Gewoon alles in Duitsland kopen... (?)

Started by Michiel, April 28, 2003, 23:27:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michiel

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten/mening over dit onderwerp.
(zie ook mijn topic over de aanschaf van mijn Onkyo DVD-speler in Duitsland, wat vergeleken met NL-internetwinkels 30% goedkoper en met echte winkels in NL zelfs 50% goedkoper was).

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe lang die prijzen in NL in stand gehouden kunnen worden. Ik hoor van steeds meer mensen dat zij hun spullen uit Duitsland laten komen (of het er ophalen).
Met een toenemend gebruik van internet, het afnemend wantrouwen tegen handel via internet en de duidelijke vergelijking ivm de Euro, verwacht ik dat de Nederlandse winkels het steeds moeilijker zullen krijgen..... misschien moeten ze maar eens naar hun marges kijken en hun leveranciers onder druk gaan zetten voor lagere inkoopprijzen, want in veel gevallen hebben de Duitsers ook lagere inkoopprijzen en dat is enigszins achterhaald door de EU. (Denk ook maar aan het feit dat auto's veel duurder worden in NL door het gelijktrekken van de basisprijzen in Europa.....)

Gr,
Michiel

garmtz

Het is begrijpelijk om voor lage prijzen te gaan bij het kopen van spullen, maar het is ook wel erg Nederlands om dan ook maar echt ALLES voor een zo laag mogelijke prijs te kopen. Persoonlijk is voor mij service ook belangrijk en koop ik dus liefst bij een lokale dealer. Maarja, iedereen heeft andere wensen en eisen en het is een vrije markt, dus doe gewoon wat jou het beste lijkt voor jezelf. Dat er wellicht iets moet veranderen in de prijsstructuur in Nederland is misschien wel zo, maar bedenk ook dat de Ned. markt kleiner is dan de Duitse markt (idem VS).

Roland

Ik koop niet alles bij de lokale dealer, maar ik wil wel op reisafstand van de dealer zitten, mocht het stukgaan (wat bij mij nogal eens gebeurt :-\)
Dan betaal ik maar iets meer dan in Duitsland, dat heb ik er dan wel voor over.

Ik vind het ook wel vrij normaal als je ergens uitgebreid gaat luisteren om dan daar je spullen te bestellen, in plaats van maar even snel in Duitsland je spullen te halen. De mensen hebben hun best gedaan en meestal valt er nog wel een (aardige) korting te regelen als je dingen als Duitsland/andere winkels erbij haalt. Daar wordt overigens niet altijd vrolijk op gereageerd wat wel vrij logisch is :)

Martin_G

Ik wil mn receiver in duitsland kopen omdat dat gewoon 150 euro scheelt.. gewoon 33%..

Maar hoeveel verzendkosten moet ik ongeveer op rekenen als het uit het oosten van duitsland moet komen?



Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

cornermastino

Ik heb onlangs een paar Quadral boxen gekocht in Duitsland.
Dit scheelde enorm in prijs.
Per stuk kost een luidspreker in Nederland ongeveer
€ 595.
In Duitsland kocht ik een paar voor € 699.
De garantie voor deze boxen is europees, dus ook in Nederland heb ik gewoon garantie.
Binnenkort ga ik er weer een paar kopen, om zo mijn set compleet te krijgen.
Ik ga ze dan zelf ophalen in Duitsland.
De winkel ligt kort over de grens bij Venlo.

Ik moet wel toegeven dat niet alles goedkoper is in Duitsland.
Ik ga binnenkort een Philips breedbeeld kopen, en die is in Nederland weer stukken goedkoper.


Gr. Ton.

jaco

Ik heb net via iemand interconnects besteld. Die komen uit Duitsland, en dan zijn ze goedkoper dan dat een dealer ze hier inkoopt. Tenminste dat leid ik af van de antwoorden die ik kreeg op mijn vraag om korting: "Zo veel korting, dan moet ik ze weggeven"

Zo iets simpels als een kabel hoef je gelukkig niet te veel service op te hebben. Voor iets verschil koop ik ook liever lokaal, maar ja als het 10% of 27% korting is begint het wel uit te maken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Scarp

Ik heb zelf een aantal Oehlbach kabels via internet gekocht uit Duitsland. Verzendkosten zijn best hoog (30 euro), maar dan nog was het goedkoper dan nederland. Een stel MIT kabels heb ik uit Amerika laten komen en die waren met 20% extra kosten (btw + douane rechten) ook goedkoper dan in NL.

De rest van mijn apparatuur komt uit nederland. Ik heb wel navraag gedaan mbt B&W speakers, maar die zijn over heel europa dezelfde prijs. Een goede nederlandse winkel wel op een totaalset ook wel korting geven.

