Welke surround receiver met veel A/V mogelijkheden

Started by gijsnoorlander, March 30, 2008, 03:35:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsnoorlander

Ik heb een Yamaha Dolby pro Logic versterker, maar ik merk dat ik steeds vaker de versterker weer op gewoon stereo zet omdat er vaak een irritante echo in zit. Ik vermoed dat die echo komt doordat er een Dolby-signaal aangeboden wordt, wat veel meer informatie bevat dan wat deze Dolby-matrix kan decoderen.
In deze versterker zit ook geen tuner, wat op zich niet zo'n probleem is omdat de Samsung-digitale TV-ontvanger ook alle zenders kan ontvangen. Maar in de praktijk moet je dan eigenlijk toch ook wel een TV aanhebben en de mazzel hebben dat de ontvanger niet de eerste zoveel minuten voor vrijwel alle zenders aangeeft dat ze scrambled zijn.

Ik ben dus min of meer een beetje aan het kijken naar een nieuwe receiver, dus met alle surround mogelijkheden van tegenwoordig en een tuner en daarbij komt ook nog eens een beperkt budget.

Mijn huidige situatie is als volgt:
Bronnen:
* HTPC die momenteel via composite een verrassend goed beeld geeft
* DVD-speler die eigenlijk altijd via Component het beeld progressive doorgeeft naar de beamer (en digitale coax-output)
* CD-speler (met digitale coax-output)
* optioneel een losse video-bron zoals een camera
* eventueel nog mijn videorecorder, al zie ik die niet heel erg veel meer gebruikt gaan worden.

Weergave:
* TV. Momenteel nog een 21" CRT die wel RGB-scart, composite en SVideo snapt, maar geen YPrPb.
* beamer die eigenlijk alles slikt. (VGA, YPrPb, RGB, HD-resoluties, composite, svideo)
* Marmitek draadloos setje wat beeld van de HTPC doorstuurt naar de slaapkamer-TV.

De TV heeft tegenwoordig zo'n minuut nodig om goed de kleuren weer te geven, dus ik verwacht dat die binnenkort vervangen moet worden en ik heb al wel de nodige 32" LCD's gezien die eventueel in aanmerking zouden komen, maar goed dat heeft dus ook zijn weerslag op het budget voor de receiver.
Ik zat zelf te hopen op max zo'n 200-250 euro voor de versterker.

Nu kwam ik bij Store.nl (zit in Groningen, wat ik eigenlijk wel belangrijk vind ivm garanties) een Harman Kardon AVR 145 tegen voor € 219.
Hier de manual. Hier ook een highres foto van de voor- en achterkant

Puur qua specs lijkt het mij niet een miskoop en veel mogelijkheden.
Alleen zit ik een beetje met de component-aansluitingen en geen HDMI. Een eventueel nieuwe TV zal wel HDMI hebben en eventuele Blueray-speler in de toekomst ook wel. Mijn HTPC heeft ook een DVI aansluiting op de videokaart zitten, dus dat is ook wel om te zetten in HDMI en ik vermoed dat ik de kaart eventueel ook wel tegelijk via DVI/VGA en TV-out kan laten aansturen.

In hoeverre ga ik die HDMI missen in de toekomst en wat zijn dingen die minder praktisch of juist extreem praktisch zijn aan deze receiver?
Bijvoorbeeld de automatische instellingen van de speaker-delays en volume leek mij wel handig en dat deze versterker svideo-in en component-in ook kan uitvoeren als component leek me ook wel handig.

gijsnoorlander

Niemand een mening over in hoeverre ik digitale video-aansluitingen ga missen in de komende jaren en of er een andere receiver in die prijsklasse is die ik echt in overweging zou moeten nemen?

Roksan

Hoeverre je de aansluitingen en nieuwe functies gaat missen, hangt helemaal van jouw toekomstplannen af. In deze prijsklasse is er niet veel keus. Wil je bijvoorbeeld de nieuwe geluidsformaten kunnen afspelen dan kom je in een hele andere prijsklasse. Je kunt later als je de hdmi switch mist, nog altijd een lossen switch kopen. Deze worden steeds goedkoper.

Maar voor deze prijs is het een hele mooie receiver (die bij sommige andere winkels nog goedkoper is, maar met de verzendkosten erbij kom je toch ook weer aardig in de buurt van deze prijs) die oorspronkelijk een hogere advies prijs had.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

dmeerpa

Ik heb een Marantz SR8002, is een heel ander budget, maar ik gebruik nu al 2 van de 4 HDMI ingangen, de 3e wordt weldra in gebruik genomen door een blueray of PS3. Verder gebruik ik ook al 2 component uithangen. Ik overweeg een digitale HD TV decoder aan te schaffen en die zou ik ook via HDMI aansluiten, dus dat zou willen zeggen dat ik alle 4 de digitale 4 inhangen al gebruik, en dat ik ook al 2 component ingangen gebruik, allemaal met de bedoeling hoge resoluties beelden door te geven aan de plasma.
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

tijse400

misschien niet zo mooi, maar zeker zo goed als een av receiver die wel hdmi poorten heeft is een hdmi switch
veel receivers doen toch alleen hdmi beeld doorgeven, en sommige ook geen analoog beeld naar hdmi converteren, waardoor je van de receiver al weer een hdmi en een componentkabel moet gebruiken.

een receiver die wel analoog converteert naar hdmi heeft dan misschien wel weer het voordeel dat ie ook interlacing doet, en video upscaling, en eventueel ook hdmi geluid doorgeeft, maar dan zit je denk ik wel boven de 1000 euro, en heb je maar 2 hdmi in en 1 hdmi uit. dat is een begin, maar een 4*1  hdmi switch is vrij goedkoop en simpel, en heb je misschien ook al snel nodig als je receiver maar 2 hdmi poorten heeft. er zijn anders ook nog wel switches voor video/s-video/component/stereo en digitaal geluid. dan kun je die als schakelkast gebruiken en de receiver via component in en uit aansluiten tussen tv en de switch. dan zou ej in principe wel weer genoeg hebben aan een gewone versterker ipv een av receiver.

moet je wel even uitkijken wat je wilt doen met opname apparatuur, maar dat heb je ook met een av-receiver
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

gijsnoorlander

Ik heb nog even zitten nadenken en uiteindelijk besloten om toch maar deze versterker te bestellen en de bestelbevestiging is net binnen.
Mijn idee is dat een alles-in-1 versterker die ook nog HDMI kan switchen voor een laag budget gewoon niet mogelijk is, maar dat deze qua alles-in-1 voor een beperkt budget toch wel heel erg dicht in de buurt komt. :)
Dus als het zich voordoet dat ik inderdaad HDMI nodig ga hebben, ga ik inderdaad kijken naar switches.

Gewoon uit nieuwsgierigheid... Zijn er ook switches die voor het switchen wel op oudere versterkers aangesloten kunnen worden?
Bijvoorbeeld via een ongebruikt composite kanaal waarop die switch dan een signaal zet en kijkt op de uitgang welke poort is doorverbonden, zodat je switch gewoon meeschakelt met de amp.

tijse400

ik zag vandaag bij de scheer en foppen een sony av receiver sstaan voor 299 euro die wel hdmi had ( 2*in 1*uit.) echt veel goedkoper zul je ze denk ik nog niet vinden met hdmi. iig niet nieuw denk ik..
dus je doet wel een goeie keus denk ik, als je je budget niet ruimer wilt nemen.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!