Rel Strata III vervangen???

Started by master30, March 8, 2008, 12:54:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

master30

Aangezien ik 99% mijn installatie voor film kijken gebruik, zit ik er aan te denken om mijn strata III te vervangen.

Her en der lees ik dat de rel meer voor muziek geschikt is.
Hoewel ik hem best lekker vind klinken zou ik hem misschien toch gaan vervangen, afhangend van de reacties hier.

Zou een svs een betere match zijn? Ik zie ze regelmatig 2e hands tekoop (Slecht teken?)

Aangezien ik pas een prismasonic lens heb aangeschaft, is mijn budget erg beperkt, het geld dat ik voor de strata III krijg, kan ik erbij doen.
Laten we zeggen budget 600 euro, inclusief verkoop opbrengst van de rel.

Is het verstandiger om door te sparen voor een hoger budget?

mvg,

Marcel
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

solitaire

totaal budget 600 euro VS. behouden van de Strata III ?
ziet er uit als een weergaloze downgrade ...

Is het verstandiger om door te sparen voor een hoger budget ?
Zonder twijfel zou ik de bestaande sub houden ('de REL meer voor muziek geschikt' is MI een fabel; de Strata is domweg een goede sub).


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

qinq

Quote from: solitaire on March  8, 2008, 14:00:02
totaal budget 600 euro VS. behouden van de Strata III ?
ziet er uit als een weergaloze downgrade ...

Is het verstandiger om door te sparen voor een hoger budget ?
Zonder twijfel zou ik de bestaande sub houden ('de REL meer voor muziek geschikt' is MI een fabel; de Strata is domweg een goede sub).


Wolf

Het budget is 600 euro + opbrengst van de Strata.

Henkjan_O

downgrade...  denk t niet hoor.  bij REL betaal je toch vooral voor de afwerking (en de naam) en zeker niet voor een groot oppervlak.   met een zelfbouwsub op basis van een 15" woofer is iets heel moois mogelijk, dat zeker een upgrade is. want laten we eerlijk zijn, ik lees dit over de Strata 3
Quote100W DC coupled internal amplifier. 10" downfiring driver in a sealed cabinet
dat klinkt nou niet naar een super HT sub, idd eerder naar een muziek sub.

maar ff over het budget: is dat nou 600 totaal of (600 + REL)?  en wat verwacht je dat die REL oplevert?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

master30

Heb geen idee wat die rel nog opleverd, 450 euro?
mijn budget was inderdaad, 600 inclusief de verkoop van mijn rel,
echter wil ik geen nieuwe kopen, maar een 2e hands,

Ik vroeg mij af of ik erdan wel op vooruitging tov van de rel.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

daxie

persoonlijk ben ik niet zo een fan van de rels...nogal vervormingsgevoelig.

dus je budget zou ong 900 euro zijn?

zoals reeds gezegd, is zelfbouw een optie?

Tweedehands een svs pb12+ voor die prijs is wel te vinden. Dan ga je er wel op vooruit. Vind ik nog altijd een super sub.
dat svs nogal vaak te vinden is tweedehands is niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze populair geweest zijn. Ze zijn lang de commerciele subs geweest die het meest diepgang boden. Qua muzikaliteit hebben ze enkele mindere modellen, maar de pb12+ hoort daar naar mijn mening niet bij.

master30

liever geen zelfbouw,

is de svs 20-39 pci een goede vervanger? of is dit juist een wat mindere sub van svs?

met 900 euro heb ik 2ehands wel redelijk wat keus
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Henkjan_O

Quote from: master30 on March  8, 2008, 15:49:03
liever geen zelfbouw, ....
hé oppassen hè, dit is het zelfbouw subforum ;) ;D
bedoel je dat je liever niet zelf bouwt?  zeker op sub gebied zul je met zelfbouw namelijk veel meer waar voor je geld kunnen krijgen dan met kant&klaar....   

overigens: een bekende van hier heeft een sub te koop:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5806
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

master30

Quote from: Henkjan_O on March  8, 2008, 16:12:41
hé oppassen hè, dit is het zelfbouw subforum ;) ;D
bedoel je dat je liever niet zelf bouwt?  zeker op sub gebied zul je met zelfbouw namelijk veel meer waar voor je geld kunnen krijgen dan met kant&klaar....  

overigens: een bekende van hier heeft een sub te koop:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5806

