Verschillen tussen kabeldecoders

Started by Berend Jansen, March 17, 2008, 21:45:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berend Jansen

We hebben al enige tijd twee Digi1 (@Home) kabeldecoders. Eén voor een JVC 32" 100 Hz lcd en de ander voor een Panasonic 42" plasma en ik vind het beeld eigenlijk bij beide schermen niet meer dan acceptabel.
't Is niet slecht, maar echt scherp is het niet. Via een hd-dvd speler is het beeld echter wel bijzonder mooi, haarscherp en vooral bij de plasma indrukwekkend.
Vorige week kom ik bij m'n ouders die net een Panasonic 32" hd-ready lcd-tv (qua specificaties vrijwel identiek aan mijn JVC) hebben gekocht in combinatie met een Samsung decoder en ik moest er even bij gaan zitten.
Een veel scherper beeld! Bij alle zenders. En dat met de standaard "dropveter" scartkabel.
Ondanks dat alle winkeliers me hebben bezworen dat er geen verschil in beeldkwaliteit tussen de diverse decoders is, heb ik toch het gevoel dat dit wel degelijk het geval is.

Hebben julie hier een verklaring voor? Alle apparaten hebben overigens afgeschermde Hirschmann bekabeling en hoogwaardige scartkabels. Signaalsterkte is bij beide decoders 100%, signaalkwaliteit 82%. Ruim voldoende voor een uitstekende signaalverwerking lijkt me.
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Speakers A: Tannoy Reveal passive, speakers B: Eltax Monitor III Anniversary
Sub: Mordaunt Short 308

PjotrrrNL

Ik denk dat je pas eerlijk kan vergelijken als je jouw decoder bij je ouders aansluit en zonodig hun kaartje er in schuift.
Kwaliteit van digitale TV kan per kabelexploitant verschillen, ook de bekabeling in de wijk en in huis kan veel tot de kwaliteit bijdragen wat de procentjes aan signaal ook zeggen...

Ik ben benieuwd...

SpeedyAndré

@home heeft Irdeto codering dus je zou een Samsung decoder kunnen proberen.
De dcb-h360rs heeft zelfs een hd uitgang via hdmi (720p of 1080i) en ik moet zeggen dat het beeld er erg goed uit ziet op mijn projector en 1080p monitor  ^-^
De goedkopere SD modellen van Samsung hebben ook wel een mooi beeld, maar ze zijn minder stabiel.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Mike Philippens

Quote from: Berend Jansen on March 17, 2008, 21:45:25
Ondanks dat alle winkeliers me hebben bezworen dat er geen verschil in beeldkwaliteit tussen de diverse decoders is, heb ik toch het gevoel dat dit wel degelijk het geval is.
Probeer het dan eens uit om alles uit te sluiten. Neem hun decoder een keer mee naar huis en andersom. Het kan aan verschillende dingen namelijk, en die moet je eerst uitsluiten voordat je aan mensen die het niet zelf kunnen zien een oordeel gaat vragen.

Als je een goed signaal hebt en een BER van 0, moet het beeld inderdaad gewoon goed zijn. Verschillen tussen decoders zijn er zeker. Er moet namelijk een beeld 'in elkaar gezet' worden adv de digitale stream die de decoder binnen krijgt. Vervolgens moet ie een signaal genereren voor de tv. Als ie dat niet netjes doet, krijg je slecht beeld.