Advies/hulp gevraagd

Started by Martijn V, March 2, 2008, 17:06:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn V

Ik zit een beetje in dubio, ik wil graag een stel fronts + center gaan bouwen. (Om weer wat dichter bij de 5 g's te komen)
Maar hoewel ik met het bouwproses niet zoveel moeite heb, is het zelf berekenen van een behuizing/filter te veel van mij gevraagd.
Daarom ben ik naar bestaande bouwpakketten gaan kijken, om die in een naar mijn smaak mooie behuizing te maken.
Maar heb daar nog niet veel in gevonden, mede omdat ik op het moment met een denon 2803 versterk en die vind bellastingen onder de 6Ohm niet echt leuk.
En als ik dan naar D'Appolito (om alles het zelfde te houden)speakerset's kijk kom ik alleen maar 4Ohm's versies tegen.
Nu is mijn vraag heeft een van jullie een idee/ontwerp dat mij weer wat op weg kan helpen.
Owja ik had zelf een budget van ca €500/€750 p/s in gedachten met wat rek bijde kanten op.
Mischien moet ik wel vragen welke magnitisch afschermbare speakers zijn de moeite in deze prijsklasse om te bekijken als je houd van een redelijk neutrale klank?

B.v.d. Martijn.

P.s. Als het ontwerp niet al te groot word (en toe laat)zit ik zefs met de gedachte te spelen om unit(s) in een B&W nautilus achtige druppelvormige behuizing, van keramiek/epoxi te maken.



Interficior

Tja. Ik weet niet wat voor smaak je hebt qua muziek. Tenminste, ik neem aan dat je dat ook wel belangrijk vind.
In tegenstelling tot wat je vrijwel altijd ziet is een d'Appolito center liggend een niet ideale combinatie. Het afstraalgedrag bundelt in het horizontale vlak als je hem liggend zet en is heel ruimtelijk in het vertikale vlak. Als je een d'Appolito rechtop zet is het ook heel goed, maar liggend als center is het niet echt je-van-het.

Ik wil je wel mijn ontwerp voor mijn speakers aanleveren maar daar ga je problemen krijgen met je versterker als je wat harder wilt draaien. Budgettechnisch kom je dan wel goed uit.

Mijn advies: Ga luisteren bij de mensen thuis of bij winkels als Speaker en Co en Speakerland. Waarschijnlijk krijg je nu een berg met ontwerpen over je heen gegooid maar niemand weet (neem ik aan) wat jij echt zoekt in je geluid en wat je mooi vind.
Take it or lease it

Martijn V

Het is puur voor film kijken niet direct voor muziek.
Mijn smaak wil ik een voorkeur voor neutraal noemen.
Het hoeft van mij niet persee een d'Appolito speaker te worden wat wel van belang is dat mijn center magnetisch afgeschermd word.
Ik ben wel van plan te gaan luisteren zodra ik weet welke kant ik op ga met dit project.
Maar ik heb voor nu nog niet iets gevonden naar mijn smaak, vandaar ook mijn vraag.

Martijn V

Ik zal mijn huidige situatie proberen te beschrijven mischien helpt dat.
Ik kijk momenteel op een slaapkamer naar mijn films op een philips breedbeeld waarop een center naar usb ontwerp van tony gee staat, er langs staan nu een paar vib extra 2 van visaton als front's  met een  Peerless XLS10 voor het laag.
Als rears heb een compacte variant van de vettern F.A.S.T. gemaakt.http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=86109&highlight=#86109
Dit alles is nu aangesloten op mijn denon 2803.
Mijn luister positie is wat hoger als normaal omdat ik op een hoog bed zit met een soort van losse bankleuning als ruggen steun.
Verder zit ik relatief dicht op mijn speakers d.w.z. niet verder als 2.4mtr en de rears ca 1.2mtr.
Omdat ik wat hoger zit als normaar dacht ik dat het met een paar boekenplankspeakers o.i.d. het makkelijker is om de speakers weer een beetje op oorhoogte te brengen.

Henkjan_O

Quote from: Martijn V on March  2, 2008, 17:06:59
Owja ik had zelf een budget van ca €500/€750 p/s in gedachten met wat rek bijde kanten op.
dat geeft een hoop mogelijkheden zeg  ;D  zelf een mooie Coax als de Thiel SCS3-N is dan mogelijk.  Wel op small zetten, want echt laag houden ze niet zo van.  neem je als basisontwerp de "one point monitor" zoals die in de jongste K+T stond.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Martijn V

Daar heb ik wel naar zitten kijken, alleen zal ik dan ook eens moeten gaan kijken naar mijn versterker want ik denk niet dat deze speaker beste vrientjes gaat worden met mijn denon.
Maar ik ga nu eerst nog een t.v./audiomeubel maken en daarna/ondertussen nog iets proberen met een appart kastje met een aperiodic principe en een breedbandertje(welke zou dat nu toch zijn ::)).
Dus ik heb nog even de tijd om hier over na te denken.

Henkjan_O

Quote from: Martijn V on March  3, 2008, 23:46:09
Daar heb ik wel naar zitten kijken, alleen zal ik dan ook eens moeten gaan kijken naar mijn versterker want ik denk niet dat deze speaker beste vrientjes gaat worden met mijn denon.
hoezo dat?  heeft die moeite met 4ohm?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Martijn V

Er word aangeraden om speakers vanaf 6Ohm te gebruiken en met film kijken ben ik bang dat dit toch net iets te veel wordt voor mijn versterker.
En gevoelsmatig denk ik dat deze units een mooiere versterker verdienen.

joof

Kijk eens bij: www.visaton.de 
Daar kun je vele modellen vinden, en op het forum wordt je zeer goed geholpen.

Godtoh

Ik heb een advies :P
Ga naar de winkel en koop productie speakers ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926