Hoe digitaliseer ik mijn vinyl?

Started by Shorty, March 13, 2008, 11:28:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Quote from: Ejorne on March 28, 2008, 16:34:46
Ik heb destijds voor de Emu 0404 gekozen omdat deze zoveel beter zou moeten zijn dan andere kaarten in deze prijsklasse (waaronder ook  deze M-Audio). Let wel, ik ben hierbij alleen op geruchten en fora afgegaan. Hoewel de 0404 maar 50 euro duurder is en meer mogelijkheden biedt scheen de kwaliteit toch hoorbaar beter te zijn, ook op de digitale uitgang. En vooral de DAC en ADC schijnt heel erg goed te zijn van deze 0404USB welke dezelfde schijnt te zijn als de dure Slimdevices Transporter...  Maar ik heb zelf niet echt ervaring met deze M-audio kaart en/of de transporter. Ik heb hem wel eens gehoord maar niet in een bekende omgeving...

Ga je voor de EMU 0404 dan is het ook maar een heel kleine stap om eens met roomcorrectie (of met parametrische EQ) aan de gang te gaan. Je beschikt dan immers al over een goede Mic-amp, waarmee je de ruimte kunt meten. Moet je natuurlijk nog wel even een mic aanschaffen...

Aha..... dat is waardevolle informatie. Voor mij echter niet zo van belang, want de ADC en DAC zal ik niet gebruiken - het gaat me er alleen om de 24/96 van de Lyngdorf coaxuitgang in mijn computer te krijgen. Ik neem aan dat de ADC van de Lyngdorf beter is dan die van zowel M-Audio als E-mu. En kamercorrectie doet de Lyngdorf natuurlijk al...

VrGr,

Bart J.

Ejorne

Quote from: Shorty on March 28, 2008, 16:48:00
Aha..... dat is waardevolle informatie. Voor mij echter niet zo van belang, want de ADC en DAC zal ik niet gebruiken - het gaat me er alleen om de 24/96 van de Lyngdorf coaxuitgang in mijn computer te krijgen. Ik neem aan dat de ADC van de Lyngdorf beter is dan die van zowel M-Audio als E-mu. En kamercorrectie doet de Lyngdorf natuurlijk al...

VrGr,

Bart J.

Vergeef mij mijn ontwetendheid...  :-[
Ik ken lyngdorf verder eigenlijk niet veel meer als dat het een merk is die tot de betere/hi-end producten behoorde, en wist verder dus niet wat voor apparatuur het allemaal in het assortiment had en over welke producten jij daarvan beschikt. Maar nu zie ik inderdaad dat dit merk roomperfect heeft. Lijkt me erg gave apparatuur!  O0 Ik zal er eens naar vragen/kijken wanneer ik ergens in de gelegenheid ben.

grt,
Jeroen

Shorty

Als je ooit in de buurt van Hilversum bent zou je eens een afspraak kunnen maken met Lyngdorf-importeur (en forumsponsor)  Beter Beeld en Geluid, om er naar te luisteren. Zij hebben mij een DPA-1 voorversterker aangesmeerd.  ;D

Wel gek dat je je op PC-sites helemaal suf moet zoeken naar geluidskaarten met coaxiale S/PDIF-ingangen. Die zijn in die wereld kennelijk niet interessant. Je moet het inderdaad zoeken bij de muzikantenspullen: Tascam, E-mu, Behringer... Bij Feedback heb ik dan toch maar de M-Audio besteld. Ze hebben daar al interfaces voor een paar tientjes, maar het meeste heeft alleen optische ingangen, en gaat niet verder dan 48 kHz....

VrGr,

Bart J. 

Shorty

#28
Ben er 2 weken tussenuit geknepen naar Frankrijk: veel regen en kou, maar uiteindelijk toch nog 3 zonnige dagen. Thuisgekomen met blaren op de handen door het hanteren van houweel (om struiken in de grond te krijgen) en splijtbijl (om haardhout te kloven).   Daarvoor was ik al gereed met het rippen van m'n cd's: bijna 100 G in FLAC op de harde schijf van de pc. 

Ondertussen ook uitgezocht hoe het beste m'n LP's te rippen via AQVOX/Lyngdorf (24/96 uit) en M-Audio. Dat viel allemaal niet mee  . Met de bij M-Audio meegeleverde software kun je een complete opnamestudio van je pc maken: click-tracks, achteraf-synchronisatie, 24 sporen... Allemaal prachtig, maar gewoon een 24/96 stream op je harddisk opslaan is kennelijk onmogelijk, althans niet te achterhalen.   

