kbps met downloadsnelheid.
Upload en connection zijn weer een fractie beter bij de Macbook.
De (windows)laptop van mijn dochter geeft wel een goed testresultaat op alle vlakken.
Probleem zit in mijn ogen dus in de downloadsnelheid van de modem van de Macbook.
Wie heeft hier enig idee wat het zou kunnen zijn.
Alvast bedankt.
Gr.Jos

Audiofiel

Quote from: jos r on March 30, 2008, 21:19:09
Probleem zit in mijn ogen dus in de downloadsnelheid van de modem van de Macbook.

Hoe is hij aangesloten. Niet met een modem, want dat zit er niet in.... gebruik je WiFi of een kabeltje? Als je het eerste gebruikt, check dan ook eens de snelheidsverschillen met een ethernet kabeltje rechtstreeks in je breedband modem of router. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jos r

Oops je hebt gelijk ik gebruik wifi :-[
Zal het eens proberen met een kabeltje.
Maar dan nog het blijft een raar verhaal vind ik(omdat de rest het wel allemaal goed doet)
Gr.Jos

Audiofiel

Is die andere machine ook WiFi?

Zo JA, dan nog steeds testen of het verschil in snelheid er ook is met een kabeltje. Zo NEE, dan zou het probleem ook in de instellingen van je wifi/router kunnen zitten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jos r

Ik heb zo gauw hier geen kabeltje voorhanden.
Zondag ga ik naar mijn zwager(heeft alles Mac thuis en we gaan het op zijn netwerk eens proberen)
Ik ben benieuwd.
Gr.Jos

tiptop

Ik ook. Naar je bevindingen. Als je wat wijzer bent wil je dat dan hier posten?

Laatst haden we ook problemen met een Imac die ook ontzettend traag was geworden. Na opnieuw aansluiten was een groot deel van de muziekbestanden verdwenen. En na nog een keer opstarten alle muziekbestanden. En Iphoto wilde ook niet meer openen. Wanneer het windows was geweest had ik onmiddelijk aan een virus gedacht.

Kan een virusscanner voor windows ook op een macbook dienst doen en werken?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jos r

Vanmiddag eens in een Mac shop geweest en het probleem eens uitgelegt.
Ook deze persoon kon mij geen goed antwoord geven.
Wel raadde hij mij aan een ander besturingsprogramma(firefox) te installeren omdat Safari(soort internet explorer) weleens problemen kan geven.
Zal mij benieuwen zondag.
Gr.Jos

DanielZ

Je zou inderdaad Firefox of nog beter Camino kunnen gebruiken. Dit heb ik zelf ook op mijn macbook pro draaien en dat werkt perfect :) Beter dan Safari vind ik zelf.

Gr
Sony VPL-HW40ES - Denon AVR 2310 - PS4
volg mijn HT buildlog! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139830.0

tiptop

Ik heb net safari geupdate (gebruik 'm op een toshiba met windows XP) en werkt hier heel goed (veel beter dan IE). Is ook erg snel hier. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jos r

Gisteren dus uitgeprobeerd.
De speedtest gaf daar hetzelfde aan.
Ook op zijn mac's waren de tests langzamer dan mijn windowslaptop(min. 5 keer sneller is die)
Internettest naast elkaar gaf op dat moment weinig verschil(gelijktijdig een site inladen)
Maar toch merk ik het verschil dus ga misschien toch eens aan de gang(update ga ik ook nog even proberen)met firefox.
Gr.Jos
Tip Top wat bedoel je met "IE"

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jos r


Audiofiel

Zolang onduidelijk is wat de snelheden zijn MET een kabeltje er tussen (ethernet) valt er weinig te zeggen...

Dat een Mac trager zou zijn op internet dan een Windows PC komt mij bijzonder vreemd over, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is. Misschien moet je eerst even een test met een kabeltje doen. Zo moeilijk is dat niet. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ivo89

Ik kan me ook nog wel herinneren dat er een update uit was gebracht waardoor de airport ook een stuk langzamer werd. ik kan mijn bron natuurlijk niet meer zo snel vinden. Maar je kan zeker even googlen met de trefwoorden " airport langzamer"
Panasonic TX-P42S10 | HK HKTS 11 | HK AVR 330 | HTPC
Macbook 1.83 DC | Airport Extreme | Logitech DiNovo Edge

Audiofiel

Nog even terugkomend op deze cijfers uit jouw eerste post:

Quote from: jos r on March 30, 2008, 21:19:09
Mijn verbinding is b.v. 36972 kbps en de Macbook 4100kbps met downloadsnelheid.
Upload en connection zijn weer een fractie beter bij de Macbook.

Wil jij nu zeggen dat je thuis een 40 Mbit internet verbinding hebt? :o ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

Hallo,

Welke systeemsoftware draai je op de macbook?
Er doen veel verhalen de ronde op macforums over Wifi (airport) problemen in het nieuwste macOS Leopard.
Ikzelf heb op mijn macbookpro ook erg veel problemen gehad met mijn draadloze netwerk onder leopard.
Deze had grote problemen goed te communiceren met mijn eminent draadloze router.
Het probleem is uit de wereld sins ik weer terug ben op het Tiger systeem (macos 10.4.x)
Het draait als een zonnetje en de volledige 20Mbit komt binnen op de macbook pro.
Overigens kon ik onder Leopard wel goed internetten met een andere router, bijvoorbeeld die van KPN of die van de buurman :-)
Het lijkt me een vreemde bug, waar veel mensen last van schijnen te hebben. Ik hoop dat Apple alsnog met een upgrade voor airport onder Leopard gaat komen.
Een andere mogelijk is natuurlijk ook ,dat je airport (wifi) kaartje in je macbook niet volledig functioneerd, of dat er een kwalitaitief betere wifi kaart in je XP bak zit. ::)

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

Quote from: Audiofiel on April 17, 2008, 08:08:18
Nog even terugkomend op deze cijfers uit jouw eerste post:

Wil jij nu zeggen dat je thuis een 40 Mbit internet verbinding hebt? :o ???

Ja ,das wel lekker rap zeg... Welke provider zit je??  ;D
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Audiotwin

Quote from: Audiofiel on April 17, 2008, 08:08:18
Nog even terugkomend op deze cijfers uit jouw eerste post:

Wil jij nu zeggen dat je thuis een 40 Mbit internet verbinding hebt? :o ???

Dit is mijn snelheid volgens coax.nl ;)

Er is 1.00 megabyte gedownload in 0.07 sec.

Tijdens de laatste 639.9 kilobyte was
de snelheid 116.66 Mbit/s.

Dat is 116661 Kbps. (14241 KB/Sec).

De maximum snelheid was 551.20 Mbit/s
gedurende een blokje van 128.0 kilobyte.

Dat is 551196 Kbps. (67285 KB/Sec).
Tevredenheid!!!