Eigen sub; veel vragen.

Started by DarknessAwaits, March 9, 2008, 23:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DarknessAwaits

Ik woon nog thuis maar heb al met al toch wel een leuke set hier staan, vind ik zelf tenminste. Het enige wat ik nog mis is het échte sublaag. Ik heb wel een subwoofertje van Magnat, 10" speaker met een 60 watt plate amp.

Op zich wel leuk maar ik heb het idee dat ze niet bijster veel aanvulling geven op mijn Kef Q7's. Ik heb onlangs ook even getest met de laptop als toongenerator, 40Hz was nog wel ok voor het subje maar daarna liep het snel (zeer snel) af. Ik heb 'm al in een eigen behuizing gestoken (18mm MDF) maar dat mocht ook niet veel baten.

Kortom: ik zoek iets wat de Kef's kan aanvullen. Voornamelijk op HT gebied (films+games), muzikaal heb ik niet echt een sub nodig heb ik gemerkt. Nu heb ik echter niet veel ruimte om een flinke sub neer te zetten. Hier even een schetsje van mijn kamer, zojuist gemaakt in sketch-up.
.
(Hopelijk niet te groot?)

Momenteel staat mijn sub in de hoek achter de speakers, op plaats A. Daar past hij precies.

Mijn nieuwe sub zou ik echter wel wat groter willen maken dan 10", dan blijft enkel plaats B over (links naast de bank). Ik heb ook gespeeld met de gedachte om 2 subs neer te zetten, links en rechts naast de bank om de lokaliseringsproblemen wat te verkleinen. Maar daar heb ik geen enkele aanwijzing voor dat het zou werken en bovendien zou dat me een beetje teveel in de papier lopen.

In principe wil ik dus een sub maken die past op plaats B. De buitenmaten die ik de sub dan kan geven is 46x60x50, resulterend in grofweg een inhoud van 100 liter. Nu heb ik me de afgelopen week verdiept in enkele fora en ben wel heel overtuigd geraakt van een flinke diameter sub. Op z'n minst wil ik een 12" gebruiken maar een 15" lijkt me erg interessant.

Dan nu mijn vragen:

1. Waarom wordt het afgeraden om autosubwoofers te gebruiken?
Het is namelijk prijstechnisch veelal een stuk interessanter maar als het niet werkt (slecht klinkt) heeft het natuurlijk geen nut. Het probleem is ook dat ik graag binnen Nederland wil blijven qua webwinkels en niet importeren e.d. Ik zie wel enige interessante subs voorbij komen maar bijv. een CSS uit Finland importeren zie ik niet direct zitten. Bovendien is dat eigenlijk ook wel wat boven mijn budget.

2. Zou een stereo-opstelling (dus links en rechts naast de bank een sub plaatsen) zinvol zijn of regelrechte overkill?
Rechts van de bank zou de sub zeker niet de ruimte hebben om vrij te spelen, dus eigenlijk lijkt het me al een afgedane zaak.

3. Welke speakers, welke winkels?
Waar kan ik het beste een beetje shoppen? Ik zou graag een overzicht van leuke speakers zien maar vooralsnog kom ik sporadisch iets tegen.

Totaal budget voor het hele project is zo'n 500-600 euro, inclusief versterker.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Interficior

1: Omdat er vaak concessies zijn gedaan. Er is bijvoorbeeld rekening gehouden dat er een enorme cabin gain is die je in de huiskamer niet hebt. Vaak betaal je ook nog eens voor het uiterlijk, en door een grote Xmax krijg je vaak een belabberd rendement. Maar: het doel heiligt te middelen; het is niet altijd slecht. Ik ben ook bezig met een subwoofer op basis van een PA-speaker. Het hoeft niet altijd slecht te zijn. Overigens kun je een CSS SDX 15 bij www.juoiga.nl verkrijgen.