Verder vind ik het unfair tov een winkel dat je wel hier luistert en dan in duitsland koopt. Zo verknal je toch de nederlandse markt zelf een beetje. In maastricht zijn er al geen audio winkels meer (was in een post van iemand anders) omdat die niet op kunnen tegen de duitsers. Heel jammer.

Ook is een winkel in de buurt een stuk makkelijker dan eentje die 1000km verderop ligt en toevallig een paar 100 euro goedkoper is. In het geval van B&W moet je ook nog hopen dat ie officieel dealer is anders hoef je in nederland niet aan te kloppen voor garantie.

cornermastino

Wie verknald nu de Nederlandse markt?
Toch niet de mensen die met hun zuur verdiende geld naar het goedkoopste adres gaan.

Wat ik vreemd vindt is dat de politiek roept dat we één
Europa moeten worden, maar de prijzen in Duitsland nog steeds stukken lager liggen dan in Nederland.
Hoezo, één Europa?

Ik denk dat het ieders recht is. om te kopen waar het het goedkoopst is.
Het is niet unfair t.a.v. de Nederlandse markt.

We zijn in Nederland gewoon te duur met sommige artikelen.


Gr. Ton.


Scarp

Ik heb het over luisteren in een nederlandse winkel en dan vervolgens naar Duitsland gaan om te kopen. Als iedereen dat doet dan houden die winkels er ook mee snel op. Ik lees af en toe al verhalen van moeilijk doende winkels mbt luisteren.

Wat mij betreft is service ook wat waard en daar zit het beschikbaar stellen van luister ruimtes ook bij. Met een beetje goed onderhandelen kan je er best 10% van de prijs afhalen en dan zit je echt niet veel van de duitse prijzen af.

Dat europa 1 wordt hoeft niet te betekenen dat de prijzen overal gelijk zijn. Dat heeft er totaal niets mee te maken. De importeurs en winkels bepalen nog steeds hun eigen prijzen.

cornermastino

Het is geen aanval op jou verhaal hoor.

Maar dat we in veel gevallen te duur zijn in Nederland staat vast.

Bij de importeur kost voor iedereen elk artikel hetzelfde.
Andere oorzaken maken dat de prijs in Nederland vaak hoger ligt. (BTW-tarief, winst) (dus politiek)

Je ziet in Nederland toch ook al dat de Grootgrutters in Witgoed, Audio e.d. bijna niet meer opkunnen tegen de internetshops in Nederland.
En ik denk dat deze tendens zich steeds verder voortzet.

Het kopen via internet zal de komende jaren alleen maar toenemen.
En met de betrouwbaarheid en service zit het ook wel goed.

Als mensen kiezen voor persoonlijke aandacht en service is dat natuurlijk prima.
Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.

voor een ieder om te bepalen om dat prijskaartje de moeite waard is.


Gr. Ton.

jaco

Ik ben het wel met Scarp eens, als je een dealer moeite voor je laat doen, en dan niets koopt is het wat zuur.

Mijn kabelvoorbeeld is wat dat betreft ook een slecht voorbeeld, ik heb immers wel kabels van nederlandse winkeliers beluisterd. (1 moest ik overigens betalen voordat ik hem meekreeg.. nu maar wachten op het geld terug)

Mijn apparatuur komt wel meerendeels uit nederland. Netjes gekocht na het beluisterd te hebben. Sterker nog, mijn voorversterker heb ik in Duitsland geluisterd, en in Nederland gekocht :)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Scarp

Die grootgrutters zijn voor audio voor 90% van de mensen hier niet eens relevant ... ik denk dat weinig hier bij Electroworld ofzo kopen :)

Ik ben het wel eens dat de prijzen hier soms wel hoog zijn, deel daarvan is de importeur en de overheid. Deel ook gewoon vanwege de markt. Alleen jammer genoeg helpt het niet als iedereen in duitsland gaat kopen, de prijzen zullen niet omlaag gaan, maar er zullen winkels failliet gaan.

Met cd's is het zelfde geintje, er worden minder cd's verkocht en in plaats eens te kijken naar de belachelijke prijzen geven ze iets anders de schuld ...
Marktprijswerking werkt helaas niet.


Scarp

Maar goed, deze discussie is vaak gevoerd ...
Er zullen mensen blijven die voor de prijzen gaan en naar DLD gaan daarvoor. Er blijven mensen die gewoon in NL blijven kopen. Moet iedereen voor zich weten, ik blijf in ieder geval gewoon in NL kopen voor de meeste apparatuur.

sinterklaasje

Hmm.. ik heb daar ook wel mijn mening over. Verschillen tussen landen en haar prijzen bestaat toch al lang is en niets nieuws. Zelf woon ik een paar kilometer van de Duitse grens in 't schone Limburg. Maar Garmtz als je denkt dat 't typisch Nederlands is dat wij altijd voor de laagste prijzen komen, dan moet je maar eens aan de grensstreek gaan kijken (zal waarschijnlijk wel overal in Nederland zijn - en niet alleen hier)... Duitsers all over the place!!.. en dan natuurlijk vroeger vooral voor de klassieke produkten als 'frischer Obst' (=verse groenten/fruit) en diesel...

