MacBook (Pro) verbeterd

Started by reMC, February 27, 2008, 13:09:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Zie: http://www.apple.com/nl/macbook/

Oa. gebruik van de nieuwste Intel Core2DUO processor (tot 2.4Ghz), meer standaard geheugen (2GB), grotere hardeschijven (tot 250GB standaard) en een prijsdaling voor de zwarte versie :)

Ook MacBook Pro is doorontwikkeld:
http://www.apple.com/nl/macbookpro/

Joep

Leuk om te zien dat jij nu -als kersverse MacBook bezitter- het forum op de hoogte houdt van Apple nieuwtjes! :)

Het enige virus voor Apple is het enthousiasme-virus!  ;) ;D

reMC

Quote from: Joep on February 27, 2008, 13:19:01
Leuk om te zien dat jij nu -als kersverse MacBook bezitter- het forum op de hoogte houdt van Apple nieuwtjes! :)

Ja, ik ben erg happy mee. Ik vind het vooral opvallend dat ik het nu eigenlijk gewoon leuk vind om met de computer/Apple te werken, terwijl ik het liefst zo snel mogelijk achter mijn PC vandaan stapte ;)

Erik

Ja daar heb ik ook altijd last van.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

treky22

Wat is nu het voordeel van een MacBook boven een PC ?
Voor een PC heb je toch ook veel meer proggies. OF heb ik het nu helemaal verkeerd ?
Kun je dezelfde software die je op je PC (windows draait, ook op een Mac draaien ?

We hebben vandaag zitten kijken naar een MacBook, als uitbreiding.
Hij ziet er wel heel gelikt uit, moet ik zeggen.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

addy

Wij zijn prive van 4 normale computers overgestapt naar apple producten.
De twee mac books en de 2 nieuwe apple schermen van 20 en 24 inch zijn voor ons een schot
in de roos. Wij willen na een klein jaartje nooit meer terug naar een normale computer.

J.A.F._Doorhof

Ik blijf rekenen en toch uitkomen bij een PC notebook.
Ik heb verschillende redenen waarom ik naar een Mac notebook moet waaronder als ALLERBELANGRIJKSTE powered firewire.
Maar als ik dan kijk dat voor wat ik nodig heb je 1799,00 moet neerleggen en 950,00 voor PC notebook dan vind ik dat toch wel iets teveel verschil, werk nu met een extra voeding voor de firewire.

Mac kan nog zo mooi zijn maar de prijzen raken kant nog wal in mijn optiek.

En ik wil duidelijk stellen dat ik geen Mac hater ben, en ook geen PC minded freak.
Ik kijk puur voor mezelf en vind het dan een VEEL te groot verschil, was het verschil 300,00 kwam hij er wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2008, 00:06:40
Ik blijf rekenen en toch uitkomen bij een PC notebook.
Ik heb verschillende redenen waarom ik naar een Mac notebook moet waaronder als ALLERBELANGRIJKSTE powered firewire.

Dat lijkt mij nou net één van de kleinste verschillen tussen een PC en een Apple. ;)

QuoteMaar als ik dan kijk dat voor wat ik nodig heb je 1799,00 moet neerleggen en 950,00 voor PC notebook dan vind ik dat toch wel iets teveel verschil, werk nu met een extra voeding voor de firewire.

Dat vind ik appels met peren vergelijken. Waarom moet jij 1799 uitgeven? Op een MacBook van 1000 zit al FireWire 6-pins. Daarvoor hoef je echt niet een MacBook Pro te kopen....

Overigens is het verschil in prijs voor jou helemaal niet de voorgestelde 1799-950=849. Jij koopt de machine toch zakelijk, dus het verschil is 1512-798=714. En dan doen we het meteen helemaal goed als we ook rekening houden met de investeringsaftrek van 25%. Dan is het verschil dus 1134-598=536 euro. :P

Maar als je toch wilt vergelijken, neem dan een model waarbij je alle specs vergelijkbaar houdt. Ik denk niet dat die twee machines op alle punten gelijk zullen zijn. ;)

QuoteMac kan nog zo mooi zijn maar de prijzen raken kant nog wal in mijn optiek.

Vind je het gek als ik dan een vergelijking trek met een JVC HD1 of HD100 beamer? Dan raken die prijzen ook kant nog wal.... Of zou het soms zijn dat kwaliteit nu eenmaal ietsje duurder is?

QuoteEn ik wil duidelijk stellen dat ik geen Mac hater ben, en ook geen PC minded freak.
Ik kijk puur voor mezelf en vind het dan een VEEL te groot verschil, was het verschil 300,00 kwam hij er wel.

