copies van dvds

Started by blackball147, April 30, 2003, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

hoewel ik zelf niet de apparatuur en de kennis heb om dvds te copieren, kan ik via via aan een paar geraken.
nu is mijn vraag het volgende:

hoe zit het met de kwaliteit van het gecopieerde? normaal zou alles er opstaan van 5.1 en dts enz, maar is er toch geen verschil met het origineel?

nu moet ik zeggen dat het me eigenlijk niet interesseert om mijn kast vol te laden met copies, ik heb liever de originele hoezen en doosjes ( het oog wil ook wat....), maar puur technisch gezien ben ik wel geinteresseerd.

sinterklaasje

Ik denk dat 't er een beetje aan ligt wat voor soort kopieen 't zijn! Als je ze via via koopt, dan zouden 't best geperst illegale kopieen kunnen zijn die - illegaal (uiteraard) - op grote schaal worden geperst. (zoals bijvoorbeeld ook de illegale MTV cd's en de Twilight serie..etc)

Echter als je 't van iemand krijgt die een huis-tuin-en-keuken DVD brander heeft, dan kan daar niet zoveel op als een 'echte DVD' (volgens mij 'maar' 4.7GB - but don't shoot me if I'm wrong!). Als je zo'n 4.7GB DVD krijgt, dan zijn daar meestal de trailers en extra talen van geript zodat 't allemaal op 1 schijfje past. De '5.1 en dts enz' moet er normaal gesproken gewoon op staan...

groeten,
mischa :)

Scarp

#2
Ik heb zelf zo'n huis-tuin-en-keuken dvd brander en inderdaad, de meeste dvd's (99% ofzo) gebruiken meer dan de 4.7 GB die erop kan.

Vaak staan de extra's tegenwoordig al op een 2e dvd. De eerste dvd heeft dan vaak meerdere talen, dts, etc. Dus de film zelf past al niet eens op een gekopieerde dvd. Je kan dan twee dingen doen, of splitsen en op 2 dvd branden, of re-encoden zodat ie kleiner is. Dat laatste is alleen aan te raden bij films die net over de maximale grootte zitten. Het heeft geen nut om bv Gladiator te hercomprimeren, het resultaat is niet echt geweldig.

Dus ... een zelfgemaakte copy kan zo goed als het origineel zijn zijn, indien de film gewoon op 4.7 GB past zonder re-encoding van het beeld en met weglaten van overbodige talen (frans, duits, etc) en ondertitelingen.
Met Re-encoding is de kwaliteit iets minder, maar dat is afhankelijk van de originele grootte van de film. Als er van 7 GB naar 4 GB wordt ge-reencode dan is het belabbert, wordt er een zo'n 1 GB afgehaald, dan is het resultaat nog steeds supergoed en zie je het verschil nagenoeg niet.

Een illegaal geperste dvd zie je niet veel in nederland. Misschien wel in azie (waar zo'n beetje alles illegaal is, vcd's bv).

Overigens ... voor disney films is een copy ideaal... dan kan je de user prohibitions eraf slopen en de trailers eraf halen :)

Erik

Quote from: Scarp on April 30, 2003, 11:07:40
Een illegaal geperste dvd zie je niet veel in nederland. Misschien wel in azie (waar zo'n beetje alles illegaal is, vcd's bv).
pas maar op die dvds in azie vor 2$ bevatten bijna tijd een vcd film  ;D
Ken iemand die had hele stapels meegenomen, hij vetrouwde het al niet, maar voor de zekerheid toch maar meegenomen en idd .... wel een dvd maar vcd kaliteit  ;D

[oftopic] Op de markt zijn dvds ook wel eens goedkoper, staat dan meestal wel op "only for rental" en bevatten geen extra's ect.
[ontopic]
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

bryan vd B

hi,

ik heb wel eens gecopieerde dvd's gezien en zag eigenlijk het verschil niet met het orgineel hier moet ik wel bij vermelden dat ik ook geen referentie had hoe het eruit zou moeten zien maar het zag er erg goed uit. Dit was ook gecopieerd met een normale dvd brander en er zou misschien hier en daar wel een foutje inzitten maar dat hangt volgens mij ook weer af van je hardware die je gebruikt want het is alleen omzetten van 1 en 0.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

blackball147

ik heb er ook een paar gezien in test, en kunnen vergelijken met een origineel, maar kon ook niet direct een schil zien of horen.
nu heb ik niet zo'n superHT waar je mogelijke verschillen toch zou kunnen zien, vandaar mijn vraag.