Vervolgens Audacity gedownload. Dat zou hebben kunnen werken, zij het dat daarbij de laptop vastliep. In de kleine lettertjes bleek te staan dat het programma minstens een 2,4 G chip nodig heeft om te kunnen werken. En aangezien de laptop slechts een 1,7 G ding is: toedeledoki Audacity. 
Daarna heb ik dágen op allerlei internetfora gezocht naar oplossingen, en uiteindelijk bleek dat ik gewoon in EAC zou moeten kunnen rippen. Laat ik dat nu al járen op m'n pc gebruiken! (Hoewel ik voor het grote cd-rip-project overgestapt ben naar dBPoweramp, vanwege de veel prettiger user-interface...)  
Inmiddels heb ik ook via dit forum een tweedehands, 3 meter lange digitale interlink (voor de verbinding van Lyngdorf en M-Audio) op de kop getikt, maar nu ligt de laptop weer in Frankrijk omdat die daar een dezer dagen gebruikt moet worden bij het installeren van ADSL.
Wordt binnenkort vervolgd.....

VrGr,

Bart J.       

Shorty

Inmiddels ben ik al dágen bezig om te proberen de M-Audio Audiophile USB met m'n laptop te laten communiceren. Maar nada! Ik word er GEK van!  >:D
Welk rip-programma ik ook probeer: geen enkel programma detecteert de M-Audio op de USB-aansluiting. Wel kan ik kiezen voor de S/PDIF ingang, maar die zit helemaal niet op die laptop  ::) :P :(
Zou het iets met de firewall te maken hebben? Ik kan die niet uitschakelen want die is via een bedrijfsserver ingesteld en valt onder "groepsbeleid".... Zucht.....

VrGr,

Bart J.

kaajee

#30
Quote from: Shorty on May 29, 2008, 12:09:04
Inmiddels ben ik al dágen bezig om te proberen de M-Audio Audiophile USB met m'n laptop te laten communiceren. Maar nada! Ik word er GEK van!  >:D
Welk rip-programma ik ook probeer: geen enkel programma detecteert de M-Audio op de USB-aansluiting. Wel kan ik kiezen voor de S/PDIF ingang, maar die zit helemaal niet op die laptop  ::) :P :(
Zou het iets met de firewall te maken hebben? Ik kan die niet uitschakelen want die is via een bedrijfsserver ingesteld en valt onder "groepsbeleid".... Zucht.....

VrGr,

Bart J.

Maar wacht even: het rippen van een cd/lp heeft niet zo veel met welke geluidskaart dan ook te maken......
In principe heeft een RIP programma dan ook geen geluidskaart nodig.

Volgens mij moet het als volgt in jou geval:
-je sluit de M-Audio Audiophile USB aan op je pc met bijgeleverde drivers.
-je pakt een willekeurig geluidsopname programma (Audacity , maar die werkt niet, zeg je. WaveLab, of veel simpeler; hier staat ook vast een werkend programma tussen. In beginsel zou je zelfs de std. geluidsrecorder van Windows hiervoor kunnen gebruiken; deze is ook in staat 44,1Khz bij 16bits op te nemen; niets spannends aan eigenlijk.
-hier staat uitgebreid beschreven hoe je in Audacity in stereo van bijv. een LP moet opnemen. Dit gaat vrijwel hetzelfde voor een willekeurig ander gelduis opname programma.
-dan heb je een 1-op-1 kopie van je LP (1 zijde), dit is in ongecomprimeerd WAV formaat en dan kun je hier vervolgens mee doen wat je wilt.
Dus clicks verwijderen, de boel oppoetsen etc. en het vervolgens evt. comprimeren; FLAC/OGG/MP3 whatever.

Het lijkt mij trouwens dat Audacity prima moet werken, een zwaardere CPU is nodig bij meerkanaals opnames etc. Maar wat jij wilt doen is relatief simpel: stereo in 44,1Khz bij 16bits (of24) opnemen. In hun Wiki staat dat een 1Ghz PC minimum is bij Vista, dus bij XP nog minder.....

Maar first things first: zorg er eerst voor dat je middels de je M-Audio Audiophile USB een geluidssignaal in je pc krijgt.

Shorty

Ja, maar dat werkt dus allemaal niet @#%&!!  >:D
Want welk geluidsprogramma ik ook pak, M-Audio geeft geen sjoege. En trouwens, die M-Audio hangt aan de uitgang van m'n Lyngdorf DPA-1. Die geeft een 24/96 signaal aan de M-Audio. Dat moet Audacity kunnen accepteren, want dat heb ik bij de instellingen aangevinkt. Maar in dat programma kan ik dus de USB-ingang van m'n laptop weer niet aanvinken.  ::) :P >:( >:D

VrGr,

Bart J.

kaajee

En heb je al eens een ander geluidsopname programma geprobeerd?
Zoals ik reeds zie; in principe moet het ook met de stad. Windows geluidsopname tool kunnen.

En volgens mij heb je helemaal niets met het hele USB verhaal te maken. Een USB geluidskaart is uiteindelijk na installatie gewoon een gelduiskaart net als een PCI of FIrewire. Hij komt in de geuidsinstellingen in Windows te voorschijn en vanaf dat moment hoe je er qua aansluitingen (USB/PCI of FW) niet meer naar te kijken. Je kiest alleen bij de windows geluidsinstellingen de m-audio geluidskaart. En via de driver settings (software) die mee-geïnstalleerd is kun je vervolgens specifieke settings voor de m-audio toeassen; als welke ingang (s/pdif) enzo. Deze goed instellen en je zou via bijv. geluidsrecorder kunnen testen of je een signaal binnen krijgt.

Heb je ook nog een onboard geluidskaart? Loop daar anders eerst de settings eens na: je sluit een willekeurige bron aan op de line-in ingang (blauwe?), je kiest in de windows geluidsmixer vervolgens als opneem ingang deze line in. Dan zou je de aangesloten bron moeten kunnen horen via de speakers van je pc.
Als je dan vervolgens geluidsrecorder van windows opent en je drukt op 'record' dan moet ie de aangesloten bron gaan opnemen.
Dan vervolgens een soortgelijke procedure volgen met de m-audio kaart.

En nogmaals: je hebt niets meer met USB oid te maken, dat hoef je ook niet te 'selecteren' oid......

Hier een plaatje van je m-audio control panel:


Hier selecteer je dus: S/PDIF Input ( de rest kan in principe uitgevintk staan/blijven). Als je wilt testen via de 'gewone analoge ingang van de m-audio selecteer je natuurlijk: Analog Input)

Shorty

In Windows XP ziet dat schermpje van M-Audio er iets anders uit, maar ik heb inderdaad de S/PDIF ingang geactiveerd. De USB geeft dus een S/PDIF-output? Ik krijg namelijk zowel bij het selecteren van de S/PDIF-uitgang als bij het selecteren van de analoge ('lijnuitgang 1/2') uitgang geen signaal op de vu-meters van Audacity. In de geluidsinstellingen van Windows heb ik inderdaad M-Audio als opname-apparaat ingesteld. Er zit (neem ik aan) een intern audio-kaartje in om geluid mee af te spelen, maar er is geen lijningang.

Die geluidsrecorder van Windows was ik nog niet eerder tegengekomen - die zie ik nu voor het eerst bij Bureau accessoires - Entertainment staan.... :P ::) In de PC waar ik nu aan zit is 16/48 het maximum. Is dat bij Vista beter geregeld?

Ik denk dat het verstandig is om eerst maar eens te checken of er überhaupt wel signaal uit de Lyngdorf komt. De handleiding is onduidelijk over hoe je die aan de praat krijgt. Bij een poging die digitale uitgang op een vast volume te zetten (als tape-out) bleek ik per ongeluk de uitgang naar de power-amp op 0 Db te hebben gezet.  :-X Allemachtig wat een herrie!!  >:D Nog een wonder dat daarbij niks stuk is gegaan....  ;D

Maar hoe ik de tape-out van de DPA-1 nu precies aan de praat krijg.... ik zal eerst de importeur maar eens mailen...

VrGr,

Bart J.

kaajee

#34
Anders probeer je eerst de hele procedure eens met de/een Line bron (van je Lyngdorf of een willekeurige andere analoge bron). En ga je daarna weer eens naar het digitale (S/PDIF) gedeelte kijken.

Shorty

Update.... ik heb mijn pogingen opgegeven om de M-Audio digitaal uit de Lyngdorf te voeden. Ik haal het analoge signaal nu direct uit de phono-pré en laat het de M-Audio digitaliseren. Natuurlijk heb ik toen de S/PDIF-uitgang van de M geactiveerd om die aan te sluiten op de Lyngdorf. Dan kon ik het geluid immers monitoren. Nee dus!  ::) >:( Er komt geen spat geluid uit de Lyngdorf. Dus óf de M, óf de digitale kabel deugt niet. De M heeft ook een koptelefoonaansluiting, maar die geeft ook geen kik.

Maar ik kan via die analoge ingang wél eindelijk met EAC een WAV van een LP-kant maken en die vervolgens in afzonderlijke tracks splitsen. Ook kan ik met EAC plaattikken makkelijk en onhoorbaar verwijderen - al kost het wel allemaal erg veel tijd. Daarna brand ik de afzonderlijke WAVs op een CD-RW die ik dan met dbPoweramp rip en naar FLAC-files converteer.
Waarom zo ingewikkeld, hoor ik u denken... waarom niet rechtstreeks naar de NAS geconverteerd? ::) Nou, kijk: dbPoweramp herkent aan het aantal liedjes plus de individuele tracklengtes om welke plaat het gaat. En dan zoekt het program er zelf de titels van alle liedjes bij en stopt het de van internet geplukte plaathoes in het mapje. 8)

Hoe je precies met EAC van een vinylplaat een CD maakt zal ik binnenkort eens opschrijven...

VrGr,

Bart J.

kaajee

Inderdaad nog ingewikkelig!!  ;D ??? (op z'n minst)....

A. waarom niet dan dbpoweramp gebruiken om meteen in flac te rippen?
B. waarom niet alleen EAC gebruiken? Die kan ook prima track en album info van het net halen en in het juiste (custom)formaat zetten. Zelfs automatisch een plaatje/cover erbij zoeken kan (met de REACT 2, EAC plugin) of anders is het een kleine moeite om de cover er zelf bij te zoeken met een willekeurig ander proggie. Minder moeite dan eerst op cd branden en weer rippen. En dan heb ik het nog niet eens over de extra foutkansen die in deze processen kunnen optreden. bijv. zo'n CD-RW kun je bijv. ook niet eindeloos opnieuw branden, elke keer dat je hem opnieuw beschrijft neemt de foutkans toe.

Maar goed het is jouw tijd.........

Shorty

Als ik met EAC rip krijg ik altijd de boodschap dat ie geen informatie kan vinden. Dus dat zou ik dan allemaal met de hand moeten gaan invullen. Bovendien gebruikt EAC een voor mij onbegrijpijpelijke, weer geheel van dbPoweramp afwijkende serie symbolen om de boel te catalogiseren. En ik wil 1 systeem aanhouden.

Dat branden houdt behoorlijk op, ja....  :( Voordeel is echter wel dat ik het rippen op een andere PC doe. Ondertussen staat m'n laptop dan alweer een volgende LP te digitaliseren.
Ik ben ook gewoon begonnen met dit krakkemikkige systeem omdat ik al weekeinden verspeeld had met het uitvogelen hoe elke stap afzonderlijk in z'n werk ging - dan wil je op een gegeven moment gewoon vort met de geit....  >:D
Ben al bij de letter B.  :P Gisteren de hele dag David Bowie voor m'n kiezen gekregen.... Vanavond weer verder.... :P Zal me benieuwen of ik het dit jaar nog af krijg.... :-\

VrGr,

Bart J.

kaajee

Zoals ik al schreef; het is jou tijd.

Maar je kunt het dus in minder dan de helft van de tijd doen als je alles in 1x via EAC doet. En ook zoals gezegd; EAC kan alles wat jij wilt. Ook de freedb info ophalen en zeker de boel catalogiseren. Kost je wellicht even een 1/2 uurtje lezen/uitvogelen maar dan ben je nog steeds veel sneller klaar uiteindelijk......

Er zijn overigens vele prima tutorials op het net te vinden. Met behulp daarvan is het een koud kunstje.
Zie deze google results.......

Shorty

Nou... minder dan de helft van de tijd is wel wat érg positief.  ;) Maar dit moet inderdaad sneller, ja.

