μATX moederbord geschikt?

Started by EdoE, March 3, 2008, 15:57:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EdoE

Allen,

Zoals jullie in mijn andere topic in deze sectie kunnen lezen, overweeg ik mijn HTPC-hardware, die nu in een grote tower zit, over te bouwen in een behuizing die in mijn dressoir past. Gegeven hierbij is echter dat ik terugstap naar een μATX moederbord, anders past het gewoon niet. Ik heb wel vertrouwen in e.e.a. daar ik merk dat met de EN8600GTS, die ik wil overbouwen, de processorbelasting bij het spelen van materiaal van harde schijf of HD DVD/Blu-Ray eigenlijk nooit boven de 10% komt.

Op μATX moederborden zitten schijnbaar andere chipsets dan op Full ATX. Ik heb wat gezocht op Anandtech en Tom's Hardware, maar daar word ik niet zo gek veel wijzer van, vooral omdat die sites meer op overclocken, games etc. gericht zijn dan ik. Wie ziet door de bomen het bos?

Op de shortlist staan de Asus P5K-VM (G33), de P5K-VLM (G31), de P5N-MX (nForce 610i) en de Intel DG31PR (G31). Creëren deze chipsets nou substantiele bottlenecks t.o.v. de P35 op mijn Full ATX P5K?

En nog een klein ander punt: wat is erop tegen om voor een lichtere processor dan een E6750 te gaan?

Cheers,

Edo

Thesqualer

tussen een P35 en G33 zit niet heel veel verschil hooguit dat je je fucties als onboard raid verliest.
Een lichtere proseccor maakt niet uit zeker niet met de 8600GTS omdat je toch alleen maar films kijkt
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

EdoE

On board RAID zal mij de spreekwoordelijke worst wezen.

Performance wise is het niet zo'n punt? Sowieso niet of door de 8600GTS niet?

Thesqualer

je verliest wel iets performance natuurlijk met een langzamere processor maar dat legt er aan welke want het moet geen bottleneck worden voor je 8600GTS.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

EdoE

Als ik maar weet dat de chipset an sich geen bottleneck gaat vormen, zit het wel goed, denk ik.

Nu is de processorbelasting 7%, stel dat 'ie boven de 10% gaat komen, zeg...  ;D

Xstream

Ik kan op je mobo vragen geen nuttig antwoord geven

M.b.t. je processor. Nee hoor, zeker niet raar om een lichtere proc. te nemen. De E6750 is een complete overkill processor voor de HTPC die ook nog eens relatief veel verbruikt en hitte veroorzaakt. Je kunt wel voor performance gaan, maar als je die niet gebruikt is het dus een investering die helemaal niet relevant is ... behalve dat windows wat sneller zal opstarten en miss iets vlotter loopt, maar boeie ... dan praten we over (milli)seconden, als je maar een film aan kunt zetten die lekker draait, je HTPC lekker koel en stil blijft en zo min mogelijk verbruikt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Raphie

Heren, niet helemaal, de 6750 verbruikt maar 1.0v tijdens speedstep en je hebt de kracht nog zeker nodig voor 1080p MKV's die helaas nog steeds niet HW accelerated zijn ;)
Zeker niet lichter gaan dus als je alles wilt blijven spelen, je kan trouwens als je echt wilt ook nog altijd underclocken
JBL PRX Power!

EdoE

En ook volgens jou is de G31 geen bottleneck?

Thesqualer

nee vaak heeft dat niks met je chipset te maken maar met je processor en je videokaart.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Xstream

Quote from: Raphie on March  3, 2008, 20:27:36
Heren, niet helemaal, de 6750 verbruikt maar 1.0v tijdens speedstep en je hebt de kracht nog zeker nodig voor 1080p MKV's die helaas nog steeds niet HW accelerated zijn ;)
Zeker niet lichter gaan dus als je alles wilt blijven spelen, je kan trouwens als je echt wilt ook nog altijd underclocken

Naar mijn weten voldoet een BE-2400 al om MKV 1080p af te spelen. Dan is E6750 toch overkill?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub