Meridian HD100 cloon??

Started by xynyx, March 17, 2008, 20:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xynyx

Zou dit echt 15000,= waard zijn?

http://www.avblog.nl/meridian-mf10-projector-d-ila/


Kan het me haast niet voorstellen........ ???


blue-eyes

Waarom niet dan?

Er zijn nog wel veel duurdere merken. Meridian is een topmerk, iig op audiogebied. Op videogebied wist ik dit niet. Ze hebben iig een naam op te houden als high-end fabrikant.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

roland p

Ben benieuwd wat deze beter maakt dan de JVC versie.
Die externe scaler is wel erg handig :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

xynyx

#3
Natuurlijk is bekend dat Meridian een high-end audio fabrikant is! Maar dit is toch wel een "hole-other-ballgame".

Ik krijg sterk de indruk dat we hier te maken hebben met verbeterde JVC technology met een Meridian Batch. Zal zeker niet slecht zijn. Echter een HD100 staat momenteel toch bekend als referentie rond die prijsklasse. Voor meer dan 2x de prijs van een HD100 ben ik zeer benieuwd naar de Meridian (tov een HD100). Of de Meridian dat waar kan maken...........

roland p

Qua kleurverzadiging is er volgens mij nog wel wat winst te behalen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

papaleo

Het zou mij niet verbazen dat ze niet alleen optisch,aswel innerlijk identiek zijn.
Meridian zou welliswaar hun eigen specifieke pre-calibratie er op losgelaten hebben.....
Maar zo zie je maar weer, dat een 'high-end' merk een 'massa' produkt gebruikt...plak daar vervolgens je eigen naam op, en verkoop deze vervolgens tegen een (xxx) keer meer bedrag aan de rijke tak van de mensheid die of te stom zijn of zich schamen tegen over hun vrienden dat ze geen doodgewone JVC gaan kopen....maar een Meridian  ::) ;D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jaco

Quote from: roland p on March 17, 2008, 20:21:58
Die externe scaler is wel erg handig :)
Die kun je ook kopen als een VP50, dan is hij ook veel goedkoper...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

joost

van de HD1 had meridian toch ook al een eigen versie? ook met losse scaler?
HT set: JVC DLA X5500, Anthem MRX 720 / PVA 4, Klaré DIY monitor, Center en 4x rear, DIY Monolith+ HTPC, Sony UBP X800m2.

Starred


J.A.F._Doorhof

Voor dat prijsverschil heb je er een Crystalio VP3800 bij :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Ik vind het citaat van Audioholics een beetje te... Als ze een beetje onderzoek hadden gedaan, dan hadden ze kunnen zien dat er al een aantal keren eerder een Meridian projector is geweest die is gebaseerd op een JVC D-ILA produkt, waaronder de HD10K. Al deze projectoren worden onder gehanden genomen door Phelps en gepusht tot het maximale.

Overigens doe ik hierbij geen uitspraak over de prijsstrategie, ik denk dat meridian daar zichzelf voorbij streeft, maar goed....

Rob_Dingen

Hoi

Je weet niet wat ze gedaan hebben.
Als de primaries kloppen kleuruniformiteit beter is en ze gebruiken een betere lens dan komt de projector ineens op een hoger plan en mag dan gerust meer kosten.
Hij ligt dan in lijn met bijv de Sony VW200.

Rob

jaco

Quote from: joost on March 18, 2008, 07:29:08
van de HD1 had meridian toch ook al een eigen versie? ook met losse scaler?
Nee, het vorige model was gebasserd op de meer profesionele lijn van de DILA projectoren. Ondermeer verwisselbare lens.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

xynyx

Het enige wat we tot nu toe mogen concluderen is dat 1 lumen 70 euro kost ;D

J.A.F._Doorhof

Wat kan is dat ze hem leveren met de zgn extra box.
Daar is nogal wat mysterie omheen, maar er komt een box aan voor de HD100 die de primaries/secondaries kan aanpassen.
Zelf ben ik daar ZEER sceptisch over aangezien dat mijn inziens in de PROJECTOR moet gebeuren en niet VOOR de input, de secondaries zijn niet echt een probleem maar de primaries wel.

