Tumult is FINALLY coming (DIY Subwoofer)

Started by Bart_M, April 28, 2003, 17:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Quote from: SiR-ROUND on May 23, 2003, 13:56:46
Ik neem aan dat je het aanzetten van de sub bedoelt?

Nee, van de versterker van de sub.  ;)

Ik heb hem zojuist maar gemodificeerd met een Euro-connector. Nu nog een afgeschermde powerkabel maken, dan is dat ook weer netjes.

Grtn,
Bart

bryan vd B

hi,

Je bent nogal wat van plan he!!!

Ik moet nog even kijken hoe het zit met vrijdag want hoorde vandaag dat ik misschien toch moet gaan werken >:(
ik houd je even op de hoogte.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

MrPink

Is dat ding nou zo groot, of lijkt dat maar zo?

Groetjes,
Oscar

Robbo

Hoi Bart!

Echt zeer gaaf   :o

Klopt het dat je de randen aan de binnenzijde van de sub het beste kunt afronden ?


Rob


Scarp

Quote from: KrunK on May 27, 2003, 21:18:08
Quote from: SiR-ROUND on May 23, 2003, 13:56:46
Ik neem aan dat je het aanzetten van de sub bedoelt?

Nee, van de versterker van de sub.  ;)

Ik heb hem zojuist maar gemodificeerd met een Euro-connector. Nu nog een afgeschermde powerkabel maken, dan is dat ook weer netjes.
Ga je 'm nou aan je Line-R hangen dan?

Die versterker is echt een joekel ... 'k heb een tijdje terug gezien. Ding kan 1 Ohm impedantie aan :)

Bart_M

@Bryan: is goed, laat maar weten

@Oscar: hij is zo groot. meer dan 30 kg  8)

@Robbo: ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar ik neem geen enkel risico. Het kan iig geen kwaad.

@Scarp: hij komt niet aan de Line-R. Dat gaat hij niet trekken.
Maar er zat een rare amerikaanse stekker aan en geen afgeschermde kabel. En omdat er zoveel vermogen over de kabel gaat, is het ook gelijk een storingsbron.
Hij is idd stabiel tot 1 Ohm. Nu ga ik dit niet doen, maar het zegt wel iets over de stabiliteit.

Grtn,
Bart

Scarp

Mjah, ik dacht al ... Line-R is prima voor dvd, cd, pre-amp enzow. Mocht je dat outlaw ding kopen dan zie die er ook op kunnen :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Gave eindbak  8)
Dat gaat wat beloven.

Het afschuinen is 100 procent belangrijk want er vind een aardige lucht-energie plaats in de box scherpe hoeken kunnen geruis veroorzaken (in extreme gevallen)
sommigen maken zich enorm druk over de poort maar de schotten in de buurt vergeten ze.  ;)

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MrPink

30kg??? Wow! Dat zijn geen halve maatregelen zeg... :)

Groetjes,
Oscar

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on May 28, 2003, 08:37:32
Gave eindbak  8)
Dat gaat wat beloven.

Het afschuinen is 100 procent belangrijk want er vind een aardige lucht-energie plaats in de box scherpe hoeken kunnen geruis veroorzaken (in extreme gevallen)
sommigen maken zich enorm druk over de poort maar de schotten in de buurt vergeten ze.  ;)

Ik denk ook dat het belangrijk. Maar ik heb het nooit getest, dus ik kan het niet staven. (ben het ook niet van plan)
Ik doe liever alles wat ik maar kan bedenken, dan heb je later geen gevoel van "had ik maar..."
Dus als je nog ander commentaar hebt: kom maar op! :D

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Wat ik bv gedaan heb is de Baffle van verschillende materialen maken (Neil Patel noemt dit de "golden-selection")

Je kunt dan denken aan een laag mdf, zand, multiplex, een laag hardboard een laag zachtboard loodbitumen en tapijt.

Als je het perfect wilt doen moet de volgende laag 1.6 x dikker zijn dan de vorige enz enz enz....it never stops  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Bedankt voor de tips.
Maar over het algemeen zijn deze materialen niet dempend in de subwoofer frequenties volgens mij. Vooral het mid gaat hierdoor op vooruit.
Echter, baat het niet...

