Na "knal": Gevraagd ervaringen met de Marmitek LWM1

Gestart door Kjelt, maart 18, 2008, 21:29:57

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Verleden week donderdag is er midden in de nacht een zekeringsautomaat van 16A gesprongen. De oorzaak zo bleek dit weekend, een Marmitek LWM1 (zie foto).
Deze marmitek stuurde 4 halogeenlampen aan van 50W. Deze stonden uit.
Als elektrotechneut ben ik nogal geschrokken en heb de volgende vragen:

1) Hoe kan een dimmer die uitstaat (maar wel aan het lichtnet hangt) het plotsklaps midden in de nacht het begeven?
2) Hoe kan het zijn dat deze dimmer van max. 250W die volgens de behuizing gezekerd is met een eigen 1,6 ampere zekering toch 16 A trekt? (3600W!!!!) Let op de enorme ravage op de printfoto.

Edit: de 1,6A Trage zekering op de print is inderdaad ook eruit gevlogen echter toch kon er ruim 16Ampere lopen met de "explosie" als gevolg.

Voordat ik eventueel een nieuwe ga kopen wil ik even van meer mensen hun ervaring met deze dimmer weten, was dit een ongelukje en een maandagochtend exemplaar of is de LWM1 kennelijk een gevaar in huis (want dit had naar mijn mening dus best een brand kunnen veroorzaken).

Graag reacties van tevreden/ontevreden LWM1 eigenaren/installateurs.

mrrepel

Zekeringautomaten springen vaak sneller als een glaszekering, of samen met de glaszekering. Het valt aan zich wel mee met de schade wat ik zo zie, heb al erger gezien ;) Desalniettemin is het gewoon rot wat er gebeurt is.

Kjelt

Citaat van: mrrepel op maart 18, 2008, 22:12:37
Het valt aan zich wel mee met de schade wat ik zo zie, heb al erger gezien ;)
De hele behuizing is zwart van binnen, rooklucht , ge-explodeerde powertransistoren.... nee, heb ik nog niet meegemaakt en zeker niet spontaan?

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb enorm veel van Marmitek in huis..(heb iets van een stuk of 20 lijndimmers ....een stuk of 5 apparaatschakelaars....2 interfaces...een telecontroller....een zonneweringschakelaar een philips pronto.....en nog wat schakel/aan/uit-spul wat ik nu vergeet....maar het blijft...hobby-achtig spul... ;D

Daarmee bedoel ik dus slechte en niet compatible sofware met veel bugs....storingen op het lichtnet...slecht of niet ontstoorde dimmers enz...interface met kuren.....

Ik blijf het gewoon gebruiken omdat de dagelijkse lol net even iets groter is dan de ergernis...en een alternatieve installatie welke ik nu van Hobby-Marmitek in huis heb....niet te betalen is.... ;)

PS
Op ALLE Marmitek dimmers staat gewoon een 220 Volt voedingsspanning ALTIJD....ik heb al vaak een "tik "gehad tijdens het vervangen of veranderen... ;)

Ik zou zeker kontakt op nemen met de Marmitekboys...en hen eens vragen waarom je zo een geluk heb gehad dat je huis niet is afgebrand....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Mrwhoopie

Ik vrees ook alsje huis afbrand door zo een spullen de verzekering vrij moeilijk gaat doen.

Shorty

Citaat van: Mrwhoopie op maart 25, 2008, 22:53:05
Ik vrees ook alsje huis afbrand door zo een spullen de verzekering vrij moeilijk gaat doen.

Verzekeringstechnisch is er niks aan de hand.... mits de spullen een CE keurmerk hebben. Dacht ik.

VrGr,

Bart J.