Welke NAS voor Sonos?

Started by Shorty, March 12, 2008, 21:42:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Quote from: kaajee on March 17, 2008, 22:51:11
Iedereen mag doen wat ie wil, wat mij alleen af en toe 'dwars zit' is dat sommige mensen het zichzelf wel erg makkelijk maken. En hun vragen meteen poneren (no personal offence btw).

Men verwacht van anderen dan wel dat ze hun kennis delen, inzetten om te helpen, maar uit niets blijkt dat men zelf ook wel enige moeite doet om een antwoord te vinden. In dit geval: de eerste de beste search hit op bijv. 'rippen audio cd', zou al meer dan genoeg info opleveren mi.

Als je dan nog (extra) vragen hebt kun je die altijd nog stellen.

Buiten dit alles: je hebt je antwoord veeeeel sneller en het is veeeeel leerzamer ook nog.......

Persoonlijke mening wellicht, maar die mogen ook geventileerd worden op een forum.......toch?

Als je had gelezen waarom ik me sterk heb gemaakt om een sub-board over streaming audio te maken ( http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=72204.0 ) dan had je kunnen zien dat het overgrote deel van de info op dit forum over rippen niet alleen erg onoverzichtelijk is, maar voornamelijk bestaat uit discussies tussen mensen die er kennelijk al veel van afweten. Er wordt met termen gesmeten die een leek (als ik) helemaal niks zeggen; er komen namen van plug-ins voorbij waarvan ik volstrekt niet kan raden waar ze goed voor zijn en hoe je ze gebruikt. Je opmerking dat "de eerste de beste search op 'rippen audio cd' al meer dan genoeg info oplevert" is dus bezijden de waarheid. Bovendien: die search had ik hier al gedaan voordat ik met mijn voorstel kwam. Zie de link hierboven.

Tot nu toe heb je aan deze draad geen enkele inhoudelijke bijdrage geleverd, alleen off-topic posts. Jammer.

VrGr,

Bart J. 

Bart_M

Quote from: kaajee on March 17, 2008, 22:51:11
Iedereen mag doen wat ie wil, wat mij alleen af en toe 'dwars zit' is dat sommige mensen het zichzelf wel erg makkelijk maken. En hun vragen meteen poneren (no personal offence btw).

Waarom zou ik me aangesproken voelen? Ik stel hier toch geen vragen? ;)

En ach, als je het niet interessant vind, dan lees je het toch niet?
Dat is mijn mening trouwens. ;D

Shorty

#27
Inmiddels heb ik dbpoweramp gedownload om mijn cd's naar FLAC te rippen. Dbpoweramp is een stuk gebruiksvriendelijker dan EAC. Aangezien ik nog geen NAS heb zet ik de FLAC-bestanden in een map op mijn pc.
Nu loop ik wel tegen een probleem aan: van elke cd word een map gemaakt. Die map heeft de naam van de artiest. Maar als ik van dezelfde artiest een andere plaat rip dan worden die nummers in dezelfde map gezet. Daarbij wordt de hoesfoto van de vorige plaat weggegooid en vervangen door de hoesfoto van de laatst geripte plaat. Dus nu moet ik steeds na elke rip met de hand een map maken voor de artiest, en in die map stop ik dan weer aparte mapjes waarin elke plaat zit.

Zit er in een NAS software die dit soort problemen zelf oplost? Of moet ik iets instellen?

VrGr,

Bart J.

EdoE

Quote from: Shorty on March 21, 2008, 13:58:59
Inmiddels heb ik dbpoweramp gedownload om mijn cd's naar FLAC te rippen. Dbpoweramp is een stuk gebruiksvriendelijker dan EAC. Aangezien ik nog geen NAS heb zet ik de FLAC-bestanden in een map op mijn pc.
Nu loop ik wel tegen een probleem aan: van elke cd word een map gemaakt. Die map heeft de naam van de artiest. Maar als ik van dezelfde artiest een andere plaat rip dan worden die nummers in dezelfde map gezet. Daarbij wordt de hoesfoto van de vorige plaat weggegooid en vervangen door de hoesfoto van de laatste plaat. Dus nu moet ik steeds na elke rip met de hand een map maken voor de artiest, en in die map stop ik dan weer aparte mapjes waarin elke plaat zit.

Bij EAC kun je een string van parameters opstellen die bepaalt waar EAC de rip en aanverwante bestanden plaatst. Zou ik even naar zoeken, is wel een beetje wenselijk in zo'n applicatie en ik denk dat het erin zou moeten zitten.

rbormans

Quote from: EdoE on March 21, 2008, 14:24:58
Bij EAC kun je een string van parameters opstellen die bepaalt waar EAC de rip en aanverwante bestanden plaatst. Zou ik even naar zoeken, is wel een beetje wenselijk in zo'n applicatie en ik denk dat het erin zou moeten zitten.
Zit er uiteraard is

voorbeeld van een dergelijke string

EdoE

Dat is EAC, niet dbpoweramp.

rbormans

Quote from: EdoE on March 21, 2008, 14:45:57
Dat is EAC, niet dbpoweramp.
Ah, ok, ik had de vraag misbegrepen  :-[

kaajee

Quote from: Shorty on March 21, 2008, 13:58:59
Inmiddels heb ik dbpoweramp gedownload om mijn cd's naar FLAC te rippen. Dbpoweramp is een stuk gebruiksvriendelijker dan EAC. Aangezien ik nog geen NAS heb zet ik de FLAC-bestanden in een map op mijn pc.
Nu loop ik wel tegen een probleem aan: van elke cd word een map gemaakt. Die map heeft de naam van de artiest. Maar als ik van dezelfde artiest een andere plaat rip dan worden die nummers in dezelfde map gezet. Daarbij wordt de hoesfoto van de vorige plaat weggegooid en vervangen door de hoesfoto van de laatste plaat. Dus nu moet ik steeds na elke rip met de hand een map maken voor de artiest, en in die map stop ik dan weer aparte mapjes waarin elke plaat zit.

Zit er in een NAS software die dit soort problemen zelf oplost? Of moet ik iets instellen?

VrGr,

Bart J.
Je moet gewoon eventjes naar de mogelijkheden van het programma kijken........

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album][IFMULTI] Disc [disc][]\[track] [artist] - [title][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [album][IFMULTI] Disc [disc][] - [track] - [title][]

geeft:

Madonna\Immaculate\Madonna - Immaculate - 05 - Holiday

bijvoorbeeld, ongeveer wat je wilt toch?

Shorty

#33
Quote from: kaajee on March 21, 2008, 17:06:31
Je moet gewoon eventjes naar de mogelijkheden van het programma kijken........

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album][IFMULTI] Disc [disc][]\[track] [artist] - [title][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [album][IFMULTI] Disc [disc][] - [track] - [title][]

geeft:

Madonna\Immaculate\Madonna - Immaculate - 05 - Holiday

bijvoorbeeld, ongeveer wat je wilt toch?

Ja, da's inderdaad de default setting die ik ook gebruik: [IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album][IFMULTI] Disc [disc][]\[track] [artist] - [title][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[artist] - [album][IFMULTI] Disc [disc][] - [track] - [title][] Maar dan gebeurt er dus wat ik boven beschreef.... :P Je zou toch denken dat ik niet de eerste ben die meerdere cd's van 1 artiest op een schijf wil zetten.... >:( Wat nu?  :-\
De helpdesk (hier) van dbpoweramp schrijft:

"The purpose of Naming is to create filenames dynamically, for example a filename might be created from the artist & track title name. Naming is used by both CD Ripper and Music Converter (with Dynamic Naming).
Construct naming by adding Elements, for example this naming:[artist]\[album]\[artist] - [title]
Creates 2 folders, first artist name, then album and the filename comprises artist and title.
When creating naming an example is shown, experiment until the desired filename has been achieved."

Dat is dus (als ik het goed interpreteer) precies wat ik wil. Twee folders, eerst die van de artiest; daarin een (of meer) folder(s) met daarin de plaat plus artiest + titel. Maar Joost mag weten waar ik die [artist]\[album]\[artist] - [title] dan in die string zet.... ::)

VrGr,

Bart J.

Shorty

Heb even naar het forum van cdpoweramp gesurfd, en verrek - laat ik nou inderdaad niet de enige zijn met hetzelfde probleem. >:D
Zie deze draad, waarin als oplossing wordt gegeven om net voor de file name "\[album]" in te voegen. De string ziet er vervolgens zo uit:

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album][IFMULTI] Disc [disc][]\[album]\[track] [artist] - [title][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[artist] - [album][IFMULTI] Disc [disc][] - [track] - [title][]

Blijft natuurlijk de vraag over: als ik straks al die rips op een NAS zet en een Sonos of Squeezebox aanschaf kunnen die apparaten dan met deze structuur overweg.....? Call me lazy... maar ik heb geen zin straks helemaal overnieuw te beginnen. Het moet wel allemaal zó werken dat zelfs mijn vrouw het kan bedienen!  ;D

VrGr,

Bart J.

kaajee

#35
Eh, leuk dat je het zelf ook gevonden hebt, maar die 'string' die ik je gaf was zeker niet de default string en dus ook niet dezelfde die jij initieel gebruikte. Ook in mijn 'string' stond die extra '\[album]\' tag er al in. Wellicht ietsje beter lezen de volgende keer.



Shorty

#36
QuoteEh, leuk dat je het zelf ook gevonden hebt
.
Jawel!  ;)

Quotedie 'string' die ik je gaf was zeker niet de default string en dus ook niet dezelfde die jij initieel gebruikte. Ook in mijn 'string' stond die extra '\[album]\' tag er al in. Wellicht ietsje beter lezen de volgende keer.

Nou, het ligt niet alléén aan slecht lezen.... ik snap niks van die strings, :-[ en jouw explicatie dat die string als resultaat heeft "Madonna\Immaculate\Madonna - Immaculate - 05 - Holiday" zei mij dan ook helemaal nix.....sorry....  :P

Maar evengoed natuurlijk bedankt voor je hulp, kaajee!

