Buizenversterker of toch niet?

Started by -madison-, March 16, 2008, 02:29:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-madison-

Binnenkort is voor mij het moment daar dat ik eindelijk nieuwe speakers ga aanschaffen!! Heb betreft Klipsch monitoren: De RB-61 of misschien zelfs de RB-81. Ik ben al een tijdje bezig met luisteren naar nieuwe speakers en ik ben er nu dus eindelijk uit!

Afgelopen week heb ik de speakers op een buizenversterker beluisterd en vond dit erg fijn klinken! Het was echter wel een flink dure versterker die ook ver boven mijn budget ligt.
Op het moment heb ik nog een Marantz PM8200 maar qua kleur matcht ie niet zo mooi bij m'n cd speler en tuner en ik was van plan er een zilveren marantz voor terug te kopen. Nu zien jullie hem vast wel aankomen ;D: ik zit erover na te denken om er een buizenversterker voor terug te halen!
Nu heb ik een beetje op internet lopen speuren en kwam al een paar buizenversterkers tegen die rond de 300 euro kosten! Een yarland FV34 CIII lijkt me bijvoorbeeld wel wat!

Aangezien ik er eigenlijk niets vanaf weet(ik weet alleen dat ik het mooi vind klinken :D) heb ik een paar vraagjes:

- Zal een buizenversterker van +/-2x 10 watt voldoen? De klipschen hebben een behoorlijk hoge gevoeligheid - ik dacht 96 of 98db 1w/m.
- Ik heb wel eens dat ik maar heel kort kan luisteren, ongeveer een half uurtje. Heeft dit invloed op de levensduur van de versterker/buizen.
- Hoe zit het met het energieverbruik? meer/minder?
- hoe lang gaan de buisjes normaal gesproken mee?
- Zijn er verder nog dingen die ik moet weten over buizenversterkers?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen :)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Rick-DTS

Ik heb vroeger ook altijd buizen gehad. Persoonlijk vind ik het nog steeds de mooiste versterkers. Bij mijn overstap naar het HT gebeuren kwam ik al heel vlug in de knoei met mijn Audio Innovations buizen. Dat trekken ze niet.
De mijne was 2 x ,2,5 Watt. Als je een buizen wilt zul je deze voordat je 'em koopt echt eerst op je eigen speakers moeten aansluiten. Daar zit zoveel verschil tussen.
Ik liet mijn AI altijd aan staan, dus een minuut luisteren behoord zelfs tot de mogelijkheden. Energie verbruik heb ik nooit naar gekeken. Maar dat kun je zo achter halen.
Wat betreft het vervangen, ik heb enige jaren met mijn buizen gedaan. Prijzen van vervangen viel toen heel erg mee. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig ligt.
De yarland ken ik niet. De AI was destijds bijna ƒ 8000,-. Ik heb er niet veel vertrouwen in maar misschien is dat nu anders en kan men tegen deze prijs wel goede buizen versterkers maken.

reMC

#3
Energieverbruik van veel buizenversterkers valt best mee (wordt vaak overdreven), zeker in vergelijking met dikke Klasse A transistorversterkers die altijd aan staan (buizenversterkers zet je uit als je niet luistert). Een half uur luisteren is geen issue en de meeste buizen met een gemiddelde instelling gaan langer mee dan de gemiddelde audiofiel met een enkele versterker doet ;D 10w is zeker genoeg voor je Klipschen als ze inderdaad 98dB zijn! 96dB moet gaat hoogstwaarschijnlijk ook wel goed (wel een specifieke combinatie luisteren voordat je koopt!).

Leuk hoor, zo'n buizenavontuur beginnen :) Welke buizenversteker had je in de winkel beluisterd? Is dat ook de buizenversterker waarop je keuze voor je luidsprekers definitief hebt gemaakt?

Joep

Kort gezegd: buizenversterkers, JA! :)

Langer gezegd: ga luisteren!  ;D

Ik denk wel dat jouw speakers geschikt zijn voor een buizenversterker. Kijk eens naar het impedantie-verloop of de speakers niet te extreme dippen hebben. Ik heb zelf een 3,5W versterker op 98dB/16Ohm speakers.

