Certificaten van een opleiding

Started by mrrepel, March 4, 2008, 12:21:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mrrepel

Goedemorgen medeforummers :)

Mijn vrouw heeft een opleiding gedaan tot verzorgende IG. Tijdens deze opleiding heeft ze een aantal certificaten behaald. Tijdens de opleiding heeft ze de kans gekregen om de kraamzorg in te gaan via een andere werkgever, en een ander opleidingsinstituut ( geen Gilde meer maar nu ROC ).

Tijdens de aanname van haar bij haar nieuwe werkgever heeft ze aangegeven een aantal vrijstellingen te hebben. Hierop is ook haar contract aangepast zodat de opleiding minder lang duurd.

Nu wilt de oude opleidinge ( Gilde ) de certificaten niet uitgeven wegens een "computerstoring". De certificaten zouden voor de zomervakantie geprint worden, zodat ze deze alsnog krijgt.

De nieuwe opleiding ( ROC ) start over een maand, en deze willen de originele certificaten, anders mag ze niet aan de opleiding deelnemen. We hebben een overzicht van Gilde waarop staat dat ze de certificaten behaald heeft, met een handtekening en stempel van het Gilde. Hier neemt het ROC geen genoegen mee.

In het examenregelement van het Gilde staat dat ze recht heeft op deze certificaten, er is echter geen termijn aangegeven wanneer dat ze deze certificaten zou krijgen. Gilde geeft ook geen termijn ( behalve voor de zomervakantie ) dat deze certificaten klaar zouden zijn. Het zou misschien ook eerder kunnen, maar daar doen ze geen uitspraken over.

We hebben reeds contact gehad met onze rechtsbijstandverzekering, maar deze zeggen niet veel te kunnen betekenen omdat er geen onrechtmatige daad is verricht. Ze willen immers wel de certificaten geven, alleen pas over 4 maanden. 3 maanden te laat dus. De rechtsbijstand zegt dat we een aangetekende brief moeten sturen waar wij een termijn in aangeven. Echter als Gilde zich niet aan deze termijn houd, kunnen ze niets voor ons betekenen.

Er is een klachtcommissie bij Gilde, maar deze doen pas na 16 weken een uitspraak over dit soort zaken, veel te laat dus.

Wat kunnen wij nu doen om toch aan de certificaten op tijd te komen?

P.S. Een oom van mij zit ook in het onderwijs en weet wat er fout zou kunnen zijn gegaan. Mijn vrouw is reeds uitgeschreven bij de opleiding ( Gilde ) door haar ex-werkgever. Hierdoor zouden er geen certificaten gemaakt kunnen worden.

mrrepel

Misschien een lichtpuntje aan de hemel,

Contact gehad met de directeur van Gilde, hij vond de gang van zaken niet goed en zou persoonlijk ervoor zorgen dat op korte termijn ( lees enkele dagen ) er een passende oplossing zou zijn.

Ben benieuwd.....

jankees

Ik meen wel dat er sprake is van een onrechtmatige daad. De opleiding is met goed gevolg afgerond en daar hoort een certificaat bij. Natuurlijk is niet geregeld wanneer dat dient te worden verstrekt omdat uit de aard van de zaak voortkomt dat dit zo spoedig mogelijk na het afronden van de opleiding, doch in ieder geval binnen een redelijke termijn hierna, geschiedt. Wat een redelijke termijn is staat open voor discussie. Ik vind drie maanden, zeker gezien het belang van je vrouw, niet redelijk.

Ik zou je rechtsbijstandverzekeraar vragen om de wederpartij in kort geding in rechte te betrekken. Wil men dit niet doen dan zou ik aanspraak maken op de geschillenregeling. Dat wil zeggen dat je de kwestie aan de advocaat van je keuze mag voorleggen voor een second opinion. Uiteraard ben ik graag bereid om die second opinion te geven. Aarzel dus niet om contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

DVDGuy

Wat jammer dat er vaak van dergelijke -in mijn ogen- non-problems, mensen in de problemen brengen  >:D

Advies van Jan-Kees is natuurlijk prima, maar jammer dat de rechtsbijstandverzekering dit niet uit zichzelf kon (wilde?  :-X) doen.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

mrrepel

Bedankt voor de reacties, nog contact gehad met Gilde, de certificaten zijn aangevraagd :D:D

Bedankt nogmaals !

mrrepel

We hebben ze eindelijk, eind goed al goed :D