Yarland FV 34 CIII of toch iets anders

Started by Herjan, March 14, 2008, 10:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herjan

Binnenkort wil ik eens iets met buizen proberen. Ik zit te denken om de Yarland FV 34 CIII te bestellen bij Crafty voor 299,-. Schijnt een goede versterker te zijn. In ieder geval zo'n beetje het beste wat je kunt krijgen voor dat geld en veel meer wil ik niet uitgeven.

Wat denken jullie? Doen dit of hebben jullie nog andere adviezen? En hoeveel voordeel van buizen heb je als je een CD speler neemt met buizen in de pre-amp?

Joep

Ik heb ook goede verhalen gehoord over de Yarland, ik geloof de versterker met de 2A3 buis.

Buizen hebben bij de voorkeur als het gaat om muziekversterking. De muziek heeft voor mij veel meer betekenis. Sommigen zeggen dan: "dat is kleuring en dat is slecht", maar goed uitgevoerd is een buizenversterker onverslaanbaar. Een transistor is mij qua klank veel te grof, om het zo maar te zeggen.

Als je niet meer dan 300 euro uit wil geven, zou ik ook voor zo'n Yarland gaan. Je moet alleen wel even testen of het goed gaat met je speakers. Ik heb een buizenversterker van 3,5Watt op speakers met 98dB gevoeligheid en een impedantie van 16Ohm. Gaat perfect.

Buizen als uitgangstrap op je cd-speler kan een voordeel zijn, maar dat is alleen proefondervinderlijk uit te vinden. Ik heb gewone cd-spelers beter horen klinken dan andere met een buizenuitgang. Maar dat komt gewoon door de uitvoering en dat is bij alles heel belangrijk, de uitvoering van iets.

Welke speakers heb je en welke cd-speler heb je op het oog?

Herjan

#2
De speakers zijn QUAD 22L's (6 Ohm, 89dB even uit mijn hoofd). Dus qua gevoeligheid aan de lage kant, maar met 2x10W zou dat moeten kunnen. Het gaat er bovendien niet dat ik op disco-niveau ga spelen.

De CD-speler is vooralsnog een Harman Kardon FL8550, maar die zal in de toekomst zeker een keer vervangen worden. Voor wat, dat is nog onbekend.

Joep

Quote from: Herjan on March 14, 2008, 11:01:12
De speakers zijn QUAD 22L's (6 Ohm, 89dB even uit mijn hoofd). Dus qua gevoeligheid aan de lage kant, maar met 2x10W zou dat moeten kunnen. Het gaat er bovendien niet dat ik op disco-niveau ga spelen.

De CD-speler is vooralsnog een Harman Kardon FL8550, maar die zal in de toekomst zeker een keer vervangen worden. Voor wat, dat is nog onbekend.

Het gaat er niet om of je op disco-niveau speelt of niet, het gaat erom of je de muziek een beetje dynamisch is en lekker klinkt zonder dat je de versterker hoort "werken" of dat hij op z'n tenen loopt. Daarom vooraf zeker luisteren! :)

Even over dat luisteren: ik heb afgelopen zondag een 35Watt transistor versterker beter horen spelen op een speaker met 89dB/4Ohm dan op een 98dB/8Ohm, deze laatste had wel een veel groter conusoppervlak. Een 20Wat versterker was op beide speakers zelfs nog beter. Dit even om maar aan te geven wat je met specificaties kan (weinig). :)

Herjan

Helaas gaat luisteren niet lukken, ben ik bang. Zaak zit in Groningen en ik weet niemand of er iemand bij mij in de buurt woont (Rotterdam/Gouda) met dit apparaat. Dus het wordt gewoon een spannend avontuurtje. Als ik maar zeker weet dat er wel leuk geluid komt op speakers van 6 Ohm en 89dB.


Joep

Spannend wordt het dan wel ja! :) Maar dat kan ook nog wel voor 299 euro. Geluid zal er zeker uit komen. :)

En Rotterdam- Groningen is ook best wel een onmogelijke afstand, alhoewel dat ook weer relatief is, want Amerikanen zullen vinden dat alles in Nederland zo lekker dichtbij elkaar is. ;D

FFF

Ik heb gehoord op de VAD.

Hoewel de VAD niet toereikend is om serieus te luisteren waren de conclusies dat het een erg leuk versterkertje is voor zijn geld.
Als 300,- je budget is en je wil iets met buizen dan lijkt dit me zeker een mooie optie.

dre73

ik heb `m al een paar keer beluisterd en vind hem voor het geld bijna onverslaanbaar 8)
tevens denk ik dat het met je speaker icm de versterker ook wel snor zit ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Herjan

Prima. Ga ik gewoon de gok wagen. Nog even genoeg 'hobby-geld' bij elkaar sparen (vervelend, die verjaardag van m'n vriendin tussendoor...), en dan maar bestellen.

dre73

Quote(vervelend, die verjaardag van m'n vriendin tussendoor...)quote]

met deze opmerking maak je vrienden ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Midcall

Quote from: Herjan on March 15, 2008, 12:20:08
Prima. Ga ik gewoon de gok wagen. Nog even genoeg 'hobby-geld' bij elkaar sparen (vervelend, die verjaardag van m'n vriendin tussendoor...), en dan maar bestellen.

