Hoe digitaliseer ik mijn vinyl?

Started by Shorty, March 13, 2008, 11:28:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Dat wordt natuurlijk een heidens karwei: een vinyl-collectie overzetten in FLAC, en dat op een NAS zetten. :P

Mijn platenspeler is via een phono-pré aangesloten op een Lyngdorf DPA-1. Die digitaliseert elk analoog signaal, maar heeft een 96 kHz output. Daar heb ik niks aan, want ik wil de muziek uiteindelijk in een FLAC van 44,1 kHz opslaan. Wat is nu aan te raden: in mijn Windows-PC een kaart zetten die 96 kHz converteert naar 44,1? (Over het aantal bits - 20? 24? - zwijgt de manual van Lyngdorf....  ::) )
Of kan ik voor de beste geluidskwaliteit beter direct van de phono-pré naar een PC gaan met daarin een Analoog/Digitaal Converter?  ???

En dan nog iets: hoe zorg ik ervoor dat elk nummer van die LP straks als apart bestand herkend wordt? Moet ik al bij het digitaliseren van elk nummer een apart bestand maken (maak me gek!  :( ) , of kan ik dat achteraf op een slimme manier alsnog doen? Als het allemaal teveel werk wordt maak ik gewoon van elke LP-kant 1 track....

VrGr,

Bart J.

NielsLu

Quote from: Shorty on March 13, 2008, 11:28:49
Dat wordt natuurlijk een heidens karwei: een vinyl-collectie overzetten in FLAC, en dat op een NAS zetten. :P

Mijn platenspeler is via een phono-pré aangesloten op een Lyngdorf DPA-1. Die digitaliseert elk analoog signaal, maar heeft een 96 kHz output. Daar heb ik niks aan, want ik wil de muziek uiteindelijk in een FLAC van 44,1 kHz opslaan. Wat is nu aan te raden: in mijn Windows-PC een kaart zetten die 96 kHz converteert naar 44,1? (Over het aantal bits - 20? 24? - zwijgt de manual van Lyngdorf....  ::) )
Of kan ik voor de beste geluidskwaliteit beter direct van de phono-pré naar een PC gaan met daarin een Analoog/Digitaal Converter?  ???

Hier kan ik niet echt iets zinnigs op zeggen. Misschien een draaitafel met usb kopen (of is dit als vloeken in de kerk?  ;D)

Quote from: Shorty on March 13, 2008, 11:28:49
En dan nog iets: hoe zorg ik ervoor dat elk nummer van die LP straks als apart bestand herkend wordt? Moet ik al bij het digitaliseren van elk nummer een apart bestand maken (maak me gek!  :( ) , of kan ik dat achteraf op een slimme manier alsnog doen? Als het allemaal teveel werk wordt maak ik

Wat je het beste kunt doen is eerst 1 kant van een LP opnemen in .wav extensie. Dan kun je deze opname met een programma als Cooledit uitsplitsen in losse nummers. Deze losse nummers zal je dan daarna nog weer moeten converteren naar FLAC. Zo heb je denk ik wel de hoogste geluidskwaliteit. Blijft alsnog wel veel werk.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

roland p

Ik heb vroeger wel eens wegens 'angst' voor A/D converters in pc-geluidskaarten, de SP/DIF uitgang een DAT-recorder aan m'n geluidskaart geknoopt en dus de DAT-recorder als A/D converter gebruikt.
Maarja, je zit dan altijd nog met die riaa correctie versterking... Doet alleen de Lyngdorf riaa-correctie of heb je ook nog andere apparaten in huis die dat doen?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Joep

Waarom zou je het willen? Goed uitgevoerd is een LP toch echt wel mooier dan een opgeslagen bestand hoor! :)

mikekiwi

Quote from: NielsLu on March 13, 2008, 15:05:50
Hier kan ik niet echt iets zinnigs op zeggen. Misschien een draaitafel met usb kopen (of is dit als vloeken in de kerk?  ;D)

Wat je het beste kunt doen is eerst 1 kant van een LP opnemen in .wav extensie. Dan kun je deze opname met een programma als Cooledit uitsplitsen in losse nummers. Deze losse nummers zal je dan daarna nog weer moeten converteren naar FLAC. Zo heb je denk ik wel de hoogste geluidskwaliteit. Blijft alsnog wel veel werk.

Groet,

Niels

dat is 1 mogelijkheid; alternatief is om 1 flac bestand per kant te maken en dan een cuesheet die de nummers dan onderverdeeld bij afspelen. Aparte bestandjes lijkt mij echter stukken praktischer met 'Taggen'...

Shorty

#5
Quote from: Joep on March 13, 2008, 16:05:01
Waarom zou je het willen? Goed uitgevoerd is een LP toch echt wel mooier dan een opgeslagen bestand hoor! :)

Ik heb een huisje in Frankrijk 8) . En dan wil je niet elke keer met dozen cd's en vinyl gaan slepen als je daarheen gaat. Vandaar mijn plannen om met iets als Solos te beginnen, en mijn zoektocht naar info hoe je je platen het beste kunt opslaan op een harde schijf.  :)


Quoteje zit dan altijd nog met die riaa correctie versterking... Doet alleen de Lyngdorf riaa-correctie of heb je ook nog andere apparaten in huis die dat doen?

@roland p: de RIAA wordt gedaan door de phono-pré (een AQVOX), dus dat is geen probleem.
Quote from: mikekiwi on March 13, 2008, 16:52:50
dat is 1 mogelijkheid; alternatief is om 1 flac bestand per kant te maken en dan een cuesheet die de nummers dan onderverdeeld bij afspelen. Aparte bestandjes lijkt mij echter stukken praktischer met 'Taggen'...

Ehhhh....  ??? ::) :P Van die cuesheet in EAC snap ik al helemaal niks.  :-[ En om elke plaatkant achteraf nog eens per nummer te moeten gaan bewerken.... Ik ben niet van plan om al mijn 500 LP's te gaan digitaliseren, maar al doe ik maar een kwart...... ::) (125 platen met, pakweg, 12 nummers per plaat, dat is dan 1200 tracks. Lord, have mercy.... ;D ) Dus ik denk dat ik elke plaatkant gemakshalve maar als 1 bestand ga opslaan.  ;) Wat is 'Taggen' trouwens?

VrGr,

Bart J.

Joep

Aah...een huisje in Frankrijk! :)

Maar, eerlijk gezegd, begrijp ik dan nog niet goed waarom je de geneugten van een platenspeler+plaat vervangt door een opslagmedium+bestanden? Ik snap wel dat het makkelijker is enzo, maar het verlies van de kwaliteit!

Ik bedoel, een Sonos kost toch ook geld? Waarom dan niet gewoon een extra platenspeler en extra/dubbele platen? Bijvoorbeeld je "Franse collectie", die je in Frankrijk hebt staan. :) Zomerplaatjes? ;D

Het lijkt mij namelijk zo zonde om de kwaliteit die je gewend bent van LP grof weg te gooien door het te proberen digitaal te krijgen!

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk, maar als ik zoiets lees ga ik me toch altijd dingen afvragen, omdat goed geluid onze gezamelijke hobby is, niet de muziek zo makkelijk mogelijk bewaren...niet erg toch? :)

Shorty

De bedoeling is dat we dat huis gaan verhuren als we er zelf niet zijn. Maar daar ga ik m'n platenverzameling natuurlijk niet aan wagen. ;)
De wat mindere geluidskwaliteit neem ik dan maar voor lief.

VrGr,

Bart J.

Joep

Quote from: Shorty on March 14, 2008, 12:35:09
De bedoeling is dat we dat huis gaan verhuren als we er zelf niet zijn. Maar daar ga ik m'n platenverzameling natuurlijk niet aan wagen. ;)
De wat mindere geluidskwaliteit neem ik dan maar voor lief.

VrGr,

Bart J.

Ohja, dat verandert de zaak. Bij verhuur wil je inderdaad geen secuur opgebouwde platenverzameling laten staan.

