Buizenversterker of toch niet?

Started by -madison-, March 16, 2008, 02:29:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tiptop

#25
Quote from: -madison- on March 20, 2008, 19:53:01
De Yarland is onderweg!! 8)

De buizen die erbij zaten waren nog 80%.
Ik wil wel graag een paar extra buizen hebben, waar kan ik die het beste bestellen?
Er wordt 4 x de EL84 gebruikt en 2 x 6N3, ik heb dacht ik ergens gelezen dat "N.O.S" buizen vaker beter klinken? is dit het geval en welke kan ik dan het beste bestellen?

Antwoord 2.

Nu je vraag nog even beantwoorden. ;D  :-[

De buizen kan je bij de importeur van Yarland bestellen. Dat is Crafty.

NOS buizen waren in een aantal gevallen wel beter dan de nieuwere buizen van een paar jaar terug. Echter hebben de buizenfabrikanten ook niet stil gezeten en zijn er nu ook goede nieuwe buizen op de markt.
De versterker die jij krijgt gebruikt echter weer niet de veelgebruikte buizen van nu zoals EL34, ecc82/83, kt88/90 enz... Daar worden dus ook minder van gemaakt en door minder fabrikanten. Maar de buisjes die er in zitten zijn zeker niet slecht. (een chinese buizenfabrikant die tegenwoordig bijna voor alle gerenommeerd chinese buizenversterkerfabrikanten bouwt is Shuguang. Er staat dan "electron" op de buis. Primaluna gebruikt ze ook, alleen staat daar dan primaluna op. (en Cayin ook)

Een link naar de site van de importeur. ;)

http://www.crafty.nl/producten/Yarland.php

"Nieuwe" buizenfabrikanten die goede buizen leveren zijn oa> VAIC, JJ, EAT, Shuguang, Electro harmonix, Jadis, western electric etc...

Lees net dat Shuguang (china dus) onderdeel van Samsung (Korea) is.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

neverywhere

Quote from: tiptop on March 20, 2008, 20:18:03
@Neverywhere.

Je hebt al een discussie met Joep achter de rug waarin dingen al gezegd zijn, maar ik wilde toch even reageren.

Na alleen transistors te hebben gehoord en nooit tevreden te zijn geweest( ik miste altijd wat) pas na het beluisteren van een buizenversterker echt gehoord dat apparatuur toch redelijk dicht bij de werkelijkheid kan komen (in mijn oren).
Juist bij transistors zeggen mijn oren dat het geluid niet klopt (aggressief hoog en dun in het midden.).

Misschien zijn ijn oren natuurlijk niet goed en misplaatsen ze de vervorming van buizen, maar daarin sta ik gelukkig niet alleen. En voor mij werkt het juist uitstekend. :)
Een paar maanden geleden veel versterkers hier beluisterd (transistors en buizen) en alle buizen versterkers klonken iig niet slecht, waar de (veel duurdere) transistorversterkers toch echt geen natuurlijke klank leken voort te brenegen en dus maar weer afvielen.)
maw...meettechnisch heb je misschien best gelijk, maar mijn oren vind buizen toch een stuk fijner (en die van veel anderen ook).

Daarnaast gaan buizen niet maar 1 jaar mee. Minimaal 3 jaar staat er voor en afhankelijk van het soort en de omgang ermee wel tot 8 jaar.
(Ik ben ook iemand die zijn buizenversterker altijd aan laat staan en vervang mijn buizen (alleen voor de zekerheid) na ong. 4 jaar.)

Verder gun ik je alle plezier natuurlijk met je transistorbak ;)

Misschien is zo,n top transistorbak te hoog gegrepen voor u ? U zegt het geluid van een buizenbak te prefereren boven de transistorversterkers....tja , dat zal dan wel zo zijn...misschien het geluid van een mooie transistorbak net iets te verzorgd voor u....zou zo maar kunnen zijn dat u een standaard sony of pioneer versterkertje ook mooier vindt klinken dan zo,n achterlijk dure transistorversterker..
Al eens geprobeerd?  Toch eens doen voor de grap.
.
.
Toch verbaasd mij steeds op deze site  te lezen dat mensen die hun boxen tot op de mm uitmeten, aparte stroomgroepen aanleggen voor de spulletjes, ja zelfs kunnen horen of hun versterker op een pere-of appel- houten kastje staat dat....dat ...diezelfde mensen zonder problemen de ,,humeurigheid "van buizen accepteren.(want geef maar toe, een buizenversterker klinkt de ene avond fantastisch maar de volgende avond ineens maar weer ,,zo-zo....."toch?)
.
.
.
.
Zo ,genoeg gegald voor vanavond....maar toch nog even een overdenking die volledig uit de bocht gaat maar wel de betrouwbaarheid van buizen omvat : Stel (en ik hoop dat niemand van u het overkomt hoor , t,is erg genoeg) stel dat u op een kwade dag aan de hartbewaking moet.....heeft u er dan liever één met transistortjes of toch een paar van die fijne buizen? Nou? ;) ;D
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

