MacBook (Pro) verbeterd

Started by reMC, February 27, 2008, 13:09:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC


J.A.F._Doorhof

Laat ik het verfijnen.
wat ik altijd jammer vind van de mac vs PC threads is dat de Mac liefhebbers altijd aangeven dat hun PC ervaringen negatief is met vastlopers etc.

Zoals velen weten runnen we al meer dan 15 jaar een bedrijf dat voor de hoofdmoot PC's verkoopt, nu maken we natuurlijk veel rot dingen mee, maar dit is bijna altijd te herleiden naar:

1. Een hardware fout (zelden)
2. Een gebruikers fout (95% van de gevallen)
3. In compatibiliteits fouten (zelden)

Het voordeel van de Mac is dat je een gestandardiseerd systeem heeft, maw niet 100 aanbieders van videokaarten.
Dat maakt het een stuk makkelijker voor de gebruiker.

ECHTER als je je PC koopt bij een goed bedrijf die je goed adviseert en die de drivers gewoon netjes voor je installeerd dan is de PC net zo stabiel als een mac.

Als ik de vergelijking maak dan kijk ik naar andere dingen zoals:

1. software specifieke eisen, zoals met de leaf capture software (waar net de eerste officiele windows beta voor is gereleased trouwens, maar zoals aangegeven werk ik er al een klein half jaar mee als tester)
2. hardware specifieke eisen, zoals bv het kunnen aansturen van meer dan 4GB (bij Vista64 nu overbodig), of bv powered firewire.
3. Gewicht en formaat

Dat zijn de dingen waar ik op vergelijk.
ik ben van mening dat je met beide systemen ondertussen exact hetzelfde kunt, alleen voor de PC zijn er vaak meerdere oplossingen voor hetzelfde "probleem" en daar komt het probleem.

neem het volgende voorbeeld.

Iemand wil met GPS data toevoegen aan foto's.
Voor de PC zijn daar een veelvoud aan programma's voor, sommige werken goed, andere niet.
Voor de Mac zijn er dacht ik 2 of 3 waarvan er één echt word geadviseerd.

op die manier maak je het natuurlijk makkelijker voor de klant, helemaal mee eens.
maar het bewijst niets aan of een systeem beter is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2008, 11:19:53
Nu schijnt HDV voor mietjes te zijn maar heb nog nooit een dropped frame gehad

Ik ook niet maar met XD-CAM.  :P

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2008, 11:36:30
Laat ik het verfijnen.
wat ik altijd jammer vind van de mac vs PC threads is dat de Mac liefhebbers altijd aangeven dat hun PC ervaringen negatief is met vastlopers etc.


Ik las dat, toen ik nog uitsluitend PC-gebruiker was, ook altijd. En ook ik reageerde dan altijd hetzelfde als jij. Sterker nog: ik ben nog steeds geneigd om te denken dat Mac-gebruikers in het veld niet zo veeleisend zijn als een PC-gebruiker. Maar nu ik een Mac heb. -heb ook nog 2 PC's- ben ik overtuigd. Ik beschouw mezelf als een zware gebruiker en dat kan allemaal.

Verder vind ik de meerwaarde van het OS ook niet te onderschatten. Ik vind het allemaal wat logischer in elkaar steken en prettiger werken dan Windows. Vooral in vergelijking met Vista.

Wat wel lastig is dat je, als verstokte windowsgebruiker. moet wennen aan de OSX interface. Dat kost even tijd maar dan ga je het ook waarderen.

En verder hoeft van mij niemand over te schakelen. Ik gebruik ook nog steeds PC's :)

J.A.F._Doorhof

Meestal is dat wennen zo gebeurt.
Ik draai al geruime tijd met vista64 op de PC voor de fotografie/video bewerking en het duurde denk ik een dag of 2 voordat ik weer alles gevonden had.

Soms is het ook wel even fijn weer een nieuw OS te hebben wat anders is, anders word het zo saai :D

Ik ken de mac niet goed genoeg om een 100% uitspraak te doen maar ik denk dat een groot gedeelte van de opmerkingen nog stammen uit de tijd van windows 98 waar ik inderdaad wel om de zoveel uur een flinke vastloper had (te veel belasting voor wat ik wilde :D) vooral met fotografie en videobewerking is het sinds XP SP2 pas echt 100% stabiel, en nu dan vista64 voor één van mijn machines.

Als ik trouwens zo de reacties van mac gebruikers op hun nieuwe OS hoor zijn die ook niet mals :D
vooral binnen de achterwanden markt is het een kommer en kwel met niet herkende backs, vastslaande macs of simpel weg software die helemaal niet boot.
Veel is trouwens wel binnen een paar weken opgelost na de release van Leopard.

bij de PC duurt dat jammer genoeg langer, ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat bv Silverfast (scan software) nog steeds niet onder vista64 werkt, juist met de scans van MF negatieven heb ik Vista64 nodig (bestanden lopen vaak rond de 2GB per file op).
Maar goed, voordeel is dan weer dat we een keuze van nog 20 andere scan programma's hebben die ongeveer hetzelfde doen :D

Ik denk dat in de toekomst sowieso de verschillen steeds kleiner zullen worden, je ziet nu al dat veel toepassingen gewoon op beide systemen draaien in dezelfde of iets andere configuratie/layout.
Sterker mijn leaf software waan ik me op een mac, alles ziet er zeer mac uit :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

en lightroom draait bij mij op volledig scherm.. zie je ook niet 123 dat het de windowsversie is..

ik koop ws straks wel een mac ipv een pc..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Erik

#31
Mooi gezegd Frank, vooral met software heb je een goed punt.

Overigens je hoort mac gebruikers altijd zeggen dat vage problemen een typische eigenschap van windows is, waar een mac natuurlijk helemaal geen last van heeft. Ook is het daar allemaal zo simpel dat elke boerel*l alles wat hij droomt ermee als vanzelf kan doen. Toch vraag ik me dan altijd af waarom een topic als bv dit niet 0,0 posts bevat.

http://forum.onemorething.nl/viewforum.php?f=3


btw een goede viruskiller hoeft geen geld te kosten voor prive gebruik. Er zijn gratis varianten die erg goed zijn.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Xstream

#32
Ik deel ook de mening van J.A.F.

Even terug stond ik op het punt om een MacBook Pro te kopen. Die gaat er zeker nog komen, maar toch doet de prijs me wel een beetje pijn.
Je kunt er iig normale ram in proppen, dus dat scheelt je al schandalig veel geld.

Over de vastlopers. Ik heb daar ook echt nooit last van op de PC. Ik heb iets van 5 PC's gehad nu en kan me alleen de tijd nog herinneren van Millenium dat het echt een drama was, zoals iedereen al weet. '98 liep altijd prima, maar met XP (het duurde wel ff) draait het nu helemaal als een zonnetje. Vista waag ik me niet aan en is eerder een argument om te switchen naar MAC dan om het te gaan gebruiken.

Het ligt ook vaak aan het gebruik. PC is over het algemeen toch iets technischer. Ik ben geen techneut, maar weet prima hoe ik met de PC meot omgaan en ondervind totaal geen hinder. Ik heb ook wel eens wat mensen om me heen met PC problemen en zoals JAF al zegt, 99 vd 100 keer is het de gebruiker die het OF niet snapt OF totaal onbegrijpelijke dingen uitvoert op dat ding.

Wat ik ook ideaal vind van de PC is dat er voor elke toepassing wel tal van programma's voor zijn, vaak nog freeware ook. Op die manier krijg ik veel dingen voor elkaar die me op de MAC nog nooit gelukt zijn. Vaak gewoon simpele dingen, maar het is gewoon prettig dat er altijd wel een oplossing is.

Van de MAC is het voordeel dat de software mooi afgewerkt is en je dus minder snel in beta freeware progs beland. Wel ondervind ik dan hinder als dat O zo mooie MAC programma niet kan wat ik wil. Wat dan? Dan is het een heel gekloot of soms zelfs onmogelijk om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Ook hoor ik iedereen altijd zo lovend over het gebruik van MAC OS, maar ik zelf vind het een drama. Door de jaren heen is het wel steeds beter geworden, maar FINDER t.o.v. VERKENNER vind ik echt een hell. Ja, het is simpel gebruik bij de MAC. Heel logisch en daardoor sneller onder de knie te krijgen, maar het zijn altijd een paar stappen meer dan met de PC, wat maakt dan het verschil nog uit dat ie misschien wat miliseconden sneller draait op MAC OS. Bij de PC, met wat technische kennis, kun je ook zoveel customizen en instellen zodat het voor jezelf heel prettig werkt. De MAC voelt toch altijd meer als een solide blok waar je het mee moet doen. Stabiel en licht op je systeem, yes! Dat wel.

De reden dat ik een MacBook Pro overweeg is dan ook primair voor testing doeleinden. In mijn vakgebied (Webdesign / programmeren) is het toch altijd prettig om het op beide OSen te kunnen testen. Ook heb ik dan direct het gat opgevuld van "geen laptop hebben". Daarnaast ziet het er fancy uit en als ik bij een klant aankom dan telt die waarde zeker nog extra mee, naast dat ik het zelf een mooi apparaat vind.

Als ik het puur voor het gebruik of mogelijkheden zou moeten kopen dan vind ik het ook veel te duur vergeleken met een PC Notebook. Dan zie ik er de meerwaarde niet zo van in. Als ik alleen al denk aan dat irritante window gebruik waarbij als je er even naast klikt weer in een heel ander programma zit ... brrr ... daar kan ik me echt aan ergeren.

Ik wil niemand afbranden, ik benader de verschillen dan ook zeker niet op basis van emotie, zo van de MAC is gewoon k*t etc, maar puur op toepassing en functionaliteiten. Ik heb zelf 8 jaar in het bedrijfsleven/school op de MAC gewerkt, dus ik ben er wel degelijk bekend mee, maar ik was blij als ik thuis weer achter m'n PC kon kruipen en daar wel lekker m'n gang kon gaan zonder de belemmering van de programma's die voor de MAC voorhanden zijn. Ik voel me gewoon lekkerder op een PC en vind zeker de meerprijs niet in verhouding staan met wat je krijgt m.b.t de MAC.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Joep

Inderdaad, veel PC-fouten komen voort uit de onkunde van de gebruiker. Maar dat is nu juist net een van de punten om een Apple aan te schaffen. Je hebt er geen verstand voor nodig om probleemloos te kunnen blijven werken.

Ik heb een Mac, is een paar keer vastgelopen. Nooit gecrascht (programma's op zich wel), maar de data of work-flow heeft er nooit onder geleden.

Je zegt dat XP "na een tijdje" goed werkt bij jou. Dat geeft aan dat het systeem in de basis niet goed genoeg is geweest. Microsoft heeft zich aardig verslikt in het OS dat steeds zwaarder en ingewikkelder werd. Nu komt er na Vista (Vista64) een ultralicht OS. Gelukkig zien ze op zich wel het licht, alleen wat te laat.

Een kennis van me heeft liever een PC, omdat hij daar meer mee kan. Dat klopt in zekere zin ook wel, als je er verstand van hebt. En dat is nou net waar de meeste mensen tegenaan hikken. Die hebben geen tijd om hun computer te stroomlijnen, die willen/moeten gewoon werken.

Ik heb zelf een Mac en kan prima leven met het feit dat er voor de PC meer beschikbaar is en dat een PC meer naar je eigen hand te zetten is, maar daarvoor moet je wel wat weten. Heel wat. En in die materie duik ik liever niet. Heb liever een computer die 'gewoon' werkt. Ben dus sinds een jaar of 5 overgestapt.

Overigens vind ik ook dat Apple op haar beurt achteruit gaat. De populariteit en de daaraan gekoppelde commercialiteit, zorgen ervoor dat producten minder lang op de testbank staat en met fouten de markt opkomt. Zo ben ik persoonlijk een keer van 10.4.8 naar 10.4.6 terug gegaan omdat de zgn. upgrade helemaal niet goed werkte. Niks aan de hand verder, gewoon terugzetten, maar het ging wel mis met een officiële upgrade.. Daardoor ben ik wel wat huiverig voor deze upgrades. Ben ook gehecht aan de look van Panther, dat ik Leopard nog niet hoef te hebben, ook al zou die beter zijn.

Maar een Mac brengt idd meer op 2ehands, dus die opbrengst kun je al van de aanschafprijs aftrekken. ;) Net B&O ;D

Xstream

Psies, zelfde verhaal, alleen je staat aan de andere kant. Dan is de Apple de perfecte toepassing. Het is net wat je zoekt. Daarom is heel die discussie over wat beter is zo onnozel vind ik altijd. Voor beide is wat te zeggen. En een ieder moet maar bepalen of het de meerprijs waard is. Ik vind het ook net iets teveel voor het leuke. Anders had ik hier al een MAC desktop en Macbook gehad. (naast m'n PC natuurlijk :))

Enige waar iedereen het wel over eens is, is dat MS er natuurlijk keer op keer een zooitje van maakt. Het is dan ook eigenlijk gek dat het nog steeds zo'n monopolie bekleed. Mensen accepteren het toch maar uiteindelijk, maar ook door gebrek aan een alternatief. Ja, Linux, maar daar moet je ook maar net van houden. Uiteindelijk met veel fixes komt MS er toch altijd wel weer uit en hoe dan ook werd het wel steeds beter, op Millenium na dan. Alleen Vista geloof ik niet zo in ... wellicht dat de light versie uitkomst biedt.

