Meridian HD100 cloon??

Started by xynyx, March 17, 2008, 20:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hoi Frank

Heel verhaal om er kort op te antwoorden het kan wel voor de bron en zonder probleem.
Greg Rogers heeft zo'n kast gemaakt en het werkt perfect ook Sharp heeft een goed systeem aan boord wat goed werkt en mijn Sim2 C3X1080 heeft het ook.
Ook raak je geen bit diepte kwijt omdat je als je het goed doet niets weg gooit (wat wel bij de Crystalio en de Sony's gebeurt).
Het is reken kundig heel simpel.
Als voorbeeld groen hdtv standaart is x 0.300 en y 0.600 de projector is x 0.310 en y 0.610 dan moet er dus x 0.290 en y 0.590 naar de projector toe.
Laten we aan nemen dat de z as intensiteit is en de waarde 100 heeft,die mag niet veranderen en dat gebeurt bij de sony en crystalio wel daar word de 100 kleiner waardoor er onderverzadiging ontstaat.

Rob

J.A.F._Doorhof

#26
Helemaal correct.
Nadeel zit hem alleen in het feit dat de verzadiging gekoppeld is aan de kleurspace.
MAW je kan het wel loszetten, maar dan moet je dus inderdaad een coördinaat controle doen, maw een hardware matig mapping van de positie los van verzadiging, 99% van de scalers doen dat echter niet.
En dan kan het niet tenzij ze achter de electronica zitten zoals inderdaad binnen de projectoren soms zelf gebeurt.

Vandaar mijn interesse naar de HD box, aangezien de anchor bay chipset gebruiken lijkt het me geen oplossing aangezien die net als de CII en de DVDo's gewoon een inkrimping doen van de kleurspace ipv een hardware matige mapping.

Hardware matige mapping kan perfect werken maar je hebt dan wel minimaal een 14bits lookup table nodig, want je verliest wel degelijk bitdiepte, ELKE bewerking die je doet kost namelijk bits ook hardware mapping, maar met 14 gaat dat goed gelukkig.
Je moet namelijk opnieuw een berekening maken.
Even als voorbeeld.
Groen heeft 256 stapjes bij de verkeerde instelling naar 600.
Je gaat nu naar 590 uitsturen je zult dan groen opnieuw moeten mappen naar 590, als je niet het hele signaal opnieuw berekend zou het betekenen dat je simpelweg 10 punten van groen afsnijdt, en zit je weer terug op de inkrimping via saturation :D
Daar zit het hele probleem, als je ECHT op coördinaat niveau wil aansturen (wat ook de enige goede mogelijkheid is, daar zijn we het over eens) zul je een verschrikkelijk goed afgestelde engine moeten hebben die realtime een colorspace mapping kan doen, anders mis je simpelweg informatie uit het signaal.

Vandaar dat ook veel scalers dit niet 100% doen of een tussenoplossing gebruiken via master saturation wat feitelijk een lapmiddel is maar redelijk werkt (CII doet dit nu via de nieuwste firmware) echter dat is niet genoeg voor de afwijking van de HD100, sterker zelfs met de HD1 heeft hij moeite.

De interesse naar de JVC box is er zeer zeker alleen de anchor bay chipset houd me tegen TENZIJ (en daar is dus geen informatie over te vinden) ze een extra instructieset gebruiken voor het hardwarematig mappen van de projector.
En zoals ik het nu kan zien (en lijkt me ook logisch) is het niets meer of minder dan een OEM product met de naam JVC.

Ik weet dat er oplossingen zijn die je ook noemt die het goed doen, maar goed zolang JVC geen 100% duidelijkheid daarin geeft met meetresultaten ga ik niet de gok nemen voor dat geld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#27
Voor mensen die het te technisch vinden, een poging om het heel erg te versimpelen.

Als je kijkt naar de driehoek van de kleuren dan kun je meestal door de verzadiging te veranderen de driehoek inkrimpen.
Nadeel is echter aangezien de gehele driehoek niet linear verloopt dat dit nadelen heeft voor de andere kleuren en de samenhang van de kleurdecoder.

Wat we willen.
We hebben een projector die een te grote kleurspace heeft.
We willen dat niet met verzadiging oplossen maar met een andere manier.

Even als aanvulling.
Als een signaal 100% word uitgestuurd dan kun je met verzadiging de driehoek niet groter maken, wel kleiner (maar dus niet gelijkmatig voor alle kleuren en schakeringen).
Wil je verzadiging erbij draaien dan kan dit maar gaan sommige kleuren clippen en andere niet.

Wat we willen is een CUSTOM kleurspace maken.

Even het voorbeeld van Rob.
Als we 10 punten afwijking hebben en het origineel is 100.
Dan geeft de projector dus 110 weer ipv 100.
Als we dan een custom kleurspace creëren van 90 dan doet de projector daar 10 bij en komen we dus netjes uit op 100.

Op zich is dat logisch denk ik.

ECHTER waar het mis gaat is het volgende.
De verzadiging hangt samen met de coördinaten, maw als je de verzadiging zou gebruiken om de kleurspace in te krimpen dan kloppen de uiterste waardes qua meting wel maar ziet het beeld er niet meer uit (onderverzadigt).
Dit is hoe veel scalers het doen.

De juiste manier zou zijn om het GEHELE signaal te pakken en dit volledig terug te mappen naar de EXACTE offset die de projector nodig heeft en dit te doen voor zowel rood, groen en blauw als ook cyaan magenta en geel (de secondaries zouden er eventueel uit gelaten kunnen worden maar liever niet).