op een gewone BBtv met een gewone dvdspeler denk ik niet dat er echt verschil te zien is, wanneer we over high-end spreken kan het natuurlijk anders zijn.

bryan vd B

hi,

ik heb het gezien op een mooie CRT projector 8) en vond het beeld echt gigantische en op een normale tv zie volgens mij helemaal geen verschil.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Erik

Zolang alles 1 op 1 wordt gekopierd (beeld en geluid that is) zal je geen verschil zien. Als er hercomporessie plaats vind om alles te laten passen wel. Hoeveel hangt af van de kennis en apparatuur van degene die compressed.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AntwanS

Als ik gekopieerde DVD's afspeel zie ik ook geen verschil van kwaliteit. Als de films van het type DVD-5 zijn dan kun je ze 1:1 overnemen, zonder verlies van menu's, extra's, etc... Als ze van het type DVD-9 zijn (2 laags) dan moet je bv. alleen de film kiezen dmv de soundtrack die jij wil en de evt. ondertitels. Ik zie geen verschil met de originele. De software die ik gebruik is:

- DVD decrypter; om te rippen naar hdd (macrovision protectie, etc...)
- DVD2one; als de film niet op 1 DVD zou passen of alleen film+subs
- CopyToCD/DVD; om de uiteindelijke .vob-bestanden te branden

:D

Scarp

dvdshrink is ook een aanrader voor als je een dvd-9 met extra's wilt bewaren. Je kan bij dit progje zelf per vob chapter de compressie aangeven, dus kan je de extra's meer comprimeren of zelfs naar single frame toezetten indien je ze helemaal niet wil. De film kan je dan minimaal comprimeren. Zelfs de menu's kan je extra comprimeren :)

Hugo

#10
Ik download dvd's liever en brand ze dan,
dan heeft iemand anders al de moeite ondergaan om ze kleiner dan 4,7 gig te krijgen. Kijk wel uit dat je wel pal download, ars kunden je hem vaak enkel op je pc afspelen. Ook zie je veel versies waar de ondertitels er zelf zijn bijgemaakt met een paar foutjes, maar vaak goed leesbaar.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Illegale link verwijderd.

J.A.F._Doorhof

Dit loopt op het randje van wat we kunnen toestaan, let daar dus op.

Mijn mening over een kopie is simpel.
Als de film je het waard is om te kopieren dan is een aanschaf ook wel te doen.
Daarnaast is het niet altijd zo dat een 1:1 kopie hetzelfde is als het origineel, het schijnt zelfs per gebruikte DVD-R te verschillen.

Ga je recomprimeren dan is het altijd minder.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

ik denk dat ik 1 illegale dvd heb.het is 'the 5th element'.
aan de schijf zelf en de hoes zie je helemaal niets.ook de film en het geluid zijn perfect. ik denk dat het een illegale is want hij is regio 0 verder zie je het echt nergens aan.
het lijkt me dat deze film niet R0 is uitgebracht.

patrick_vdb

#13
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 15, 2003, 19:25:26Daarnaast is het niet altijd zo dat een 1:1 kopie hetzelfde is als het origineel, het schijnt zelfs per gebruikte DVD-R te verschillen.

Absoluut. Ik heb welgeteld 1 kopie (1 op 1) van Resident Evil, heb ook het origineel.

Ga je in absolute termen praten wat betreft beeldkwaliteit dan red de kopie het niet bij het origineel (net wat meer low-level noise, een net wat mindere kleursaturatie, net wat meer digitale artefacts).

Op het gebied van geluid zijn de verschillen nog duidelijker (minder definitie en levendigheid, alsof er een dun stoffen doek voor de speakers hangt, her en der duidelijke invloed van jitter welke op het orgineel niet aanwezig is) merkbaar.

Ik moet hier wel eerlijk bij vermelden dat wanneer iemand de dvd niet kent, ook niet direct zou kunnen zeggen of hij naar de kopie kijkt (een A-B vergelijk maakt het echter wel meteen weer duidelijk).