Met de Crystalio II krijg ik bv zowel de primaries als secondaries volledig binnen de specs maar het beeld ziet er niet meer goed uit doordat alles onderverzadigt word (logisch als je het extern doet) draai je dan de master levels weer omhoog gaan de primaries weer driften.

Zou je het intern doen dan werkt het wel.

Zou de box dus een directe link hebben met de HD100 dan zou het een ENORME winst kunnen betekenen en zou ik direct de box aanschaffen, zit hij gewoon in de keten vrees ik het ergste.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Dat kan best extern maar de CII doet dat niet goed net zoals Sony het niet goed doet in hun projectors.
Een ander probleem is meten, wij meten alleen de x en y as terwijl je de intensiteit niet terug ziet in de grafiek.
Met gevolg dat de primaries qua coordinaten wel kloppen maar niet in intensiteit.

Rob

J.A.F._Doorhof

Nieuwste firmware van de CII zou het verbeterd moeten hebben maar het werkt nog steeds maar half.

Probleem van extern instellen zit volgens mij in het volgende.

Je beperkt VOOR het paneel/electronica de kleurruimte.
Als je dit naar de projector toe stuurt dan zal deze via zijn eigen electronica de kleurinformatie weer mappen naar de kleurruimte van de projector zelf, wat leidt tot een onderverzadiging.
Wat ook logisch is aangezien je feitelijk de R,G,B waardes inkrimpt.

Zie het als in photoshop.
Als je een foto in een grote kleurspace schiet bv Argb en je slaat dit op voor webviewing dan zie je wel je foto maar de kleuren kloppen niet, dit komt omdat het web sRGB gebruikt en de kleurspace van Argb simpelweg afkapt naar sRGB waardoor je informatie mist (onderverzadiging).

Bij de projector gebeurt het omgekeerde.
Je heb bv een groen punt van 200.
De projector heeft een groenpunt van 250.
Als je in je scaler aangeeft dat het groenpunt MOET liggen op 200, en je stuurt het naar de projector zal het groen punt nog steeds liggen op 250. Immers de projector geeft dit weer.

De enige manier om het groen punt te laten zakken is simpel, de verzadiging van groen terug draaien, nadeel hiervan is dat het midden gedeelte er ook onder leidt, of wel de mapping van de uitersten klopt maar de mapping van de andere kleuren niet.
Ideaal zou zijn als alles IDENTIEK oververzadigt is, dan zou een simpele saturation cut genoeg zijn om de primaries goed te laten vallen.

De Secondaries kun je wel goed laten driften omdat dit via de hue gaat en die worden niet hardwarematig gemapt in de projector, de projector is namelijk hardware matig ingesteld op RGB (dat zijn de harde waardes als het ware), de secondaries worden software matig gemapt, als je die een offset geeft dan komt dat altijd goed.

Wat ik nu gedaan heb wat echt enorm scheelt is de een berekening gemaakt om de secondaries zo te shiften dat ze meetkundig op dezelfde afstand liggen van de primaries als bij een goede instelling voor de primaries.

Als bv groen op 10 ligt en rood op 0 en geel op 5 (even als voorbeeld) dan ligt nu bv groen op 14 en rood op -2 en geel op 6 dan shift ik geel naar 8 waardoor hij weer netjes ligt in het midden van rood en groen.

(in het echt is het trouwens niet het exacte midden, maar dit is wat makkelijker voor het voorbeeld).

Op zich hoef je niet erg veel te shiften aangezien de HD100 dit al redelijk goed doet, maar vooral voor de voorkeur van rood scheelt dit nogal, een voetbal wedstrijd van Ajax was eerst bijna magenta in de shirts en nu heb ik het weer netjes op rood liggen.

Wat ik begrepen heb van de schaarse informatie over de box is dat hij het op hardware niveau in de projector zou bijstellen, maw hij gaat achter de electronica zitten.
In principe zou dat ook de beste manier zijn.

MAW :
Source met goede kleurruimte
Projector met te grote kleurruimte
Beperking van de te grote kleurruimte
Beeld

Zou het in de keten zitten krijg je:
Source met goede kleurruimte
Beperking kleurruimte naar beneden toe (van de goede kleurruimte)
Projector met te grote kleurruimte
Beeld

Bij de laatste loop je tegen het volgende probleem op:
Je hebt bij de signalen te maken met 8 bits signalen.
Dit betekend 256 stapjes.
Als je 256 stapjes hebt voor de volledige kleurruimte en deze beperk je VOOR de electronica hou je bv 180 stapjes over.
Deze worden software matig weer geinterpoleerd naar 256 stapjes en dat gaat naar de projector.
Deze maped deze weer naar de te grote kleurruimte met de beperkingen van de voorgaande scaler.

Zover ik het kan inschatten krijg je dan dezelfde problemen als met de Sony dat je door bitdiepte te kort hele funky kleuren gaat krijgen of bitdiepte tekort wat leidt tot wegvallen van graduates of simpel weg verkeerde mapping.
De VW100 was er bv bekend om dat één kleur radicaal verkeerd ging als je de RPC gebruikte, even uit mijn hoofd wat magenta hoorde te worden neigde enorm richting rood waardoor alles er goed uitzag behalve bepaalde magenta tinten die simpel weg terug gemaped werden naar rood.

Het is een verschrikkelijke rot materie om te snappen wat er gebeurt.
Ik heb de mazzel dat bij fotografie het werken met kleurspaces dagelijkse kost is en de omzettingen daar wat transparanter zijn dan bij projectoren, maar het opende wel mijn ogen waarom via een scaler de primaries en secondaries aanpassen VOOR de electronica van de projector feitelijk gedoemd is te mislukken, of niet ideaal zal zijn.

EEN optie zou zijn, maar let op ZOU kunnen zijn.
Een unit die EXACT afgesteld staat op de HD100 of HD1 die omrekent naar een 14 bits lookup tabel voor de conversie en dan de conversie doet, probleem is dan echter dat als je binnen de projector grayscale aanpassingen doet of gamma aanpassingen het alsnog fout zou kunnen gaan.
Dat zou dan dus idealiter ook via de box moeten kunnen, waarbij je dus weer uitkomt op alle settings van de projector in de box en die rechtstreeks uit laten sturen naar de panelen.



sorry voor het lange verhaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Je kan dit trouwens redelijk makkelijk checken.

Meet de RGB en CMY en als die goed liggen pak dan de filters van RGB en check de colordecoder.
Bij correcte instellingen zouden ook de colordecoder testpatronen precies moeten kloppen.
Verander je alleen de secondaries zie je dat dit ook zo is.
Verander je de primaries zie je direct een shift, doe het heel extreem en je zult zien dat bij HEEL extreme settings geel langzaam aan veranderd naar groen of rood.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xynyx


J.A.F._Doorhof

Gewoon rustig ademhalen en het nog eens doorlezen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: jaco on March 18, 2008, 12:18:49
Nee, het vorige model was gebasserd op de meer profesionele lijn van de DILA projectoren. Ondermeer verwisselbare lens.

Nee ze hebben vorig jaar ook een versie van de hd1 gehad. Zo ook Cineversum.

xynyx

#21
QuoteGewoon rustig ademhalen en het nog eens doorlezen.

:)

Ik zal dan toch eerst eens moeten gaan googlen op "primairies" en "secundairies"......... ;D

J.A.F._Doorhof

Primaries : RGB
Secondaries : CMY

Of wel Rood, Groen, Blauw
Of wel Cyaan, Magenta, Geel (Yellow)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: donaldk on March 19, 2008, 17:09:15
Nee ze hebben vorig jaar ook een versie van de hd1 gehad. Zo ook Cineversum.
Geef eens een link, want ik heb er nog nooit wat van gehoord.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

donaldk

Ik heb het een nagezocht, maar zo te zien zijn ze al een tijd bezig met deze opvolger van de MF1 en gelijk doorgeschoven naar de HD100 OEM.

Dreamvision en Cineversum hebben wel al een tijd een HD1 kloon. Kwam afgelopen week nog eens langs de Cineversum website, maar zo te zien hebben ze nog slechts een hd1 kloon en nog geen hd100 variant.

Op AVforums heeft iemand ze getest en uit de meetresultaten kon je geen verschil afleiden. Ondanks de drievoudige lens optie bij de Dreambee/BW(2).

"The experience of myself and my collegues though, is that there really is nothing to choose between the models based on measurement - the differences have never been wide enough to allow identification of each model from data."

http://www.avforums.com/forums/showpost.php?p=5495804&postcount=32