KEF 104 Ombouwen kast

Started by Lauri, March 19, 2008, 15:14:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lauri

Onlangs heb ik een paar KEF 104 Reference luidsprekers gekocht. Ik wil deze graag gebruiken voor mijn eerste DIY-project. De tweeters en drivers zijn in prima staat.
De kast wil ik vervangen, deze is flink beschadigd en zeer slecht overgeschilderd. De baffle is van spaanplaat en zorgt voor een behoorlijke luchtlek bij verschillende units.

Ik zou deze KEF speakers graag ombouwen naar vloerstaande zuilluidsprekers. Ik heb een ontwerp van de Marten Miles gebruikt als uitgangspunt

Het uiteindelijke kastvolume van de originele luidspreker bedraagt: 35,5 liter.
De binnenmaat is 30 x 19,5 x 60 cm.
Ik wil deze ombouwen naar een kast met een binnenmaat van 78 x 19 x 26 = 38 liter

Het ontwerp is als volgt:



De belangrijkste modificaties zijn het kastvormkast en de opbouw, de bas radiator heb ik naar de achterzijde verplaatst.

Ik heb een paar vragen:
1. Kan dit op deze manier, klopt dit ontwerp en is het mogelijk om de KEF's op deze manier om te bouwen. Zo niet, wat moet ik veranderen?
2. De passieve bass radiator is akoestisch gekoppeld met de driver bij frequenties onder de 45 Hz. Hoe werkt dit principe precies en hoe zorg ik ervoor dat dit blijft gehandhaaft?
3. Zou ik de bas nog verder kunnen verbeter door enkel mechanische aanpassingen? (BR/TL) Ik wil de huidige drivers handhaven en heb onvoldoende kennis en ervaring voor het berekenen van kasten.


jowi

#1
Leuk! Heb vroeger deze dingen zelf gebouwd via de KEF Constructor series. Ze staan nog steeds lekker te spelen bij een maatje van me!

Ombouwen is geen probleem, zolang je je een beetje redelijk aan het originele volume van de kast houd. Daar zit hem de werking ook deels in van de passieve radiator. De B200 is actief, en via de kastinhoud gekoppeld aan de B139B. Deze ijlt als het ware een beetje na op de B200, afhankelijk van de frequentie en dus uitslag(energie). Het fungeert dus min of meer als een mechanisch filter ipv een elektronisch filter. Van het grootste belang is dus ook om de kast 100% luchtdicht te maken.

Als je een tranmissielijn iets wilt maken zul je een compleet ander ontwerp krijgen, en zul je ook andere filters moeten maken/kopen.

Het karakter van de B200/B139 kun je nog wat beinvloeden door meer of minder dempingsmateriaal in de kast te plaatsen.

Het valt me wel op dat de B139 in het nieuwe ontwerp aan de achterkant is geplaatst, ik vraag me af of dat wel zo'n goed idee is. Ik weet uit ervaring dat de originele speakers erg gevoelig zijn voor hoekplaatsing en de afstand tussen de speaker en de achtermuur. Of dat erger wordt of niet door de B139 achter de kast te monteren durf ik niet te zeggen.

Let trouwens ook goed op de B200 units als je deze demonteerd, kijk goed of de rubbers niet versleten zijn en of de driver niet aanloopt in de spoel van binnen. Is een veel voorkomend euvel bij deze jongens.

Nou tot slot nog een plaatje van mijn ouwe projectje (de constructor serie had een T33 tweeter ipv de T27):

Interficior

Quote from: Lauri on March 19, 2008, 15:14:45
Ik heb een paar vragen:
1. Kan dit op deze manier, klopt dit ontwerp en is het mogelijk om de KEF's op deze manier om te bouwen. Zo niet, wat moet ik veranderen?
Zo te zien gaat het wel goed. Waar je voor moet zorgen is dat je kastbreedte hetzelfde blijft als je oude en het intern volume ook als je niet wilt sleutelen aan het gewicht van je PR.
Quote2. De passieve bass radiator is akoestisch gekoppeld met de driver bij frequenties onder de 45 Hz. Hoe werkt dit principe precies en hoe zorg ik ervoor dat dit blijft gehandhaaft?
Dat werkt zo:


Waarin:
f = afstemfrequentie in Hz
v = snelheid van lucht (344 m/s)
A = oppervlakte van de poort in m²
V = volume van de kast in m³
l = lengte van de poort in m

Dit is het voor een poort. Jij wilt het weten voor een passieve radiator. Het principe werkt princies hetzelfde. Alleen is je massa (A*l*rho) nu van belang inplaats van je poortoppervlak en lengte. Maar het principe werkt hetzelfde. Zorg er dus voor dat je het intern volume hetzelfde behoudt. Alles is uiteindelijk terug te vorderen op

Quote3. Zou ik de bas nog verder kunnen verbeter door enkel mechanische aanpassingen? (BR/TL) Ik wil de huidige drivers handhaven en heb onvoldoende kennis en ervaring voor het berekenen van kasten.
Je zou dus kunnen kijken of een lagere/andere/betere tuning meer voldoet (zeker bij een volumevergroting), maar dit vereist wel een meting of veel proberen op het gehoor.

Zelf zou ik kijken of het filter nog voor verbetering vatbaar is. En dan bedoel ik niet alleen qua componenten maar ook qua filterontwerp zelf.
Take it or lease it

jowi

Erg stil hier...  beetje jammer na al die moeite :-X

FFF

Je kan een prachtige kast bouwen, zou wel het volume hetzelfde houden.

Belangrijke winst is vaak in het filter te behalen, zou het filter er eens uit halen en kijken of je de gebruikte onderdelen en opbouw kunt achterhalen.

Kast opbouwen met MDF, HDF of mijn voorkeur goede kwaliteit multiplex. Hier en daar intern wat verstevigen.

Ik ken de speakers niet, en e.e.a is ook afhankelijk van je budget.