Garantie te beperken tot een persoon, of gelinkt aan een product?

Started by daxie, March 27, 2008, 11:32:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Mijn vraag over het volgende:

is garantie gelinkt aan een product of aan de persoon die het aankoopt?

Dit aangezien je bij een tweedehands aankoop toch verwacht dat als je iets overkoopt, je de garantie toch meekrijgt (voor zover nog van toepassing uiteraard).
Kan iemand wettelijk bevestigen dat garantie gelinkt is aan een product?

Anders heeft het weinig zin te goochelen met "nog x aantal maand garantie" bij een verkoop, als de fabrikant kan bepalen dat garantie enkel geldt voor de eerste aankoper...

Vampire

Volgens mij staat dit vaak in de garantievoorschriften van het product, maar de juridische onderbouwing heb ik niet.

Een goede verkoper zou er wel voor kunnen zorgen dat wanneer het product bij de koper stuk gaat, de verkoper een beroep doet op de garantie.....
Pro-ject Debut II met Grado Gold | Cambridge Audio Evo 75 |  KEF LS50
Epson EH TW-650
Grado SR80

Minimalism: it's the least you can do.

daxie

Quote from: Vampire on March 27, 2008, 11:35:54
Volgens mij staat dit vaak in de garantievoorschriften van het product, maar de juridische onderbouwing heb ik niet.

Een goede verkoper zou er wel voor kunnen zorgen dat wanneer het product bij de koper stuk gaat, de verkoper een beroep doet op de garantie.....

mja, wat in de garantievoorschriften van een product staat kan enkel de wettelijke bepalingen uitbreiden, niet beperken...

wat je zegt klopt wel, maar in sommige gevallen is dit zeer onpraktisch (stel bijvoorbeeld dat je 500km verder woont).

bmateijsen

Wettelijk is er niets bepaald over de eigenaar structuur, dat wordt door de fabrikant/ distributeur bepaald. Er is wel wettelijk bepaald dat er garantie moet worden gegeven en tegenwoordig is het termijn voor consumentenprodukten 2 jaar.

Overigens heeft dit draadje al eens bestaan, dus maak even gebruik van de zoekfunctie.

bmateijsen

Even over genomen van consuwijzer:

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar.

Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Bij het omzetten van de Richtlijn naar Nederlands recht is er voor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. De richtlijn bevat namelijk minimale eisen waaraan lidstaten moeten voldoen.

Nederlandse wet
Omdat de Nederlandse wet er vanuit gaat dat u recht heeft op een deugdelijk product (een product dat beantwoordt aan de overeenkomst) zou de termijn van twee jaar een beperking zijn van uw rechten; veel producten gaan namelijk veel langer mee. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

bmateijsen

Quote from: bmateijsen on March 27, 2008, 12:00:57
Wettelijk is er niets bepaald over de eigenaar structuur, dat wordt door de fabrikant/ distributeur bepaald. Er is wel wettelijk bepaald dat er garantie moet worden gegeven en onder Nederlands recht wordt er gesproken over een deugdelijk produkt en is de termijn van 2 jaar eigenlijk een beperking...

Overigens heeft dit draadje al eens bestaan, dus maak even gebruik van de zoekfunctie.

PjotrrrNL

Post wordt bezorgd op adres, niet op achternaam (in Nederland in elk geval...)
Bon staat op naam, eigenaar kan echter verhuisd zijn (toch?)
Stel je handelt garantie af namens je partner waarmee je samenwoond die een andere achternaam heeft en op wiens naam de bon staat?
'Leugentje om bestwil' waarmee je een mogelijk probleem voorkomt...

bmateijsen

We hebben het hier over wat er wettelijk geregeld is... Niet wat er evt. nog mogelijk is...

Quote from: PjotrrrNL on March 27, 2008, 12:19:52
Post wordt bezorgd op adres, niet op achternaam (in Nederland in elk geval...)
Bon staat op naam, eigenaar kan echter verhuisd zijn (toch?)
Stel je handelt garantie af namens je partner waarmee je samenwoond die een andere achternaam heeft en op wiens naam de bon staat?
'Leugentje om bestwil' waarmee je een mogelijk probleem voorkomt...

PjotrrrNL


DVDGuy

Daxie is volgens mij een Belg en daar werkt alles heel vaak net weer even anders  :-X
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

daxie

maw volgens wat ik hier lees (en al wist) kan je dus garantie niet beperken tot een persoon...maar het zou leuk zijn een juridische onderbouwing te hebben.

bmateijsen

Er staat inderdaad niets over in de wet, dus mag fabrikant of distributeur bepalen wat hij wil.

Groet,

Bjorn

Quote from: daxie on March 27, 2008, 12:58:57
maw volgens wat ik hier lees (en al wist) kan je dus garantie niet beperken tot een persoon...maar het zou leuk zijn een juridische onderbouwing te hebben.

daxie

Quote from: bmateijsen on March 27, 2008, 13:00:55
Er staat inderdaad niets over in de wet, dus mag fabrikant of distributeur bepalen wat hij wil.

Groet,

Bjorn


ik denk dat het eerder omgekeerd is..., maar zoals gezegd, wij kunnen hier geen uitspraak over doen.

brtram

Volgens Nederlands consumentenrecht, moet je als consument met een klacht, de winkelier aanspreken en niet de fabrikant of importeur.

Garantieregelingen van fabrikant of importeur kunnen hooguit aanvullend zijn
op de wettelijke plicht van de winkelier, dat hij moet instaan dat het geleverde product voldoet aan de algemene eisen van wat met van een dergelijk product  voor die prijs mag verwachten.
De wet is expres algemeen opgesteld, omdat de wetgever ook inzag dat m'n van een DVD speler van 25 EURO niet hetzelfde kan verwachten als van een speler van 1500 EURO.

Bij doorverkoop zal de verkoper zijn rechten t.o.v. de winkelier aan jou moeten overdragen.
Het kan zijn dat de winkelier in z'n leveringsvoorwaarden heeft opgenomen dat bij doorverkoop de garantie vervalt.
Maar voorwaarden die de rechten van de klant beperken kunnen door de rechter nietig worden verklaard.
Ik weet niet of er al jurisprudentie is over de geldigheid van zo'n beperkende  bepaling.

jankees

Mij lijkt dat, bij verkoop van een product de aanspraak van de verkoper, in praktische zin, overgaat op de koper. Immers de wettelijke garantiebepalingen (het product moet gedurende de in redelijkheid te verwachten levensduur voldoen aan de redelijke verwachtingen die je daarvan kunt hebben) zijn zowel van toepassing op de professionele verkoper (de detaillist) als op de partikuliere wederverkoper.

Stel dus voor dat Jan bij Correct een televisie koopt. Na een jaar verkoopt hij deze door aan Piet en Piet verkoopt vervolgens weer door aan Klaas. Vervolgens gaat de televisie kapot. Klaas hoeft bij Correct niet aan te kloppen, omdat hij in de oorspronkelijke overeenkomst geen wederpartij van correct is. Klaas kan wel aankloppen bij Piet, die vervolgens weer aanklopt bij Jan, die uiteindelijk weer bij Correct terecht komt.

Omdat de vordering in praktische zin altijd weer bij Correct uitkomt zullen detaillisten over het algemeen niet moeilijk doen zolang je maar kan bewijzen dat het apparaat daar gekocht is. Formeel hebben ze echter slechts een contractuele verplichting jegens de oorspronkelijke koper.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan