Vervorming + interferentie tussen verschillende ingangen met Jungson AV1000C

Started by -Freek-, March 2, 2008, 22:38:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik heb een Jungson AV-1000C van een forumlid overgenomen. Vandaag alles aangesloten, maar er zit een brom in de analoge ingang. Als ik alles los haal, behalve de luidsprekers en de bron (cd-speler/computer) dan is er op laag volume een soort rare vervorming te horen. Een beetje het effect dat je krijgt als je een distortion aansluit op je gitaarversterker. Deze is niet afhankelijk van het volume, want bij hogere volumes gaat de vervorming weg.

Nu komt het rare: als ik mijn cd-speler aansluit via een optische kabel (toslink), doet hij het perfect. Maar als ik dan de computer via analoog aansluit gaat het mis. Wanneer ik op de versterker de digitale ingang (cd-speler) selecteer en tegelijkertijd ook op de computer muziek aan zet, hoor ik (vooral als de cd-speler op pauze staat) het geluid van de computer (zacht) over de digitale ingang. ??? Het klinkt heel erg vervormd en is ook onafhankelijk van het volume (dus bij hogere volumes valt het weg), maar het lijkt wel alsof de digitale en analoge ingang met elkaar interfereren. Alsof het onversterkte signaal van de computer direct naar de eindversterking wordt geleid bij de digitale ingang. Dit verklaart ook waarom dat onversterkte signaal niet reageert op de volumeregeling.

Iemand een idee?

De versterker klikt automatisch na een halve minuut uit als er geen signaal is. Dus als ik de cd-speler eerst aan zet (dan klikt de versterker dus ook aan) en daarna uit, dan hoor je daarna nog een halve minuut het vervormde pc-signaal. De voorversterker herkent dit echter niet als een ingangssignaal, en schakelt na een halve minuut uit.

/edit: even voor de duidelijkheid: het vervormde pc-signaal over de digitale ingang van de cd-speler is niet afhankelijk van zowel de volumeregeling van de versterker als van de volumeregeling van de pc zelf. Het blijft gewoon hetzelfde volume. Nouja, bij de eerste 3 stappen van de volumeregeling van de versterker gaat het signaal van niks naar zacht. Maar de 50 stappen daarna gebeurt er niets meer.

Het forumlid heeft in zijn opstelling thuis nergens last van gehad.
Ik dacht eerst aan een los draadje ergens in de versterker, maar dat zou niet verklaren waarom het vervormde signaal op zowel het linker als het rechter kanaal voorkomt..
Ik denk ook niet dat het aan iets hier in huis ligt, want ik heb de versterker in de woonkamer én in mijn eigen kamer aangesloten, en in alletwee de ruimtes (met 2 andere sets) heb ik hetzelfde probleem.

Er is hier niets geaard, maar ik denk niet dat het probleem daar ligt. Niet door de bovengenoemde redenen, maar ook omdat ik de versterker om te testen even heb geaard aan de verwarming. Geen effect...

SpeedyAndré

Nu staan pc's niet echt bekend als storingsvrije geluidsbronnen  ;D
Zit er toevallig ook een cai kabel op de pc (tvkaart) ?
Ik ben bang dat je alleen met een optische kabel geen storing zal hebben ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Quote from: SpeedyAndré on March  2, 2008, 22:49:05
Nu staan pc's niet echt bekend als storingsvrije geluidsbronnen  ;D
Zit er toevallig ook een cai kabel op de pc (tvkaart) ?
Ik ben bang dat je alleen met een optische kabel geen storing zal hebben ....

André  8)

Heb echt geen idee wat een cai kabel is ;D.

Maar als ik alleen de cd-speler aansluit (dus géén pc) hoor je ook een vervorming op laag volume. Dus de pc is niet de boosdoener.

SpeedyAndré

Oei, cai is een oude benaming voor de (tv)kabel, nl. Centrale Antenne Inrichting  ::) ;D
Ik snap je verhaal trouwens niet helemaal, sluit je de cdspeler direct op de Jungson aan (analoog) en gaat het dan ook storen?
Het lijkt wel of de interlinks iets oppikken zodra er een bron op zit ....
Kan je misschien e.o.a. portable ding op batterijen aansluiten (mp3 speler, walkman e.d.), dan weet je of het iets met de netvoeding te maken heeft.
Aarden via de cv is niet de beste manier om te aarden  :-\

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

-Freek-

Quote from: SpeedyAndré on March  2, 2008, 23:28:00
Oei, cai is een oude benaming voor de (tv)kabel, nl. Centrale Antenne Inrichting  ::) ;D
Ik snap je verhaal trouwens niet helemaal, sluit je de cdspeler direct op de Jungson aan (analoog) en gaat het dan ook storen?
Het lijkt wel of de interlinks iets oppikken zodra er een bron op zit ....
Kan je misschien e.o.a. portable ding op batterijen aansluiten (mp3 speler, walkman e.d.), dan weet je of het iets met de netvoeding te maken heeft.
Aarden via de cv is niet de beste manier om te aarden  :-\

André  8)
Weet ik, maar dat was ook alleen maar om te testen.

Als ik de cd-speler direct analoog op de Jungson aansluit gaat het inderdaad ook storen. Ook als er verder niets is aangesloten. Als ik dan digitaal iets aansluit hoor je dat signaal over de analoge ingang.

Ik zal vanmiddag wel mijn mp3-speler proberen.

Nahpets

Quote from: -Freek- on March  2, 2008, 22:38:57
...van een forumlid overgenomen.

Dat ben ik dus.

Quote from: -Freek- on March  2, 2008, 22:38:57
Het forumlid heeft in zijn opstelling thuis nergens last van gehad.

Klopt, Ik heb de JungSon zaterdag nog aangesloten gehad (analoog) en er is me niets vreemds opgevallen.

Quote from: -Freek- on March  2, 2008, 22:38:57
Er is hier niets geaard, maar ik denk niet dat het probleem daar ligt.

Dat zou mij ook verbazen aangezien de versterker in mij (huidige) huis ook ongeaard aangesloten was.

Gisterenavond hebben we al even telefonisch contact gehad maar ik heb echt geen enkel benul wat het zou kunnen zijn. Er zijn tijdens het transport ook geen vreemde dingen gebeurd (valpartijen/extreem remmen). Het moet uiteraard wel opgelost worden. Ik heb je een versterker in topconditie verkocht en dat is hij momenteel niet.

Enno :-)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

-Freek-

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook geen idee waar het door komt, maar ik weet nu wel precies wát het probleem is:

Het onversterkte signaal dat op de analoge ingangen binnenkomt, wordt direct naar de eindversterker geleid. Dit is de ruis/vervorming die te horen is op laag volume. Het verklaart waarom de vervorming niet meeversterkt, want het signaal gaat immers niet door de voorversterker.
Er is dus een direct contact tussen de analoge ingangen en de eindversterker. Daarom kan ik het vervormde signaal van de analoge ingangen ook horen als ik een digitale ingang gebruik. De voorversterker heeft dan geswitched naar de digitale ingang, maar het contact tussen analoge ingang en eindversterker is er nog steeds.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is. In het kort: de analoge ingang maakt direct contact met de eindversterker waardoor er een vervorming te horen is bij laag volume en waardoor het signaal van de analoge ingang áltijd te horen is bij digitale ingangen.

De grote vraag is nu: (hoe) kan ik dit in vredesnaam verhelpen?