Ik vind dat Apple verder ook te commercieel aan het worden is. Vroeger kon er nog gescholden worden op Gates, maar tegenwoordig is Apple net zo erg.

En m.b.t. de andere producten van Apple. Ik heb een iTouch en iPod gehad. Met beide alleen maar ellende gehad, gewoon zonde van je geld. Maargoed, dat zijn mijn ervaringen.
Toch wil ik de Apple fans is uitdagen om een iAudio MP3 speler en een iPod na elkaar te beluisteren ... kijken hoe je er dan nog over denkt :) Echt het geluid is zo slecht van de iPod. Maargoed, dat geld ook voor iTunes, dus dan is de link al snel gelegd :)

De MacBook gaat er zeker komen hoor ... kzal 's laten weten hoe ik 't apparaatje vind :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

DanielZ

#35
Het heeft in totaal 4 weken geduurd voordat ik mijn BTO MBP op kan komen halen bij de Apple Store.

Specs van de Mac:

MacBookPro 17"
High resolution scherm(Matte)
200 GB 7200 RPM HDD
4 GB Ram(gekocht bij geheugen online)
Sony VPL-HW40ES - Denon AVR 2310 - PS4
volg mijn HT buildlog! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139830.0

Mauclau

Quote from: DanielZ on March 27, 2008, 10:32:43


Specs van de Mac:


4 GB Ram(gekocht bij geheugen online)




Begrijp ik goed dat de upgrade van de 17' Macbook Pro naar 4Gb geen 360 euro hoeft te kosten???
Kan er gewoon bij die online shop (heb even gekeken) 2 reepjes geheugen gekocht worden? (18.60 euro per stuk????)

Dan wordt het upgraden wel heeeeeel aantrekkelijk..

Ook ik zit ongelooflijk in de twijfel om over te stappen, als ik zo links en rechts hoor is MAc toch wel heel feestelijk......

HAL

Quote from: Mauclau on April 13, 2008, 09:55:46
Begrijp ik goed dat de upgrade van de 17' Macbook Pro naar 4Gb geen 360 euro hoeft te kosten???
Kan er gewoon bij die online shop (heb even gekeken) 2 reepjes geheugen gekocht worden? (18.60 euro per stuk????)

Ja hoor. Geen probleem. Geldt voor de meeste hardware die in een Mac zit. Niet bij Apple kopen maar gewoon bij de PC-boer om de hoek. Wel even goed uitzoeken wat er precies inzit.

oud_account_1

Quote from: Mauclau on April 13, 2008, 09:55:46
Begrijp ik goed dat de upgrade van de 17' Macbook Pro naar 4Gb geen 360 euro hoeft te kosten???
Kan er gewoon bij die online shop (heb even gekeken) 2 reepjes geheugen gekocht worden? (18.60 euro per stuk????)

Dan wordt het upgraden wel heeeeeel aantrekkelijk..

Ook ik zit ongelooflijk in de twijfel om over te stappen, als ik zo links en rechts hoor is MAc toch wel heel feestelijk......
Zo goedkoop is het nu ook weer niet, het kost je zo'n 70 euro, excl. verzenden :)
(DDR2 SODIMM)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Mauclau

Quote from: squadra on April 13, 2008, 10:09:52
Zo goedkoop is het nu ook weer niet, het kost je zo'n 70 euro, excl. verzenden :)
(DDR2 SODIMM)
Oh OK, dacht dat het artikel nummer G042460 was...........en dan 2 x..... (kom ik op 37,60 ex verzenden)

Nosoforos

Nee je moet natuurlijk nooit bij Apple zelf kopen. Gewoon online. De hardware is oersimpel te ugraden, dus al met al zeer aantrekkelijk om zelf te doen.

oud_account_1

Quote from: Mauclau on April 13, 2008, 10:15:03
Oh OK, dacht dat het artikel nummer G042460 was...........en dan 2 x..... (kom ik op 37,60 ex verzenden)
In mijn mac mini heb ik 4GB geplaatst, van Kingston, type KVR667D2S5K2/4G.
Dat past ook in de MBP, alhoewel daar misschien sneller geheugen in kan?
(De mini is in essentie een desktop gemaakt van 'notebook' onderdelen.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values