Tumult is FINALLY coming (DIY Subwoofer)

Started by Bart_M, April 28, 2003, 17:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

#225
Dat hij moet inspelen en dat ik mijn PEQ nog beter af moet regelen.
Er zat een piek van meer dan 25dB rond de 45 Hz. Die is al voor een groot gedeelte weg. Vanavond meer afstellen, daarna kan ik pas echt luisteren.
Ik kan er dus echt nog niet zoveel van zeggen.

EDIT: laat ik heb zo zeggen. Ik heb nog nooit een sub gehoord die zo ontzettend bruut is. Ik moet hem echter eerst wat temmen om hem echt te kunnen beoordelen. Voor film weet ik zeker dat hij zal voldoen, maar nu muziek nog.
Ik denk wel dat het goed komt; de basreflex kast was ook uitermate goed met muziek.

Walter_PPK

Ik ben wel benieuwd zeg Tumult vs. SVS
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

sphere

Heb je die PRs eigenlijk nog verzwaard of gewoon "vanilla" erin geschroefd?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Bart_M

Verzwaard. Meer dan 2 kilo per stuk.

bryan vd B

hi,

oke duidelijk verhaal in iedergeval ,en denk zelf dat hij op muziekaal vlak ook erg goed is.
En even over het vergelijk met een svs: dat is denk ik alleen relevant bij films want svs is niet zo muziekaal kan mij niet bekoren met muziek.(mijn mening).
Ben wel reuze benieuwt hoe hij klinkt want wil zelf binnen nu en een jaar ook een sub bouwen.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Bart_M

Quote from: bryan vd B on May  9, 2005, 14:16:42
hi,

oke duidelijk verhaal in iedergeval ,en denk zelf dat hij op muziekaal vlak ook erg goed is.
En even over het vergelijk met een svs: dat is denk ik alleen relevant bij films want svs is niet zo muziekaal kan mij niet bekoren met muziek.(mijn mening).
Ben wel reuze benieuwt hoe hij klinkt want wil zelf binnen nu en een jaar ook een sub bouwen.

Bryan

Wat ik tot nu toe gehoord heb van SVS kan mij ook niet echt bekoren.
Maar het mag duidelijk zijn dat ik voor de muzikale oplossing ga. De Tumult is iig een hele mooie en muzikale driver.
De opstelling is gewoon testen.
Basreflex vond ik iets beter dan gesloten. Nu nog de passive optie uitgebreid testen.  :)

Sherwin

Als je er een dijk van een versterker aanhangt, een crown ofzo.. dan klinkt het echt super  8)

fgroen

Inderdaad vette shit.

Ik heb zelf ook iets soortgelijks aan de hand met een 12" woofer van Eton die ik bij Benny Glass in Antwerpen besteld heb. Ondanks dat het prima verpakt was, was de korf gewoon gebroken!

Ik weet niet of er mensen uit de logistieke branche mee zitten te kijken, maar mijn veronderstelling is dat er met pakketten werkelijk absoluut hufterig wordt omgegaan. Meestal gaat het goed en soms gaat het fout. Lijkt me nog steeds een verbeterpuntje.

Is nou eenmaal de risico's van het niet zelf ophalen denk ik dan maar.

Succes met de afwikkelingsrompslomp, en hopen dat de volgende wel heelhuids aankomt!

grtz, Fokke
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: fgroen on May 10, 2005, 09:57:09
Inderdaad vette shit.

Ik heb zelf ook iets soortgelijks aan de hand met een 12" woofer van Eton die ik bij Benny Glass in Antwerpen besteld heb. Ondanks dat het prima verpakt was, was de korf gewoon gebroken!

Ik weet niet of er mensen uit de logistieke branche mee zitten te kijken, maar mijn veronderstelling is dat er met pakketten werkelijk absoluut hufterig wordt omgegaan. Meestal gaat het goed en soms gaat het fout. Lijkt me nog steeds een verbeterpuntje.

Is nou eenmaal de risico's van het niet zelf ophalen denk ik dan maar.

