Planet earth, waar is de 1080P versie ?

Started by addy, March 14, 2008, 09:04:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EdoE

Je zou volgens mij dus bij Discovery de inzet van 1080i60-videocamera's kunnen vermoeden, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat BBC bij eigen producties in dit genre (e.g. David Attenborough) film gebruikt.

Ik raak inderdaad wel aan het twijfelen bij producties als Torchwood, Top Gear (HD-aflevering op de pool), How We Built Britain, etc.

fca

Laat ik de hamvraag maar is stellen...................

Heeft iemand die zgn 1080P USA versie en de vreselijk slechte  ;) 1080i Europa versie wel is met elkaar vergeleken?

BarcoCRT

Quote from: fca on March 17, 2008, 16:17:02
Heeft iemand die zgn 1080P USA versie en de vreselijk slechte  ;) 1080i Europa versie wel is met elkaar vergeleken?

Ik niet! Wat mij betreft is het dus ook een theoretische discussie.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

EdoE

fca heeft natuurlijk gelijk, maar de discussie vind ik wel degelijk aardig. Het kan helemaal geen kwaad om elkaar er (meer) van bewust te maken wat de oorsprong kan zijn van een release en wat dat betekent.

En zo.

fca

Laat ik de vraag anders formuleren wat is het echte verschil tussen 1080I, en 1080P?
Zie je dan echt een groot verschil?
Ik vergelijk 1080i meestal met 720P.


jos r

Zal ik dan eens de vergelijking gaan doen ;)
Ik heb ze hier allebij liggen en wordt een beetje gek van het verkoop geneuzel.
Maar mag ik aannemen dat als ik de 5 disc versie erin doe en mijn scherm(pioneer 608)geeft 1080P aan als ik hem aanzet dat de disc ook werkelijk 1080P is.
Dat is voor mij de makkelijkste controle.
Gr.Jos

EdoE

Quote from: fca on March 17, 2008, 17:33:56
Laat ik de vraag anders formuleren wat is het echte verschil tussen 1080I, en 1080P?

Als het oorspronkelijke materiaal film is, is er strict genomen geen verschil: in beide gevallen is het materiaal gebaseerd op 24 stukjes celluloid per seconde en wordt er geen informatie weggegooid.

Je kunt echter ook video schieten op 1080i60 en dan is er natuurlijk onderscheid in de basis.

Quote
Zie je dan echt een groot verschil?
Ik vergelijk 1080i meestal met 720P.

In beide/alle gevallen kun je goed of slecht processen, want processen moet je i.h.a. nu eenmaal. In principe hoeft 1080i60 op basis van film er niet minder uit te zien dan 1080p24, maar met gangbare spullen zal er ongetwijfeld verschil te zien zijn.

RonnieW

Quote from: jos r on March 19, 2008, 20:19:36
Zal ik dan eens de vergelijking gaan doen ;)
Ik heb ze hier allebij liggen en wordt een beetje gek van het verkoop geneuzel.
Maar mag ik aannemen dat als ik de 5 disc versie erin doe en mijn scherm(pioneer 608)geeft 1080P aan als ik hem aanzet dat de disc ook werkelijk 1080P is.
Dat is voor mij de makkelijkste controle.
Gr.Jos
En, al enig zicht op mogelijke verschillen, ben wel benieuwd.

Ron.

Mike Philippens

Quote from: BarcoCRT on March 17, 2008, 17:25:12
Ik niet! Wat mij betreft is het dus ook een theoretische discussie.
Hoe denk je anders 2 pagina's vol te krijgen op dit forum  >:D

Fico

#34
Ik kijk regelmatig naar Planet Earth via de Astra 2D (28.2E) satelliet op BBC HD in 1080i50 en moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat deze uitzendingen er vloeiender uitzien dan mijn 1080p24 Blu-ray discs.

FYI, 1080i50 uitzendingen van de satelliet speel ik met een refresh rate van 100Hz en 1080p24 met een refresh rate van 72Hz op mijn Pioneer PDP-507XD Plasma TV.

