Bouw (semi) Passieve Preamp

Gestart door Arno P, maart 4, 2008, 20:59:40

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

Alvast toch maar een topic geopend aangezien de bestellingen voor de onderdelen al voor een stuk de deur uit zijn.

Door de bouw van de nieuwe ESL's volgde er een upgrade kettingreactie, zwaardere eindtrap nodig (Para 2200MKII), dan ook maar eens de CD-speler vervangen (VRDS10), dan ook maar eens een externe DAC (Para 1500 die nog een trafo-uitgangssectie zal krijgen) en daar stond die dan....trillend te staren de neige in de keten die nog niet ge-upgrade was....mijn trouwe buizen pre-amp... >:D
Het motto was en is: kortere signaalwegen, dus de preamp had een te lange signaalweg leek mij zo  ;D.
Huidige nieuwe concept: passief, maar geen gewone potmeter er tussen aangezien ik toch graag enigszins rekening hou met de in/uitgangsimpedanties EN als het even kan een beetje boost achter de hand wil hebben. Klinkt inderdaad niet helemaal als passief....
Op basis van een sowter trafo (custom made en is op de site nu te zien als 1035) heb ik zometeen een volledig geschakelde verzwakker met een paar dB boost en tevens extra primaire aftakkingen voor een balansregeling.
Als schakelelementen worden 3 stuks Shallco schakelaars ingezet. Volume, balans en een 6-voudige ingangsselectie.
De in/uitgangen worden hoofdzakelijk gebalanceerd/XLR maar om de optie te houden om soms eens wat "mindere" cinchaansluitingen te kunnen gebruiken worden 2 van de 6 inputs cinch. Tevens komt er ook een cinchuitgang naast de XLR uitgang.

kermy

Daar gaan we weer ;D
Arno is weer onder de pannen :)
En wij gaan weer genieten van een leuk topic om naar uit te kijken.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Shorty

Semi-passief? Als in "een beetje zwanger"?  ???  ;D Het is toch óf passief óf actief?

VrGr,

Bart J.

Duck Twacy

scrutinizer

Citaat van: Arno P op maart  4, 2008, 20:59:40
Het motto was en is: kortere signaalwegen, dus de preamp had een te lange signaalweg leek mij zo  ;D.

??? >:D

Arno, wat zijn de spec's qua bandbreedte?

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Citaat van: scrutinizer op maart  7, 2008, 19:45:22

??? >:D

Arno, wat zijn de spec's qua bandbreedte?

Trafo 100kHz .....maar met de boost valt het wat terug.....ben ook blij met 50kHz hoor  ;)

Arno P

Vandaag bericht van Sowter gehad (het pad van spec->order-> design is doorlopen en nu komt de fabricage, testen, shipment):

Dear Arno,

We have just received the design for your transformer. It will be put into
production next week and allbeing well with testing we will despatch early
the following week. I will let you know more accurately once testing has
been completed.

;)

scrutinizer

Citaat van: Arno P op maart  7, 2008, 20:53:49
Trafo 100kHz .....maar met de boost valt het wat terug.....ben ook blij met 50kHz hoor  ;)
Ik was eigenlijk meer nieuwsgierig naar zijn bereik in de lage freq Arno?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Citaat van: scrutinizer op maart  7, 2008, 21:15:27
Ik was eigenlijk meer nieuwsgierig naar zijn bereik in de lage freq Arno?

Anton.

Kijk eens:
The overall bandwidth is is reduced when these taps are used. Typically +/- 3 dB from 10 to 50 kHz for either primary tap. The performance when the 0 dB connection is used is identical to 9335.

En zonder de boost geldt de curve:

Arno P

Toch wel een beetje trots op mijn custom made 1035. Voorheen hadden ze enkele de balansoptie OF de boost optie en na overleg met dhr Brian Sowter heb ik afgezien van de +12dB boost aangezien hij aangaf dat het te veel ten koste van de bandbreedte zou gaan en het leek hem zonde want hij wil toch graag heel goed de wikkelingen strak koppelen:

En dit gecombineerd met de Shallco's moet toch iets moois worden  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

uiteraard volg ik dit........hardstikke leuk!!! 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

oud_account_1

Citaat van: Arno P op maart  4, 2008, 20:59:40
Alvast toch maar een topic geopend aangezien de bestellingen voor de onderdelen al voor een stuk de deur uit zijn.

