De Pacific

Started by asterduc, March 22, 2008, 10:05:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

asterduc

Sinds de eerste keer dat ik hem zag wist ik dat hij nooit uit mijn hoofd te slaan zou zijn.

Ik heb het over de Nautilus slak.

Voor de meesten onder ons een onhaalbare speaker.
Ook wordt al eens beweerd dat hij niet zou 'klinken'.

Het feit dat RobertJan binnenkort de Concaves komt weghalen en een goede vriend en polyesterwonder kwam aankloppen om een nieuw stel speakers te bouwen heeft ons laten beslissen om een speaker te bouwen die de mooie schelpenvorm van de Nautilus gebruikt.

Laat daar toevallig op het ZBA forum nog een topic lopen waar anderen jarenlang een gelijkaardige droom koesteren, en de eerste stap was gezet.

Voor de speakerkeuze wou ik een 3-weg met een zeer diep afgestelde woofer, een midunit die weinig bundeling heeft en een tweeter met een kleine behuizing.
De keuze is gevallen op de Scan Speak 18W en de 12M, beide uit de revelator serie. Als tweeter is eveneens een Scan Speak gekozen, en wel de nieuwe Illuminator. Aangezien deze nog niet leverbaar is wordt tijdelijk de Scan Speak 600000 genomen.

De eerste set is nu gelamineerd en de units zijn gemonteerd.
Dit is het voorlopic resultaat.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Rielplayer

wat gaaf 8), krijgen we ook nog foto's van de bouw te zien?
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

scrutinizer

#2
Respekt!!!!

Anton.

P.S. De Nautilus was in mijn beleving een memorable ervaring, deze werd destijds aangestuurd door Levinson ( 8x ML 20.6 + 26S) ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

sj0er-D

#4
wow wat een speaker!

super design, lijkt me heel erg moeilijk..

nog kramp van het schuren, plamuren, weer schuren, plamuren, eerste laagje verf.. schuren.. oeps een kaal stukje. dus bij plamuren.. etc etcetc? ;D

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

asterduc

Quote from: Rplayer on March 22, 2008, 10:11:24
wat gaaf 8), krijgen we ook nog foto's van de bouw te zien?

details van de bouw staan op het ZBA forum.

Hier alvast een paar fotos van de tekening, bouw van het moedermodel en de daaruit ontstane mal.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: sj0er-D on March 22, 2008, 18:47:39
super design, lijkt me heel erg moeilijk..
nog kramp van het schuren, plamuren, weer schuren, plamuren, eerste laagje verf.. schuren.. oeps een kaal stukje. dus bij plamuren.. etc etcetc? ;D

moeilijk? nee, dat niet, maar het vraagt motivatie een doorzettingsvermogen, veeel doorzettingsvermogen!

Zoals je zelf aangeeft, schuren, schuren en nog eens schuren!!!

Het tijdrovenste werk was een foutloze 3-D tekening maken.
Het moeilijkste is de drie delen (links, rechts en voorzijde) in de mallen nat in nat in elkaar verwerken.
Het zwaarste werk is om van de ruwe vorm een glad en perfect afgewerkt product te maken.
Het gedissiplineerste werk is om tot de laatste schroef geduldig te blijven.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



scrutinizer

Is het ook jullie bedoeling om dit ontwerp aktief te filteren?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Heerlijk....weer eens wat anders dan hout  ;)

ruud2

Hoi Ed,

erg mooi hoor! O0 O0
hoe heb je vertaling 3D naar het model gemaakt?
wel veel schuurwerk als de maldeling sporen achterlaat en je het slakkenhuis
strak wilt hebben, zeker met zo'n donkere kleur.
heb je gelcoat gebruikt?
maar op de foto ziet het er puik uit.

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

asterduc

Quote from: scrutinizer on March 23, 2008, 10:38:55
Is het ook jullie bedoeling om dit ontwerp aktief te filteren?

nee, het is een passief systeem geworden. Het filter zit in de voet verwerkt.
Van de Nautilus hebben we het designidee overgenomen.
De midkast heeft wel een hoorn met tegenimpedantie (enigszins gebasseerd op het sphere-hoorn princiepe volgens de B&W white papers)
De tweeterhoorn heeft geen functie (buiten dan misschien het afstraalgedrag) en is gewoon volgegoten met polyesterbeton om het geheel trillingsarmer te maken.

De baskast is een reflexkast geworden. Dus geen gesloten TL zoals de Nautilus. Dit was een bewuste keuze omdat ik zeker was dat we met deze woofer en een reflex afstelling een gegarandeerd resultaat zouden krijgen. De hele vorm was te arbeidsintensief om 'een gokje' te wagen een ander load-princiepe te gebruiken.

Quote from: ruud2 on March 23, 2008, 12:27:13
hoe heb je vertaling 3D naar het model gemaakt?

oorspronkelijk wou ik de DXF tekening naar Gcode converteren om dan vervolgens het model in verschillende schijven van 80mm dikte uit te frezen op mijn hobby CNC frees.
Dat zou het process zodaning vertragen dat we beslist hebben om een model als één geheel te laten frezen bij een pro bedrijf.

Quote from: ruud2 on March 23, 2008, 12:27:13
wel veel schuurwerk als de maldeling sporen achterlaat en je het slakkenhuis
strak wilt hebben.

dat is ook zo Ruud.
De afwerking is werkelijk niet om mee te lachen.
Er is gekozen om een driedelige mal te maken.
2-delig zou ook misschien gelukt hebben, maar dan is er kans dat de vorm niet uit de mal raakt door de inlopende kanten van de frontplaat.

Het nat-in-nat aan elkaar brengen in de mal is nodig om een mooi uniform geheel te krijgen. Het is echter moeilijker omdat er snel moet gewerkt worden terwijl het hars begint uit te harden. Tevens is het niet eenvoudig om binnenin de kast de helften aan elkaar te lamineren omdat je echt door de speakergaten moet gaan werken.
Heel het geheel bestaat uit 5 lagen polyestermatten. Ook op de naden. Die komen dus nooit meer los, zullen daardoor niet gaan doortekenen, ook niet na 100 jaar!
Op de foto zie je de naden.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

#12
de trotse eigenaar op de achtergrond.

... tijd om de volgende set te lamineren
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

mr TC

Ed, stoere man op de achtergrond, ;D

Werkelijk waanzinnig mooi gedaan, je kan trots zijn op jezelf.

Ik heb je topic van de concave door gebladerd, een beetje veel om in een keer door te lezen.
Vooral je experimenten met verschillende vormen van de binnen kant van een speakerkast zijn erg leerzaam.

En ik ben een beetje jaloers op je werkplaats en frees mogelijkheden.

Je zegt dat je de volgende zet gaat lamineren.

Ben je met een productie bezig?
Zijn ze te koop?
Zo ja voor hoeveel?

Ik ben benieuwd naar je volgende project,

Teun.

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

asterduc

Quote from: mr TC on March 24, 2008, 22:15:53
Ik heb je topic van de concave door gebladerd, een beetje veel om in een keer door te lezen.
Vooral je experimenten met verschillende vormen van de binnen kant van een speakerkast zijn erg leerzaam.

Beste Teun,
Ik bewonder je moed als je dat Topic helemaal gaat doorlezen!  ;D
Het Concave project was, dankzij de medewerking van de ZBA leden, voor mij zeer leerrijk.
Als ze binnenkort klaar zijn zal ik er een verkorte resume van schrijven.

Quote from: mr TC on March 24, 2008, 22:15:53
Je zegt dat je de volgende zet gaat lamineren.
Ben je met een productie bezig?
Zijn ze te koop?
Zo ja voor hoeveel?

klopt, ik wil een eigen setje bouwen en daarbij een paar dingen anders doen.
Te koop? wel, ik heb er met Frank nog net over gesproken, maar als we de prijs beginnen berekenen zit er niet echt veel toekomst in eigenlijk.
Neem 1200 euro voor de ruwe kasten, 1200 euro voor de drivers, nog een paar honderd euro voor filter en toebehoren.
Dan nog schuren en lakken 1000 euro. Dan zit je al aan 3600 euro, zijn ze nog niet afgewerkt en is er ook nog niets op verdiend.

Daarom denk ik dat het bij een paar setjes voor onszelf zal blijven en misschien nog een paar setjes voor enthousiaste zelfbouwers die net zoals wij ervan droomden om ze af te bouwen.

Nu, als er interesse mocht zijn, vragen staat vrij!

Quote from: mr TC on March 24, 2008, 22:15:53
Ik ben benieuwd naar je volgende project,

ik ook  :)
Ben dit weekend reeds met iets begonnen, maar zonder hoopgevend resultaat.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Erik van Voorst (in memoriam)

Enorm Gaaf wat een Beauty  8)

Wat ging er mis met het begin van die laatste creatie, ben dan ook wel erg benieuwd naar die moeilijkheidsgraad  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

asterduc

Quote from: Erik van Voorst on March 25, 2008, 15:24:06
Wat ging er mis met het begin van die laatste creatie, ben dan ook wel erg benieuwd naar die moeilijkheidsgraad  :P

??? euh, ik kan je niet echt volgen!!
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: asterduc on March 24, 2008, 23:08:19
Ben dit weekend reeds met iets begonnen, maar zonder hoopgevend resultaat.

Groeten,
Ed.


Deze zin....bedoel ik  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

asterduc

Quote from: Erik van Voorst on March 26, 2008, 08:45:55
Deze zin....bedoel ik  ;)

Ooh dat, juist. 
Het zou een klein en prijsgunstig systeem worden, maar ik moet eerst gewoon effe heel hard afkicken van die grote kasten. Met wat geduld komt dat wel goed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



FFF

Quote from: asterduc on March 26, 2008, 18:51:24
Het zou een klein en prijsgunstig systeem worden, maar ik moet eerst gewoon effe heel hard afkicken van die grote kasten. Met wat geduld komt dat wel goed.

Afkicken lukt je niet, als je full range bent gewent, ga je het volume toch missen in het geluid.

Hoewel ik zelf ook nog eens graag een high end monitor wil bouwen (simpel 2 weg filter het echte top onderdelen) moet dat meer een ruimte besparende optie zijn dan een upgrade.
Zonder kastvolume en serieuze woofer blijft het behelpen (long trow woofers, gebruik maken van afstemming en/of kastresonantie's etc leveren toch vaak beperkingen op.)

asterduc

Quote from: FFF on March 26, 2008, 18:56:46
... als je full range bent gewent, ...

... moet dat meer een ruimte besparende optie zijn dan een upgrade ...

... zonder kastvolume en serieuze woofer blijft het behelpen ...


haha, en laat dat nu net zijn waar dit project heen gaat.
6 tot 10 liter, een pak dynamiek, high end allures en full-range in het vocale gebied van 200 tot 20 khz.

Maar, ik wil hier (voorlopig) niet verder op in gaan, tenminste niet in dit topic!

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102