VrGr,

Bart J.

kaajee

Quote from: Shorty on March 22, 2008, 14:58:51
.
Jawel!  ;)

Nou, het ligt niet alléén aan slecht lezen.... ik snap niks van die strings, :-[ en jouw explicatie dat die string als resultaat heeft "Madonna\Immaculate\Madonna - Immaculate - 05 - Holiday" zei mij dan ook helemaal nix.....sorry....  :P

Maar evengoed natuurlijk bedankt voor je hulp, kaajee!

VrGr,

Bart J.

Dat zegt zo veel als dat er een map/folder: Madonna aangemaakt wordt, met daarin weer een map, met de album naam: Immaculate en vervolgens komen daar de namen in van de verschillende songs. Als je dus weer een (ander) Madonna album hebt, plaatst is em weer onder Madonna, maar dan in/onder een andere submap met de naam van dat andere album, logisch toch? Precies wat jij wilde mi.

Als je gewoon 'mijn string' gekopieerd en geprobeerd had had je het zelf ontdekt.......

Shorty

Once bitten, twice shy.... :-[

Maar het werkt inmiddels naar behoren: elke artiest een eigen map met daarin aparte sub-mappen voor elke cd.   8)

VrGr,

Bart J.

kaajee


Criterionlover



Via App store nu Zones te downloaden (11,39) : kun je je IPhone of Ipod touch gebruiken als controller voor je Sonos: Top !
T+A ; Sonos

Shorty

Quote from: Shorty on March 25, 2008, 12:21:11
Once bitten, twice shy.... :-[

Maar het werkt inmiddels naar behoren: elke artiest een eigen map met daarin aparte sub-mappen voor elke cd.   8)

VrGr,

Bart J.

Er duiken toch een paar probleempjes op. De Sonos heeft een eigen manier om de muziek op de NAS te ordenen, en kijkt daarbij niet alleen naar de mappen die ik zelf heb gemaakt, maar naar de meta-data die op de cd heeft gestaan, denk ik.

Probleem 1) Een kennelijk in Japan gefabriceerde CD van de Beach Boys staat volgens Sonos niet in mijn map met alle andere Beach Boys platen, maar helemaal achteraan in de bibliotheek. Met als naam een stel rechthoeken, omdat Sonos kennelijk geen Japanse karakters op het scherm kan toveren. Op de NAS staat die plaat gewoon in de map waar hij hoort...  :(

Probleem 2) Van Jimmy Webb heb ik de mooie 5 CD verzamelaar The Moon Is A Harsh Mistress. Op die 5 CD's staan een aantal LP's van Webb uit de jaren '70. Op CD 1 staat een plaat, aangevuld met het eerste deel van een andere plaat die op CD 2 verder gaat, enzovoort. Nu vind ik die muziek prachtig, maar 70 minuten Jimmy Webb is mij te veel; ik luister liever naar elke LP apart. Dus ik heb die verzamelaar in stukken geknipt, en zo elke LP gereconstrueerd door steeds een afzonderlijk mapje op de NAS te zetten. Maar daar trekt die Sonos zich niks van aan: die plakt alle nummers weer aan elkaar! Waar bemoeit dat @#* >:D&% dat ding zich mee!?

Probleem 3) Alle verzamel-CD's waarop meerder artiesten staan worden door Sonos niet onder hun eigen titel, maar onder "Various" opgeborgen. Krijg nóu wat!  >:D Ik wil mijn CD met beroemde James Bond nummers gewoon onder de "J" terugvinden. Mag niet van Sonos.  >:(

Op het Sonos forum heb ik nog geen antwoord gevonden op dit probleem. Weet een van de Sonosgebruikers hiero een oplossing?

VrGr,

Bart J.

Criterionlover

probleem 1 ken ik : bleek bij mij in de tag te zitten. ook bij tag & rename zag ik die rare rechthoekjes. als je dit herstelt staat ie ook weer goed in de sonos !  (is waarschijnlijk een oude versie in de id tag )
T+A ; Sonos

Criterionlover

als ik naar je andere problemen kijk denk ik dat dit ook zijn oorzaak vind in de manier waarop een en ander in de tag is vastgelegd. Sonos doet niets zelf maar leest de tag op een bepaalde manier uit. Gebruik bijv. tag & rename maar eens dan zie je het zelf.
T+A ; Sonos

Shorty

Tag & Rename is precies wat ik gebruik! Bij Jimmy Webb heb ik bij ieder nummer met de hand de oorspronkelijke titel vervangen door die van de LP. Bij die ene plaat van de Beach Boys heb ik niks aangepast. In de tags van die plaat staat niks Japans, maar toch.....  :-\

VrGr,

Bart J.

Criterionlover

tav. probleem 3: wat heb je bij preferences/library aangevinkt staan bij de sonos ?
T+A ; Sonos

Shorty

Uhhhh, goeie vraag.... niks, volgens mij. Kan me niet herinneren dat ik in dat menu ben geweest. Of het moet dat menu zijn geweest om de uitgang vast of variabel te zetten en de lampjes aan of uit....? De Sonos staat in mijn huis in Frankrijk, dus da's wat lastig checken nu.... 

VrGr,

Bart J.