... sinds een jaar of zo hebben we hier een Outlet Center staan waar je - zoals je wellicht weet - produkten van merkkleding voor een geringere prijs (nieuw) kan kopen... nou 't zijn meer Duitsers en Britten (vanwege legerbasis) die je hier ziet dan Nederlanders!!.. Dus de theorie van typisch Nederlands gaat dus toch eigenlijk niet op als 't over koopjesjagers gaat.. tuurlijk.. 'tis een stereotyp - maar ook niet meer dan dat!

Verder nog met 't kopen in 't buitenland.. that's just the way it goes. Het ligt natuurlijk ook aan 't type goed dat je koopt.. je zult nooit voor een pak suiker naar 't buitenland toe gaan om 't daar te kopen dit zijn de zogenaamde 'convenience goods' (convenience goods are relatively inexpensive, frequently purchased and rapidly consumed items on which buyers exert only minimal purchasing effort)...

... aankopen zoals een nieuwe HT of onderdelen daarvan zijn een voorbeeld van 'speciality goods' (specialty goods possess one or more unique characteristics, and a significant group of buyers is willing to expend considerable effort to obtain them)... Het is zo vreemd dus niet voor zulke (dure) produkten verder zoekt dan in je directe omgeving!

Kopen in 't buitenland is - in meer of mindere mate - te vergelijken met kopen op 't internet... je gaat niet naar een lokale winkel toe - maar laat je iets toesturen. Ik heb dat ook met mijn monitor gedaan (IIyama)... na een 3/4 jaar waren er wel gebreken, maar daar heb ik de importeur op aangesproken, niet de winkel (ik had 't produkt wel in een winkel gekocht in Nederland, maar via 't internet)... je zult dit soort ontwikkelingen in de toekomst ook zien... grenzen zullen met nieuwe verdragen nog verder vervagen mbt vrije beweging van mensen/arbeid en goederen.. lokale dealerships/importeurs zullen qua garantie er steeds vaker op worden aangesproken.. want zeg nou eerlijk - waar hebben we 't hier nou over?.. als consument heb ik niks te maken met 't feit dat ik produkt hier of daar heb gekocht.. 't blijft van merk X.. dus moet ik ook importeur X daarover kunnen aanspreken (mits het produkt hier natuurlijk verkrijgbaar is)..

Waar ik 't wel mee eens ben is natuurlijk als je hier in Nederland (of waar dan ook) alle informatie inwint en dan 't produkt elders gaat kopen omdat 't goedkoper is. Een winkel kan op verschillende manieren concurreren! Ze kunnen bijvoorbeeld een uitstekende service hebben (een toegevoegde waarde met een hogere prijs) of de produkten vooral tegen een zo laag mogelijk prijs, met een zo groot mogelijk volume verkopen.. als je gebruik maakt van de 1e en koopt bij de 2e dan zul je zien dat de eerste (waar je uren lang naar boxen en receivers hebt staan luisteren) binnen de kortste keren failliet is... maar natuurlijk.. 'als alleen jij dat doet maakt dat niks uit'.. maarja.. als iedereen zo doet.. heb je straks geen plek meer om je spullen uit te proberen... de samenleving? - dat ben jij! ;)

my 2 cents,
mischa ;D

riwi

Ik heb afgelopen week voor €4600 aan B&W luidsprekers gekocht in Duitsland. In Nederland had me dit grapje €5600 gekost. Als je van deze mogelijkheid geen gebruik maakt ben je in mijn ogen gewoon dom bezig en gooi je je geld weg.

Ik heb gelijk wat info/prijzen gevraagd van wat rotel spullen. Als ik die ga halen zal het ook daar zijn... ongelovelijk wat een prijs verschil!

Ik heb gewoon ook in DLD geluisterd en info gevraagd, dus niet een nederlandse winkel misbruikt.

Just my 1000euro thoughts...

Richard

Martin_G

Quote from: riwi on April 29, 2003, 11:45:34
Ik heb afgelopen week voor €4600 aan B&W luidsprekers gekocht in Duitsland. In Nederland had me dit grapje €5600 gekost. Als je van deze mogelijkheid geen gebruik maakt ben je in mijn ogen gewoon dom bezig en gooi je je geld weg.

Ik heb gelijk wat info/prijzen gevraagd van wat rotel spullen. Als ik die ga halen zal het ook daar zijn... ongelovelijk wat een prijs verschil!