Als jij puur voor je zelf kijkt dan is het verschil tussen de machines die jij hebt vergeleken 536 euro. Misschien als beide machines echt dezelfde specs hebben, dat het verschil dan wel 300 euro is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

addy

Vergeet ook niet het verschil in werken met deze apparaten, veel fijner,geen ergenis, en ook zo eenvoudig.

W

Quote from: Audiofiel on March 10, 2008, 07:54:27
Dat lijkt mij nou net één van de kleinste verschillen tussen een PC en een Apple. ;)

Dat vind ik appels met peren vergelijken. Waarom moet jij 1799 uitgeven? Op een MacBook van 1000 zit al FireWire 6-pins. Daarvoor hoef je echt niet een MacBook Pro te kopen....

Overigens is het verschil in prijs voor jou helemaal niet de voorgestelde 1799-950=849. Jij koopt de machine toch zakelijk, dus het verschil is 1512-798=714. En dan doen we het meteen helemaal goed als we ook rekening houden met de investeringsaftrek van 25%. Dan is het verschil dus 1134-598=536 euro. :P

Maar als je toch wilt vergelijken, neem dan een model waarbij je alle specs vergelijkbaar houdt. Ik denk niet dat die twee machines op alle punten gelijk zullen zijn. ;)

Vind je het gek als ik dan een vergelijking trek met een JVC HD1 of HD100 beamer? Dan raken die prijzen ook kant nog wal.... Of zou het soms zijn dat kwaliteit nu eenmaal ietsje duurder is?

Als jij puur voor je zelf kijkt dan is het verschil tussen de machines die jij hebt vergeleken 536 euro. Misschien als beide machines echt dezelfde specs hebben, dat het verschil dan wel 300 euro is. ;)

Alle specs vergelijken is denk ik voor Frank niet aan de orde. Hij wil die dingen in de laptop hebben zitten die hij nodig heeft niet meer en niet minder, en aan de prijs te zien is dat bij Apple een Macbook Pro. Ik wil Frank wel vragen waarom een Macbook Pro noodzakelijk is? Als het voor fotografie (on the road) is kan je met een macbook en voldoende geheugen ook prima uit de voeten (doe ik ook). Daarbij komt, zoals meerderen al hebben aangehaald, dat een mac ook wat mij betreft gebruiksvriendelijker is dan een laptop met windows erop.

Groet,

J.A.F._Doorhof

#10
Ik werk met bestanden van gemiddeld 120MB vanuit een digitale achterwand, maw ik heb een snelle notebook nodig met minimaal 2GB (liefst 4GB geheugen) MINIMAAL een 160GB HDD en een hoge resolutie scherm.
Met een 1280x720 schermpje begin ik niets.

De software waarmee ik draai is nu net aan op een 1440x960 scherm resolutie waar in nu op draai. een Macbook pro zou dan dus de optie zijn.

Daarbij komt als ik INDERDAAD naar 4GB wil dat dit me bij een PC ongeveer 75.00 kost en bij de mac 360.00
Ik zou moeten uitzoeken of dit hetzelfde geheugen is en of we dat zelf kunnen plaatsen maar gezien de prijsstelling lijkt het me speciaal geheugen.

Voor de grap.
Ga naar www.btonotebooks.nl (ITC levert dit al een tijdje en dat bevalt ZEER goed, ben nu zelf aan mijn 2e toe (normale upgrades trouwens, geen defecten))
Kies voor de BTO17W26A HDMI (17" 1440x900)

Configureer als volgt:
2.4 GHZ
2GB 2x
250GB
XP Home

ik zit dan op :
1112,00 EX BTW

Als ik een macbook pro pak met 17" scherm, 4GB geheugen en een 250GB HDD dan zit ik EX BTW op 2150,42

Het verschil is dus nog groter als ik eerst aangaf.

Wat ik eerst berekend had was een macbook met een 15" scherm en ik had nog niet naar het geheugen gekeken.

Een Mac ziet er mooi uit zonder meer, maar be real bijna het dubbele uitgeven vind ik gewoon doodzonde.

Opmerkingen als een mac loopt nooit vast zijn klinklare onzin.
Ik zit elke dag wel achter mijn notebook en heb nog nooit vast lopers gehad, en het ding gaat zowel mee op tours als op reis als naar barre omstandigheden zoals bv in zwembaden/afbraakpanden/buiten etc. voor de fotografie.
Hij krijgt enorme bestanden te verwerken via de firewire poorten en is nog NOOIT vast gelopen.

Het enige probleem dat ik heb is dat ik met een extra voeding loop.
Voor die 1000.00 verschil doe ik dat graag.


probleem met PC's is dat je moet weten wat je ermee doet.
Mijn notebook is VOLLEDIG kaal, er draait alleen de calibratie software op en mijn fotografie spullen.
That's it, en natuurlijk office voor de mail etc.
Een goede virusscanner maakt de software compleet.

