72's eerste DIY sub

Started by Bornin7ty2, February 25, 2008, 16:21:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bornin7ty2

Ik heb de sub ondertussen redelijk aan de praat. mijn versterker springt alleen in storing als ik het LFE kanaal een tijdje gebruik, ik ben er nog niet uit of dit aan de sub of  versterker ligt.

Wat ik wel gemerkt heb is dat de behuizing van de sub nog geen 10 verdient. Ik heb hem helaas maar enkelvoudig gebraced en volgens mij is dat niet voldoende. Als de sub flink staat te beuken lijkt het wel of de kast uit elkaar knalt.  22MM MDF maar de zijkanten slaan bijna net zo veel uit als de drivers :p:p

Ik zal deze maar als een try-out beschouwen en het nog een x proberen.


Bornin7ty2

Zoals ik al zei, dit is een probeersel geworden, leuk maar nu tijd voor het echt werk.

Ik wil eigenlijk vandaag nog hout gaan halen zodat ik morgen kan bouwen.
Nu is het natuurlijk zeer eenvoudig om een kastje te ontwerpen van 32 liter en daarmee verder maar ik vraag me af, kan ik niet beter iets groter bouwen?

Wat is het gevolg als ik deze combo gebruik in een kast van bijvoorbeeld 50 liter?

Greets,
72

Interficior

Kutgeluid.

Als je de lichte (265 gram) PR hebt kun je hem ook wel in een 37 liter kast bouwen (heb ik zelf gedaan), daar wordt ie - vind ik zelf - nog wat strakker van. Maar 50 liter is echt te groot, dan ga je een hangbuik creeeren.
Take it or lease it

Bornin7ty2

Das duidelijk, ik heb me dan ook maar aan de 32 liter gehouden. wel maak ik extra dikke wanden van 2x 22mm MDF om een beetje gewicht in de schaal te leggen. De eerste sub  wandelde zo de kamer uit ;D

Walter_PPK

#29
Als je een PR gebruikt wil je idd dat je sub toch minimaal iets van 40 - 50kg gaat wegen. Die van mij woog 40kg en wandelde dus ook de kamer uit. pas bij 60kg werd ie stabiel. Lood toevoegen aan de wanden of dubbeldik met zand. Nadeel is dat de kast wat groter wordt.
Ik woon in Sas van Gent. Als je zin hebt kom je langs met je sub en dan kan ik er eens naar kijken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bornin7ty2

En dat is gelukt hoor.  ;D, Ik heb hem nog niet gewogen maar ik kan je zeggen, ik was blij toen hij op z'n plek stond.

Anyway, dit keer heb ik hem helemaal volgens de regels gebouwd. dwz het juiste volume, goed van gewicht, stevige wanden en goed gebraced. De 2 grote manco's aan de eerste bouw waren het gewicht en het feit dat hij bij lange na niet luchtdicht was ;D nu heb ik um netjes gelijmd en afgekit etc.
Helaas heb ik het te druk gehad om veel foto's te maken, ik was namelijk ook nog bezig mijn nieuwe surrounds en center speaker te installeren.
zal straks de paar pics die ik heb wel posten.

Ik durf nu wel te zeggen dat ik een echte goede DIY sub heb staan, het geluid is echt heel veel strakker, lager en zuiverder dan eerst. Komend weekend zal ik eens met de db-meter aan de slag gaan voor het fine-tunen.
Wat nu nog rest is het afwerken met fineer oid, daar moet ik nog even naar op zoek, tips zijn welkom  :D

Greetz,

72

Interficior

Essenparketstroken kopen, erop lijmen en zwart olien met oostindische inkt of zwart lakken. De voorkant grijs spuiten.
Take it or lease it