Door de bouw van de nieuwe ESL's volgde er een upgrade kettingreactie, zwaardere eindtrap nodig (Para 2200MKII), dan ook maar eens de CD-speler vervangen (VRDS10), dan ook maar eens een externe DAC (Para 1500 die nog een trafo-uitgangssectie zal krijgen) en daar stond die dan....trillend te staren de neige in de keten die nog niet ge-upgrade was....mijn trouwe buizen pre-amp... >:D
Huidige nieuwe concept: passief, maar geen gewone potmeter er tussen aangezien ik toch graag enigszins rekening hou met de in/uitgangsimpedanties EN als het even kan een beetje boost achter de hand wil hebben. Klinkt inderdaad niet helemaal als passief....
Op basis van een sowter trafo (custom made en is op de site nu te zien als 1035) heb ik zometeen een volledig geschakelde verzwakker met een paar dB boost en tevens extra primaire aftakkingen voor een balansregeling.
Als schakelelementen worden 3 stuks Shallco schakelaars ingezet. Volume, balans en een 6-voudige ingangsselectie.
De in/uitgangen worden hoofdzakelijk gebalanceerd/XLR maar om de optie te houden om soms eens wat "mindere" cinchaansluitingen te kunnen gebruiken worden 2 van de 6 inputs cinch. Tevens komt er ook een cinchuitgang naast de XLR uitgang.

Hoi Arno,

Het is ondanks die eventuele boost toch echt passief en de signaalweg is ook niet heel erg kort, vraag maar eens hoeveel meter draad er in die trafo's zit :P.
Ik heb een experiment uitgevoerd met een setje 9335 en zo'n verzwakker is veel kritischer dan een 'normale' pre, maar als het matched/t(?) dan is het ook echt goed.
Heb je ook bronnen hebt met een condensator in de uitgang?
In dat geval zou je even moeten controleren of die nog afgesloten moeten worden als een ander kanaal geselecteerd is (zodat de condensator aan de uitgang opgeladen kan worden om schakelklikken te vermijden).

(zo kan ik deze ook blijven volgen :))
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Arno P

Citaat van: squadra op maart  9, 2008, 17:48:58
Hoi Arno,

Het is ondanks die eventuele boost toch echt passief en de signaalweg is ook niet heel erg kort, vraag maar eens hoeveel meter draad er in die trafo's zit :P.
Ik heb een experiment uitgevoerd met een setje 9335 en zo'n verzwakker is veel kritischer dan een 'normale' pre, maar als het matched/t(?) dan is het ook echt goed.
Heb je ook bronnen hebt met een condensator in de uitgang?
In dat geval zou je even moeten controleren of die nog afgesloten moeten worden als een ander kanaal geselecteerd is (zodat de condensator aan de uitgang opgeladen kan worden om schakelklikken te vermijden).

(zo kan ik deze ook blijven volgen :))

Kanaalselectie maak ik mij niet zo druk om anders had ik hiervoor ook een make-before-break shallco besteld...
In 99% van de gevallen zal die voor mij alleen in de CD selectiestand staan en voor de andere gebruikers wellicht vaker ook op tuner

Arno P

Hier en daar beginnen al enkele onderdelen binnen te komen...
De XLR pluggen voor alle interlinks, de verlengassen voor de Shallco's en de koppelstukken (waar ik mij vroeger suf naar heb gezocht)  ;)
De 1035's wordt deze week gemaakt en misschien volgende week verzonden en de Shallco's zouden morgen de productie verlaten

Arno P

Wachtende op de Shallco's en de trafo's maar even  de interlinks alvast gemaakt....mooie connectors toch die Neutrik XLR ergdoordacht ontwerp, merk je pas als je ze aan het monteren bent, over alles is nagedacht

.....hij gaat top.... 8)

Wat is er nieuw aan de XLR en wat bedoelen ze met hologram... ???

Wel weer een leuk kraagje "op kleur"..... ;D

Heb je trouwens wel eens een keer geluisterd zo passief.........of wordt het een gok.....zoals zoveel dingen in ons leven..... :P......puur nieuwsgierigheid.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op maart 16, 2008, 22:28:35
.....hij gaat top.... 8)

Wat is er nieuw aan de XLR en wat bedoelen ze met hologram... ???

Wel weer een leuk kraagje "op kleur"..... ;D

Heb je trouwens wel eens een keer geluisterd zo passief.........of wordt het een gok.....zoals zoveel dingen in ons leven..... :P......puur nieuwsgierigheid.. ;D

Hologram....gewoon iets fancy's....zal de klank niet beinvloeden denk ik  ;D

Nog nooit naar een passieve pre geluisterd...een gok is het ook weer niet  ;)

Arno P

Die voorpret toch  ;D De Shallco's zijn bijna binnen  ;) Ik neem wel aan dat Best in die lijst bovenaan moet staan....hoop ik toch  :-\ gaat toch niet weer terug he?  ;D

Package Progress 
Location  Date  Local Time  Description 
PHILADELPHIA,
PA,  US  18/03/2008  11:17  DEPARTURE SCAN 
EINDHOVEN, BEST,
NL  18/03/2008  15:03  PACKAGE DATA PROCESSED BY BROKERAGE. WAITING FOR CLEARANCE 
PHILADELPHIA,
PA,  US  18/03/2008  9:41  DEPARTURE SCAN 
18/03/2008  1:13  EXPORT SCAN 
PHILADELPHIA,
PA,  US  15/03/2008  22:21  ARRIVAL SCAN 
RICHMOND,
VA,  US  15/03/2008  7:55  DEPARTURE SCAN 
15/03/2008  7:42  ARRIVAL SCAN 
GREENSBORO,
NC,  US  15/03/2008  3:54  DEPARTURE SCAN 
GREENSBORO,
NC,  US  14/03/2008  23:48  ARRIVAL SCAN 
GOLDSBORO,
NC,  US  14/03/2008  20:45  DEPARTURE SCAN 
14/03/2008  19:19  ORIGIN SCAN 
US  14/03/2008  15:32  BILLING INFORMATION RECEIVED 

Voorpret met de bouw van zoiets leuks is soms fantastisch (op voorraad 8)) en soms frustrerend
(in nabestelling :().......zo wacht ik bv. al 6 maanden op 450 Ohm Vishay VTA55 .....maar goed...degene die extreme dingen wil moet tegen een stootje kunnen....All part Of DIY.... ;D

Arno P

En dat douanegespuis (met alle respect voor het beroep hoor  ;) ) liet mij nog even 70 Euro extra aan de deur betalen, maar hier zijn ze dan toch ....de shallco's  ;)

Arno P

En nog maar een paar van al moois....

Arno P

Zo, en Sowter begint ook op te schieten  :):

Dear Arno,

We managed to ship before we closed for Easter. I will e-mail the tracking
number tomorrow.

Best regards,

Nu maar eens wat harder gaan nadenken over de behuizing....ebben voor/achterkant....maar ertussenin...??  ::)...(heerlijk weer iets verzinnen)

Rock Solid

Hoi Arno P,

Ik ben heel benieuwd met welke behuizing je tevoorschijn komt ... zal er zeker goed uitzien !
De onderdelen zijn al helemaal top, dus dit wordt 'a winner'.

... hopelijk gaan we niet aansturen op een shootout tussen een stappenschakelaar met transformators en weerstanden  ;D

Arno P

Citaat van: Rock Solid op maart 26, 2008, 22:21:46

... hopelijk gaan we niet aansturen op een shootout tussen een stappenschakelaar met transformators en weerstanden  ;D

Kunnen we best doen maar dan wel in een echte blinde test.... ^-^

Rock Solid

Citaat van: Arno P op maart 26, 2008, 22:28:27
Kunnen we best doen maar dan wel in een echte blinde test.... ^-^

... ok, dan laat ik de 'worsten' thuis, anders worden we ook nog afgeleid door de geur  :D