garantie portable pc

Started by The Foundation, March 27, 2008, 19:55:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

The Foundation

hoelang is wettelijk mijn garantie ( in belgie)?

ik dacht 2jaar ( als prive-eindgebruiker)
mijn fabrikant zegt 1 jaar

wie heeft 100% gelijk
eer ik mezelf dieper in problemen werk

mercie



jankees

Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Ik heb geen verstand van Belgisch recht. In het Nederlandse recht wordt geen termijn genoemd maar aangeknoopt bij de levensduur die je in redelijkheid van een product kunt verwachten.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

daxie

jij hebt 100% gelijk...

wat de fabrikant zegt doet er niet toe. zoals in nederland geldt garantie met de verkoper, niet met de fabrikant...
dat de fabrikant slechts 1 jaar fabrieksgarantie geeft is jammer voor de verkoper. (Dit is de reden waarom ik bepaalde merken niet voer(de))...

De wettelijke termijn is 2 jaar voor een product in nieuwe staat verkocht door een professioneele verkoper aan een consument die dit bestemt voor prive doeleinden.

De consument kan zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product. De verkoper heeft volgens de wet dus de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met wat in de koopovereenkomst is bepaald.

ik zal even een integraal antwoord posten, zal het even scannen.

Bekijk alvast eens de wet van 1 september 200: wet betreffende de bescherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen

daxie

De tekst:

Quote
Geachte heer,

Uw schrijven heeft betrekking op de toepassing van de wettelijke garantie. Meer bepaald stelt u zich vragen bij het feit dat bepaalde fabrikanten de wettelijke garantie niet zouden respecteren. U stelt dat het de fabrikant is die de wettelijke garantie dient te geven en niet de kleinhandelaar.

De Algemene Dienst Controle en Bemiddeling (ADCB) wenst u te informeren dat de wettelijke garantie geregeld is in de wet van 01 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (Belgisch Staatsblad 21/09/2004). Deze wet brengt de beginselen ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consum ptiegoederen.

Concreet stelt deze wet dat, voor alle contracten gesloten vanaf 01 januari 2005, de consument wettelijke garantieregels kan inroepen. Deze garantieregels voorzien in een wettelijke garantietermijn van 2 jaar voor elk gebrek aan een product, in nieuwe staat verkocht door een professionele verkoper aan een consument die dit bestemt voor privé-doeleinden.

De consument kan - bij toepassing van de nieuwe garantiewet - zijn rechten laten gelden voor elk gebrek aan overeenstemming van het product (zoals nietconformiteit met wat besteld werd, een kwaliteit die niet voldoet aan wat de consument redelijkerwijze mag verwachten,...). De verkoper heeft volgens de wet dus de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met wat in de koopovereenkomst is bepaald.

Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Het is evenwel best mogelijk dat de consument het gebrek niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering. Daarom is er een wettelijk vermoeden dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maanden vanaf de levering. Eenmaal de 6 maanden voorbij (te rekenen vanaf de levering), dan komt het aan de koper toe het bewijs van niet conformiteit te leveren en kan desgevallend de verkoper ook aantonen dat de wettelijke garantie niet van toepassing is.

Verder is het zo dat schade ontstaan door eigen fout van de koper, verkeerd gebruik, normale slijtage of door externe factoren (temperatuur, druk, zand, inwerking vloeistoffen,...) buiten de wettelijke garantie valt aangezien de oorzaak van de schade is ontstaan na de levering en/of de handelaar geen fout treft. De koper heeft aldus de taak om als een goede huisvader met het consumptiegoed om te gaan.

Is de wettelijke garantie van toepassing zoals bepaald in de wet, dan heeft de consument in eerste instantie recht op een kosteloze vervanging of kosteloze herstelling. Als deze oplossing onmogelijk of buiten verhouding zou zijn, dan mag de consument een passende prijsvermindering of, in geval van ernstige gebreken, zelfs de ontbinding van de overeenkomst vragen, aldus de wet.

Belangrijk is dat deze garantiewet geldt ten opzichte van de eindverkopers en niet ten opzichte van de fabrikanten. Men dient de wettelijke garantie gescheiden te houden van de commerciele garantie die door de fabrikant kan aangeboden worden(en die korter kan zijn dan de 2 jaar wettelijke garantie). Echter, de commerciële garantie kan geenszins afbreuk aan de rechten die u put uit de wettelijke garantie.

Indien u ooit problemen zout ondervinden met betrekking tot de naleving van de wettelijke garantie raden wij u aan om een aangetekende brief met ontvangstmelding aan de verantwoordelijke van de betrokken zaak te sturen waarin u uw probleem duidelijk uitlegt, stelt wat u wenst en binnen welke termijn dit moet gebeuren. Indien u geen reactie krijgt of indien een minnelijke regeling niet mogelijk is, kan u een beroep doen op de Vrederechter die nog een verzoeningspoging kan ondernemen die gratis is. Indien ook dit niet tot resultaat leidt, en u berust niet in de zaak, dan zit er niets anders op dan het geschil voor de rechtbank te brengen.
Wenst u meer inlichtingen over de draagwijdte en de toepassing van wettelijke garantie, dan kunt u terecht op de website www.economie.gov.be onder de rubriek "bescherming van de consument", link "garanties van consumptiegoederen".



The Foundation