Sowieso lopen mijn PC's zelden of nooit vast, maar goed ik ben een meer dan standaard gebruiker, ik weet wel een beetje hoe windows ondertussen werkt en wat je wel en niet moet installeren :D

Hoe mooi ik een mac ook vind (en ja dat vind ik echt), ik kan me gewoon niet over het prijsverschil zetten.
Uiteindelijk doe ik er EXACT hetzelfde werk op, met EXACT dezelfde software (qua functies), met EXACT hetzelfde eindresultaat.
De Mac heeft alleen het voordeel dat de software die ik gebruik voor de fotografie ontwikkeld is op een Mac en ik ben één van de beta testers geweest voor de windows versies, EN ik heb een powered firewire poort.

MAW ik kan gewoon niet warmdraaien voor die dingen vanuit een logische denkwijze.
Breng ze op gelijk niveau van de PC's, of nogmaals voor mijn part 15% duurder en ik ga waarschijnlijk over, niet omdat ik dan meer kan maar puur omdat ik dan met de native software draai (puur state of mind dus :D), en powered firewire (en ja dat is ECHT een wens :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Ik heb lang met Macs gewerkt, ook weer heel lang niet, maar heb er sinds kort weer één en ik vind het een verademing. Het is geweldig dat het ding het gewoon doet. Dat kun je van een PC niet zeggen. Ik erger me bij een PC vooral aan de onverklaarbare dingen. Die ben ik op een Mac nog niet tegengekomen.

Ik vind het argument prijs best steekhoudend. Maar er is een enorm verschil op dat gebeid tussen een Mac en een PC. Een Mac is tweedehands echt veel meer waard dan een PC. De aanschaf is dus duurder maar als je na verloop van tijd een andere wilt dan houd je aan de verkoop van je oude Mac veel meer geld over.

Mijn laatste PC laptop heeft me enorm veel ellende opgeleverd. Hele avonden zat ik te pielen om dat ding behoorlijk aan de gang te krijgen. Na een maand of 8 heb ik hem verkocht met 600(!) euro verlies. Ik was het zat. Sindsdien een Mac.

Ik wilde per se een Intel Mac omdat ik Windows ernaast wilde draaien en de praktijk is nu dat ik dat vrijwel nooit doe. Had ik zelf ook niet verwacht.

En wie denkt dat ik alleen standaard dingen doe die komt bedrogen uit. Ik gebruik hem privé en zakelijk. Veel Photoshop en andere manieren van beeldbewerking o.a. broadcast video.

J.A.F._Doorhof

En dat snap ik dus niet.
Ik zit nooit te pielen met software die niet werkt, vraag me dan altijd af wat er niet werkt en waarom niet.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat 99% van de software die ik draai gewoon originele retail versies zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

is er voor de mac ook een citrix client?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

HAL

Quote from: Durk on March 12, 2008, 08:40:37
is er voor de mac ook een citrix client?

Alle software werkt ook op een Mac. Het is afhankelijk van alle OS'enn die je naast elkaar draait. :)

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2008, 08:32:36
En dat snap ik dus niet.
Ik zit nooit te pielen met software die niet werkt, vraag me dan altijd af wat er niet werkt en waarom niet.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat 99% van de software die ik draai gewoon originele retail versies zijn.

Misschien ben ik wat veeleisender dan jij. :)

J.A.F._Doorhof

Vergis je niet :D
Zoals aangegeven is de image stream die ik gebruik bij mijn werk heftiger dan een HDV bewerking.
Als ik capture vanaf een HDV camera en bewerk is mijn CPU load redelijk laag, als ik met leaf capture bezig ben dan is de CPU load een FLINK stuk hoger.

Ik doe trouwens verder geen video op de laptop, alleen calibraties en fotosoftware.
De files waarme ik werk zijn echter zeer zwaar (22 MP digitale achterwand op 16 bits) en komen in een gemiddelde sessie achter elkaar binnen in bursts van 20-40 achter elkaar.

Bij een event fotografie opdracht is de belasting ENORM.
De files worden direct door de software gesorteerd en 1:1 previews van gemaakt op de monitor (vooral dat laatste kost veel rekenkracht).

Vaak draait er in de achtergrond nog een batch verwerking die de files omzet naar 16 bits TIFF's (122MB) die weer geimporteerd worden in Lightroom via een hotfolder.
En lightroom staat tussendoor de printques af te werken.

Daarbij komt dat ik feitelijk nog met beta software draai voor de achterwand.
Zou mijn laptop hierdoor vertragen of vastlopen zou ik DIRECT een MAC aanschaffen, ik kan me dat op zo een dag niet veroorloven.

