Tumult is FINALLY coming (DIY Subwoofer)

Started by Bart_M, April 28, 2003, 17:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymen

Hoi,

He bart ziet er strak uit man,en wat zijn straks de maten van je sub.

145 liter is een flink beestje hoor.

keep on building.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Bart_M

Hey Raymen,

De maten zijn:
48*58*68 cm.

Het was ook nog wel ff puzzelen om de basreflexpijp van 18*10*110 cm erin te krijgen. Maar dit is ook goed gelukt.
Verder is hij genoeg verstevigd dmv schotten.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Bart,

Wordt het een doos van 18 x 10 x 110 of een pijp ???

Dat gaat een gave sub worden 8)

Het gewicht van de plaat kan inderdaad ook voor een goede klemming zorgen ;)

groetjes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on May 13, 2003, 22:19:45
Wordt het een doos van 18 x 10 x 110 of een pijp ???

Het wordt dus een pijpje van die afmetingen.
Ik hoop idd dat het 8) wordt. ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Partner,

Ik snap die 3 maten dan niet  ???

Is een ervan dan een diktemaat....... die verkeerd is oid

Als een lange pijp niet lukt kun je natuurlijk voor 2 kleinere gaan  ;)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

 ;D
Het is een vierkante pijp.
10 * 18 cm groot, 110 cm lang.

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ik zou zeker geen vierkante pijp gebruiken, een ronde of eventueel rechthoekige zal betere resultaten geven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Gelukkig is 18 * 10 cm dan rechthoekig. :D

Even toelichten misschien waarom zo'n grote poort.
Omdat deze driver zoveel lucht kan verplaatsen, heb je al snel problemen met poortruis. Een ronde poort heeft gewoon minder oppervlakte dan een vierkante. Het nadeel van een groot poortoppervlak is dat de lengte van de poort gelijk ook veel groter wordt.

Grtn,
Bart

Lynxxx

Ehm, als ik het goed begrijp zit daar dan dus een bocht in?


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Bart_M

Ja, anders past tie niet.

Grtn,
Bart

Franky P.

#60
Quote from: KrunK on May 14, 2003, 17:01:24
Een ronde poort heeft gewoon minder oppervlakte dan een vierkante.
??? een ronde poort met een diameter van 15 cm heeft de zelfde oppervlakte als een rechthoekige van 10x18cm..

of je neemt 2 poorten van 10,7 cm diameter, dan hoeven ze per poort maar half zo lang te zijn (toch erik?)

m vr gr Frank

PM

Het lijkt me niet optimaal als je een rechthoekige poort van 1 meter door je sub heen moet leggen. Je krijgt dan weer allerlei hoeken erin enzo. Is het niet eenvoudiger om een ronde te maken?
Groeten, Peter

Bart_M

Een vierkante pijp heeft meer oppervlakte.
Hij zit goed verwerkt in de bracing. Bochtje om kan prima, maakt niets uit.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Bart

Ik ben reuze benieuwd hoe je dat gaat "flikken"  ;)

Ik zou zelf eerder gaan voor 15 ROND of 2 kleinere, maar ik begrijp dat je het al helemaal hebt uitgedokterd.

Ik neem aan dat je veel "knikjes" maakt om de bocht te maken

Poortruis zou ik mij niet zo druk over maken bij een diameter van zo een 14/15 cm. Met een kraag/trompet aan voor en achterkant heb je absoluut geen last.

Leuk he om een EXTREEM BEEST te bouwen  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

cinepaulis

Het begint iets te worden Bart !  :D

Volgens mij komt poort-ruis hoofdzakelijk door de uiteinden van de pijp. Maar goed Erik heeft al de tip gegeven om er een 'trompet' aan te maken.
Misschien kun je lid worden van de fanfare ?   :P

Anyway: veel succes !

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

jaco

Verlies je niet wat inhoud met zo'n pijp. Maar ik neem aan dat je dat wel meegerekend hebt .. Want 10x18x110 is iets van 18 liter inhoud of zo.

Jaco

Bart_M

@Erik
Je hoeft niet veel knikjes te maken in de bocht.
Ik heb dit uitgebreid uitgezocht, en na metingen schijnt dit niets uit te maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een TL, die heeft bijna 180 graden bochten.
Je kan niet zomaar een grote trompet op je baspijp zetten. Dit geeft weer een andere poortrespons. Mooi met de frees erlangs gaan kan natuurlijk wel.

@Paul
Poortruis zit idd aan het uiteinde van de pijp. Teveel lucht door een pijp met een te klein oppervlakte. Daar ben ik niet zo bang voor met een oppervlakte van 180cm2.

@Jaco
Ik verlies idd inhoud. Dit is meegenomen in de afstemming van de baspijp.
De driver neemt ook nog 7 liter in. Tel daar de bracing nog bij, en er gaat toch een groot deel af van die 145 liter inhoud.  :(

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

k bedoel natuurlijk niet letterlijk een trompet.....want dan ben je een HOORNLUIDSPREKER aan het bouwen  ;D  ;D


Bijgaand mijn fotootje ....als je 2 van deze " kragen"  mee-rekent in je totale pijplengte zit je goed ....no problem
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

 ;D
Ik begreep dat je geen hoorn bedoelde.
Maar je heb ook basreflexpijpen waar echt een flinke trompet op zit. Dit geeft echt een andere respons.
Zal er trouwens ook wel apart uitzien: een trompet met een rechthoekig uiteinde...

Anyways, thnx voor de tip.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

mee eens

Erik

Definitie van communiceren:
Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Zojuist weer 3 uur bezig geweest.
De bracing waar de baspijp achter zit moeten allemaal gaten in. Flink karwei, en steeds die regen...  :(
Ben je net ff lekker bezig, kan je alles weer binnenhalen.
5 minuten later sta je weer buiten.

Maar ja, door al die gaten boren en fresen kan je het niet binnen doen.
Zal straks foto nemen van het Work in Progress...

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Te gek Bart!

Ik leef met je mee.

Jammer dat je het niet live op een webcam hebt staan...

;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik baal ook steeds van die regen want ik moet nog zaagwerk doen
en het gaat mijn vrouw te ver om dat binnen te doen  :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

De eerste bracingplaat is af.
Hierachter zit in het midden de basreflexpijp.

Al die gaten maken en netjes fresen kost toch behoorlijk veel tijd. Ik wou dat ik een werkplaats had, dan kon je teminste alles laten staan. Nu moet ik iedere keer alles buiten zetten en weer opruimen. :-\

Dus een idee voor de toekomst: een dedicated HT met daarnaast een hobbyruimte. ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Ziet er al zeeeeer strak uit. 8)

De poort bestaat dus uit 22mm MDF ??

Je plaatst de bracing dus in het midden van de kast
zodat elke wand in/op het hart verstevigd wordt?

Succes
Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!