Extreem goede bracing, wel ervoor zorgen dat je ze niet op gelijke afstand van elkaar zet, is volgens mij de beste methode.
Door de bracing asymmetrisch in de kast te zetten, ga je ook weer staande golven tegen. Liever 3 x verschillende golven, dan 3 x dezelfde.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Sub:
mening is hierover verdeeld  :-\ Patel gebruikt de methode ook in de laagkast van zijn masterpiece.
Ik heb zelf 3 platen 24 mm mdf opelkaar gelijmd en wat loodbitumen erop voor de (extra) massa, ik heb geen klachten  ;).

Center:
Voor mijn center heb ik inderdaad wel diverse materialen gebruikt.

Sub:
Ik heb draadeinden genomen als bracing en de wanden
" gespannen"  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

In principe werkt verzwaring ook prima.
Door een boel massa toe te voegen, wordt hij ook stabieler.
Voor mij was dit geen optie.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.  ;)

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben zelf een groot voorvechter van vele wegen....

Hoe meer andere input hoe meer je leert...zie hier het ontstaan van een FORUM (trouwens ook weer iets met Rome te maken  ;) )

Er is nooit maar EEN oplossing...

Niet om te slijmen maar ik heb tot nu toe je postings en pics gevolgd.......en dat komt wel goed   8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Quote from: Erik van Voorst on May 28, 2003, 15:47:15
Niet om te slijmen maar ik heb tot nu toe je postings en pics gevolgd.......en dat komt wel goed   8)

Slijmbal.  ;D
Maar ik heb jouw postings en pics ook gevolgd... en dat komt ook wel goed.  ;D

Grtn,
Bart

Bart_M

De powercable is ook klaar.  8)

Dit is zeker een aanrader.

Grtn,
Bart

Bart_M

Zojuist aangesloten en hiermee ook weer een stapje hoger.
Subje komt weer iets lager. Je merk ineens een lagere toon in de muziek.

Ik had al goede resultaten bereikt door mijn projector te gaan voeden via een afgeschermde kabel en de Line-R. Het beeld werd cleaner.

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Hoi Bart,

Welke euroconnector heb je gebruikt? Of heb je een standaard iets ruimer gemaakt voor de Olflex?

Bart_M

Er zit gewoon een standaard opgerekte connector op.

Grtn,
Bart

SiR-ROUND

Allrighty... dacht ik al... ;)

Ik zie jou nog geen 150$ uitgeven voor zo'n mooie ronde doorzichtige met gouden contacten...

;D

Bart_M

Ik merk toch dat ik niet echt vooruit kan met het afmaken van de kast omdat de woofer zo krom is. Het is dus nog steeds even afwachten...  :(

Maar ik ben nog naar iets op zoek wat ik niet kan vinden.
Ik gebruik slagmoeren M6. Daar heb ik ook bouten bij gehaald M6 en 5cm lang. Echter zijn deze gewoon zilverkleur.
Heeft iemand dit soort bouten ook in het zwart ergens gezien? Ik zou er 8 van nodig hebben...

Grtn,
Bart

Sullivan

Hi Krunk,

Ik heb ook overal gezocht naar zwart boutjes, maar bijna nergens te vinden. Bij speaker en co in Haarlem verkopen ze zwarte inbusboutjes (erg mooi), alleen waren dat M4. Bel ze even of ze ook M6 kunnen bestellen. Of kan je misschien niet beter M5 gebruiken (met ring). M6 is erg groot voor het zicht.

mvg,
Frank

bmateijsen

Quote from: KrunK on May 28, 2003, 19:12:50
De powercable is ook klaar. 8)

Dit is zeker een aanrader.

Grtn,
Bart

Bart waar heb je de powercable van gemaakt (welk draad)?? Wil nog zoiets hebben voor mijn Barco.

Thx!

Groet Bjorn

Robbo

Quote from: Rooz on June  3, 2003, 09:45:48
Hi Krunk,

Ik heb ook overal gezocht naar zwart boutjes, maar bijna nergens te vinden. Bij speaker en co in Haarlem verkopen ze zwarte inbusboutjes (erg mooi), alleen waren dat M4. Bel ze even of ze ook M6 kunnen bestellen. Of kan je misschien niet beter M5 gebruiken (met ring). M6 is erg groot voor het zicht.

mvg,
Frank

Zijn te krijgen bij een goede metaal groothandel (staal). Dan zijn ze matzwart.

Wil je zijdeglans zwart dan kun je kijken naar geanodiseerd aluminium. Wel een stuk duurder. Verkrijgbaar bij motorsport/tuning bedrijven.


Rob