MAW de kleurspace moet worden 100,100 0,0 20,20
De projector geeft weer 110,110, 10,10  40,40
Je moet dus programmeren 90,90 -10,-10, -20,-20

Als je dit doet en je MAPT het gehele signaal daarnaar toe dan zal de verzadigings optie weer exact zo werken als het hoort, en heb je een perfecte projector.

Om dit te doen is echter behoorlijk wat rekenkracht nodig en een exact uitgemeten projector.
Dit omdat je feitelijk een heel signaal afbreekt en weer opnieuw opbouwt.

Zou je mappen zonder het signaal opnieuw op te bouwen dan clippen bepaalde kleuren waardoor je een niet goed beeld te zien krijgt met bv clippend rood in felle kleuren.

Feitelijk is het te doen alleen ondersteunen "nog" niet alle scaler chipsets deze optie.
Gezien het feit dat steeds meer projectoren en displays afwijken lijkt het me een kwestie van tijd voordat dit wel gebeurt trouwens :D
En tot die tijd is het dus goed opletten hoe de scaler het aanpakt, en jammer genoeg is daar van het spec lijstje weinig van te zien.
De CII heeft bv levensgroot in de advertentie staan dat hij het kan (net als bijna elke andere scaler trouwens) terwijl in de praktijk het wel werkt maar als lapmiddel, maw ze adverteren niets verkeerd maar het is niet zoals wij het zouden willen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ettepet

Er staat op AVS een helder succesverhaal met het gebruik van een pc als correctiemiddel voor de kleurconversie.  Hier: Color Correction with a HTPC - Simpler solution and now it really works!  En ja, je verliest wat van je kleurdiepte als je dit extern doet.

De Meridian zal naar mijn idee toch minimaal een betere lens moeten hebben om die extra kosten waar te maken.  Vind de technology overigens te schokkerig voor een "high-end" Meridian.  Ze hadden beter een 3-chipper DLP kunnen nemen.

roland p

Toch jammer dat dit niet in de HD100 wordt aangepakt...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Wim44

#30
--- bericht verwijderd

xynyx


jaco

Quote from: xynyx on April 17, 2008, 07:33:27
AVS Forum vergelijk Meridian met Runco.......
Het lijkt iemand die weet waar hij over praat totdat ik tegenkom:
QuoteThat being said I feel like the Runco still finished out with a slight advantage in the 3:2 pull down department.
Waarom zou je een 3:2 pull down nodig hebben met een Blu Ray speler en een projector ?
Of is de Runco niet in staat 1080p24 weer te geven (ze gebruiken ook een DVDO scaler zie ik) Wordt het al weer een appels met peren vergelijk


J.A.F._Doorhof

Ik snap niet dat ze niet even de tijd nemen om ze te calibreren, als je weet dat veel mensen dit lezen.
Zodra ik zie "eyeballing" dan sla ik de rest vaak over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

En ook nog van die aparte schermen gebruiken om te testen....

De verklaring over het prijsverschil kan ik me wel iets bij voorstellen:

QuoteThe MF2 gets the least amount of treatment but what it gets offers a significant difference in performance when compared to the JVC RS2. To begin, Meridian orders JVC RS2s in lots of 20 at a time. Of that twenty, on average Meridian returns 12 back to JVC because they don't meet the minimum tolerances required for Meridian to even consider it to be a good starting platform.

Once they've made their selections of acceptable platforms they replace the lamp, fire it up & burn it in for 48 hours in the mounting position required by the client. While can't really come up with an effective way to describe in this post what happens during the first time a lamp strobes nor can I tell you how much of a performance difference this actually makes, the fact is that if a projector is going to be ceiling mounted, the first time the lamp turns on should be done with the projector mounted the same way it will be mounted when it is installed in your home.

Anyway, once the projector has been run for 48 hours, a proprietary software upgrade is done to the projector which makes some significant alterations to the OEM look-up tables. Once this has been completed & tested the projector is then ISF calibrated to a Stewart StudioTek 130 screen by William Phelps; who also has created this software suite.

If you go with a model that includes an outboard scaler then the scaler also is macthed to the projector to be certain the calibration is perfect.

Ettepet

Quote from: Robbo on April 17, 2008, 09:42:06
En ook nog van die aparte schermen gebruiken om te testen....

Wat is er zo raar aan het 'Stewart StudioTek 130' scherm?  Wordt dat niet lange tijd gezien als de standaard?

jaco

Quote from: Ettepet on April 17, 2008, 11:30:02
Wat is er zo raar aan het 'Stewart StudioTek 130' scherm?  Wordt dat niet lange tijd gezien als de standaard?
Nee ze hebben getest met gain 2.0 en hoger schermen.
De Meridian unit was gecalibreerd op een Studiotek 130 scherm.

Ettepet

Quote from: jaco on April 17, 2008, 11:33:48
Nee ze hebben getest met gain 2.0 en hoger schermen.
De Meridian unit was gecalibreerd op een Studiotek 130 scherm.

Ah, ok.  Typisch Amerikaans wel, die HP-schermen.

Zou zelf ook naar HP overstappen als mijn scherm veel groter was dan 100" diagonaal.  Heb sinds een tijdje weer een nieuwe lamp in mijn HD1, en er is niets mis met voldoende licht (fL=15-20).