Ik bedoel inderdaad dat ik hem zelf niet wil bouwen ;D
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

yorkie13

ja een eenvoudig 25 cm vifa woofertje door 100 watt aangestuurd in een gesloten kast
heb deze woofer nog getest voor een zelfbouwproject met een zwaardere subamp, maar de woofer komt niet echt diep, leuk voor stereo om een paar kleine monitors aan te vullen in het laag, maar echt onder de 30 hz gebeurd er niet veel meer

Stadium III

Ik zou de Strata III in princiepe wel vervangen als je echt heel veel films kijkt

Ik vindt het een nette subwoofer die voor muziek uitstekend is maar voor films niet genoeg slam heeft !
Je kunt er zeker films mee kijken en zeer goed muziek mee luisteren en een 25 hz is wel te halen !

Maar wil je toch je broekspijpen laten wapperen ga dan iig wel kijken voor eens svs en verkoop de strata III voor een mooi bedrag
5.2.4 Marantz Klipsch setup

master30

Quote from: Stadium III on March  9, 2008, 11:37:59
Ik zou de Strata III in princiepe wel vervangen als je echt heel veel films kijkt

Ik vindt het een nette subwoofer die voor muziek uitstekend is maar voor films niet genoeg slam heeft !
Je kunt er zeker films mee kijken en zeer goed muziek mee luisteren en een 25 hz is wel te halen !

Maar wil je toch je broekspijpen laten wapperen ga dan iig wel kijken voor eens svs en verkoop de strata III voor een mooi bedrag

Ik kijk zeker 2 a 3x per week films, muziek eigenlijk nooit (alleen in de auto).
Ik kijk op mijn eigen htzolder, de sub moet onder mijn scherm komen, ongeveer 90 cm hoog, breedte kan tot ongeveer 50 cm, dan past ie op mijn huidige tegel, anders kan het zo'n 80 cm breed worden.
In mijn 2 zits bank heb ik ook 2 tactile tranceducers ingebouwd, dat vult de sub lekker aan.

Dat mijn broekspijpen wapperen, vanaf welk type svs lukt dit?

mijn zolderruimte is ongeveer 3 mtr bij 5 meter, die 1,5 meter onderin de schuine kant reken ik niet erbij, hier hangt een gordijntje voor.
hoogte 2,25 mtr, das de 1e 3 mtr daarna loopt het schuin naar beneden.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Henkjan_O

Quote from: master30 on March  8, 2008, 16:31:48
Ik bedoel inderdaad dat ik hem zelf niet wil bouwen ;D
misschien is er wel iemand die graagt bouwt maar die geen plek en/of geld meer heeft voor een nieuw project die voor jou iets moois wil maken?   bv zoiets als de SDX15 sub van tbusquet met een Hypex DS4.0 amp.  excl hout ~700 euri
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

tbusquet

Quote from: Henkjan_O on March  8, 2008, 16:12:41
hé oppassen hè, dit is het zelfbouw subforum ;) ;D
bedoel je dat je liever niet zelf bouwt?  zeker op sub gebied zul je met zelfbouw namelijk veel meer waar voor je geld kunnen krijgen dan met kant&klaar....   

overigens: een bekende van hier heeft een sub te koop:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5806

Ik zeg dank voor de reclame :D En ik weet zeker dat mijn XLS10 de strata op het gebied van film ver overtreft. Ik heb hem naast een Q200 van Rel gehad en de Rel kwam niet eens in de buurt, kom eens luisteren zou ik zeggen ;)

master30

#14
Ik heb wel een redelijke geluids ge-isoleerde zolder, maar ik heb wel buren, ze horen nu af en toe wel wat dreunen, maar ze storen zich erniet aan.
Risico is natuurlijk met zo'n nieuwe sub dat de buren ermeer last van gaan krijgen.
Hoe is die svs pb12 sub, is dat een goede vervanger voor de rel?

En deze  svs 20-39 pci , die staat nu 2ehands hier.
Deze zie ik ook 2ehands hier SVS PB10-ISD
en deze ook SVS CS ULTRA .

