Wireless N & gigabit lan.. ervaringen gevraagd

Started by aMUSEd, March 8, 2008, 13:17:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aMUSEd

Met de overstap naar een nieuwe laptop en internetprovider wil ik m'n lan maar eens upgraden.
M'n laptop ondersteund 802.11n (via intel 4965AGN) en dus kijk ik naar N-routers.
Daarbij lijkt het me ook interessant om meteen naar gigabit lan over te stappen.
De router die ik momenteel op het oog heb is van dlink (dir655).

Helaas heeft wireless N nog een draft status dus is de timing van m'n aankoop niet ideaal (zeker gezien de ontwikkelingen op het gebied van zendfrequenties (2,4 en 5)). Maar ik zie geen voordeel om nu een wirelessG AP neer te zetten en deze over een jaar (of 2) te vervangen door een 801.11n router. Er worden veel mooie uitspraken gedaan over wirelessN, echter vraag ik me af of de dingen die ik lees ook waargemaakt worden in de praktijk.
Ik ben met name benieuwd naar wirelessN (2.0) icm gamen.. is wirelessN vergelijkbaar met een draadverbinding mbt gaming?
Bij m'n huidige modem/router zie ik bv dat m'n ping van de draadloze verbinding (G) duidelijk slechter is dan die van m'n draadverbinding.
Andere vraag is of gigabit lan een musthave is? (ik heb verder een NAS en een PS3 via draadverbinding aangesloten)

EdoE

Ik zit in hetzelfde schuitje en ik hecht eerlijk gezegd weer wat meer aan gigabit dan aan Wireless N. Maar stiekem wil ik het natuurlijk wel gewoon hebben...

Hier dezelfde twijfels, maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat fabrikanten als Linksys en D-Link (en Belkin en Sitecom en Netgear en Draytek) zin hebben om op hun muil te gaan met al die hardware die ze verkocht hebben.

Raphie

gewoon de Dlink dir-655 kopen, de allerbeste router op dit moment, werkt perfect samen met Intel 4965AGN tot 130mbit
JBL PRX Power!

aMUSEd

Quote from: Raphie on March  8, 2008, 13:27:27
gewoon de Dlink dir-655 kopen, de allerbeste router op dit moment, werkt perfect samen met Intel 4965AGN tot 130mbit
Top bedankt voor de feedback.

Jij speelt(de) toch ook BF2.. gaat dat goed over wireless N?

Een tip voor EdoE:
op pixmania is de dlink erg interessant geprijsd.

Raphie

Tip: PixMania wil je niet kopen. echt véél problemen al daar
Ja 130Mbt werkt perfect voor BF2, superlage ping en geen lag
JBL PRX Power!

aMUSEd

Quote from: Raphie on March  8, 2008, 13:48:42
Tip: PixMania wil je niet kopen. echt véél problemen al daar
Ja 130Mbt werkt perfect voor BF2, superlage ping en geen lag
Goed om te weten betreft BF2 en ik zal eens zoeken op 'pixmania'.

SpeedyAndré

#6
Ik heb nog wel een leuk verhaaltje over Pixmania  ;D

Via Ebay een NAS doos bij ze gekocht, maar er zat gen voedings adapter bij  ::)
Dit heb ik bij ze gemeld en dan gaat er van alles gebeuren  :o :P
Na een week hoorde ik dat ze de adapter niet los konden leveren en dat ik het apparaat kosteloos terug mocht sturen, op zich heel netjes geregeld maar m'n NAS stond al half vol met data :)
Ik had zelf nog een voeding waarmee hij goed bleek te werken dus ik wilde het (refurbished) apparaat houden :)
Zaterdag werd er aangebeld door een koerier (voor de 3e keer zei ie) die het apparaat kwam ophalen  ??? :-X
Toen maar gezegd dat het echt niet nodig was en dat de communicatie kennelijk niet goed was gegaan ....
Weer een week later kreeg ik 2 losse 230V stekkers toegestuurd (UK versie !!) waar ik uiteraard niets mee kan doen.
Iemand had kennelijk uit mijn klachtomschrijving gehaald dat er iets in die trant ontbrak.
Pixmania is best een groot bedrijf waar zo te zien wel wordt gereageerd op klachten, alleen weten ze niet van elkaar dat er ook nog een ander mee bezig is en kan je dus bijv. spullen ontvangen voor een apparaat dat wellicht al lang naar ze geretouneerd is  :P
Wat ze trouwens niet deden was mij korting geven omdat zelf al een adapter had geregeld ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

aMUSEd

Goede tips!