Erg veel tijd gaat trouwens ook in het verwijderen van tikken en spetters zitten, merk ik. Want hoewel ik van plan was daar weinig aan te doen blijkt dat dus net zo te gaan als met een bakje pinda's waarvan je van plan bent alléén de grootste op te eten...  ;D
Bedankt voor de links!

VrGr,

Bart J.


Shorty

%^*&@%!!  >:D >:(  Afgelopen zondag van 10 tot 10 bezig geweest met Audacity....
Het rippen is niet het probleem, maar het taggen van de nummers is een ramp. Je knipt een wav-file in afzonderlijke nummers en voegt daar een label bij. Alles precies zoals in de gebruiksaanwijzing. Maar het cue sheet maakt er vervolgens een potje van: tijden kloppen niet, nummers staan op de verkeerde plek. Als je vervolgens teruggaat in de wav-file om de labels aan te passen blijken om onverklaarbare redenen sommige geknipte stukken weer aan elkaar vastgeplakt te zijn. Het wisselen tussen de schermen van het cue-sheet en van de wav-file is ook al een ramp: die kunnen niet naast elkaar op je beeldscherm staan dus je moet constant heen en weer klikken. En het formaat van het cue-sheet is te klein dus wanneer je dat geopend hebt moet je dat iedere keer opnieuw eerst via de zijkant naar de juiste breedte slepen want anders kun je niet zien welke tijden elke track heeft..... :-X   
Dus: jammer maar helaas. :P Al die ripprogramma's zijn primair gemaakt zijn voor cd-tjes; vinyl is een ondergeschoven kindje...
Ik heb dus zondag welgeteld één (1!) LP geript: Lick My Decals Off, Baby van Captain Beefheart. Da's toch al geen plaat die je vaak wilt horen, maar nu hoef ik 'm dus de eerstvolgende 7 jaar niet meer...   ;)

Voorlopig dus weer verder op de oude manier: rippen, fatsoeneren en branden met EAC; kant 1 van de volgende LP rippen en ondertussen met de gebrande CD naar de andere PC om daar met dbPoweramp en AccurateRip de goede informatie bij de nummers binnen te halen en alles converteren naar FLAC. Alles automatisch in de juiste map parkeren, dan de CD-RW wissen. Terug naar de laptop, waar de 1ste kant van de LP nog geript wordt.... Als je het in tijd gaat uitrekenen is het inderdaad een stuk voordeliger om alles gewoon op CD te kopen.
Maar het is wel hardstikke leuk om al je oude muziek weer eens te horen, inclusief de muziek die je allang afgeschreven had. Gisteren bijvoorbeeld voor het eerst in 15, 20 jaar weer eens Face Value van Phil Collins gehoord. Daar staat toch wel goede muziek op. Zo zie je maar weer eens hoe soms de reputatie van een artiest, of de mate waarin hij onmodieus is geworden, een eerlijk oordeel over die muziek in de weg kan staan....

VrGr,

Bart J.   
VrGr,

Bart J.

Shorty

#41
Het heeft me 3 weekeinden gekost, maar het lukt me nu eindelijk om zonder omweg (eerst alle wav-files met EAC branden; daarna rippen, info toevoegen en converteren naar FLAC met dbPoweramp) van een vinyl-LP een mapje FLAC-files met hoesfoto op een harde schijf te zetten. 

In EAC neem ik beide kanten van de LP op in 1 file.
Daarna haal ik tikken en spetters uit die WAV, geef vóór elk nummer een beginpunt aan dat in het CUE-file wordt gezet. Vervolgens splits ik die ene WAV in losse files per nummer. Dan converteer ik die nummers (nog steeds in EAC) naar FLACs.
Die FLACs open ik in Tag&Rename. Dat is een in eerste instantie zeer onoverzichtelijk programma dat, als je er uiteindelijk wegwijs in bent, bij al die losse files bijna automatisch de juiste informatie (Artiest, Album, Titel, Tracknummer) plaatst, er een hoesfoto bij zoekt en het hele zaakje vervolgens in een mapje zet.  :P

