Beginnen met zelfbouw... the basics

Started by Martijn76, March 7, 2008, 09:27:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn76

Beste mensen,

Tijdens het doorlopen van de topics ben ik enthousiast geraakt over het zelfbouwen van speakers (en subs), nu wil ik eigenlijk ook m'n eerste stappen in daarin gaan doen en begreep dat de 'Needles' toch wel zo'n beetje het startpunt is waar je aan kan denken.

Nu vroeg ik me af of jullie (als kenners) wat pointers kunnen geven waar je op moet letter als beginner/noob:

Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan:

- Gereedschap; wat heb je minimaal nodig, wat is makkelijk om te hebben om het leven aangenamer te maken.

- Basiskennis van materialen; Welke breedbanders, tweeters, midrangers en woofers zijn 'goed', wat zijn de karakteristieken waar je op moet letten, e.d.

- Basiskennis achterliggende electronica; Bij het maken van bijv. filters, waar moet je op letten, welk eigenschappen heb je met welke componenten.

- Afwerking; schuren, plamuren, verven/spuiten, fineren, beplakken, etc.; Waar op te letten.

Er zal ongetwijfeld nog veel meer zijn waar ik nu niet aan denk, maar ik probeer een beetje een een startpunt te maken voor mijzelf en andere beginnende DIY-ers, dus alle hulp is welkom.

Eventuele linkjes naar websites voor dit alles worden natuurlijk ook gewaardeerd.

gr,

Martijn

PM

Gereedschap:
-Freesmachine om de cirkels uit je hout te frezen o.a.
-Boormachine, om het centreergaatje voor je frees te maken en met een gatenboor gaten in bracing te kunnen boren
-gatenboor
-lijmklemmen

Je kan over de basiskennis en afwerking dingen die je noemt vast veel leren op www.zelfbouwaudio.nl (en ook het forum daarvan)
Groeten, Peter

Interficior

Vooral veel proberen, daar leer je het meeste van. Doe lekker tegendraads en kijk wat de resultaten ervan zijn. Zet juist spoelen tegen elkaar (of OP elkaar) en kijk of je zelf wel verschil hoort. Voordat je zo kan zien wat allemaal goed is ben je wel iets verder. Je hoeft niet te beginnen met needles ofzo, je kunt ook een ontwerp nabouwen.
Maar zoals PN al noemt is een bovenfrees echt een nodig geval. Laat je niet misleiden dat je eerst een Festool moet hebben voordat het er recht uitziet. Ik heb een goedkopie frees van 25 euro, een zelfgemaakte cirkelgeleider en een scherpe frees. Met een beetje kundige hand kun je hier perfecte cirkels mee trekken.
Liever een vioolvirtuoos op een goedkope viool dan een vioolprutser op een stradivarius.
Take it or lease it

Martijn76

Tot nu toe goede tips, zeker de genoemde website is een aanrader! :) Ook de tips voor gereedschap komen goed van pas... om het laagdrempelig te houden zal ik in eerst instantie niet het duurste van het duurste aanschaffen, maar eerst 's kijken hoe 't bevalt...

Henkjan_O

lijmklemmen, veel lijmklemmen, je kan nooit te veel lijmklemmen hebben ;D  gewoon uit de grabbelbak van de bouwmarkt of kwantum.   of als je het hout onder verstek hebt laten zagen, spanbanden.

en nu we het over bouwmarkt hebben: zoek er een (vraag rond) die echt kan zagen.  dus recht en op de juiste maat.  veel bouwmarkten zijn rampzalig wat dat betreft

verder is een soldeerbout een zeer nuttig stuk gereedschap voor het maken van het filter.

als je je wat meer in de basiskennis van luidsprekers wil verdiepen, kan ik je het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason van harte aanbevelen.  te koop bij Speaker & Co (of direct bij Elektor)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)