maar ze zijn 25 euro goedkoper... moeilijk moeilijk  ;D

ajbeefde

Quote from: aMUSEd on March  8, 2008, 18:31:10
Goede tips!

maar ze zijn 25 euro goedkoper... moeilijk moeilijk  ;D

Zou ik 'm zeker bij Pixmania bestellen..... heb je twee zaken voor de prijs van 1.... a het product en b de eventuele problemen, wat wil je nog meer....  ;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

aMUSEd

Quote from: Ghosty J on March  8, 2008, 16:50:33
klopt!

http://tweakers.net/shopreview/3534/pixmania-punt-com.html
:o, dat schrikt goed af (alhoewel er ook overdreven zaken staan).
Een aantal jaar geleden heb ik bij pixmania een videocamera besteld maar dat is destijds probleemloos gegaan.

Robbo

#11
Een voordeliger optie is de Linksys WRT150n. 

Geen Gb-LAN switch maar voor de rest wordt deze router ook prima gereviewed.


Raphie

Je wilt JUIST GBit vooral met de benodigde bandbreedte voor BluRay en HD DVD images
JBL PRX Power!

aMUSEd

Quote from: Robbo on March 10, 2008, 08:27:20
Geen Gb-LAN switch maar voor de rest wordt deze router ook prima gereviewed.
Quote from: Raphie on March 10, 2008, 08:53:22
Je wilt JUIST GBit vooral met de benodigde bandbreedte voor BluRay en HD DVD images
Dat is nu precies iets dat ik me afvroeg.. Gbit lan lijkt me interessant voor streamen van hdcontent maar ik heb geen idee welke bandbreedte daarvoor benodigd is.

stevefilmfreak54

Quote from: Raphie on March  8, 2008, 13:27:27
gewoon de Dlink dir-655 kopen, de allerbeste router op dit moment, werkt perfect samen met Intel 4965AGN tot 130mbit

Als je tenminste deze Intel 4965agn insteek netwerkadapter ingebouwd heeft, toch.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

aMUSEd

Quote from: stevefilmfreak54 on March 10, 2008, 22:32:32
Als je tenminste deze Intel 4965agn insteek netwerkadapter ingebouwd heeft, toch.

Geen zorgen  ;)

Quote from: aMUSEd on March  8, 2008, 13:17:38
M'n laptop ondersteund 802.11n (via intel 4965AGN)

stevefilmfreak54

Helaas de mijne niet, weet op dit moment niet wat de oplossing is, zit te denken om een nieuwe netwerkadapter in te zetten maar ik weet niet als dit problemen zou kunnen veroorzaken met het huidige opstelling, iemand ideeen?

Ook wacht ik op een systeem update van Dlink, dat zou mijn huidige 802.11a/b/g updaten naar 802.11a/b/g/ en N draft, dan kan ik mijn DIR655 samen met mijn DWA635 insteek kaart en dan zou ik N technologie hebben.

het is maar wachten, wachten en nog is wachten..........of er moet iemand hier zijn die verstand van heeft?
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

Jack-uit-Boz

Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden zonder problemen de D-Link DIR-655 gekocht bij Pixmania. Werd snel geleverd (kwam rechtstreeks uit Duitsland). Tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Pixmania en ook met de DIR-655. Betrouwbaar en snel...

aMUSEd

Quote from: stevefilmfreak54 on March 11, 2008, 13:35:16
Helaas de mijne niet, weet op dit moment niet wat de oplossing is, zit te denken om een nieuwe netwerkadapter in te zetten maar ik weet niet als dit problemen zou kunnen veroorzaken met het huidige opstelling, iemand ideeen?