Wat betreft de beeldscherpte moet 1080i50 naar mijn mening helemaal niet onderdoen voor 1080p24. Alleen mijn Pixar en laatste Disney Blu-ray titels zijn scherper dan BBC HD ;)

Het grootste verschil tussen Blu-ray en HDTV via de satelliet is dat er bij Blu-ray absoluut geen artefacten meer te bespeuren zijn en dat de kleuren toch ook wel iets voller zijn. Tja, kan ook moeilijk anders hé, de videobitrate bij Blu-ray is dan ook dikwijls 4 tot 6 maal hoger dan bij HDTV ;)

Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

BarcoCRT

#35
Quote from: Mike Philippens on April 21, 2008, 08:32:26
Hoe denk je anders 2 pagina's vol te krijgen op dit forum  >:D
Inmiddels heb ik de europese versie op een Pioneer Kuro scherm gezien, en na 2 seconden zag ik al dat het filmbased materiaal is. Het 25hz gehakkel was 'niet om aan te zien' bij snelle bewegingen, en dan kan het alleen maar film zijn. Wel haden de sukkels het winkelpersoneel de speler op 1080i gezet, maar de pioneer past dan gewoon inverse telecine toe, in geval van PAL 2:2 pulldown.

Beetje offtopic, maar wat is het toch jammer dat er geen 1080p60 standaard is. Dan waren we ook hier van dit probleem verlost.

Ik krijg vanwege de beter pans toch steeds meer de voorkeur voor 1080i bronmateriaal, mits goed de-deinterlaced weergegeven. Mede daarom ook mijn sterke pleidooi in de andere thread voor 1080i uitzending van de WK voetbal door de NOS.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

zuidwester

QuoteIn Amerika zijn er twee versies, die met commentaar van Sigourney Weaver is 1080i; dit is de US-versie
Deze  versie (Sigourney Weaver) is uitgebracht door Discovery en schijnt ook ingekort te zijn en is (volgens het AVSforum) minder in beeldkwaliteit.
ontferm U over ons

pietnoeck

beste versie staan momenteel in de nieuwsgroepen.

Kais

Gisteren Earth op BD gekocht in de media markt en er staat gewoon netjes 1080p op...

speel het af op 720p op mijn CRT pj maar ik moet zeggen.. het mooiste beeld wat ik ooit gehad heb:o bijna perfecte weergave!

Fico

Quote from: Kais on May 11, 2008, 13:12:01
Gisteren Earth op BD gekocht in de media markt en er staat gewoon netjes 1080p op...

Is het de versie van de BBC met de stem van David Attenborough?

1080p24, 1080i50 of 1080i60?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Kais

BBC
ingesroken door Patrick Stewart
1080p24 denk ik? op het hoesje staat full HD/1080p
DTS HD

sam922

Quote from: Fico on May 11, 2008, 13:58:45
Is het de versie van de BBC met de stem van David Attenborough?

1080p24, 1080i50 of 1080i60?

Kais heeft het over 'Earth' terwijl deze topic gaat over 'Planet Earth'. ::)

C O U G A R


Mike Philippens

Ik snap werkelijk niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Dit is een typisch voorbeeld van hoe mensen zich globaal gek laten maken door wat op forums door 'kenners' geroepen wordt. Planet Earth ziet er gewoon perfect uit. Zelfs al blijkt het achteraf met een Handycam gefilmd te zijn boeit het me niet. Het resultaat is wat telt. Gebruik nou gewoon je ogen en zit niet te geilen op specs...

sam922

Quote from: Mike Philippens on May 25, 2008, 10:49:49
Ik snap werkelijk niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Dit is een typisch voorbeeld van hoe mensen zich globaal gek laten maken door wat op forums door 'kenners' geroepen wordt. Planet Earth ziet er gewoon perfect uit. Zelfs al blijkt het achteraf met een Handycam gefilmd te zijn boeit het me niet. Het resultaat is wat telt. Gebruik nou gewoon je ogen en zit niet te geilen op specs...