Maar buizen zijn voor mij veel beter voor de muziekbeleving dan transistorversterkers, sommige ontwerpen daargelaten (want er zijn altijd goede en slechte versterkers) ;)

-madison-

#5
Quote from: reMC on March 18, 2008, 23:55:17
Leuk hoor, zo'n buizenavontuur beginnen :) Welke buizenversteker had je in de winkel beluisterd? Is dat ook de buizenversterker waarop je keuze voor je luidsprekers definitief hebt gemaakt?

Hoi, het was de Primaluna Prologue Two( :o erg mooi 8)). Het is niet de keuze waarop de keuze voor de luidspreker denitief werd ;) Ik heb de klipschen op verschillende merken (transistor) versterkers gehoor, o.a Cambridge, Marantz, Vincent, en was elke keer weer onder de indruk! Ook na langer luisteren was het nog steeds prettig! Met een buizenbak klonk het ineens een stuk intiemer en ik was eigenlijk op slag verliefd..

M'n Marantz word eind deze week opgehaald en ik heb op MP een Yarland voor een koopje kunnen kopen! Mocht het dan alsnog niets zijn dan is er weinig aan de hand en kijk ik weer verder ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

reMC

Quote from: -madison- on March 19, 2008, 01:00:23
Ook na langer luisteren was het nog steeds prettig!

Kijk, dat is belangrijk. Een goede eerste indruk krijgen is niet zo moeilijk, maar je moet langdurig kunnen genieten!

Quote from: -madison- on March 19, 2008, 01:00:23Met een buizenbak klonk het ineens een stuk intiemer en ik was eigenlijk op slag verliefd..

:D Wil ik je alleen bij zeggen dat PrimaLuna niet een typische buizenversterker is (klinkt meer als de gemiddelde transistor dan als de gemiddelde buis). Doet natuurlijk niets af aan de PL, ik bedoel alleen maar: een 'buizenklank' is nog behoorlijk anders (maar valt ook oa ook op door intimiteit) ;)

advr



Natuurlijk moet je zeker eens naar buizenversterkers gaan luisteren, er is genoeg keuze tegen betaalbare prijzen en ze zijn krachtig genog!!
Denk er aan dat 50(buizen)Watt meer doen dan 50(transistor)Watt!! 8) 8)


Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik van Voorst (in memoriam)

#8
Quote from: reMC on March 19, 2008, 10:27:15
:D Wil ik je alleen bij zeggen dat PrimaLuna niet een typische buizenversterker is (klinkt meer als de gemiddelde transistor dan als de gemiddelde buis). Doet natuurlijk niets af aan de PL, ik bedoel alleen maar: een 'buizenklank' is nog behoorlijk anders (maar valt ook oa ook op door intimiteit) ;)

In 2 zinnen zeg je 2 totaal  :o verschillende dingen....eerst negatief (een gemiddelde transistor) en dan......doet niets af aan ..... ???

....een buizenklank.....ben toch wel benieuwd wat voor een klank je hier dan WEL mee bedoelt...(waarschijnlijk buisgericht ;)) ..........

Ik vind de PL een prima klinkend bakkie en veel value voor money....en een buiskeuze offreren in de zin van voor ieder wat wils..... 8)

Kortom totaal niet eens ...  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2008, 13:29:55
In 2 zinnen zeg je 2 totaal  :o verschillende dingen....eerst negatief (een gemiddelde transistor) en dan......doet niets af aan ..... ???

Ik bedoel 'm mee te geven dat het klankkarakter die van een PL komt niet veel voorkomt tussen buizenversterkers. Hij geeft aan dat de buizenklank hem aanspreekt, maar heel 'buizig' klinkt de PL IMHO niet.

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2008, 13:29:55
....een buizenklank.....ben toch wel benieuwd wat voor een klank je hier dan WEL mee bedoelt...(waarschijnlijk buisgericht ;)) ..........

Buizenklank...: natuurlijk, coherent, subtiel.

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2008, 13:29:55Ik vind de PL een prima klinkend bakkie en veel value voor money....en een buiskeuze offreren in de zin van voor ieder wat wils..... 8)

Ik heb de PL voor het eerst bij Jiri gehoord en daar vond ik het zo slecht nog niet. Maar in sets meer naar mijn smaak lijkt een PL steeds wel heel erg op een transistor :(

Erik van Voorst (in memoriam)

...natuurlijk...coherent...subtiel.....een specifieke buizenklank... ::) ik denk dat een transistorliefhebber dat ook wel zou kunnen vinden...in een Spectral....een Chord....een Lavardin...enz enz enz.... ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2008, 13:51:59
...natuurlijk...coherent...subtiel.....een specifieke buizenklank... ::)

Ik had ook wel 'warm' kunnen zeggen, maar dan houd ik een mythe in stand ;D

Ok, de gemiddelde buizenversterker klinkt warmER dan een transistor, maar nog steeds ijskoud als je het naast live houdt ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

.....als je zegt een buizenversterker klinkt "muzikaler" .........vind IK het spot-on.... ;D >:D

Anyway wat mijn bijdrage in deze is....ik vind met name het type buis erg verantwoordelijk voor
"de sound"...maw..jij kan slechte ervaringen hebben met de KT88....en dan zeg ik...luister dan eens naar de EL34......beiden zijn ze uit mijn hoofd te koop in een PrimaLuna...en klinken nogal anders...... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2008, 14:13:54
.....als je zegt een buizenversterker klinkt "muzikaler" .........vind IK het spot-on.... ;D >:D

"Muzikaler" zegt zo weinig voor veel mensen denk ik (iedereen heeft er een ander idee bij). Zit wel alles in natuurlijk ;D

neverywhere

Buizen kleuren het geluid...iedereen die anders beweert zal moeten toegeven dat een andere buis een ander geluid geeft...
Dus Buizen ,,kleuren " het geluid...
Buizen zijn gevoeliger voor stroom schommelingen..maar dat kun je opvangen met zo,n kastje ervoor
Maar buizen zijn dus gevoeliger voor stroomwisselingen.
Hoe lang gaan buizen mee.....interessante vraag....in een gitaar versterker waar de buizen vreselijk op hun lazer krijgen wordt geadviseerd ze 1 keer per jaar te vervangen.....ik zelf heb de buizen nog nooit vervangen en nu na 10 jaar gaat er eentje een beetje storen...maar ja ,bij een gitaar versterker is vervorming best welkom maar in een hifi installatie niet zo...
Buisjes dus 1 keer per jaar vervangen.
De kwaliteit van de buisjes...tja, wat heeft men tegenwoordig zoal???? Die chinese dingetjes of sovtek.....weet niet hoe de kwaliteit nu is maar een jaar of 10 geleden waren er nog best wat problemen met het matchen van de diverse buisjes..
Misschien heeft men nu de boel beter onder controle maar de aloude Philips kwaliteit....of ze dat al na kunnen bouwen????

zag ook iemand die ze ,,altijd " aan liet staan, klaar voor gebruik....apart ....nooit gedacht dat ik zoiets ooit zou lezen
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Joep

Neverywhere, zo te zien ben je geen buizenfan..  ;D  Geen punt verder, hoor!  :D

Maar sta mij toe u van repliek te dienen, ofwel "Well, allow me to retard! (vrij naar S. Jackson, Pulp Fiction)

Weet bijvoorbeeld dat "de kleurende buizenklank" die je bedoelt, meer afkomstig is van de trafo ACHTER de buis. Buizen zijn in principe veel strakker dan velen denken. Luister eens naar een goede OTL, dan weet je het verschil. Goede trafo's zijn dus belangrijk om een goed geluid te krijgen. Bovendien zijn niet alle buizen uitwisselbaar, kan je dus niet met elkaar vergelijken en dus verschil ik klank komt uit meerdere aspecten (schakeling, opbouw, trafo, etc). Of klinken alle transistorversterkers wel hetzelfde?

Vaak is de aanwezige kleur in het geluid niet meer dan een betere benadering van het ECHTE geluid van een instrument of stem (veel en veel mid), maar wordt als "kleurING" gezien omdat tegenstanders (zwart-wit gezien) een grijs, saai en hard geluid gewend zijn van de transistor.

