huurcontract vroegtijdig verbreken, huurbaas schakelt advocaat in WAT NU???

Started by ACQUA, March 4, 2008, 20:16:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ACQUA

Wij zijn momenteel aan het wachtten op onze sleutel van ons nieuwbouwappartement.  Het huurcontract dat we nu hebben willen we vroegtijdig verbreken.
We zitten in ons 1e jaar van de 3, tegen de tijd dat het nieuw app. klaar is zitten we al in het 2e huurjaar.

Nu, in ons contract staat het volgende:
-In geval van vervroegde verbreking van huidige overeenkomst zullen alle huren en kosten die de huurder nog heeft tegenover de verhuurder, zonder verwijl te betalen zijn.
-Er zal bovendien een forfetaire vastgestelde vergoeding voor verbreking betaald worden gelijk aan 2 maanden huur. 

Wat bedoelen ze met het 1e punt? Alle huur van in totaal 3 jaar of achterstallig huur?

ACQUA

Nahpets

Waarschijnlijk Belgisch recht?

Punt 1 lijkt mij inderdaad achterstallige/opeisbare verplichtingen.

+ een boete van 2 maanden (die ik persoonlijk nog niet eens zo heftig vind)

Enno
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

ACQUA

idd belgisch recht, echter in de belgische huurwet staat hetvolgende:

De verhuurder kan evenmin een hogere vergoeding eisen

ACQUA

DVDGuy

Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Dirc

Punt 1 is inderdaad verrekeninigen die evt. open staan...

ACQUA

De huurbaas gaat een advocaat inschakelen omdat wij volgens hem aan contractbreuk doen.  Is wel zo maar zijn contract is niet volgens de wet:

Ik citeer uit ons contract:
Duur:
De ingebruikname van het appartement vangt aan per 01.05.07 voor een termijn van 3-6-9 jaren telkens opzegbaar door één van beide partijen na een termijn van 3 jaren, minstens drie maanden op voorhand vóór de vervaldatum per aangetekende brief.  Zoniet gaat de huurovereenkomst stilzwijgend verder voor een termijn van drie jaren, eindigend op 30 april 2016.


Ik citeer uit de huurwet:
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand betekent.
Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren.


Iemand raad?

ACQUA

SpeedyAndré

Ik denk dat de huurwet belangrijker is en dat je huurbaas aan het bluffen is (in NL zou de huurbaas een rechtzaak verliezen als een contract onwettig is).
Als ik deze huurwet goed begrijp dan mag de huurbaas 3 maanden huur eisen als je per direct vertrekt, als je pas na 3 maanden (opzegtermijn) vertrekt kost het je niets.
Eigenlijk zou je een vergelijkbare zaak moeten hebben, dan weet je hoe sterk je staat.
Is er geen consumenten vereniging of instantie waar je advies kan inwinnen  ???

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ACQUA

Ja maar die consulent kost 15euries per keer?

Normaal is het zo,
als je in het 1e jaar vertrekt betaal je 3 maand schadevergoeding
als je in het 2e jaar vertrekt betaal je 2 maand schadevergoeding
als je in het 3e jaar vertrekt betaal je 1 maand schadevergoeding
na de 3 jaar moet je gee nschadevergoeding betalen

Ik heb momenteel ook een bevriend advocaat ingeschakeld en normaal kan hij ons niets opleggen, maar voor alle zekerheid gaat hij dit morgen ook eens opzoeken.

ACQUA

rbormans

Quote from: ACQUA on March 18, 2008, 20:26:58
De ingebruikname van het appartement vangt aan per 01.05.07 voor een termijn van 3-6-9 jaren telkens opzegbaar door één van beide partijen na een termijn van 3 jaren, minstens drie maanden op voorhand vóór de vervaldatum per aangetekende brief.  Zoniet gaat de huurovereenkomst stilzwijgend verder voor een termijn van drie jaren, eindigend op 30 april 2016.
Valt onder de huurwet.
En is 3-6-9, dus niet het uizonderlijke "korte duur".

M.a.w (vrij naar http://www.notare.be/)
QuoteDe huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand betekent.
Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren.
Gedurende de eerste drie jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding betalen gelijk aan:
• 3 maand huur indien hij tijdens het eerste jaar vertrekt;
• 2 maand huur indien hij tijdens het tweede jaar vertrekt;
• 1 maand huur indien hij tijdens het derde jaar vertrekt.
Om geldig te zijn moet deze vergoeding niet betaald worden op het ogenblik van de betekening van de opzegging.
De betaling gebeurt tijdens de eindafrekening tussen de partij en bij het verstrijken van het contract.

Maw als je huurbaas al zou claimen recht te hebben op de resterende huur is hij in strijd met de huurwet.
De 2 maand huur is een schadevergoeding, daar heeft hij wel recht op.

rbormans

Quote from: DVDGuy on March  5, 2008, 17:23:49
Belgische recht = (m.i., vaak) krom  ;D ;D ;D
Tja, erfenis uit ons "verenigd" verleden ;)


JCL

Quote from: ACQUA on March 18, 2008, 20:26:58
De huurbaas gaat een advocaat inschakelen omdat wij volgens hem aan contractbreuk doen.  Is wel zo maar zijn contract is niet volgens de wet:

Ik citeer uit ons contract:
Duur:
De ingebruikname van het appartement vangt aan per 01.05.07 voor een termijn van 3-6-9 jaren telkens opzegbaar door één van beide partijen na een termijn van 3 jaren, minstens drie maanden op voorhand vóór de vervaldatum per aangetekende brief.  Zoniet gaat de huurovereenkomst stilzwijgend verder voor een termijn van drie jaren, eindigend op 30 april 2016.


Ik citeer uit de huurwet:
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand betekent.
Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren.


Iemand raad?

ACQUA

Van huizen weet ik niet zo gek veel. Van kantoren wel het een en ander. Het 2e citaat wat je aangeeft kan alleen betrekking hebben op een huurcontract wat "van rechtwege eindigd". Dit betekend dat er geen termijnen zijn afgesproken. Je kunt dan op elke gewenst moment opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.

Wat jij feitelijk wilt doen is je huurcontract "contant maken". Als je b.v. €10.000 per jaar betaald dan is het contract 3x 10.000 + evt index waard. Meestal hoef je de index niet te betalen als je het afkoopt.