Een FV34 CIII op Quad 22L's? Geef dan een klein beetje meer uit voor een buizenbakje met wat meer vermogen, dan lijkt het me een nuttigere 'gok', die 100 euro extra zal in jouw geval dan een aanzienlijke meerwaarde hebben en je behoorlijk gelukkiger maken.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Herjan

Ja, ik weet dat ik met 10W wel aan de ondergrens zit. Misschien een 20W opzoeken. Maar ik zit ook te denken om een buizen-CD speler te nemen. Ik wil al jaren m'n Harman Kardon FL8550 vervangen. Misschien dat een MHZS 33 of een hoger model dan een betere keus is dan een goedkope buizen amp. Dat ik er meer aan heb bedoel ik. Bovendien gebruik ik de fronts ook voor HT, dus zou ik steeds kabels (W&H LS01) moeten ompluggen. Wordt je ook niet vrolijk van.

PjotrrrNL

#12
Er staat op marktplaats een Yaqin mc 5881A te koop voor 325, is dat wat???

Geen idee of zo'n Chineesje (?) zo mooi klinkt als het er uit ziet....




Joep

#13
Quote from: Herjan on March 20, 2008, 15:11:19
Ja, ik weet dat ik met 10W wel aan de ondergrens zit. Misschien een 20W opzoeken.

Heb je dit getest, of concludeer je dit uit specificaties? De theorie zegt vrij weinig over de praktijk. Laatst nog mezelf compleet verbaasd over versterker-luidspreker combinaties...!

Herjan

Die Yaqin mc 5881A is inderdaad erg interessant! Maar helaas heb ik nu het budget nog niet vrij. En bovendien zit ik nu weer te twijfelen of ik een amp of een CD-speler wil.

Keuzes, keuzes...

PjotrrrNL

Tja...Als hier het vakantiegeld al binnen was, ging ik 'm alleen voor de 'looks' al halen.
Altijd al eens de 'buizensound' willen proberen....

Heb echter totaal geen kaas gegeten van buizenversterkers.

-madison-

Quote from: PjotrrrNL on March 20, 2008, 15:35:46
Tja...Als hier het vakantiegeld al binnen was, ging ik 'm alleen voor de 'looks' al halen.
Altijd al eens de 'buizensound' willen proberen....

Heb echter totaal geen kaas gegeten van buizenversterkers.

Ik ook niet maar ik neem de "gok" ook ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Ichi

Hoi,

Crafty hier (Yarland). Hoe groot is je luisterruimte? Dat maakt ook nogal uit. Voor wat betreft dB & Watt. Ik draai regelmatig met de FV34CIII op mijn Azumi speakers (85 dB 8 Ohm) dat gaat prima.

Als je niet in een balzaal woont is het vermogen in combinatie met die speakers niet zon probleem. PM me anders even.

Groet Roland

Herjan

Bedankt voor je reactie. Ik heb even een globale schets gemaakt van de woonkamer. Misschien heb je daar iets aan:



Ik zit nu overigens wel te twijfelen: of een buizen-amp of een buizen-cd-speler. Maar ik hoor graag of je denkt dat ik iets heb aan zoiets als de Yarland.

Ichi

Hoi,

Ik zal natuurlijk altijd pro Yarland aankoop zijn  :) Als je niet te hard draait zie ik geen grote bezwaren om de kleine FV34CIII met de Quads in die ruimte te gebruiken.

Een buizen cd speler is natuurlijk ook mooi :)

Groet Roland

Herjan

Zal ik met een buizen cd speler ook wel dat karakteristieke buizengeluid krijgen? Zelf totaal geen ervaring mee, maar ik verwacht een mooi warm, analoog en vrijstaand (dus loskomend van de speaker) geluid bij buizen. Correct me if I'm wrong!

dre73

een buizenspeler doet het ook erg leuk,maar mijn ervaring is dat de versterking meer invloed op de buizenklank heeft als een speler.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Joep

Quote from: Herjan on March 27, 2008, 16:03:46
...maar ik verwacht een mooi warm, analoog en vrijstaand (dus loskomend van de speaker) geluid bij buizen. Correct me if I'm wrong!

Een buizenschakeling is niet iets 'wonderlijks' die dit zomaar even kan weergeven. Daar is veel meer voor nodig, je hele set moet op een hoog niveau staan wil je bovenstaande realiseren. Een buizenversterker is niets anders dan elke andere versterker. Zeker niet iets magisch die je er even tussenzet voor en een ongekende muzikale beleving, zeker niet met de Yarland, hoe goed hij ook is voor zijn prijs (en dat is-ie). Daarvoor is er meer nodig. Maar zoals je al aangeeft, je weet er niet veel van, dus geen probleem! :)

Ichi

#23
Hoi,

Over buizengeluid, "men" verwacht een wat wollig warm geluid van een buizenversterker. Dat is bij de Yarlands juist niet het geval. Ik zou ze eerder karakteriseren als analytisch. Het hoog en midden is zeer gedetaileerd, zeker in vergelijking met transistorversterkers in deze prijsklasse. Ze leggen geen warm dekentje over de weergave. Niet dat ze nu scherp klinken, maar in ieder geval niet de overdreven warmte die sommigen verwachten. Het blijft lastig te omschijven, vooral omdat deze klassieker zo hardnekkig is: buizen zijn warm en iets wollig, een transistor geeft meer details en is koel.. Een buizen versterker betekent niet perse kleuring. En met de juiste speakers kan de bas erg strak zijn.

Groet Roland

dre73

werkt een hoog rendement van de luidspreker ook mee aan verbetering?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.