En vervorming...alsof een gitaar-buizen-versterker continue staat te vervormen! Nee, alleen als-ie tegen het maximale aan hard staat. En dan nog, neem maar een vergelijkbare transistor-versterker. 10 tegen 1 dat men de vervorming van buizen mooier vindt. En storing is sowieso wat anders dan vervorming.

Of ga anders terug in de tijd en onderzoek WAAROM de transistor überhaupt is uitgevonden. Ik heb het ook gedaan en dan kom je erachter dat de transistor NIET ontwikkelt is omdat deze beter zou klinken dan een buis, maar omdat-ie efficienter, kleiner, zuiniger, etc. is. Niet om zijn klankeigenschappen.

En als je niet verder komt dan chinese dingetjes of Sovtek, dan weet je bar weinig van het buizenaanbod. Geeft niks hoor, maar wat dacht u van de Western Electric 300B?



neverywhere

#16
De Western Electric 300B.
Western Electric heeft van oudsher een naam die kwaliteit met zich mee brengt. De "oude" produktie van de 300B werd door WE in 1988 gestaakt en sindsdien zijn die oude productie 300B's dramatisch in prijs gestegen (als je ze nog kan vinden)... De vraag naar 300B's bleef bestaan, nam zelfs toe, en derhalve is Western Electric met de orginele machines en met hulp van medewerkers van vroeger aan de slag gegaan om een nieuwe 300B produktie op te zetten met als minimale doel de kwaliteit van van vroeger te evenaren. In 1997 was het dan zover en rolden de eerste WE300B's van de band. Liefhebbers hebben de oude en de nieuwe produktie vergeleken en de meningen liepen uiteen... Western Electric zelf claimt een betere 300B te maken dan vroeger omdat mbv. de huidige technieken oa. een hoger vacuum gerealiseerd kan worden en er betere grondstoffen voorhanden zijn. Overigens wordt nog steeds van een gloeidraad gebruikt die in 1963 is gemaakt/gesmolten, en volgens zeggen is dat wat de WE300B zijn unieke geluid geeft...
Op de website van Western Electric staat een interessante fotoreportage over het productie proces. Een kort overzicht van deze geschiedenis kun je hier vinden (Engelstalig).


Kijk eens aan...die western electric heeft een uniek geluid....terwijl ik net heb gehoord dat zo,n buis helemaal niet zo veel uitmaakt in het totale klankbeeld....vreemd toch maar weer.

Ach ja , en waarom was men indertijd toch zo blij met die transistors....veel kleiner, goedkoper en vooral (let goed op) EEN STUK BETROUWBAARDER!
En ik kan het weten want ik heb de tijd van buizen in radio,s en tv,s nog bewust meegemaakt...we hebben wat avondjes zonder tv gezeten omdat er weer zo,n buis naar de gallemiesen was...

En dan nog even over het geluid van een buizen gitaar-versterker... een jaar of 10 geleden had ik u volledig gelijk gegeven wat betreft het superieure geluid van de buizen gitaar-versterker. Maar tegenwoordig weet ik het zo net niet meer hoor...
Mijn eerste generatie Pod6 gitaar simulator legt het nog degelijk af  tegen zo,n buizen ding (beroerde a/d convertor schijnt) maar die nieuwe rackversie van de pod of de roland vg serie aangesloten op een 12 inch speakerkast kunt u toch echt niet meer onderscheiden van ,,echt"" !

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

advr

heerlijke discussie, gelukkig is het menselijk oor net zo analoog als een buis ;D ;D
misschien klinkt daarom een buis gewoon lekkerder, vervorming of niet 8)
een transistor kan nu eenmal alleen aan en uit een buis gaat gewoon door...
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Joep

#18
Quote from: neverywhere on March 20, 2008, 17:30:03
De Western Electric 300B.
Western Electric heeft van oudsher een naam die kwaliteit met zich mee brengt. De "oude" produktie van de 300B werd door WE in 1988 gestaakt en sindsdien zijn die oude productie 300B's dramatisch in prijs gestegen (als je ze nog kan vinden)... De vraag naar 300B's bleef bestaan, nam zelfs toe, en derhalve is Western Electric met de orginele machines en met hulp van medewerkers van vroeger aan de slag gegaan om een nieuwe 300B produktie op te zetten met als minimale doel de kwaliteit van van vroeger te evenaren. In 1997 was het dan zover en rolden de eerste WE300B's van de band. Liefhebbers hebben de oude en de nieuwe produktie vergeleken en de meningen liepen uiteen... Western Electric zelf claimt een betere 300B te maken dan vroeger omdat mbv. de huidige technieken oa. een hoger vacuum gerealiseerd kan worden en er betere grondstoffen voorhanden zijn. Overigens wordt nog steeds van een gloeidraad gebruikt die in 1963 is gemaakt/gesmolten, en volgens zeggen is dat wat de WE300B zijn unieke geluid geeft...
Op de website van Western Electric staat een interessante fotoreportage over het productie proces. Een kort overzicht van deze geschiedenis kun je hier vinden (Engelstalig).


Kijk eens aan...die western electric heeft een uniek geluid....terwijl ik net heb gehoord dat zo,n buis helemaal niet zo veel uitmaakt in het totale klankbeeld....vreemd toch maar weer.

Ach ja , en waarom was men indertijd toch zo blij met die transistors....veel kleiner, goedkoper en vooral (let goed op) EEN STUK BETROUWBAARDER!
En ik kan het weten want ik heb de tijd van buizen in radio,s en tv,s nog bewust meegemaakt...we hebben wat avondjes zonder tv gezeten omdat er weer zo,n buis naar de gallemiesen was...

En dan nog even over het geluid van een buizen gitaar-versterker... een jaar of 10 geleden had ik u volledig gelijk gegeven wat betreft het superieure geluid van de buizen gitaar-versterker. Maar tegenwoordig weet ik het zo net niet meer hoor...
Mijn eerste generatie Pod6 gitaar simulator legt het nog degelijk af  tegen zo,n buizen ding (beroerde a/d convertor schijnt) maar die nieuwe rackversie van de pod of de roland vg serie aangesloten op een 12 inch speakerkast kunt u toch echt niet meer onderscheiden van ,,echt"" !



Waar wi je naar toe in dit topic?

Heb ik gezegd dat een buis niet zoveel uitmaakt in het totaalbeeld? Nee. Ik zei dat de warme klank van de TRAFO komt in plaats van de buis (zoals velen denken). Meer niet. Een buis is wel degelijk van belang. Zo klinkt in mijn oren een 2A3 veel beter dan een 300B, die weer wat krachtiger en ruwer is, of een EL34 mooier dan een KT88. Maar de buizengloed komt -nogmaals- meestal van de trafo. Meestal, want er zijn natuurlijk wel warmere en strakkere buizen onder het complete aanbod.

En wat heeft betrouwbaar met geluidskwaliteit te maken? En waarom zou jouw voorbeeld van je kapotte tv uit je jeugd gelden voor de algmene hedendaags gebruikte buis? Je hebt het over je eigen gitaatversterker waar je al 10 jaar een buis in hebt werken. Een buis slijt, ja. Maar die kan je tijdig vervangen en dat hoeft echt niet jaarlijks, hangt van de buis en speelduur af. Maar een transistor slijt ook, alleen langzamer, maar die kan je dan weer niet (zo makkelijk) vervangen. Ik snap dus niet zo goed waarom je betrouwbaarheid erbij haalt..

neverywhere

Quote from: Joep on March 20, 2008, 17:45:10
Waar wi je naar toe in dit topic?


U een transistorfan maken natuurlijk!
En wel zo dat u niets meer met die rare buizen van doen wilt hebben.....al hebben we waarschijnlijk nog wel een paar weekjes nodig voordat we het eens zijn geeft niet, komt wel....


Ps : voor alle duidelijk heid : Prefereert u de lp toevallig ook boven de cd?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Joep

Quote from: neverywhere on March 20, 2008, 18:00:38
U een transistorfan maken natuurlijk!
En wel zo dat u niets meer met die rare buizen van doen wilt hebben.....al hebben we waarschijnlijk nog wel een paar weekjes nodig voordat we het eens zijn geeft niet, komt wel....


Ps : voor alle duidelijk heid : Prefereert u de lp toevallig ook boven de cd?