Ook wacht ik op een systeem update van Dlink, dat zou mijn huidige 802.11a/b/g updaten naar 802.11a/b/g/ en N draft, dan kan ik mijn DIR655 samen met mijn DWA635 insteek kaart en dan zou ik N technologie hebben.

het is maar wachten, wachten en nog is wachten..........of er moet iemand hier zijn die verstand van heeft?
Ik volg je niet.. wat is precies het probleem?
De DIR655 is verkrijgbaar icm DWA635. Het is nog een draft N router maar zoals je kan lezen is het blijkbaar een prima apparaat.

Quote from: Jack-uit-Boz on March 11, 2008, 13:51:15
Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden zonder problemen de D-Link DIR-655 gekocht bij Pixmania. Werd snel geleverd (kwam rechtstreeks uit Duitsland). Tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Pixmania en ook met de DIR-655. Betrouwbaar en snel...
Ja, zo kan het natuurlijk ook lopen. Overigens hoorde ik toevallig vandaag dat er bij het tvprogramma radar (of kassa) werd gevraagd naar klachten over pixmania.. ze zouden er bij genoeg animo een item aan besteden.

EdoE

Ik heb sinds gisteren de DIR655 in huis. Hij bevalt op zich aardig, er zijn wat dingen verbeterd t.o.v. de DI-624+ die ik nu niet meer gebruik. Met Draft N haal ik met mijn nieuwe laptop 130 Mbps, dus daar zit nog wat verbetering in.

In mijn ogen is er trouwens met iedere router in dit segment wel iets onhandigs. Met deze betreft dat (op zijn minst) de reservering van IP-adressen. Zodra je het eerste adres reserveert voor een bepaald MAC-adres, is dat nog maar het enige IP-adres dat in het DHCP-lijstje voorkomt. Na een reboot is het lijstje weer volledig en kun je het volgende reserveren, waarna de ongein weer opnieuw begint (hardware A3, firmware 1.10EU).

stevefilmfreak54

Quote from: aMUSEd on March 11, 2008, 20:45:30
Ik volg je niet.. wat is precies het probleem?
Mijn laptop blijft op 54mbps snelheid, ik krijg niet wat hier soms wordt vermeld 130mbps, iemand zei dat komt omdat mijn ingebouwde netwerk adapter ondersteund geen N technologie.
Heb contact opgenomen met Dlink en ze zeggen dat het een vaak voorkomend probleem is met wat oudere laptops, nieuwe laptops zijn uitgerust met N draft technologie, dus ik wacht op een patch vanuit engeland die dit probleem ook voor mij moet oplossen, maar tot nu toe nog niets gehoord.
Dus, mijn vraag was zou het helpen als dat kan, om mijn netwerkadapter te vervangen met een ander van Intel, namelijk intel 4965agn.

greetz Steve
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

aMUSEd


aMUSEd

Quote from: stevefilmfreak54 on March 12, 2008, 18:17:51
Mijn laptop blijft op 54mbps snelheid, ik krijg niet wat hier soms wordt vermeld 130mbps, iemand zei dat komt omdat mijn ingebouwde netwerk adapter ondersteund geen N technologie.
Heb contact opgenomen met Dlink en ze zeggen dat het een vaak voorkomend probleem is met wat oudere laptops, nieuwe laptops zijn uitgerust met N draft technologie, dus ik wacht op een patch vanuit engeland die dit probleem ook voor mij moet oplossen, maar tot nu toe nog niets gehoord.
Dus, mijn vraag was zou het helpen als dat kan, om mijn netwerkadapter te vervangen met een ander van Intel, namelijk intel 4965agn.
Welke kaart gebruik je nu? Ondersteunt deze wel wireless N?
Hoe bevalt de modem verder?

ajbeefde

Sinds 2 weken heb ik deze router etc van Sitecom in gebruik, moet zeggen dat het prima werkt en een heel goed bereik heeft in huis.

We "werken" hier met een desktop en een laptop en streamen muziek....
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

aMUSEd

Quote from: ajbalmere on March 12, 2008, 20:48:29
Sinds 2 weken heb ik deze router etc van Sitecom in gebruik, moet zeggen dat het prima werkt en een heel goed bereik heeft in huis.

We "werken" hier met een desktop en een laptop en streamen muziek....
Zal eens naar info zoeken. Ben eerlijk gezegd geen fan van sitecom maar is slechts gebaseerd op ervaring met een enkel apparaat.