Quote from: tbusquet on March 10, 2008, 19:06:07
Ik zeg dank voor de reclame :D En ik weet zeker dat mijn XLS10 de strata op het gebied van film ver overtreft. Ik heb hem naast een Q200 van Rel gehad en de Rel kwam niet eens in de buurt, kom eens luisteren zou ik zeggen ;)

Is dat de sub die je nu voor 150 te koop hebt?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

daxie

#15
de cs ultra is zonder amp, dus daar moet je ook nog budget voor uittrekken (pakweg 200-250 euro).

met alle respect, maar de xls10 komt niet in de buurt. (vergelijken met een q200 mss wel, maar dat is dan ook een miskleun imo).

de 20-39 zal zeker voor film beter zijn als je strata, mijlenver voor, ook de pb10 NSD.

Tussen die twee zou ik voor de 20-39 gaan, is toch wel een trapje hoger dan de nsd.

master30

Bedankt voor je reply,

misschien dat ik dan wel voor de 20-39 ga,

2ehands voor 600 euro, dat is toch redelijk?
verkoop ik eerst mijn rel strata, of ik houd hem eerst voor als ik geen spijt krijg en verkoop hem later misschien
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Stadium III

Ik zou hem later verkopen !!

En dan kun je eventueel draaien dat de strata III je fronts ondersteunen via high level

En dat de svs het zware LFE werk doet
5.2.4 Marantz Klipsch setup

yorkie13

misschien dat ik dan wel voor de 20-39 ga,

de svs 20-39 van audioloog staat gereserveerd dacht ik

master30

Ik heb ook nog geen haast met de sub vervangen erbij kopen, en met de huidige dolar koersen kan ik hem ook wel nieuw betalen tzt

Maar,

Hoe ga ik de dat doen met die rel als high levil ondersteuning?

Ik heb de rel nu een met een sublink kabel ongeveer een 3mtr van de receiver af staan, de 2e sub komt dan aan de andere kant tussen de fronts.

De sub uitgang heb ik gesplitst, de 2e gaat naar de amp voor mijn tactile tranceducers.

Ga ik hem nog een keer splitten?
split ik hem achter de dichtst bijzijnde sub
Ga ik hem doorlussen achter op de dichtsbijzijnde sub?

welke crossover frequentie stel ik dan in?

of moet ik de rel op fronts uitgangen aan sluiten, met de neutrik kabel

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

daxie

Quote from: master30 on March 12, 2008, 14:07:23
of moet ik de rel op fronts uitgangen aan sluiten, met de neutrik kabel

jep, en dan de crossover op de rel gebruiken...

yorkie13

dus neutrik aansluiten bij de front speakers
rood op plus rechts, geel op plus links en zwart op de min van links of rechts
en de crossover op bs 40 hz instellen als je fronts tot 42 hz gaan -3db
de rel strata III kan je naadloos aan laten sluiten op je fronts
en is voor muziek een hele mooie sub

master30

lijkt me een goed plan zo, met de rel en een nieuwe sub erbij

mijn fronts zijn chario syntar 100 tower, die gaan volgens mij niet zo laag
(mijn rears ook en de back surrounds zijn syntar 100, center is de cyntar)

Even kijken of ik het goed begrijp
ik heb nu de crossover op 80hz, de speakers op small

Als ik dus de 2e sub zo als beschreven aan wil sluiten, zet ik de crossover op het laagst dat de speakers aan kunnen -3db
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Stadium III

Je zet straks de rel met de neutrik kabel voor je fornts in
Je moet dan in je reciever gaan selecteren dat L en R op large komen en de rest op small

Dan ga je de rel naadloos op je front afstellen dmv fase en crossover op de rel je moet hiervoor fase 2 of 4 hebben achter op de rel

De nieuwe aankomende sub sluit je dan aan op de LFE kabel en je laat de crossover op 80 hz staan

De bassinstelling in je reciever moet je veranderen dat de subwoofer pre out alleen meedoet als je een .1 bron/matriaal hebt

5.2.4 Marantz Klipsch setup

tbusquet

Quote from: master30 on March 10, 2008, 20:41:08
Ik heb wel een redelijke geluids ge-isoleerde zolder, maar ik heb wel buren, ze horen nu af en toe wel wat dreunen, maar ze storen zich erniet aan.
Risico is natuurlijk met zo'n nieuwe sub dat de buren ermeer last van gaan krijgen.
Hoe is die svs pb12 sub, is dat een goede vervanger voor de rel?

En deze  svs 20-39 pci , die staat nu 2ehands hier.
Deze zie ik ook 2ehands hier SVS PB10-ISD
en deze ook SVS CS ULTRA .
Is dat de sub die je nu voor 150 te koop hebt?

Ja, dat is hem.