Succes met de afwikkelingsrompslomp, en hopen dat de volgende wel heelhuids aankomt!

grtz, Fokke

Volgens mij is deze post gebaseerd op het begin stukje van het forum, zo'n 2 jaar geleden :)

bryan vd B

Quote from: Krunk on May  9, 2005, 14:39:51
Wat ik tot nu toe gehoord heb van SVS kan mij ook niet echt bekoren.
Maar het mag duidelijk zijn dat ik voor de muzikale oplossing ga. De Tumult is iig een hele mooie en muzikale driver.
De opstelling is gewoon testen.
Basreflex vond ik iets beter dan gesloten. Nu nog de passive optie uitgebreid testen.  :)



Ben zeer benieuwt naar je bevindingen!!!
ik zoek zelf een woofer die echt snel moet zijn.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Bart_M

Ik weet heel zeker dat een Tumult je niet tegen zal vallen. Je zal alleen voor jezelf ff moeten bepalen hoe je hem het beste vind.
Gewoon een paar testkastjes bouwen. Je kan van mij wel de correcte volumes/afstemming krijgen.

bryan vd B

Quote from: Krunk on May 10, 2005, 10:25:40
Ik weet heel zeker dat een Tumult je niet tegen zal vallen. Je zal alleen voor jezelf ff moeten bepalen hoe je hem het beste vind.
Gewoon een paar testkastjes bouwen. Je kan van mij wel de correcte volumes/afstemming krijgen.

Thanks!!! tegen de tijd dat ik ga bouwen krijg je wel een pm of email van me ;)
Leuk zelfbouw forum trouwens, zal ik wel de enige tijd gaan rondhangen 8).
Heb je de tumult al goed beluisterd met muziek? of heb je daar de tijd nog niet voor gehad?
Hoe kan het trouwens dat ik de ene keer wel dit topic kan vinden en andere keer weer niet?

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Bart_M

Gisteren heb ik ff lekker uitgebreid kunnen luisteren.
Hoewel de passives nog goed ingespeeld moeten worden, merk ik wel dat er een enorm gemak en rust in de basloopjes zit. Er is gewoon onbeperkt basdruk beschikbaar. Dat merk je ook al op lage volumes. Alles gaat heel gelijkmatig. Niets overheerst. Gewoon heel natuurlijk.

Maar je hebt dus echt een parametische eq nodig bij deze sub, anders is het niet om aan te horen. Een klein ruimteprobleem slaat je gelijk keihard om je oren. Maar je wordt beloond. :)

Ik heb nog nooit problemen gehad met dit topic... Bij mij staat het er gewoon tussen.

Oracle

Bekende luidspreker kabel! ;) (Bedea 10mm2?) Komt die toch nog van pas! :)

Groet,
Mark

Bart_M

Jep.  8)
Ik denk dat er geen betere kabel is voor een dergelijke sub.  ;D
Je hebt dus ook een beetje meegeholpen met de bouw.  ;)

Ettepet

Krunk, fijn om te horen dat de sub vrijwel klaar is.  Lijkt me een leuke klus, zeker met zo'n goede driver! 8)

Quote from: bryan vd B on May  9, 2005, 14:16:42
En even over het vergelijk met een svs: dat is denk ik alleen relevant bij films want svs is niet zo muziekaal kan mij niet bekoren met muziek.(mijn mening).
Over welke svs hebben we het dan?  Vast niet over één van de topmodellen.. ;)

bryan vd B

hi,

ik heb zelf de 25-31 pc plus gehad en dit is dan zowel geen instap als topmodel maar met muziek vind ik het veel aanwezig ookal staat hij goed ingeregeld.
Nu weet ik dat akoestiek van mij zeker niet optimaal is maar de kleuring is teveel naar het donkere toe.
Top modellen zullen zeker beter zijn maar die heb ik niet gehoord en daar vergelijkt het gros van het forum het ook niet mee :-X ;) Dus zodoende deze uitspraak ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Ettepet

bryan, helaas worden veel uitspraken gedaan door mensen die weinig verstand hebben waar ze nu eigenlijk naar luisteren, en wordt die mening (omdat veel mensen het zeggen) voor "waar" gehouden.  (ik zeg niet dat ik alles weet... ;))

Ik heb ondertussen wel geleerd dat indrukken van een subwoofer zo subjectief zijn als het maar kan.  Wie heeft ten slotte:

1. de subwoofer op de beste plek staan
2. met een degelijke equalizer op verstandige wijze het frequentieverloop gecorrigeerd
3. zijn luisterruimte accoustisch op orde (geen grote galm bij freq. van 100-400Hz bijvoorbeeld)
4. aansturing (xover, enz) door een goede versterker
5. de fase van de sub in overeenstemming met de overige speakers (zover dat al kan)
6. door dat als je lagere frequenties laat horen (< 30Hz) dat niet altijd een aanwinst is voor je luisterplezier (de svs'en gaan een stuk dieper dan de meeste andere subwoofers, en maken het zichzelf dus 'lastig' wat betreft muziek)
7. door dat vrijwel geen vervorming betekent dat het geluid soms een stuk saaier lijkt te worden (maar als mensen het eenmaal gewend zijn willen ze NOOIT meer terug naar "al dat onnodige kabaal")

