ESS amt 1a M luidsprekers upgrae

Started by frankly, March 30, 2008, 13:54:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankly

Ben in het bezit gekomen van een paar oerlelijke luidsprekers; ESS amt 1a M.

De specs en wat plaatjes;
Walnoot fineer
Afmetingen 100 x 40 x 40 cm
75 watt continue en 350 watt piek
Impendantie 6 Ohm
Efficiency 1 Watt produceert 82 dB op 5 meter
Frequency response + 3 dB 35 - 25.000 Hz
Controle filter
High Frequency  continue variabel attentuation of accentuation van 1200 Hz tot beyond audibility  
Midrange 3 posities for frequency shelving  

Tweeters Heil Air-motion transformers
total radiation area 29 inches  
transformation ratio 5.2:1 velocity increase  
magnetic assembly weight  5,87 Kg  
Flux density 4500 Gauss
Square Wave Rise time  15 ms aan 5000 Hz  

Low frequency driver diameter  30,48 cm
Voice coil 5,08 cm
Magnetic assembly weight 3,36 kg
Flux density  10.500 Gauss

Passieve radiator Diameter  30,48 cm
Diaphragm 0,12cm stijf polyfoam basis material gelamineerd op een neopreen dempingsvlies van 0,054 cm  
unitarity free-air resonantie 5 Hz.

Had boven ook nog een Luxman LV-105 buizenversterker staan en nu ben ik redelijk verbaasd.
Het was voor mij echt een 'openbaring' maar dan in de letterlijke zin.
Alhoewel mijn gehoor na wat jaartjes in de horeca wat aan dynamiek en een bepaald frequentiebereik in heeft moeten leveren, lijkt het alsof er meer ruimte in het geluid zit. De instrumeneten lijken elk een eigen plaats te hebben. Eerst was het een homogene massa maar met deze speakers lijkt het alsof er allemaal losse stukjes zijn die een geheel vormen.

Op het net gezocht en zo kwa ik bij BSA terecht, gisteren Bouke Seelemeijer van BSA (importeur van oa ESS en Musical Technology) aan de telefoon gehad.
Hij wist me te vertellen de speakers die van 1975 zijn toen een stuksprijs hadden van hfl 2.400,- .
Het tegenwoordige model de ESS Amt 321 http://www.bsaudio.nl/www/BSAmt/MTspeakers.htmkomt op een stuksprijs van euro 3.500,- maar ziet er veel mooier uit  8)

Ik denk dat ik ze maar eens ga laten schoonmaken (qua elektronica) en misschien de kast upgraden; de  spaanplaat voor- en zijkanten vervangen door MDF en dan fineren of bedekken met parket (zoals de AMT-321) of gelakte aluminimum platen.  

graag jullie reacties of tips.

Frankly
OPPO  UDP 203 Regio MOD - BPD103 Regio Mod - Onkyo TX-NR676E - VU+ Ultimo 4K - Samsung QLED 50Q64A - SAMSUNG EU43MU6100 - VU+ UNO4K SE - SONY PS4PRO - Epson TW7000 -  QNAP TS 451A (4 x 4Tb) - Kef 2005.2 (5.1) + Rel Quake - QED Ultra Flat - Harmony Ultimate One (2)