Dit is nu een reactie naar mijn hart! ;) ;D

Atmoz

Quote from: Mike Philippens on May 25, 2008, 10:49:49
Ik snap werkelijk niet waar iedereen zich zo druk over maakt. Dit is een typisch voorbeeld van hoe mensen zich globaal gek laten maken door wat op forums door 'kenners' geroepen wordt. Planet Earth ziet er gewoon perfect uit. Zelfs al blijkt het achteraf met een Handycam gefilmd te zijn boeit het me niet. Het resultaat is wat telt. Gebruik nou gewoon je ogen en zit niet te geilen op specs...

;D

Hehe. Grappig. Maar er zit zeker wat in ;)

MAAR: ik zou niet zo goed met de gedachten kunnen leven dat er MISSCHIEN ergens nog een BETERE (mooiere) versie is.
Daar zou je je toch ook in moeten kunnen verplaatsen? Het resultaat is hetgene wat boeit, maar als het nog beter kan... 8)

Mvg,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Mike Philippens

Quote from: atmoz on May 25, 2008, 15:34:05
MAAR: ik zou niet zo goed met de gedachten kunnen leven dat er MISSCHIEN ergens nog een BETERE (mooiere) versie is.
Daar zou je je toch ook in moeten kunnen verplaatsen? Het resultaat is hetgene wat boeit, maar als het nog beter kan... 8)
Ik vraag me dan altijd af waarom je dan naar die programma's kijkt. Ik wil ook het mooiste dat er is, maar als ik zie dat het resultaat subliem is, boeit het mij niet zo of het 1080i, p, of q is. Daarentegen had ik een 1080p versie van de Hero (Bluray) en die was nog slechter dan de DVD die ik nog had. Dus ja...wat zegt die 1080p dan. Net als indertijd met de CD. Iedereen geilen op DDD releases, terwijl er zat AAD CD's waren die ongeëvenaard zijn. Uiteraard ook perfecte DDD's, maar uiteindelijk spreekt het resultaat. En ik kijk graag naar mooie natuurfilms en The Blue Planet en Space waren ook al perfecte releases. Op DVD welliswaar, maar de beelden an sich zijn al zo mooi. En dáár gaat het toch om? Ik kijk naar bepaalde films omdat ze me ontroeren. Als het beeld dan ook nog eens mooi is, is dat meegenomen, maar de film wordt er niet beter of slechter van. Met andere woorden: in ga Pearl Harbour écht geen goede film vinden, ook al maken ze 'm in 2160p en in 3D...  ;)

Atmoz


QuoteIk vraag me dan altijd af waarom je dan naar die programma's kijkt.

Voor de kwaliteit van het beeld!!

En natuurlijk een beetje omdat het mooie/goede documentaires zijn.
Maar vooral om de kwaliteit. Ik zou zo een dag naar allerlei onnuttige demo's ofzo kunnen kijken.
Puur om op het beeld te "geilen" zegmaar ;D
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Mike Philippens

Quote from: atmoz on May 26, 2008, 11:17:52
Voor de kwaliteit van het beeld!!

En natuurlijk een beetje omdat het mooie/goede documentaires zijn.
Maar vooral om de kwaliteit. Ik zou zo een dag naar allerlei onnuttige demo's ofzo kunnen kijken.
Puur om op het beeld te "geilen" zegmaar ;D
Hmm...'t is een manier om je tijd door te komen zeg maar...  ???
Dan zou je natuurlijk het liefst hebben dat Spice Platinum ook in HD uit ging zenden, sla je 2 (Spaanse) vliegen in één klap. ;)

Tsja...ik kijk primair naar een programma omdat het me interesseert. Daarom vind ik ook het aanbod van Casema te zwak. HD NL is een serie ongerelateerde flutjes. Brava vind ik dan wel mooi om naar te kijken, maar ik hou wel van klassiek. Doe ik nog iets cultureels. En uiteraard natuurdocu's. Maar om daar nou de hele dag naar te kijken...nee. Op een gegeven moment kan ik geen domme wildebeest meer zien. Vooral niet als ze weer zo schaapachtig naar zo'n boomstammetje kijken die dan later een gigantische crock blijkt te zijn die aan hun neus gaan hangen.

Alleen vind ik Film1HD bij tijd en wijle erg slecht. En sommige films hebben ze dan weer niet in HD (Rattatouille bv), terwijl die wel degelijk in HD voorhanden zijn. Vaag...