Succes met het digitaliseren dan! :)

Shorty

Goed.... waar waren we gebleven....  ::) o ja: hoe digitaliseer ik mijn vinyl?
Mijn goeie ouwe Thorens 125 is aangesloten op een voorversterker. Vandaar gaat het signaal naar een Lyngdorf DPA-1. Daar zit een digitale uitgang op die een signaal geeft van 96kHz. Hoeveel bits? Dat staat er niet bij in de wel erg summiere handleiding. :-\
Nu is de vraag: heeft het zin om dat 96 kHz-signaal te gebruiken om mijn vinylcollectie te digitaliseren? Ik wil het in FLAC op een harde schijf zetten.... maar heb geen idee hoe dit slim aan te pakken. Voor het FLACiseren van m'n cd's gebruik ik dBpoweramp. Maar hoe krijg ik de output van de Lyngdorf zó op m'n pc dat ik er wat mee kan doen?  :P Of kan ik dat beter via een andere weg doen/

VrGr,

Bart J.

Ejorne

Quote from: Shorty on March 25, 2008, 22:06:44
Goed.... waar waren we gebleven....  ::) o ja: hoe digitaliseer ik mijn vinyl?
Mijn goeie ouwe Thorens 125 is aangesloten op een voorversterker. Vandaar gaat het signaal naar een Lyngdorf DPA-1. Daar zit een digitale uitgang op die een signaal geeft van 96kHz. Hoeveel bits? Dat staat er niet bij in de wel erg summiere handleiding. :-\
Nu is de vraag: heeft het zin om dat 96 kHz-signaal te gebruiken om mijn vinylcollectie te digitaliseren? Ik wil het in FLAC op een harde schijf zetten.... maar heb geen idee hoe dit slim aan te pakken. Voor het FLACiseren van m'n cd's gebruik ik dBpoweramp. Maar hoe krijg ik de output van de Lyngdorf zó op m'n pc dat ik er wat mee kan doen?  :P Of kan ik dat beter via een andere weg doen/

VrGr,

Bart J.

Waarom zou het geen zin hebben om het 96kHz signaal te gebruiken? Je kunt flac toch ook op 96kHz laten? Kost je wel wat meer opslagruimte, maar bespaard je tijd en het verlies in kwaliteit die komt met het resamplen naar 44.1.

Shorty

QuoteWaarom zou het geen zin hebben om het 96kHz signaal te gebruiken? Je kunt flac toch ook op 96kHz laten? Kost je wel wat meer opslagruimte, maar bespaard je tijd en het verlies in kwaliteit die komt met het resamplen naar 44.1.

Kan dat?  :-* Mooi! Wat heb ik dan verder nog nodig? Ik sleep m'n laptop naar de Lyngdorf - wat voor kaart heb ik nodig om dat signaal van de lyngdorf op m'n laptop te kunnen opslaan?

VrGr,

Bart J.

Ejorne

#12
Quote from: Shorty on March 25, 2008, 22:41:53
Kan dat?  :-* Mooi! Wat heb ik dan verder nog nodig? Ik sleep m'n laptop naar de Lyngdorf - wat voor kaart heb ik nodig om dat signaal van de lyngdorf op m'n laptop te kunnen opslaan?

VrGr,

Bart J.

Ik gebruik de Emu 0404USB, (althans, niet voor het recorden maar voor het afspelen) maar zullen ongetwijfeld ook wel goedkopere maar ook betere mogelijkheden zijn. Maar deze 0404usb schijnt wel okay te zijn in die prijsklasse. 

Shorty

#13
Leuk ding! Maar meer een muzikantenapparaat, zo te zien. Ik heb flink gegoogled, maar ik zie alleen geluidskaarten met ingebouwde DACs en ADCs. Of die dingen ook 96 kHz pass-through doen blijft allemaal onvermeld. Zou zonde zijn om de DAC ADC van de Lyngdorf niet te gebruiken....

VrGr,

Bart J.

kaajee

Quote from: Shorty on March 26, 2008, 00:11:08
Leuk ding! Maar meer een muzikantenapparaat, zo te zien. Ik heb flink gegoogled, maar ik zie alleen geluidskaarten met ingebouwde DACs en ADCs. Of die dingen ook 96 kHz pass-through doen blijft allemaal onvermeld. Zou zonde zijn om de DAC van de Lyngdorf niet te gebruiken....

VrGr,

Bart J.
Je bedoelt de ADC van de Lyngdorf, toch? Want je wilt je Lyngdorf digitaal verbinden met de PC en dan gebruik je dus niet meer de Anloog_naar_Digitaal converter van je Lyngdorf. De ADC van je Lyngdorf gebruik je wel, want je sluit een draaitafel analoog aan en dus moet je Lyngdorf het analoge signaal digitaal maken.......

Er zijn denk ik maar weinig pc kaarten die kwalitatief echt goed zijn en die zo'n pass through voor de ingang hebben.
Bijna alle kaarten 'doen wel iets' met een digitaal signaal dat binnenkomt (of er uit gaat), als is het alleen maar het feit dat ze wel door de (kwalitatief mindere) ADC-DAC gaan.......

Je zult dan al snel bij dure kaarten uitkomen en dan kun je weer de vraag stellen of je de ADC niet gewoon rechtstreeks door je geluidskaart moet laten uitvoeren? Ik denk dan aan kaarten als die van RME Audio

Nosoforos

Maar zijn het erg zeldzame opnames dan? Die niet op cd zijn uitgekomen bijv? Anders koop je ze toch online oid, of je koopt de cd en die rip je gewoon op je computer.

Shorty

#16
Quote from: kaajee on March 26, 2008, 09:17:08
Je bedoelt de ADC van de Lyngdorf, toch? Want je wilt je Lyngdorf digitaal verbinden met de PC en dan gebruik je dus niet meer de Anloog_naar_Digitaal converter van je Lyngdorf. De ADC van je Lyngdorf gebruik je wel, want je sluit een draaitafel analoog aan en dus moet je Lyngdorf het analoge signaal digitaal maken.......

Ach... :P ik bedoelde natuurlijk ADC :-[

QuoteEr zijn denk ik maar weinig pc kaarten die kwalitatief echt goed zijn en die zo'n pass through voor de ingang hebben.
Bijna alle kaarten 'doen wel iets' met een digitaal signaal dat binnenkomt (of er uit gaat), als is het alleen maar het feit dat ze wel door de (kwalitatief mindere) ADC-DAC gaan.......

Fijn.... :( dat heb ik weer.... >:(  ;)

QuoteJe zult dan al snel bij dure kaarten uitkomen en dan kun je weer de vraag stellen of je de ADC niet gewoon rechtstreeks door je geluidskaart moet laten uitvoeren? Ik denk dan aan kaarten als die van RME Audio

Mmmhh....., ook mooi, maar weer een beetje overkill, al die mogelijkheden van de E-mu....
Ondertussen liep ik tegen de Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Notebook aan:

"Ondersteuning van SPDIF (Sony/Philips Digital Interface)-indeling van maximaal 24-bits/96 kHz
SPDIF-uitvoer bij selecteerbare sampling-frequentie van 48 of 96 kHz
SPDIF-uitvoer is niet beschikbaar als u beveiligde digitale audio-inhoud afspeelt die gemaakt is met behulp van DRM-technologie (Digital Rights Management)"

Of je daar nou echt 96 kHz pass-through mee kunt doen...? Op de website is geen manual te vinden van deze kaart (wel van de 'gewone' 2 ZS en de Platinum Series interne kaarten), en voor contact met de helpdesk moet je eerst die kaart kopen, want voor vragen moet je het serienummer van je kaart opgeven.... *zucht*.... Van de ervaringen van een gebruiker van de X-fi op het  Creative gebruikersforum word ik in ieder geval niet echt optimistisch.  :P

VrGr,

Bart J.

Shorty

Quote from: Nosoforos on March 26, 2008, 10:09:11
Maar zijn het erg zeldzame opnames dan? Die niet op cd zijn uitgekomen bijv? Anders koop je ze toch online oid, of je koopt de cd en die rip je gewoon op je computer.