Blij dat je eerlijk bent. Moet er zelfs een beetje om lachen.  :D Via een forum iemand fan maken van een bepaald product is nogal moeilijk hoor! Vooral omdat je elkaars achtergronden niet kent. Overtuiging zou nog het best gaan via luistersessies. Maar die kan ik je besparen, want ik heb genoeg transistorversterkers gehoord om uiteindelijk bij buizen te blijven. Wat zeker niet inhoudt dat ALLE buizen beter zijn dan ALLE transistors, want dat is niet zo. En dan heb je nog de combinatie met speakers. Maar slechts een paar buizenversterkers op een paar speakers zijn mooi genoeg.

De LP prefereer ik niet per sé boven de CD. Ik heb beide en beiden hebben hun voor- en nadelen. Maar de geschiedenis van de LP naar CD is wel vergelijkbaar met die van buis naar transistor.. ;)

-madison-

De Yarland is onderweg!! 8)

De buizen die erbij zaten waren nog 80%.
Ik wil wel graag een paar extra buizen hebben, waar kan ik die het beste bestellen?
Er wordt 4 x de EL84 gebruikt en 2 x 6N3, ik heb dacht ik ergens gelezen dat "N.O.S" buizen vaker beter klinken? is dit het geval en welke kan ik dan het beste bestellen?
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

tiptop

@Neverywhere.

Je hebt al een discussie met Joep achter de rug waarin dingen al gezegd zijn, maar ik wilde toch even reageren.

Na alleen transistors te hebben gehoord en nooit tevreden te zijn geweest( ik miste altijd wat) pas na het beluisteren van een buizenversterker echt gehoord dat apparatuur toch redelijk dicht bij de werkelijkheid kan komen (in mijn oren).
Juist bij transistors zeggen mijn oren dat het geluid niet klopt (aggressief hoog en dun in het midden.).

Misschien zijn ijn oren natuurlijk niet goed en misplaatsen ze de vervorming van buizen, maar daarin sta ik gelukkig niet alleen. En voor mij werkt het juist uitstekend. :)
Een paar maanden geleden veel versterkers hier beluisterd (transistors en buizen) en alle buizen versterkers klonken iig niet slecht, waar de (veel duurdere) transistorversterkers toch echt geen natuurlijke klank leken voort te brenegen en dus maar weer afvielen.)
maw...meettechnisch heb je misschien best gelijk, maar mijn oren vind buizen toch een stuk fijner (en die van veel anderen ook).

Daarnaast gaan buizen niet maar 1 jaar mee. Minimaal 3 jaar staat er voor en afhankelijk van het soort en de omgang ermee wel tot 8 jaar.
(Ik ben ook iemand die zijn buizenversterker altijd aan laat staan en vervang mijn buizen (alleen voor de zekerheid) na ong. 4 jaar.)

Verder gun ik je alle plezier natuurlijk met je transistorbak ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Quote from: -madison- on March 20, 2008, 19:53:01
De Yarland is onderweg!! 8)

De buizen die erbij zaten waren nog 80%.
Ik wil wel graag een paar extra buizen hebben, waar kan ik die het beste bestellen?
Er wordt 4 x de EL84 gebruikt en 2 x 6N3, ik heb dacht ik ergens gelezen dat "N.O.S" buizen vaker beter klinken? is dit het geval en welke kan ik dan het beste bestellen?

Advies.
eerste twee dagen minimaal de versterker aan laten staan. Komt die pas echt op tune. Vooral na transport. En die Yarland kan je ook gerust aan laten staan. De slijtage is wel groter wanneer de versterker veel aan en uit gezet wordt. Dat beperkt idd de levensduur. Je kan ook kiezen voor buizendempers op de buizen. Aan de ene kant koelen ze de buis enigzins en aan de ander kant verminderen ze microfonie in de buis. Beide oplossingen velengen weer de levensduur van de buis en scheelt weer in kosten voor nieuwe buizen. Tevens knapt in de meese gevallen het geluid ook meer op (meer rust en transparantie in het geluid en betere plaatsing van de instrumenten.)
Maar ook daar geldt voor. Altijd eerst uitproberen. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster