zekeringen en netvoltage

Started by dazzdax, March 25, 2008, 07:24:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dazzdax

Hallo allen, het volgende is voor mij niet duidelijk. Welke zekeringen zou je kunnen gebruiken voor in audioapparatuur die je in Europa gebruikt: moet je altijd een 250V versie nemen (bijv. 250V, 0,3A) of kun je een 110V versie gebruiken die gespecificeerd is voor bijv. 1A (= max. op te nemen vermogen van 110W dus)? Ik bedoel: gaat het enkel om het vermogen die erdoorheen gaat of gaat het puur om maximale amperage? Moet ik een apparaat uit Amerika (110-120V) altijd van een andere zekering voorzien als ik het apparaat in Nederland ga gebruiken (vermits het apparaat ook geschikt is voor 230V natuurlijk)? Alvast bedankt.

Chris Hie
[email protected]

BarcoCRT

#1
Een zekering begrenst de maximale stroom, dus het amperage is bepalend. Ofwel bij apparatuur die uit de US komt, en geschikt is voor, of is aan te passen aan 230V, moet altijd de zekering vervangen worden.

De maximale stroom bij 110V is nu eenmaal hoger dan bij 230V bij gelijkblijvend vermogen, ongeveer een faktor twee, en bij het laten zitten van de US zekeringen kan de stroom twee maal zo hoog worden voordat hij doorslaat, ofwel van de beschermende werking van een zekering blijft dan weinig over met alle mogelijke schade van dien.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

dazzdax

Bedankt voor jouw antwoord. Ik heb een originele Hydra power distributor (US versie) die ik gebruik voor meerdere componenten (van mijn audiosysteem). De Hydra heeft geen ingebouwde filters ofzo, maar heeft wel een zekering (groot formaat: 60mmx10mm). De US zekering heeft als specificatie: 500VAC or less en op het metalen gedeelte staat 15A op. Ik heb nu een zekering inzitten voor 250V en 16A. Is dit gevaarlijk?

Chris
[email protected]

BarcoCRT

#3
Je hebt een 15A vervangen door een 16A zekering. Dat verschil is niet echt schokkend.
De oude zekering was ook niet echt verkeerd. De werkspanning daarvan was 500V, dat is meer dan 230V, dus dat was geen enkel probleem.

Weet je zeker dat die Hydra geen filter bevat? Daar zitten namelijk wel spanningsafhankelijke componenten in, en die zou ik zeker niet op 230V inzetten! Alle componenten zijn dan verkeerd gedimensioneerd, namelijk verkeerde spanning die er over staat en een verkeerde stroom die er door loopt.
Wat is de zin van het gebruik van zo'n amerikaanse verdeeldoos waar ook amerikaanse stopcontacten op zitten in nederland? Je moet dan op al je apparatuur de stekkers vervangen.
Koop gewoon een goede verdeeldoos en je bent klaar, of zie ik iets over het hoofd?
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

dazzdax

Hoi, de originele Hydra (zie Stereophile artikeltje: http://www.soundstage.com/revequip/shunyata_hydra.htm) bevat geen passieve dan wel actieve filtercomponenten, enkel zogenaamde Stardust, een RFI/EMI absorberend materiaal binnen een afgesloten compartiment. Ik gebruik de US versie Hydra omdat ik powercords heb met US stekkers. De Euroversie Hydra bestaat overigens wel, maar is nergens te krijgen.

MVG,
Chris