Mijn mening omtrent kopieen blijft dat het een compromis is welke al bij de bron gaat beginnen. Persoonlijk kies ik er dus niet voor ;)

Mvrgr

Patrick

Johan Van Gompel

Resident Evil is geen DVD-5; je kan dus onmogelijk een 1 op 1 kopie hebben. Maar niet alleen daarom vind ik de gegeven argumenten op het randje af nonsens. Enkele maanden geleden had een HT-bezoeker een kopie bij van Star Trek: Nemesis en dat was een DVD met een prachtige transfer en dito geluid. Maar goed, die film had ik zelf niet in mijn collectie dus een A/B vergelijk was niet mogelijk. Met een andere DVD die ik wel in mijn collectie had zag ik echter absoluut geen verschil. Maar soit, wellicht zijn mijn audiovisuele sensoren wat minder "hi-end" dan die van jou.  ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

Hi Johan,

Resident Evil is idd een DVD-9, wat overigens niet wil zeggen dat de dvd niet 1 op 1 gekopieerd zou kunnen worden. Bij de kopie staat elke laag van de originele dvd op een aparte schijf ;)

Ik beweer ook niet dat de kopie van dermate slechte kwaliteit is dat hij meteen door de mand valt bij het kijken ervan, deze kopie is zelfs qua transfer beter te noemen dan sommigen andere dvd-titels origineel. Ga je 'm echter direct vergelijken met het origineel dan zijn de verschillen zeker zichtbaar, hiervoor behoef je echt niet over hi-end audiovisuele sensoren te beschikken ;)

Mvrgr

Patrick

Hertog_Martin

heb 1 keer een dvdr gedownload en gekeken.

prachtig beeld en geluid.
En heb zaterdag de dvd besteld :)

als ik die dvdr niet had gedownload toen had ik die dvd misschien nooit gekocht. zelfde geld voor enemy at the gates, fast and the furious, reservoir dogs en nog wat titels.

downloaden kan juist ook tot verkopen leiden.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Richi

Wat ik meestal doe als ik twijfel over de aanschaf van een DVD, is een kopie maken op DVD+RW met DVD-Decrypter (rippen naar HD) en CloneDVD (comprimeren en branden). Dat werkt perfect, zeker als je alleen de hoofdfilm kopieert. De kwaliteit is over het algemeen heel behoorlijk.

Als de film of het concert goed bevalt, dan wordt de DVD gekocht. Zo niet, dan wordt de DVD+RW gewist.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Erik

volgens de c't krijg je geen 1 op 1 kope van een dvd, vraag me niet waarom, ben ik vergeten. Je kijgt altijd ietsje verlies. Hoever het zichtbaar is een tweede.  Maar kopie van kopie van kopie en je kan je al voorstellen wat er gebeurt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

patric

Kan iemand mij vertellen hoe ik een copie maak van een DVD ( van mezelf als back-up). Ik moet de extra's verwijderen om te komen tot niet meer opslag dan 4.7GB. Maar goed, Hoe doe ik dat? Heeft iemand daar software voor?

Groet,
patrick

J.A.F._Doorhof

Hi,
Dit soort vragen mogen hier niet behandeld worden, sorry.
Gebruik google of what even voor het antwoord.

Deze thread hangt sowieso op het randje van wat toe gestaan is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

Ik had Mulan op kopie en heb inmiddels het origineel :) (thanx Lone Ranger ;) )

Maar het verschil in geluid is bij mij echt extreem qua beel wat minder maar nog steeds duidelijk een verschil te merken... voor mij dus geen kopies meer :)

Hertog_Martin

Geluid bij xvid dvdrips is voor mij beter want geluid van mn pc is beter dan dat van mn playstation2. (als de dvdrip tenminste dolby digital 5.1/6.1 heeft)

Verder kan ik op mij 20inch tv weinig verschil in beeldkwaliteit zien

Maar ik download meestal xvid's en als ik dan de film goed vind koop ik hem op dvd

pas pirates of the carribean gezien op xvid en die ga ik ook op dvd kopen.

Ik koop denk ik meer dvd's dankzij die xvids

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Erik

yep, hier ook ik dload/kijk de divx is het idd een goede film dan koop ik de dvd. Heb ondetussen al een hele stapel.
Alhoewel ik overal kopieen kan krijgen (want ze willen graag mijn dvd voorraad  "lenen"). Heb ik totaal geen behoefte aan kopieen, zelfs niet als ze gratis zijn. Als het te duur is, wacht ik desnoods wel even tot ze goedkoper worden.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

liefhebber

hoi,

lever jij ook gecopieerde dvd's
zoja, heb je een lijstje en wat is de prijs?

gr. Johan