..maar het klopt dat de "Ultra"-driver zorgt voor meer detail in het geluid, tenminste dat is mijn ervaring en van iedereen die ik daarover uitspraken heb zien doen.  De PB12-Ultra/2 is de eerste sub waar ik echt enthousiast over kan zijn, de PB2+ klonk in mijn  oren duidelijk minder.  Door allerlei verschuivingen en het vervangen van mijn speakers klinkt het bij mij nu ook minder, maar ik weet hoe het kan klinken, en dat er op dit moment tussen de 70Hz en 90Hz een groot gat in het geluid zit.  Kwestie van binnenkort de tijd nemen om het geheel wat beter op elkaar af te stemmen..

Bart_M

Me dunkt dat we bij Rob toch een goed vergelijk hebben kunnen doen tussen verschillende top subs. :)
Helaas deed jouw SVS het niet, maar er zal vast nog een herkansing komen.

Wat vond jij nou destijds de winnaar?

Ettepet

Quote from: Krunk on May 14, 2005, 11:11:50
Me dunkt dat we bij Rob toch een goed vergelijk hebben kunnen doen tussen verschillende top subs. :)
Helaas deed jouw SVS het niet, maar er zal vast nog een herkansing komen.

Wat vond jij nou destijds de winnaar?
Wat iedereen vond, de Tumult in de "doos voor daklozen".. ;D

Al vond ik het ook machtig mooi om die grote woofer te zien bewegen van de Bag-End, en natuurlijk Rob zijn monsters (toen hij beiden aanzette kreeg ik voor het eerst het idee dat er misschien wel _teveel_ bas was, lol). 8)

Mijn huidige svs weegt helaas een stukkie meer dan die van toen (>90Kg), dus het vervoer is wat lastiger. :D

bryan vd B

Hi,

ik probeer niet te zeggen dat een svs helemaal niet geschikt is voor muziek maar mijn mening ging eigenlijk over de cylinder subs vandaar.

tuurlijk had ik niet de ideale opstelling maar wat mij wel opgevallen is dat een simpel elac subje die iets is aangepast(kosten 70 euro in filter en voeding) met een versterkertje van maar 80 watt(weet het vermogen zegt niet veel maar dit is extreem laag voor een sub) de svs pc plus van mij op muziekaal gebied echt veel lekkerder klonk met veel meer detail en lagen in het laag. Zo was een flinke piano aanslag geen uitstervende dreun maar je hoorde snaar gewoon rustig op een natuurlijke manier uitsterven.
Dit zegt natuurlijk helemaal niks over de subs maar meer over mijn persoonlijke ervaringen that's it ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

de vuilnisman

De Tumult is vernieuwd en kun je nu in verschillende grotes krijgen, lopend van 12, 15 en 18 inch

http://www.adireaudio.com/Home/TumultSeries.htm

sphere

#247
Tot hoe hoog laat jij je sub doorspelen Krunk?
En wat kost een fatsoenlijke PEQ, die niet je signaal verkracht door A/d - D/A conversie? Of gebruik je een analoge?
Heb je eigenlijk ooit een gesloten testkast gehad? Dat lijkt me voor muziek wel fijn.

Gewetensvraag: heb je nu behoefte aan stereo subs  O0
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Bart_M

De sub doet het LFE en de gerouteerde bas tot 80 Hz.
Ik gebruik nu de Behringer DEQ2496. Dit is een goede digitale PEQ. Je kan er tot 10 punten mee aanpakken.

Daarvoor heb ik de analoge Behringer PEQ2200 gebruikt.
Gaat op zich ook prima, maar deze heeft "maar" 2 banden waarmee je pieken kan aanpakken.

Ik heb echt geen behoefte aan stereo subs. Ik zie echt niet in wat de meerwaarde zou zijn in MIJN situatie.

Robbo

Quote from: de vuilnisman on May 14, 2005, 12:31:19
De Tumult is vernieuwd en kun je nu in verschillende grotes krijgen, lopend van 12, 15 en 18 inch

http://www.adireaudio.com/Home/TumultSeries.htm

18" Tumult  8)

Moet de kast nog een keer zo groot  >:D