3: Kijk naar interessante merken wat je graag wilt: je wilt namelijk veel druk en slam (ga ik vanuit bij film). Dan ga je niet kijken bij ScanSpeak en Seas. Peerless kan zeker leuke dingen voor je hebben. Dayton RSS woofers in BR doen ook hele leuke dingen. CSS is natuurlijk ook erg bruut om te hebben. Kijk goed rond en je zult veel vinden.
Take it or lease it

DarknessAwaits

Ik was toevallig nét op www.jouoiga.nl terecht gekomen via de Creative Sound Solutions website (moet je maar net weten dat CSS dát betekent). Die speaker lijkt me wel een ontzettend mooi ding, maar ik heb de gegevens ingevoerd in WinISD (waar ik ook echt nog vrijwel niets van weet) en daar komt het -3dB punt toch al op 36Hz in een 100L gesloten behuizing.

Vented kom ik dan op 25,45Hz het -3dB punt tegen, maar daar zijn nog al wat parameters waar ik niet echt veel van snap ;).

Maar bij zo'n speaker heb je toch wel een zeer zware amp nodig ben ik bang? Lijkt me niet dat dat echt binnen mijn budget zal passen.

Ik ga maar eens slapen  ;)
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

tbusquet

Quote from: DarknessAwaits on March 10, 2008, 00:10:53
Ik was toevallig nét op www.jouoiga.nl terecht gekomen via de Creative Sound Solutions website (moet je maar net weten dat CSS dát betekent). Die speaker lijkt me wel een ontzettend mooi ding, maar ik heb de gegevens ingevoerd in WinISD (waar ik ook echt nog vrijwel niets van weet) en daar komt het -3dB punt toch al op 36Hz in een 100L gesloten behuizing.

Vented kom ik dan op 25,45Hz het -3dB punt tegen, maar daar zijn nog al wat parameters waar ik niet echt veel van snap ;).

Maar bij zo'n speaker heb je toch wel een zeer zware amp nodig ben ik bang? Lijkt me niet dat dat echt binnen mijn budget zal passen.

Ik ga maar eens slapen  ;)


Ik heb ze gebouwd idd, gesloten is erg goed voor deze beestjes, een flinke amp heb je idd wel nodig.

Misschien is de Peerless XLS10 die ik heb staan wat voor je ? Stuur anders bij interesse maar een PM.

DarknessAwaits

Daar ga ik nog even over nadenken. Zo'n XLS10+slave gaat wel redelijk diep las ik in jouw topic op GoT maar je had er zelf ook 2 staan voor het 'gemak'. Als ik het goed heb zorgt de slave voor een lagere bas maar met als nadeel dat het wat trager is, correct? Ben nog veel aan het leren op dit moment hoor, dus zeg even als ik het fout heb.

Aangezien ik toch aan 1 enkele sub gebonden ben (2e neerzetten is eigenlijk gekkenwerk, zo leeg als mijn kamer lijkt in de schets is hij zeker niet ;)) zou ik toch het liefst voor een wat grotere uitvoering willen gaan.

Maar ik hou 'm even in m'n achterhoofd.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Henkjan_O

is alleen het in beslag te nemen gronoppervlak bepalend voor de maat_  want dan kan je natuurlijk de hoogte in om volume te winnen ;D   want de plek naast je TV is toch wel beter voor het geluid.

tot hoe laag kan je je fronts inzetten overigens?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Knorfski

Ik heb zelf de Sub 9 van Speakerland gebouwd. Enkel heb ik een Hypex DS 4.0 gebruikt ipv de Hypex DS 2.0 die standaart word toegepast.

Ik gebruik de subwoofer voor 96% voor muziek en ik moet zeggen dat hij erg goed bevalt. Lekker strakke bas, gaat hard genoeg en levert na mijn mening voor muziek genoeg spl. Misschien zul je voor films wat te kort komen. Uiteraard is dit ook weer niet universeel toepasbaar want elke kamer is natuurlijk anders. Gezien het budget past dit er prima in. Zelf heb ik ook nog de CSS overwogen maar de kast werd dan naar mijn mening te groot. De Peerless is net een stapje terug. Kijk zeker ook naar de, door Interficior genoemde Reference serie van Dayton. Vooral het 15" inch model vind ik persoonlijk een erg mooi model. Helaas moeten deze wel uit Amerika komen wat helaas weer extra kosten met zich meebrengt. Misschien kan Intertechnik ze ook leveren maar hun zullen ook wel het nodige erbij rekenen..

Succes met het vinden van de juiste subwoofer! ;)

DarknessAwaits

Quote from: Henkjan_O on March 10, 2008, 20:12:26
is alleen het in beslag te nemen gronoppervlak bepalend voor de maat_  want dan kan je natuurlijk de hoogte in om volume te winnen ;D   want de plek naast je TV is toch wel beter voor het geluid.

tot hoe laag kan je je fronts inzetten overigens?

Feitelijk wel ja, hoewel ik naast m´n bank niet hoger dan 50 cm wil uitkomen kan ik in principe een 90 cm hoge sub maken voor in de hoek bij m´n fronts. Maar dan zit je echt weer met de maximale oppervlakte van 32(!)x35cm... Héél krap dus voor een 12" (30,5cm) speaker en een 15" gaat simpelweg niet passen. Denk ook niet dat het echt bevorderlijk is voor een sub om zo klem te staan.

Probleem is ook dat het volgens mij niet echt een ideale plaats is voor een sub, om de een of andere reden komt het geluid niet echt over. Waarschijnlijk ligt de oorzaak daarvan deels bij de huidige sub. Kan ik natuurlijk pas echt zeggen als de huidige sub op de andere plaatsen heb getest maar helaas is het nogal een gedoe om 'm van z'n plaats te halen.

Volgens Kef gaan de Q7's van 35 Hz - 27 kHz (-3dB) dat in combinatie met het summiere testje wat ik heb gedaan denk ik wel dat ze gewoon tot 45 Hz mee kunnen spelen. 

@Knorfski: Die Sub 9 ziet er wel interessant uit. Weet je tot hoe laag hij gaat? Maten komen erg mooi overeen met de ruimte die ik heb.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

Voor wat ik weet:
Even voor het gemak, gesloten voor muziek (snel).
BR voor films, wordt snel traag.
PR licht weer aan hoe zwaar je slave is, hoe zwaarder de slave hoe dieper hij gaat maar ook hoe trager.
Natuurlijk kan je ook een transmissielijn bouwen, maar dat gaat nooit es lekker passen volgen mij ;D

En dat van de gesloten subs tot 35hz -3dB klopt best wel vantui de meetingen.
Moet je alleen wat roomcorrectie bij optellen, en een kleine boost... zit je zo op 25hz -3dB.
Maar natuurlijk is een br leuker voor films/games.

En euh waarom niet een 2e hands SVS?
Voor dat budget is veel te krijgen ;)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

Quote from: Godtoh on March 11, 2008, 09:27:12
Voor wat ik weet:
Even voor het gemak, gesloten voor muziek (snel).
BR voor films, wordt snel traag.
PR licht weer aan hoe zwaar je slave is, hoe zwaarder de slave hoe dieper hij gaat maar ook hoe trager.
Natuurlijk kan je ook een transmissielijn bouwen, maar dat gaat nooit es lekker passen volgen mij ;D

En dat van de gesloten subs tot 35hz -3dB klopt best wel vantui de meetingen.
Moet je alleen wat roomcorrectie bij optellen, en een kleine boost... zit je zo op 25hz -3dB.
Maar natuurlijk is een br leuker voor films/games.

En euh waarom niet een 2e hands SVS?
Voor dat budget is veel te krijgen ;)

even wat misverstanden uit de wereld helpen...

BR hoeft niet traag te zijn. Er zijn voldoende ontwerpen beschikbaar die sneller zijn dan een gesloten sub, en bovendien dieper gaan, en bovendien harder gaan... Uiteraard komt dat voor een prijs (voornamelijk volume).

ik denk dat voor de topic starter, gezien de ruimte beperking, een cilindersub ideaal is, er staan er momenteel 2 op het forum te koop

DarknessAwaits

#10
Quote from: Godtoh on March 11, 2008, 09:27:12
Voor wat ik weet:
Even voor het gemak, gesloten voor muziek (snel).
BR voor films, wordt snel traag.
PR licht weer aan hoe zwaar je slave is, hoe zwaarder de slave hoe dieper hij gaat maar ook hoe trager.
Natuurlijk kan je ook een transmissielijn bouwen, maar dat gaat nooit es lekker passen volgen mij ;D

En dat van de gesloten subs tot 35hz -3dB klopt best wel vantui de meetingen.
Moet je alleen wat roomcorrectie bij optellen, en een kleine boost... zit je zo op 25hz -3dB.
Maar natuurlijk is een br leuker voor films/games.

En euh waarom niet een 2e hands SVS?
Voor dat budget is veel te krijgen ;)

Die 35hz waar ik het over had was van m'n fronts, niet m'n sub. Maar ik geloof niet dat ze écht zo makkelijk zo laag gaan, hoewel ik voor muziek geen sub nodig heb. Is wel leuk natuurlijk als het een beetje lekker aanvult.

Ik snap niet precies waarom een cilindersub voor mij ideaal zou zijn, aangezien dat niet echt de meest ruimte-effieciënte vorm is. Reden voor mijn zelfbouwtopic is ook dat ik het leuk vind om zoiets te bouwen en bovendien is het nog enigszins toekomstmuziek. Op dit moment heb ik de tijd en het geld nog even niet voor, kan ik me zodoende eerst eens goed voorbereiden voordat ik aan de slag ga.

Dan weer even iets heel anders: de versterking.

Zoals het nu is gebruik ik een Denon 3805 voor centerkanaal + rears en een Rotel eindversterker voor de fronts. Dit omdat ik toch voornamelijk gefocussed op de fronts het beste geluid wil en ik de Rotel beter vond klinken. Hierdoor heb ik op de Denon de front uitgangen niet in gebruik, en tevens Surround B (nog een 2 tal kanalen) zijn nog vrij.

Zou het mogelijk zijn om dit (tijdelijk) als subwooferversterker te gebruiken? Als ik het goed heb zou er dan een passief filter moeten komen bij de sub, maar dan zou je nog niet het volume kunnen instellen.

Gewoon even een hersenspinseltje wat ik niet los kan laten.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

daxie

Omdat je behalve op plaats b een zeer kleine basis hebt... tenzij je een hoge vierkante kast wil...

DarknessAwaits

Maar hoe maakt een cilinder de inhoud groter dan? Dan heb je alleen maar meer verlies in cm3 aangezien de oppervlakte van een cirkel π d2 x 1/4 is, wat ongeveer uitkomt op 800 cm2 terwijl de oppervlakte van de rechthoek uitkomt op 30x30=900 cm2... Of zie ik nu iets verkeerd?

Wellicht dat een hoge cilindervormige sub voor velen wat leuker staat dan een hoge cubus?
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

daxie

Quote from: DarknessAwaits on March 11, 2008, 18:45:06
Wellicht dat een hoge cilindervormige sub voor velen wat leuker staat dan een hoge kubus?

idd, dat bedoelde ik.... (maar ik vind cilindersubs dan ook mooi :p)

Godtoh

Ik had het over svs en niet over een cilinder  ;D
En een 10" subje gaat al aardig laag, gemak is een ander verhaal maar het gaat wel laag.

En ik zie nu dat zo'n kubus svs niet eens zal passen. Sorry mijn fout
Euh, is het dan inderdaad niet verstandig om een cilinder te maken?

Anders staat dat ding meteen zo klem en heeft ie geen adem ruimte meer enzo...
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Knorfski

Quote from: daxie on March 11, 2008, 10:07:21
BR hoeft niet traag te zijn. Er zijn voldoende ontwerpen beschikbaar die sneller zijn dan een gesloten sub, en bovendien dieper gaan, en bovendien harder gaan... Uiteraard komt dat voor een prijs (voornamelijk volume).

Volgens mij kun je juist met BR dieper gaan in een kleinere kast.. Maar dat terzijde. Laat mij eens een ontwerp zien waarbij een BR een gesloten kast verslaat in de groupdelay.

daxie

Quote from: Knorfski on March 11, 2008, 19:59:34
Volgens mij kun je juist met BR dieper gaan in een kleinere kast.. Maar dat terzijde. Laat mij eens een ontwerp zien waarbij een BR een gesloten kast verslaat in de groupdelay.

css sdx 15 getuned op 15Hz bij 250liter, om er maar eentje te noemen... kleinere group delay tot 18Hz tov een gesloten kast (zo uit het hoofd, kan er een hertzje naast zitten)

"Large and lowly tuned" ofte LLT (zie ook hometheatershack.com)

je kan lager gaan in een kleinere kast, MAAR ten koste van de snelheid, wil je dat niet, dan moet je naar grote volumes...

DarknessAwaits

Iemand hier nog commentaar op?

QuoteDan weer even iets heel anders: de versterking.

Zoals het nu is gebruik ik een Denon 3805 voor centerkanaal + rears en een Rotel eindversterker voor de fronts. Dit omdat ik toch voornamelijk gefocussed op de fronts het beste geluid wil en ik de Rotel beter vond klinken. Hierdoor heb ik op de Denon de front uitgangen niet in gebruik, en tevens Surround B (nog een 2 tal kanalen) zijn nog vrij.

Zou het mogelijk zijn om dit (tijdelijk) als subwooferversterker te gebruiken? Als ik het goed heb zou er dan een passief filter moeten komen bij de sub, maar dan zou je nog niet het volume kunnen instellen.

Gewoon even een hersenspinseltje wat ik niet los kan laten.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Henkjan_O

Quote from: daxie on March 11, 2008, 20:21:24"Large and lowly tuned" ofte LLT (zie ook hometheatershack.com)
bedankt, weet ik ook eindelijk wat die afko betekent ;D

maaruh, in het algemeen heeft een gesloten kast per definitie (vanwege de vlakkere flank in de frequentie respons) een beter transient respons dan BR of PR.  maar ik sluit niet uit dat er wat uitzonderingen op de regel zijn  (ik zal de SDX15 een simuleren in zo'n grote kast, in 200 lietr op 16Hz getuned (2PR's) was de GD in elk geval een stuk hoger dan gesloten (hoewel ik moet zeggen dat ik toen vooral op het stuk beneden de 20Hz gelet heb))
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

daxie

Quote from: Henkjan_O on March 11, 2008, 23:10:09
bedankt, weet ik ook eindelijk wat die afko betekent ;D

maaruh, in het algemeen heeft een gesloten kast per definitie (vanwege de vlakkere flank in de frequentie respons) een beter transient respons dan BR of PR.  maar ik sluit niet uit dat er wat uitzonderingen op de regel zijn  (ik zal de SDX15 een simuleren in zo'n grote kast, in 200 lietr op 16Hz getuned (2PR's) was de GD in elk geval een stuk hoger dan gesloten (hoewel ik moet zeggen dat ik toen vooral op het stuk beneden de 20Hz gelet heb))

ps: het stuk onder 20Hz heeft geen zin van daar te kijken naar group delay
1) grotendeels onhoorbaar
2) er is geen zeeer weinig muziek dat in die regionen gaat, maar gezien 1) heeft zelf dat geen betekenis

sphere

Ja, maar TS wil dus een sub voor films. En daar zijn toch wel voorbeelden van die lager gaan. Anyway, dan nog denk ik dat je het niet vreselijk zal missen, als je in JP3 niet tot 10Hz kan, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitvissen.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Godtoh

Quote
Dan weer even iets heel anders: de versterking.

Zoals het nu is gebruik ik een Denon 3805 voor centerkanaal + rears en een Rotel eindversterker voor de fronts. Dit omdat ik toch voornamelijk gefocussed op de fronts het beste geluid wil en ik de Rotel beter vond klinken. Hierdoor heb ik op de Denon de front uitgangen niet in gebruik, en tevens Surround B (nog een 2 tal kanalen) zijn nog vrij.

Zou het mogelijk zijn om dit (tijdelijk) als subwooferversterker te gebruiken? Als ik het goed heb zou er dan een passief filter moeten komen bij de sub, maar dan zou je nog niet het volume kunnen instellen.

Gewoon even een hersenspinseltje wat ik niet los kan laten.
Quote from: DarknessAwaits on March 11, 2008, 22:48:00
Iemand hier nog commentaar op?

Ja ikke, niet doen.

Je kan volgens mij de kanalen niet beide gebruiken (of je sub moet 2 speakerspoelen hebben).
En dan nog wordt je LFE, waar het hier om gaat niet goed gebruikt.
Of je moet dat bij de normale muziek opzetten.
Maar in dat geval krijgen je center en je rears ook het lfe-kanaal over zich.

En ik denk niet dat je versterker het leuk vindt als je er een sub aan hangt.
Met name dat laatste, ik zou het niet doen.

Correct me if I'm wrong.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

Het is niet omdat film je doel is, dat je group delay niet belangrijk is... maar dat is mijn mening

nou goed, topic starter, welke vragen heb je nog?

DarknessAwaits

Mijn vorige vraag is al beantwoord door Godtoh, wordt gewoon met een aparte versterker werken dus. Heb ook nog een Sony STR345 liggen, zou dat tijdelijk kunnen fungeren als testversterker? Natuurlijk heb je dan niet alle opties die je op zo'n Hypex oid hebt maar de crossover kan ik instellen op de Denon, dus het zou moeten werken.

Zoals ik het nu zie ga ik waarschijnlijk toch voor een Peerless 12 inch in een gesloten kast. Groupdelay klinkt me heel vervelend in de oren en heb het idee dat mijn huidige sub daar ook last van heeft. Andere speakeropties hoor ik ook graag, maar de Peerless is wel lekker makkelijk aan te komen in Nederland.
Denon 3805 - Rotel 1070BX - Kef Q7 - Velodyne CT-150

Godtoh

Quote from: DarknessAwaits on March 12, 2008, 09:53:10
Mijn vorige vraag is al beantwoord door Godtoh, wordt gewoon met een aparte versterker werken dus. Heb ook nog een Sony STR345 liggen, zou dat tijdelijk kunnen fungeren als testversterker? Natuurlijk heb je dan niet alle opties die je op zo'n Hypex oid hebt maar de crossover kan ik instellen op de Denon, dus het zou moeten werken.

Zoals ik het nu zie ga ik waarschijnlijk toch voor een Peerless 12 inch in een gesloten kast. Groupdelay klinkt me heel vervelend in de oren en heb het idee dat mijn huidige sub daar ook last van heeft. Andere speakeropties hoor ik ook graag, maar de Peerless is wel lekker makkelijk aan te komen in Nederland.
Die sony zou als tijdelijk kunnen fungeren.
Moet je de sub pre-out van de denon pakken en die doorlussen naar de Sony.
Krijg je dat je Sony de aparte sub versterker wordt.

Alleen het probleem van de denon gebruiken als sub amp heeft deze ook weer.
Levert hij voldoende vemogen?
Misschien om te testen wel, maar om lekker een filmpje te kijken, ik weet het niet.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926