Eigen sub; veel vragen.

Started by DarknessAwaits, March 9, 2008, 23:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DarknessAwaits

De Denon als subamp is een stuk moeilijker omdat er 1: niet gefilterd kan worden, 2: het volume niet kan worden aangepast. De Sony heeft als voordeel dat hij ná de subuitgang komt, dus gefilterd en al.

Voordeel van deze oplossing is dat ik wat flexibeler ben, evt. eerst een CSS SDX15 + box te bouwen en later een Rotel (of Crown, e.d.) erbij kopen om het af te maken.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

Quote from: DarknessAwaits on March 12, 2008, 12:12:10
De Denon als subamp is een stuk moeilijker omdat er 1: niet gefilterd kan worden, 2: het volume niet kan worden aangepast. De Sony heeft als voordeel dat hij ná de subuitgang komt, dus gefilterd en al.

Voordeel van deze oplossing is dat ik wat flexibeler ben, evt. eerst een CSS SDX15 + box te bouwen en later een Rotel (of Crown, e.d.) erbij kopen om het af te maken.
Een CSS SDX15, waar had je daar plaats voor?
En dat ding aansturen met je Sony.
Meteen een subamp kopen voor dat ding ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

idd, een subamp voor een enkele css kost echt geen geld

Godtoh

Quote from: daxie on March 12, 2008, 13:11:50
idd, een subamp voor een enkele css kost echt geen geld
Naja minimaal een ds4.0
Dat gaat wel in de papieren lopen.
Als je weet dat dat ding bij 1000watt nog net niet aan z'n x-max zit.
Dat is dan op 12hz in een gesloten kast :o
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

DarknessAwaits

Quote from: Godtoh on March 12, 2008, 13:08:26
Een CSS SDX15, waar had je daar plaats voor?
En dat ding aansturen met je Sony.
Meteen een subamp kopen voor dat ding ;)

15inch = 38.1cm en een gesloten ontwerp voor de CSS is 90 liter. Dat zou moeten passen bij B -> 46x62x50 = 140+ liter. Maar ik ben natuurlijk nog altijd gewoon aan het oriënteren, was vanmiddag ook even langs Speaker en Co gegaan na school, hing een briefje op de deur dat hij 'even naar de bank was'  :P.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

Quote from: DarknessAwaits on March 12, 2008, 19:00:59
15inch = 38.1cm en een gesloten ontwerp voor de CSS is 90 liter. Dat zou moeten passen bij B -> 46x62x50 = 140+ liter. Maar ik ben natuurlijk nog altijd gewoon aan het oriënteren, was vanmiddag ook even langs Speaker en Co gegaan na school, hing een briefje op de deur dat hij 'even naar de bank was'  :P.
Is 140+ liters, daar gaat nog een deel van de bracing af, een deel voor de behuizing, een deel voor het versterkercompartiment en nog een deel omdat je hem niet klem wil zetten neem ik an.
Gaat net lukken :P
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

DarknessAwaits

Deel van behuizing + bracing uiteraard, maar de versterker zou extern kunnen. Als de binnenmaten 44x38x52 worden (30mm MDF + ca. 4 cm aan alle zijden speling) is de inhoud 87 liter, een paar liter (5?) eraf voor de bracing kom je op 82 liter. Daarbij nog fiberfill o.i.d. wat 10-15% meer inhoud geeft en huup-huup 90-94 liter.

Is inderdaad nét te doen lijkt me.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

4cm speling...
Nu ff op de profs wachten of dat voldoende ademruimte is.

Zou toch voor de cilinder gaan eigenlijk.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Henkjan_O

Quote from: ik on March 11, 2008, 23:10:09
(ik zal de SDX15 een simuleren in zo'n grote kast, .....)

nou, hier is t...
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Interficior

Juist. Ze liggen niet over elkaar heen maar met wat nattevingerwerk lijk ik toch echt te zien dat tussen de 30 en 80 Hz de BR-kast wint. In acht nemende waar muziekfrequenties vaak zitten en een crossfrequenties met je subwoofer, lijkt me de bovenste sub superieur in én group delay én power handling én vervorming.
Take it or lease it

Henkjan_O

zo zie je maar weer, nooit op 1 getal zonder context afgaan...

maar: is er eigenlijk wat fatsoenlijk onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van een wat betere of slechtere GD?  hoor je dat de ene 6ms bij 40Hz is en de andere 5ms?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Interficior

Quote from: Henkjan_O on March 12, 2008, 22:24:18
zo zie je maar weer, nooit op 1 getal zonder context afgaan...
Wat bedoel je hier precies mee?
Quotemaar: is er eigenlijk wat fatsoenlijk onderzoek gedaan naar de hoorbaarheid van een wat betere of slechtere GD?  hoor je dat de ene 6ms bij 40Hz is en de andere 5ms?
Ik denk dat je zo'n klein verschil niet hoort. Het gaat er natuurlijk om dat deze BR sub niet een veel slechter fasegedrag in kritieke gebieden biedt.
Take it or lease it

DarknessAwaits

Zou zo'n simulatie ook gemaakt kunnen worden voor een Peerless XXLS 12"?

Wel in acht houdend dat ik geen 250 liter kast kwijt kan  :P.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

Quote from: DarknessAwaits on March 12, 2008, 22:37:18
Zou zo'n simulatie ook gemaakt kunnen worden voor een Peerless XXLS 12"?

Wel in acht houdend dat ik geen 250 liter kast kwijt kan  :P.
Winisd, even google erbij.
Downloaden parameters invullen en er komt vanzelf iets uit.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

DarknessAwaits

Ah ja, nu zie ik dat het inderdaad ook met WinISD kan. Dacht dat ik een ander programma nodig had aan die grafieken te zien.

Wordt vervolgt...
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Henkjan_O

Quote from: Interficior on March 12, 2008, 22:27:35Wat bedoel je hier precies mee?
nou dat als je allen gezegd had dat de ene een GD van ver boven de 50ms heeft en de andere ruim onder de 10ms dat je conclusie anders was geweest dan
Quote from: Interficior on March 12, 2008, 22:27:35Het gaat er natuurlijk om dat deze BR sub niet een veel slechter fasegedrag in kritieke gebieden biedt
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

DarknessAwaits

Het ziet er naar uit dat ik een Velodyne CT-150 kan overnemen van een forumlid. Voor dat geld kan ik het eenvoudigweg zelf niet maken en qua specs past hij exact bij m'n wensen.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150