DJ-Foxx

heb je soms een draadloos netwerk lopen in huis of netwerk via de stroompunten  ???

zet eens alle apparaten uit in huis (stekkers uit de stopcontacten) ik bedoel dus ALLES behalve je jungson
ook alle groepen uitzetten behalve de groep waar de stereo stroom van krijgt.

zo sluit je misschien een aantal dingen uit. ;)

-Freek-

Quote from: DJ-Foxx on March  3, 2008, 23:14:41
heb je soms een draadloos netwerk lopen in huis of netwerk via de stroompunten  ???
Nope. Er zit ook nog eens een stroomfilter voor de versterker. Ik ben er van overtuigd dat niet de stroom het probleem is, maar dat het probleem intern zit. Want wat ik hierboven heb uitgelegd heeft niet zo veel met stroom te maken (direct contact tussen ingang en eindversterker), én in de woonkamer had hij precies hetzelfde probleem (andere stroomgroep).

SpeedyAndré

Het blijft een vreemde zaak ....
De analoge ingangen worden normaal gesproken (uit)geschakeld als je digitaal kiest.
Als dit niet gebeurt dan zit er ergens een lek of er is overspraak in de versterker.
Soms zitten er kleine c'tjes op de ingangen naar de 0V om storingen te dempen, in het slechtste geval kunnen ze ook een aanwezig signaal doorgeven als er iets los zit bij de 0V.
Als Enno dit probleem niet had dan zal het misschien toch door het vervoer gekomen zijn ....
Ik weet niet of er nog garantie op zit, wellicht kan je een techneut er naar laten kijken :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

yorkie13

en al zonder dat stroomfilter geprobeerd, niet alle versterkers vinden een stroomfilter prettig, en het is eenvoudig te testen en kost niks
wie weet

-Freek-

Quote from: SpeedyAndré on March  3, 2008, 23:18:31
Het blijft een vreemde zaak ....
De analoge ingangen worden normaal gesproken (uit)geschakeld als je digitaal kiest.
Als dit niet gebeurt dan zit er ergens een lek of er is overspraak in de versterker.
Soms zitten er kleine c'tjes op de ingangen naar de 0V om storingen te dempen, in het slechtste geval kunnen ze ook een aanwezig signaal doorgeven als er iets los zit bij de 0V.
Als Enno dit probleem niet had dan zal het misschien toch door het vervoer gekomen zijn ....
Ik weet niet of er nog garantie op zit, wellicht kan je een techneut er naar laten kijken :)

André  8)

Bedankt voor je reactie. Analoog wordt waarschijnlijk ook uitgeschakeld door de voorversterker, maar als er ook een signaal rechtstreeks naar de eindversterker wordt geleid heeft die uitschakeling niet echt zin (omdat het om de voorversterker heen gaat).

Quote from: RA SUBS on March  4, 2008, 10:42:09
en al zonder dat stroomfilter geprobeerd, niet alle versterkers vinden een stroomfilter prettig, en het is eenvoudig te testen en kost niks
wie weet
Heb het meteen geprobeerd, maar jammergenoeg geen resultaat.

Paulie

Luitjes,

Wij als leverancier van Jungson adviseren ten aller tijde de Jungson geaard aan te sluiten omdat deze daar erg gevoelig voor is.

Tevens koppelingen met apparatuur als Video of PC kunnen storingen opleveren die door de CAI meegezonden worden.

Niet geaard aansluiten kan resulteren in o.a. brommen. Ook is deze versterker gevoelig voor de correcte fase.

Groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

-Freek-

Quote from: Paulie on March  5, 2008, 15:45:53
Luitjes,

Wij als leverancier van Jungson adviseren ten aller tijde de Jungson geaard aan te sluiten omdat deze daar erg gevoelig voor is.

Tevens koppelingen met apparatuur als Video of PC kunnen storingen opleveren die door de CAI meegezonden worden.

Niet geaard aansluiten kan resulteren in o.a. brommen. Ook is deze versterker gevoelig voor de correcte fase.

Groet

Paul
Correcte fase?
De rest begrijp ik. Geaard kan ik hier niet doen, en ik snap dat een PC storingen kan opleveren. Maar dat lijkt me niet de oorzaak van dit probleem, omdat de 'storing' optreedt bij elke analoge bron die aangesloten wordt.