tiptop

Quote from: neverywhere on March 20, 2008, 22:19:36
Misschien is zo,n top transistorbak te hoog gegrepen voor u ? U zegt het geluid van een buizenbak te prefereren boven de transistorversterkers....tja , dat zal dan wel zo zijn...misschien het geluid van een mooie transistorbak net iets te verzorgd voor u....zou zo maar kunnen zijn dat u een standaard sony of pioneer versterkertje ook mooier vindt klinken dan zo,n achterlijk dure transistorversterker..
Al eens geprobeerd?  Toch eens doen voor de grap.
.
.
Toch verbaasd mij steeds op deze site  te lezen dat mensen die hun boxen tot op de mm uitmeten, aparte stroomgroepen aanleggen voor de spulletjes, ja zelfs kunnen horen of hun versterker op een pere-of appel- houten kastje staat dat....dat ...diezelfde mensen zonder problemen de ,,humeurigheid "van buizen accepteren.(want geef maar toe, een buizenversterker klinkt de ene avond fantastisch maar de volgende avond ineens maar weer ,,zo-zo....."toch?)
.
.
.
.
Zo ,genoeg gegald voor vanavond....maar toch nog even een overdenking die volledig uit de bocht gaat maar wel de betrouwbaarheid van buizen omvat : Stel (en ik hoop dat niemand van u het overkomt hoor , t,is erg genoeg) stel dat u op een kwade dag aan de hartbewaking moet.....heeft u er dan liever één met transistortjes of toch een paar van die fijne buizen? Nou? ;) ;D

Haha,
Het enige wat me dan interesseerd is dat ie het doet. ;D

Maar goed, even over die goedkopere transistorbakjes. Ik heb nu 20 jaar luisterervaring waarbij ik van alles op alle niveaus beluisterd heb.
Ook die goedkope en ook die dure transistors. En duurdere zijn vaak ook beter. En er zijn een paar merken die me kunnen bekoren hoor, zoals Lavardin, Pass labs, Xindak, Musical fidelity, Marantz premiumlijn.
maarre... my way is de tube way :) Het is niet anders.

En u mag wel je zeggen hoor ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

neverywhere

Quote from: tiptop on March 20, 2008, 22:30:52

En u mag wel je zeggen hoor ;)

Nee dank u, ik heb ook mijn grenzen!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr

laten we het netjes houden ieder heeft zo zijn eigen ding 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Joep

@ Tiptop: waarom geef je toe aan de 'stereotypering' dat buizen zouden vervormen? Ik bedoel, ik snap wel dat je dat zegt "om er vanaf te zijn", maar eigenlijk is het niet goed om in te stemmen met zo'n uitspraak van een 'transistorman'. Er worst op deze manier heel gemakkelijk een verkeerd beeld geschapen.

Kijk, vervorming is bekend. Bij beide systemen. Maar bij hoeveel vervorming gaat het nadelige invloed uitoefenen op het gehoorde geluid/muziek? En bovendien is er veel meer en ook belangrijker dan vervorming.

En wat is belangrijker? Iemand die zegt dat buizen vervormen, of dat de buis voor jou de weg naar het ultieme genieten van muziek is? Ik weet het wel en jij natuurlijk ook al.. ;)

tiptop

Wat ik zeg is wat ik weet Joep. ;)

Daarnaast is het natuurlijk zo dat beide systemen altijd in meer of mindere mate vervormen. Maar ons gehoor is gevoeliger voor de vervorming die transistoren geven dan degene die buizen geven, ondanks dat het stukken minder is. (weet even niet meer welke nu de even en de oneven harmonische is).

Feit blijft dat ieder oor (en hersenen) anders geschapen zijn en op een andere manier waarnemen. Dus wat neverywhere beweert, zou goed kunnen kloppen voor zijn waarneming, maar als ik op mijn eigen waarneming moet afgaan zou ik kunnen zeggen dat hij niet goed snik is. maar dat is dus niet zo.

En aangezien er toch nooit iets uit deze discussies komt, kan ik maar beter meteen de eindconclusie op tafel gooien. ;D Gelukkig valt er nog te kiezen tussen verschillende systemen. Dus iedereen blij. 8)

En jij en ik kunnen gelukkig van onze afwijking genieten. ;D ;)



Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Joep

En dat bedoel ik inderdaad, het is geen afwijking.
Maar ik snap je knipoog wel, hoor..;)


advr

Quote from: tiptop on March 20, 2008, 23:16:31

Daarnaast is het natuurlijk zo dat beide systemen altijd in meer of mindere mate vervormen. Maar ons gehoor is gevoeliger voor de vervorming die transistoren geven dan degene die buizen geven, ondanks dat het stukken minder is. (weet even niet meer welke nu de even en de oneven harmonische is).


het zijn de harmonische vervormingen die wij als mens wel lekker vinden. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

neverywhere

#35
wat zult u hier dan van genieten.
.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.