Richard

welke winkel is dat?

www.stassen.nl is trouwens ook best goedkoop, alleen heeft niet echt veel
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

dennis

Quote from: sinterklaasje on April 29, 2003, 11:07:34


Waar ik 't wel mee eens ben is natuurlijk als je hier in Nederland (of waar dan ook) alle informatie inwint en dan 't produkt elders gaat kopen omdat 't goedkoper is. Een winkel kan op verschillende manieren concurreren! Ze kunnen bijvoorbeeld een uitstekende service hebben (een toegevoegde waarde met een hogere prijs) of de produkten vooral tegen een zo laag mogelijk prijs, met een zo groot mogelijk volume verkopen.. als je gebruik maakt van de 1e en koopt bij de 2e dan zul je zien dat de eerste (waar je uren lang naar boxen en receivers hebt staan luisteren) binnen de kortste keren failliet is... maar natuurlijk.. 'als alleen jij dat doet maakt dat niks uit'.. maarja.. als iedereen zo doet.. heb je straks geen plek meer om je spullen uit te proberen... de samenleving? - dat ben jij! ;)

my 2 cents,
mischa ;D

geld dat ook als je in 1 winkel alles test en op het punt staat om te kopen en er dan achter komen dat de buurman 500euro goedkoper is??Als ik dit goed begrijp ga jij dus toch de winkel in die jou heb geinformeerd.......
ps ik neem aan dat jij ook geen muziek download ivm failliet gaan van free record shop ;)
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

Scarp

#18
Die vergelijking klopt niet Dennis.

Het zou hetzelfde zijn dat je in de FRS gaat zitten luisteren en dan vervolgens naar de winkel ernaast 'm koopt. Ik vind dat vrij aso.

Downloaden van internet van muziek is hetzelfde als je speakers kopen van iemand die beweert dat ze van een vrachtwagen zijn gevallen. Oftewel heling.

Overigens, stassen is ook geen B&W dealer. Gaat die zaak failliet dan hoef je niet bij B&W aan te kloppen voor garantie.

dennis

Je hebt helemaal gelijk scarp,maar zo gaat het wel zoals mischa schreef.Ik ben er eerlijk over dat ik het spul koop waar het het goedkoopst is maar wel aan de eis voldoet of het een officiele dealer is.Zou een dief van eigen portomonee zijn als ik dat niet deed,maar dat het aso is op een of andere manier moet ik beamen,maar ik denk dat dit gedrag alleen maar nog meer zal toenemen,want de euro is geen 2.20 maar gewoon 1 gulden.....
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

Martin_G

Quote from: Scarp on April 29, 2003, 13:54:02
Overigens, stassen is ook geen B&W dealer. Gaat die zaak failliet dan hoef je niet bij B&W aan te kloppen voor garantie.

goed dat je het zegt
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Lone Ranger

Je moet wel erg oppassen met kopen in Duitsland.
Steeds meer bedrijven komen in de problemen en kunnen niet meer leveren.
Het geld wat betaald is krijg je heel erg moeilijk terug.Soms is het zelfs onmogelijk.
Dus ook in Duitsland gaat de malaise toeslaan.

Dus als je koopt in Duitsland geef ik je een welgemeend advies.
Koop ALLEEN cash on delivery.
Dus niet voorruit of creditcard.
Het gaat steeds vaker fout.

Dus wees gewaarschuwd,want voor Nederlanders loopt de Duitse justitie niet hard en vanuit hier kun je dan niets doen.

Gr.Fred.

Scarp

Ik snap dat iedereen een lage prijs wil hebben, maar ik kan gewoon niet bij de ene winkel uitgebreid zitten luisteren en dan vervolgens de spullen in duitsland halen. Tuurlijk weten de winkels ook wel dat niet iedere luisteraar ook iets koopt. Het kan ook zijn dat die persoon meerdere winkels bij langs gaat om meerdere dingen te luisteren.

Het grootste probleem wat ik met zo'n werkwijze heb is dat de mogelijkheden tot luisteren steeds minder gaan worden. Alleen de goedkoopste winkels met goedkope spullen (electroworld, megapool, etc) blijven op deze manier over. De goede zaken, met goede kennis en goede service gaan verloren.

1000 euro verschil zoals bij Riwi is best fors inderdaad. Ik weet niet of ie al rekening heeft gehouden met een eventuele korting die een nederlandse zaak ook wel wil geven.

patrick_vdb

Quote from: Martin_G on April 29, 2003, 14:08:02
Quote from: Scarp on April 29, 2003, 13:54:02
Overigens, stassen is ook geen B&W dealer. Gaat die zaak failliet dan hoef je niet bij B&W aan te kloppen voor garantie.

goed dat je het zegt

Volgens mij kochten Stassen en Audioklang samen hun B&W speakers bij de Duitse B&W importeur, garantie verloopt dus ook gewoon via hun ;)

Mvrgr

Patrick

Scarp

Dan moet je dus naar de duitse importeur. Ook onhandig, maar goed ...