Overigens ben ik soms wel een uur per LP kwijt om ruis te verwijderen en tikken en spetters te minimaliseren. Omdat ik met een hoofdtelefoon werk vallen alle onvolkomendheden ogenblikkelijk door de mand. Het valt me erg tegen in wat voor conditie sommige van mijn LP's zijn. Hoewel ik altijd alle platen meteen na aankoop met Disco Antistat heb behandeld om er de anti-kleefolie van de matrijs af te spoelen en het vinyl anti-statisch te maken, blijken sommige exemplaren (na soms jaren niet gedraaid te zijn, en twee verhuizingen verder...) toch bijna onspeelbaar. Dus nu gaat alles vóór het rippen toch eerst maar weer in bad..... :-[ Maar ja, je doet dit eens maar nooit weer. Dan kun je het maar beter gelijk goed doen.  :)

Overigens blinkt alle software niet uit door stabiliteit. Minstens eens per dag crasht de laptop (Intel Dual Core 2,1G; Vista) om onduidelijke reden. Of EAC kan de M-Audio niet meer detecteren of loopt om andere onbekende reden vast, soms halverwege een plaat. Maar goed, 't is gratis software en ik ben blij dat het bestaat. Hulde voor de maker, Andre Wiethoff!*
En gistermiddag wilde ik op de tv naar de Tour kijken terwijl ik aan het opnemen was, en dat resulteerde in een harde brom in de WAV....  ??? . Fijn, kun je overnieuw beginnen.  :( 

VrGr,

Bart J.

* Op het EAC-forum vermeldt Wiethoff fijntjes dat er bij de 2407 posts op zijn forum welgeteld 1 bedankje van een gebruiker zit.  :-[ Zou het niet aardig zijn als iedereen op dit forum die EAC gebruikt die man eens een bedankje mailde? Dat kan via: http://www.digital-inn.de/sendmessage.php?do=mailmember&u=38

Shorty

Vier maanden verstreken.... en inmiddels ben ik in mijn platenkast bij de letter N gearriveerd.  :P Dus op de helft, ongeveer....  :-[  En omdat ik inmiddels een veel mooier element in de Thorens heb doe ik nu sommige LP's nog een keertje over.  ;D
Een irritant af en toe optredend storinkje in de WAV-files heb ik kunnen elimineren door in de software van de M-Audio de latency een slagje groter te maken - ben ik ook af van het tijdrovende opzoeken en verschonen van de 2/100ste seconde waar de fout optrad.  :(
Rippen, splitten en comprimeren doe ik nog steeds in EAC; taggen gaat via Tag & Rename.

VrGr,

Bart J.

Shorty

Gisteravond om 21.30 klaar met het digitaliseren van de laatste LP.  ;D  Heeft me al met al ruim 7 maanden gekost.... Bijna elke avond 2 of 3 platen; in het weekeinde het dubbele.... Nu alleen de singles nog. Dat zijn er een stuk of 40, dus dat is te overzien.

Nu het slechte nieuws: ik heb gemerkt dat de LP's die ik nog met m'n oude element in de platenspeler heb opgenomen een stuk beroerder klinken dan de platen die gedraaid zijn met de Benz Micro. Dus heb ik besloten om het eerste deel van de LP's overnieuw te doen....  :wacko: Van A tot de H van Howlin' Wolf.......  :blink:   Dus dat is nog een aantal maanden doorbijten.  :(

VrGr,

Bart J.

Ejorne

Quote from: Shorty on February 11, 2009, 10:24:21
Gisteravond om 21.30 klaar met het digitaliseren van de laatste LP.  ;D  Heeft me al met al ruim 7 maanden gekost.... Bijna elke avond 2 of 3 platen; in het weekeinde het dubbele.... Nu alleen de singles nog. Dat zijn er een stuk of 40, dus dat is te overzien.

Nu het slechte nieuws: ik heb gemerkt dat de LP's die ik nog met m'n oude element in de platenspeler heb opgenomen een stuk beroerder klinken dan de platen die gedraaid zijn met de Benz Micro. Dus heb ik besloten om het eerste deel van de LP's overnieuw te doen....  :wacko: Van A tot de H van Howlin' Wolf.......  :blink:   Dus dat is nog een aantal maanden doorbijten.  :(

VrGr,

Bart J.

