Into the Wild (2007)

Started by Xstream, March 18, 2008, 18:34:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream



Dit waar gebeurde verhaal vertelt het verhaal van Christopher McCandless (Emile Hirsch) die net als beste student en atleet van de univeriteit is afgestudeerd. Hoewel hij in aanmerking komt voor een geweldige carriere besluit hij alles achter zich te laten, z'n $24.000 spaargeld te storten naar een goed doel en zonder enig bezit te liften naar Alaska. Hij wil maar één ding en dat is leven in de wilde natuur van Alaska. Gedurende de tocht ontmoet hij tal van mensen die z'n leven vorm geven. Langzaam komen ook de frustraties van Christopher naar boven en blijkt dat de relatie die hij met z'n ouders heeft niet is wat het ogenschijnlijk lijkt.

Verenigde Staten
Roadmovie / Drama
140 minuten

Geregisseerd door Sean Penn
Met Emile Hirsch, Catherine Keener en Marcia Gay Harden

==============================================

Sean Penn kan dan eindelijk de film maken waar hij 10 jaar mee bezig is geweest. Hoewel Sean Penn in eerste instantie Leonardo DiCaprio op het oog had voor de rol van Christopher is het uiteindelijk toch Emile Hirsch geworden. Geen verrassende keuze, want Emile timmert filnk aan de weg de laatste jaren en doet me ook wel een beetje denken qua type aan Leonardo.

Wat direct al opvalt zijn de adembenemende beelden van de natuur die deze film grotendeels vorm geven. Ik heb maar zelden een film gezien die op dat vlak zo sterk de natuur en belevingswereld van de hoofdpersoon weet te schetsen. De film voelt ook al snel aan als een road movie en Christopher komt daarin allerlei mensen tegen. Hij werkt her en der voor wat geld om z'n volgende primair benodigheden te kunnen aanschaffen en bereid zich zo langzaam voor op het grote avontuur in Alaska waar hij echt alles zelf wilt gaan doen.

Echt een geweldige film!

Lees hier de volledige review en overige nieuwe film reviews >>

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

R


Grindtegel

Heb deze film afgelopen zaterdag ook gezien en de beelden in de film zijn prachtig maar ik vond het verhaal minder. De hoofdrolspeler werd als zo'n verschrikkelijke goedzak en messias neergezet dat ik er een beetje ziek van werd. Ik vond het ,ondanks dat mijn vriendin dat helemaal niet had, een zeer deprimerende film op de een of andere manier. En dat had niks te maken met het "slechte" einde. Ik heb nog wat info opgezocht over de hoofdpersoon en het verhaal is wel heel erg dik geromantiseerd door Sean Penn. De boodschap moest er blijkbaar weer met grof geweld in worden gehakt omdat anders de amerikanen het blijkbaar niet helemaal begrijpen. Nu word McCandless haast als een tweede Jesus figuur neergezet terwijl hij dat dus duidelijk niet is. Jammer dat een waargebeurd verhaal zo wordt verkracht om een boodschap (waarschijnlijk die van Sean Penn en niet van McCandless) duidelijk te maken.

Een 10 voor de prachtige natuurbeelden, een 4 voor het overdone verhaal.

De muziek van Vedder moet je van houden, ik ben er niet weg van eerlijk gezegd maar past wel goed bij de sfeer van de film.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Xstream

#3
Klopt wel wat je zegt ... het is wel degelijk geromantiseerd en daarnaast wordt het conflict tussen hem en z'n ouders ook zo veel mogelijk vermeden, iets wat na de film in menig interview alsnog wel naar boven kwam. Zoals ik het zie wordt het gebracht als een feel-good film. Gewoon een gozer op avontuur. Voor zover ik weet is McCandless ook geen kwade gozer geweest toch? Gewoon een dude (geen messias, zo zag ik het zelf iig niet) die lekker op reis ging en daadwerkelijk die mensen tegen kwam voor zover ik weet. Enige wat ik ben tegen gekomen is dat het berichtje op de bus aan het eind niet is wat er echt stond ... dat is wel een beetje jammer. Had van mij gewoon gemogen zoals het was.

Vergeet ook niet dat het een "verfilming" van z'n dagboek is ... en gezien z'n schrijf taal romantiseerde hij het zelf al. Ze waren er natuurlijk niet bij.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Grindtegel

Ik vind het jammer dat Sean Penn er zo veel (te veel) zijn eigen draai aan heeft gegeven. Op zich is het streven van McCandless natuurlijk mooi al was zijn idee van even overleven in de wildernis van Alaska vrij naief. Hij zal dan ook zeker een aardige kerel zijn geweest, maar in de film is ie ie larger than life imo. In de film wordt de persoon echter ook neergezet als een bijster intelligent iemand, om dan de geest te moeten geven op de manier in de film staat daar echter haaks op wat ik niet echt begreep (tot ik het echte verhaal las).

Dat bericht aan het eind is idd niet wat ie echt als laatste heeft geschreven (een vrij wanhopige roep om hulp), maar het schijnt wel in zijn dagboek te staan. Waarschijnlijk heeft Sean Penn niet het echte laatste bericht gebruikt om het plaatje mooier te maken dan het in werkelijkheid was. Begrijpelijk misschien maar ik vind dat jammer.

Voor mij was de film absoluut geen feelgood movie maar meer een soort van wanhoopsverhaal (vluchten van de materialistische "slechte" wereld en zijn relatie met zijn materialistische ouders) wat mooigepraat werd. Na het echte verhaal (nouja via Wikipedia dan) van McCandless te hebben gelezen is dat gevoel wat ik in de film had eigenlijk alleen maar bekrachtigd.

Wat me dan ook het meeste tegenstaat is dat het dramatische verhaal en personage van McCandless wordt misbruikt door Sean Penn om zijn eigen visie aan het publiek weer te geven. Dat het een verfilming is en natuurlijk wordt aangedikt snap ik wel maar toch, ik vind het te ver gaan.

Maar goed, smaken he...  ;)

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

rogue

Quote from: Grindtegel on June  2, 2008, 13:59:20
Wat me dan ook het meeste tegenstaat is dat het dramatische verhaal en personage van McCandless wordt misbruikt door Sean Penn om zijn eigen visie aan het publiek weer te geven. Dat het een verfilming is en natuurlijk wordt aangedikt snap ik wel maar toch, ik vind het te ver gaan.

Maar goed, smaken he...  ;)
Misbruikt lijkt me erg sterk en overdreven, zeker als je weet dat de familie van McCandless achter de film stond, en zijn eigen zus meegeschreven heeft aan de de film. Ook is het onderzoek dat Penn erin gestoken heeft iets meer is dan het lezen van een samenvatting op wikipedia ;).... Ze hebben juist grote moeite gedaan om op de originele lokaties te filmen (en dat waren er nogal wat....), de bus is in detail nagebouwd, enz,. Dit om alles authentiekl te laten overkomen. Veel hiervan kun je zien op de HD-DVD van de film.

Voor mij werd Chris inderdaad als een slim iemand neergezet, maar ook iemand die wel wat naief was. Een combinatie die makkelijk samengaat. Veelal aardig, maar ook egoistisch. Hij was er van overtuigd dat hij alles aankon, maar uiteindelijk was hij toch niet genoeg voorbereid. Penn heeft niet een kant gekozen, maar laat zien dat er (net als bij alle mensen) verschillende kanten zijn van Chris, en je kunt dan zelf als kijker een beeld kan vormen hoe je hem zag.

Ik vond het een schitterende film (tot nu toe 1 van de beste die ik in 2008 gezien heb), muziek, beelden, sfeer, de acteurs, alles klopte. Omdat ik (zoals zovelen) het einde al wist, was ik erg benieuwd hoe ver het zo was gekomen. En het was zeer de moeite waard.


Hier en hier ben ik wat bekender....

Alex Cremers

Een messias? Chris liep weg voor elke vorm van emotionele binding: zijn ouders, zijn zus, het zangeresje, Ron Franz, ... Hij vondt dat je geen mensen nodig had, de natuur alleen was voldoende (hij ondervindt op harde manier het tegendeel). Ik denk dat Penn heel bewust gekozen had om de moeilijkheden die Chris had met het thuisfront aan onze verbeelding over te laten (met behulp van de voiceover van zijn zus).