Dan zou ik naar schatting zo'n 150 à 200 cd's moeten gaan kopen van muziek die ik al in de kast heb staan..... dacht het niet...  >:D
Hoewel..... als je berekent hoeveel tijd er zal gaan zitten in het digitaliseren van 1 LP..... :-X

VrGr,

Bart J.

Nosoforos

Ja, als het oa wat oudere cd's zijn kost dat niet zo veel. Lijkt me veel logischer dan dit enorme karwei. Bovendien verlies je op deze manier wel de specifieke kwaliteiten (geluid) van LP, maar win je niet de voordelen van bijv. mp3 of ander digitaal formaat, wat betreft gebrek aan ruis, toe te voegen tags etc. Je houdt uiteindelijk een krakerig mp3 bestand over wellicht. Want ik kan me voorstellen dat bij zoveel platen, de omzetting niet helemaal vlekkeloos zal gaan in alle gevallen. Ik zou er niet aan beginnen.
Als je niet dubbel wil betalen, er bestaan ook andere wegen.  ;)

Ejorne

Quote from: Shorty on March 26, 2008, 13:39:29
Dan zou ik naar schatting zo'n 150 à 200 cd's moeten gaan kopen van muziek die ik al in de kast heb staan..... dacht het niet...  >:D
Hoewel..... als je berekent hoeveel tijd er zal gaan zitten in het digitaliseren van 1 LP..... :-X

VrGr,

Bart J.

Je kunt uiteraard met de EMU0404 gewoon gebruik maken van de digitale ingang. Er zit welliswaar een DAC in (en niet zo'n slechte ook, ik heb me laten vertellen dat het dezelfde is als in de Slimdevices Transporter! ) en je betaald uiteraard ook voor die DAC.

Dus er zullen wel goedkopere kaarten zijn, maar let wel op of de kaart inderdaad verschillende samplerates ondersteund. Meestal doen die goedkopere kaartjes alles omvormen naar 48kHz. Er staat dan wel dat ze van alles ondersteunen (ze slikken het inderdaad dan ook wel) maar vormen het toch eventjes allemaal om naar 48kHz... En dat wil je niet natuurlijk...

Verder lijkt het me wel zo te zijn dat er ergens een databse op internet staat met cue bestanden voor diverse LP's. Indien dit zo is wordt het rippen een makkie. Plaat opzetten, wachten todat die klaar is. Cue-sheet door Foobar laten openen en laten omzetten naar flac. En dan staan je losse flac bestanden kant en klaar op de harddisk met juiste naam en al... Maarja dan moet er wel zo'n mooi databasje op inrternet te vinden zijn he.... dus met andere woorden, dit was allemaal een leuk gedachte spinseltje, de vraag is in hoeverre het ook waar is...  :P

Shorty

Quote from: Nosoforos on March 26, 2008, 16:01:34
Ja, als het oa wat oudere cd's zijn kost dat niet zo veel. Lijkt me veel logischer dan dit enorme karwei. Bovendien verlies je op deze manier wel de specifieke kwaliteiten (geluid) van LP, maar win je niet de voordelen van bijv. mp3 of ander digitaal formaat, wat betreft gebrek aan ruis, toe te voegen tags etc. Je houdt uiteindelijk een krakerig mp3 bestand over wellicht. Want ik kan me voorstellen dat bij zoveel platen, de omzetting niet helemaal vlekkeloos zal gaan in alle gevallen. Ik zou er niet aan beginnen.
Als je niet dubbel wil betalen, er bestaan ook andere wegen.  ;)


Een FLAC van 96 kHz, rechtstreeks van vinyl, zal naar verwachting meer geluidskwaliteit bieden dan een of andere MP3.
Aan het taggen van elk nummer ga ik niet beginnen,  :P , ik wil alleen vinyl digitaliseren waarop alle muziek de tand des tijds heeft weerstaan. Kan ik straks gewoon ouderwets 1 kant van een LP 'opzetten'.  ;D
Maar hoe dan ook, het blijft een heel karwei. Iets voor de zeer lange termijn..... ^-^
Hoewel, ik heb a cunning plan: als ik nou een speciale draaitafelmotor laat knutselen die een hoop sneller loopt.... 333 tpm bijvoorbeeld..... ;D Mwoehaha...   >:D

VrGr,

Bart J.


kaajee

#21
16,95 per LP, wellicht kun je kwantum korting bedingen......... O0

(LP's (Grammafoonplaten) worden gewassen!! met een VPI wasmachine.
Standaard worden cd's afgeleverd met opdruk van titel en verpakt in een papieren hoes.)