Een enorme klus geweest... succes met de laatste loodjes. Hoewel a tot h wellicht niet echt tot "de laatste loodjes" gerekend kunnen worden.
Ik neem aan dat je alle rips ook meteen veilig hebt gesteld op een andere lokatie? Het zal je gebeuren dat je de laatste rip hebt gedaan en je computer/HDD gaat kapot...  :wacko:

Shorty

Quote from: Ejorne on February 11, 2009, 16:17:03
Een enorme klus geweest... succes met de laatste loodjes. Hoewel a tot h wellicht niet echt tot "de laatste loodjes" gerekend kunnen worden.
Ik neem aan dat je alle rips ook meteen veilig hebt gesteld op een andere lokatie? Het zal je gebeuren dat je de laatste rip hebt gedaan en je computer/HDD gaat kapot...  :wacko:

Merci, Ejorne... ik heb inderdaad reservekopieën. Aanvankelijk dacht ik aan een RAID-oplossing, maar toen ik ergens las dat als daarvan de controller stuk gaat je alle schijven kwijt bent  :bored: heb ik gewoon een losse externe hard disk gekocht voor de kopieën.
Met A tot H ben ik vooralsnog niet opnieuw begonnen. Ik heb er even de kracht niet meer voor....  :(

VrGr,

Bart J.

Rovalo

Quote from: Shorty on July 14, 2008, 12:04:21
... In EAC neem ik beide kanten van de LP op in 1 file. Daarna haal ik tikken en spetters uit die WAV, geef vóór elk nummer een beginpunt aan dat in het CUE-file wordt gezet. Vervolgens splits ik die ene WAV in losse files per nummer. Dan converteer ik die nummers (nog steeds in EAC) naar FLACs.
Die FLACs open ik in Tag&Rename. Dat is een in eerste instantie zeer onoverzichtelijk programma dat, als je er uiteindelijk wegwijs in bent, bij al die losse files bijna automatisch de juiste informatie (Artiest, Album, Titel, Tracknummer) plaatst, er een hoesfoto bij zoekt en het hele zaakje vervolgens in een mapje zet.  :P

Overigens ben ik soms wel een uur per LP kwijt om ruis te verwijderen en tikken en spetters te minimaliseren. Omdat ik met een hoofdtelefoon werk vallen alle onvolkomendheden ogenblikkelijk door de mand...

VrGr,
Bart J.

Beste Bart,

Ik heb met veel interesse jouw bevindingen gelezen. Ik heb de EAC website doorgenomen en het 'restaureren' van een LP wordt niet als feature genoemd. Zou je willen uitleggen hoe het oppoetsen van de .wav file in EAC precies in z'n werk gaat?

Met vriendelijke groet, Rob.

Rovalo

Misschien iemand anders die kan uitleggen hoe je een .wav van een lp kunt opknappen?

lrs1948

#48
(Afgelopen zondag van 10 tot 10 bezig geweest met Audacity....
Het rippen is niet het probleem, maar het taggen van de nummers is een ramp. Je knipt een wav-file in afzonderlijke nummers en voegt daar een label bij.)


Reactie hierop:
Afgelopen tijd al een heleboel elpees met Audaciti omgezet naar flac. Hoe ga ik te werk: Neem de elpee op via een cakewalk van Roland op mijn PC via Audacity. Als beide kanten zijn opgenomen schrijf ik het weg als project met de naam van de elpee.
Daarna de volgende en ondertussen open ik het project op een andere PC in het netwerk het projectbestand en selecteer steeds een nummer uit het project en sla dit geselecteerde op als flac: 32 bits float en 96 kHz. Of deze hoge resolutie nodig is weet ik niet. Ik speel het af via een Dune naar mijn Arcam via de analoge ingang.
In mijn beleving is er geen geluidsverlies.

Ejorne

Quote from: lrs1948 on October 12, 2011, 12:59:35
en sla dit geselecteerde op als flac: 32 bits float en 96 kHz. Of deze hoge resolutie nodig is weet ik niet. Ik speel het af via een Dune naar mijn Arcam via de analoge ingang.
In mijn beleving is er geen geluidsverlies.

32bit float is denk ik niet heel erg universeel. De dune staat bekend als 'allesvreter' en zal dit dus kennelijk wel afspelen maar ik acht de kans groot dat veel andere players hiervan over de zeik raken.
Maar op zich niet iets om je druk over te maken. Mocht het ooit noodzakelijk zijn om terug naar 24bit te gaan kun je natuurlijk je gehele collectie in batch verwerken. Een druk op de knop en een aantal seconde/minuten/uren/dagen* wachten (*afhankelijk van de grootte van je collectie en snelheid van de cpu)