De photoshop discussie

Started by J.A.F._Doorhof, March 22, 2008, 09:21:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Een interessante discussie voor verhitte replies :D

Voor mij PERSOONLIJK hoort photoshop bij het moderne fotograferen.
De foto moet voor 100% aanwezig zijn en photoshop word voor mij gebruikt om de verfijningen aan te brengen of de look verder te shapen zoals ik hem in gedachten had.

Ik geloof niet in photoshop om van een slechte foto een goede foto te maken.

Maar ik geloof wel dat photoshop een VAST onderdeel kan/mag zijn van de workflow.

Ben benieuwd naar andere meningen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Mee eens (denk ik). De professionele fotograven die ik ken gebruiken allemaal Photoshop, al was het maar voor het oppimpen van de dynamiek.

)p(

In de doka manipuleerde wij toch ook altijd volop ;) Dus ja, wat mij betreft telt alleen het eindresultaat...hoe je daar komt kan mij worst wezen.

peter

NoFuzz

Gaat er ook om wat je doel is: een weergave van de werkelijkheid (journalistiek) of het creeren van een mooi plaatje? Bij dat eerste zou ik Photoshop alleen gebruiken om de zichtbaarheid van de werkelijkheid te verbeteren: helderder maken, beetje scherper etc. Maar gebruik je het dan om een lijkje weg te werken (ik noem maar wat) omdat dat de compositie mooier maakt, nee dat lijkt me niet goed.

Maar foto's om het mooie plaatje: de sky is the limit zou ik zeggen. En als het je lukt om een slechte foto goed te maken in Photoshop: petje af, en vooral doen!

En dan de actie recentelijk om bij bewerkte foto's van met name modellen aan te geven dat er gephotoshopt is met een soort keurmerk: dan moet je ook aangeven dat de borsten niet echt zijn (silicon-enabled ;-), dat er make-up is gebruikt (2 lagen foundation, kleur, poeder om de glim eraf te krijgen).

We komen in een wereld waarin foto's niet meer zijn te vertrouwen. Het wordt minder een bewijs van iets. Nu is het nog redelijk te bewijzen of een foto authentiek is, maar naarmate de tools beter wordne, wordt dat steeds moeilijker.


Equipment list: Two ears, two eyes and a brain...
Sonus Faber Toy Towers|Music Hall A70.2|SMSL SU8|Chromecast Audio|Xbox one S|Oppo 93||Denon X4500H|Dynaudio Audience 62|SF Solo|42W|SVS PC+2039|Sony VPL-HW50ES

VlisChris

Goed punt, dat van het doel.
Tijd geleden heeft het ANP (volgens mij) problemen gehad omdat één van de fotografen die foto's aanleverden nogal aan het manipuleren is geweest.
Als het niet om een 100% waarheidsgetrouwe weergave gaat maakt het me niet veel uit of er veel geshopt is of niet.
Iets waar ik me wel aan kan storen is als te duidelijk zichtbaar is dat er geshopt is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Klopt voor reportage materiaal mag je vind ik weinig aanpassen, behalve misschien kleur, verscherpen, compositie etc.

Voor het vrije werk vind ik dat je feitelijk alles mag gebruiken wat de hedendaagse tijd ons geeft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"