Shorty

Quote from: kaajee on March 26, 2008, 23:25:41
16,95 per LP, wellicht kun je kwantum korting bedingen......... O0

(LP's (Grammafoonplaten) worden gewassen!! met een VPI wasmachine.
Standaard worden cd's afgeleverd met opdruk van titel en verpakt in een papieren hoes.)

Leuke handel.  :o :P En voor dat geld krijg je je cd's in een papieren hoes!?  >:D
Maar genoeg geklaagd..... 't is wel een optie....

VrGr,

Bart J.

Shorty

Ondertussen heb ik me 't schompes gezocht  :P naar een interface die ik tussen de 96 kHz digitale coax-uitgang van de Lyngdorf en m'n laptop kan inzetten. De E-mu 0404 USB die Ejorne tipte was een mogelijkheid, maar uiteindelijk ben ik nog een kandidaat tegengekomen, de M-Audio Audiophile USB van € 149.
De meeste kaarten met digitale input hebben alleen Toslink, geen coax, maar die heeft deze M-Audio gelukkig wel. Het ding heeft ook een eigen voeding, dus hoeft z'n stroom niet via USB te krijgen. De E-mu heeft een stel microfooningangen met fantoomvoeding, en is dan ook € 50 duurder. Dus de M-Audio lijkt voorlopig de beste keus....

Heeft iemand ervaring met de M-Audio Audiophile USB?

VrGr,

Bart J.

Ejorne

Quote from: Shorty on March 28, 2008, 13:52:03
Ondertussen heb ik me 't schompes gezocht  :P naar een interface die ik tussen de 96 kHz digitale coax-uitgang van de Lyngdorf en m'n laptop kan inzetten. De E-mu 0404 USB die Ejorne tipte was een mogelijkheid, maar uiteindelijk ben ik nog een kandidaat tegengekomen, de M-Audio Audiophile USB van € 149.
De meeste kaarten met digitale input hebben alleen Toslink, geen coax, maar die heeft deze M-Audio gelukkig wel. Het ding heeft ook een eigen voeding, dus hoeft z'n stroom niet via USB te krijgen. De E-mu heeft een stel microfooningangen met fantoomvoeding, en is dan ook € 50 duurder. Dus de M-Audio lijkt voorlopig de beste keus....

Heeft iemand ervaring met de M-Audio Audiophile USB?

VrGr,

Bart J.

Ik heb destijds voor de Emu 0404 gekozen omdat deze zoveel beter zou moeten zijn dan andere kaarten in deze prijsklasse (waaronder ook  deze M-Audio). Let wel, ik ben hierbij alleen op geruchten en fora afgegaan. Hoewel de 0404 maar 50 euro duurder is en meer mogelijkheden biedt scheen de kwaliteit toch hoorbaar beter te zijn, ook op de digitale uitgang. En vooral de DAC en ADC schijnt heel erg goed te zijn van deze 0404USB welke dezelfde schijnt te zijn als de dure Slimdevices Transporter...  Maar ik heb zelf niet echt ervaring met deze M-audio kaart en/of de transporter. Ik heb hem wel eens gehoord maar niet in een bekende omgeving...

Ga je voor de EMU 0404 dan is het ook maar een heel kleine stap om eens met roomcorrectie (of met parametrische EQ) aan de gang te gaan. Je beschikt dan immers al over een goede Mic-amp, waarmee je de ruimte kunt meten. Moet je natuurlijk nog wel even een mic aanschaffen...