Afgelopen zondag heb ik in een kleine 5 uur meer dan 500 foto's moeten maken van directie, filiaal teams en losse mensen.
Eis was dat ze direct de foto's konden zien en uitgeprint meekregen.
Je werkt dan met 2 man continue door, ik schiet en Annewiek bekijkt de foto's met de opdrachtgever en geeft de printopdrachten voor de goedgekeurde foto's.

MAW er is een bijna continue inkomende stroom foto's in leaf capture, terwijl de ene groep staat te kiezen ben ik al bezig met de volgende. Ze worden tussendoor bekeken en geselecteerd en de keuze foto's omgezet naar TIFF 16bits, deze gaan naar lightroom via een autoimport en daar worden ze geprint in volgorde van binnenkomst.

Ik denk dat dit wel zeer veeleisend is :D

Fotografie word vaak gezien als het minder veeleisende broertje van video maar tegenwoordig is dat al lang niet meer zo, helemaal niet als je tethered schiet in een sessie met een flinke achterwand.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2008, 08:55:34
Vergis je niet :D
Zoals aangegeven is de image stream die ik gebruik bij mijn werk heftiger dan een HDV bewerking.
Als ik capture vanaf een HDV camera en bewerk is mijn CPU load redelijk laag, als ik met leaf capture bezig ben dan is de CPU load een FLINK stuk hoger.

HDV is voor mietjes. :) Dat is geen vergelijking.


J.A.F._Doorhof

Laten we het zo zeggen dan.
Wat ik doe is niet iets simpels qua belasting :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Aan de andere kant je hebt rustig 5000 voor een voorversterker alleen over, waarom dan moeilijk doen over die1000 extra :) btw het geheugen is idd hetzelfde gewoon een goed merk nemen. Qua stabilteit zul je weinig verschil merken idd, heb ook nooit probemen in 15 jaar gehad. Als ik al een "probleem" had was het eea onstabiel software pakket, zo'n ongetest beta product zeg maar.
Heel misshcien draait het wel wat soepeler op een mac omdat het daarop geënd is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

W

Frank,

Duidelijk antwoord! ergens snap ik ook wel dat de 13 inch op een macbook niet voldoende is als je hem vaak onderweg gebruikt, ik gebruik hem zelf vaker aan een externe 23 inch dan los... Het geheugen wat door apple en apple resellers wordt verkocht is inderdaad niets anders dan ander geheugen,(je moet wel even uitzoeken wat je precies moet hebben mocht je er een kopen). 4 Gb is dan opeens een stuk goedkoper. Je zou altijd eens kunnen kijken op de tweedehands macbook pro markt en er zelf het geheugen van upgraden. Dan heb je een erg mooie laptop, die ook nog eens veel kan, voor een mooie prijs!

Stiekem vind ik dat het besturingssysteem OSX gewoon fijner werkt dan windows, inderdaad ook om de onverklaarbare fouten en andere dingen waar je als normale gebruiker de ballen van begrijpt. Op de mac nog nergens last van gehad, heb 'm nu ongeveer een jaar.

J.A.F._Doorhof

Voorversterker is een ander verhaal.
Ik heb een HEEL DUIDELIJK verschil met een Meridian of een Onkyo :D

Voor de notebook zou het gaan om 2x zoveel geld met geen uiteindelijke winst in KWALITEIT alleen in een powered firewirepoort :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Als je de vergelijking eerlijk wilt maken moet je voor het geheugen dezelfde prijs rekenen (want dat IS hetzelfde geheugen en moet je dus altijd zelf los kopen) en moet je bij de PC nog geld extra neertellen voor een anti-viruspakket dat de Mac niet nodig heeft. ;)


Verder is het zo dat de Mac een veel betere I/O heeft, dus als jij dergelijke grote bestanden netjes en lekker snel wilt bewerken, dat je dan beter of bent dan op een PC. Kijk maar naar video- en muziekbewerking, waar een dropped frame al jaren voorkomt op een PC en god-zij-dank juist niet op de Mac. Daarom zie je in die wereld ook voornamelijk Macs draaien. Slechts 1 dropped frame kan al funest zijn voor je complete project. ::)


Tenslotte begrijp ik niet dat je voor de keuze tussen computers voornamelijk kijkt naar de prijs, terwijl je dat op fotografie- of hometheatergebied juist niet doet. Helemaal als je spullen professioneel gebruikt, zou je alleen genoegen moeten nemen met het allerbeste. En dat je dan net iets meer uitgeeft dan de tweede keuze, tsja, wat boeit dat nou? 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 12, 2008, 09:26:56
Laten we het zo zeggen dan.
Wat ik doe is niet iets simpels qua belasting :D

Dat snap ik uiteraard.

J.A.F._Doorhof

Nu schijnt HDV voor mietjes te zijn maar heb nog nooit een dropped frame gehad
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"