Ik vond de film fantastisch en hij zou nog beter zijn geweest zonder de verschrikkelijk songs/stem van Eddie Vedder (de rest van de muziek was goed). Into The Wild werkte op mij in als een emotionele crescendo: het duurde eventjes voor ik erin kwam (waarschijnlijk werkstelligd door de niet chronologische vertelwijze) maar hoe langer ik keek, hoe meer ik werd opgezogen. Het was pas op het einde dat ik besefte dat het verhaal gebaseerd is op waar gebeurde feiten.


Alex

reza

Juist de geweldige muziek van Eddie Vedder zorgde voor een zeer emoitionele
diepgang in de film.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

MarkD

Ik heb deze gisteren pas gezien, maar ik vond het echt een mooie film met een zeer goede rol van Hirsch. Ik heb deze film gekeken zonder voorkennis en wist dus niet hoe het zou aflopen met de hoofdpersoon. Toch tamelijk aangrijpend al met al. En inderdaad prachtige beelden van de natuur!

Blij dat ze niet voor Leonardo di Caprio hebben gekozen... De songs van Eddie Vedder vond ik ook echt een meerwaarde geven aan de film en interessanter dan de laatste 10 jaar Pearl Jam..
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

jaco

Man, wat een afknapper. Oog in oog met een beer en niet opgegeten worden..

Marc T5

Dat had inderdaad een iets spectaculairder einde opgeleverd :-)

Misschien op de special-edition DVD een 'alternative ending'?!

Alex Cremers

#12
Dat was een geweldig moment, dat met die beer. Of hoe film ook de instincten van de kijker kunnen aanscherpen!

garmtz

Quote from: jaco on September 10, 2009, 10:46:48
Man, wat een afknapper. Oog in oog met een beer en niet opgegeten worden..

:D

riwi

Quote from: jaco on September 10, 2009, 10:46:48
Oog in oog met een beer en niet opgegeten worden..

Hij zag er niet appetijtelijk uit denk ik :)

Ik vond de film geweldig hoewel hier en daar wat langdradig.
Ik heb ook de CD gekocht met de muziek van Eddie Vedder. Zeer de moeite waard.

Gaeje

ik vind deze ook fantastisch goed. moet hem nog eens op blu ray bestellen, come to think of it

Icarus314

#16
Dit was de mooiste film van 2007 voor mij.

edit: overdrijving weggehaald  ;)

Alex Cremers

Heb wel een beetje schrik dat hij de tweede keer wat minder geweldig zal zijn. Veel in deze film hangt af van het verhaal. Maar eens dat je het verhaaltje kent ... 

Marc T5

Daarom moet je hem de tweede keer op een NOG groter scherm in NOG hogere HD-res met NOG beter geluid kijken, want dat is wat de film ook zo mooi maakt: de nature shots en de muziek van Eddie Vedder.
F*** het verhaaltje :)

johnhifi

Zojuist dan ook eindelijk deze film gezien, nadat ik hem in het verleden een paar keer bijna gekocht had (ik heb drie keer net naast de special edition van deze film gegrepen op verschillende beurzen en markten  >:( ) kon ik hem vandaag bij de Mediamarkt niet laten liggen.

Ik was er behoorlijk stuk van moet ik zeggen, gezien de gemoedstoestand waarin ik de laatste tijd schijn te verkeren hakte de film er geweldig in. Misschien had ik beter wat licht vermaak kunnen kijken, ik had IRobot ook gekocht..  :unsure:

9/10, mede dankzij de songs van Eddie Vedder, die ik overigens al meer dan een jaar als ringtone gebruik. :)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Gaeje

ik heb m vandaag besteld op blu ray. één van mijn lievelingsfilms van de afgelopen jaren toch wel

Roger Black

Ik heb m al, nu de cd besteld

fastlex

Goede film, zou hem wel aanraden!
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

theflo

Fantastische beelden en super goeie soundtrack. Bluray is super crisp. Grading fantastisch

LexiconLogan

Wat een prachtige muziek zeg!! Eddie +1
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable