Organisatie foto's

Started by VlisChris, March 22, 2008, 19:39:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Wat ik me afvraag: hoe organiseren jullie je foto's?
Ik heb namelijk de pijnlijk mogelijkheid om mijn volledige collectie opnieuw te gaan maken, en dus ook opnieuw in te delen.
Hiervoor had ik bijvoorbeeld apparte mappen voor zowel mijn eigen werk, als het werk dat ik met een collega van me schiet.
Voor mijn eigen werk was het dan bijvoorbeeld h:/2007/christiaansauer.nl/ en daarin mappen voor de onderwerpen die ik gefotografeerd had.
Dus bijvoorbeeld
h:/2007/christiaansauer.nl/vlissingen/zomersvlissingen/cr2
h:/2007/christiaansauer.nl/vlissingen/zomersvlissingen/origineel
h:/2007/christiaansauer.nl/vlissingen/zomersvlissingen/online
Maar dat moet handiger kunnen volgens mij. Want als het een beetje meezit gaat mijn collectie de komende tijd weer opnieuw fors groeien.
Is het dan op den duur niet handiger om al je foto's tags mee te geven in bridge of lightroom en dan met behulp van die tags foto's terug te zoeken?
Hoe doen jullie dat? En daarnaast, hoe groot/snel groeiend is jullie verzameling foto's ongeveer?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Ik heb per jaar 1 harddisk.
Op die schijf staan 2 mappen:

Jaartal
Bewerkt

in bewerkt staan de bewerkte foto's.
In Jaartal de raw files.

Binnen de mappen zit een structuur bv:

Prive
Studio
ITC
Natuur
Steden
Sport

En daaronder mapjes

Zeer makkelijk terug te vinden.

Daarnaast zijn foto's die familie leden bevatten getagd in de exif met bv Annewiek, Brian, ma, pa, oma, frank.

EN foto's op lokatie worden door een geotracker gemerkt zodat ik ze perfect terug kan leiden waar ze genomen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Dat is dan redelijk dezelfde wijze tochwel van hoe ik mijn bestanden opsla.
Alleen sla ik mijn raw's in een apparte submap op van de betreffende map.
Maar jij doet dus niet zoals (volgens mij veel) anderen dat je per datum werkt? Dat lijkt mij persoonlijk namelijk erg onhandig zoeken. Heb namelijk vaak dat ik wel exact wist waar mijn foto's stonden, maar niet op welke datum ze geschoten waren.
En zeker als je professioneel gaat fotograferen lijkt me dat een crime...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Al mijn mapjes hebben wel datums erbij.
Als ik bv Steden bekijk dan zitten daar submapjes in bv Amsterdam en dan Amsterdam 5juli2006, Amsterdam 10Augustus2006 etc.

Daarnaast is dat niet echt meer een probleem.
Als je een goede browser gebruikt dan kun je op datum zoeken, dat is het voordeel van exif data :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

ik heb alles in een grote map staan en zoek/sorteer dmv tags..

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

GTDesign

Ik gebruik externe harde schijven waarop mappen staan met de datum achterstevoren met daarachter het soort gelegenheid.

voorbeeld:

080323 Verjaardag
080324 Efteling
080325 Vacantie
enz.

Het voordeel is dat de achterste voren datum notitie automatisch zorgt voor een rangschikking van de oudste naar nieuwste foto's.